Oletko koskaan vakavasti epäillyt että Sinä taikka sinun miehesi on psykopaatti?
Jokainen on joskus tavannut psykopaatin ja joku saattaa tunteakin lähemmin ja joku tietysti onkin itse sellainen.
Jos epäilet että itse olet, mistä niin päättelet?
Kommentit (6)
Petollisia ja väkivaltaisia
Psykopatiaa pidettiin pitkään yhtenä persoonallisuushäiriötyyppinä, mutta nykyisin se jaetaan kahteen alaluokkaan.
- Primaari psykopaatti on pinnallisesti viehättävä, mutta hän huiputtaa ja manipuloi muita omaksi edukseen. Hän on emotionaalisesti kylmä ja valehtelee jatkuvasti, eikä hän koe syyllisyyttä, katumusta tai myötätuntoa. Muut ovat hänelle pelkkiä välineitä, mutta itsestään hänellä voi olla suuriakin käsityksiä.
- Sekundaari psykopaatti on puolestaan impulsiivinen. Hän kyllästyy helposti, eikä hänellä ole realistisia pitkän ajan suunnitelmia. Hän ei kanna vastuuta elämästään eikä kenestäkään ihmisestä vaan elää muiden siivellä.
Kahdenlaista psykopatiaa
- Primaari psykopatia
Liukaskielisyys ja pinnallinen charmi
Suuruuskuvitelmat
Patologinen valehtelu
Huiputtaminen ja manipulointi
Syyllisyyden ja katumuksen puuttuminen
Tunteiden heikkous
Kovapintaisuus ja empatian puute
Vastuuttomuus
- Sekundaari psykopatia
Impulsiivisuus
Vastuuttomuus
Taipumus kyllästymiseen
Ei realistisia pitkän ajan tavoitteita
Siipeily
Huono käyttäytymisen hallinta
Varhaiset käytöshäiriöt
Nuorisorikollisuus ( ei aina)
- Molemmissa
Sukupuolielämä persoonatonta, irtosuhteita
Useita lyhytaikaisia avioliittoja
psykohan on omasta mielestään aina vaan niin terve ja fiksu kuin voi olla. ;)
sekundaarisessa pätee kaikki. 6 vuotta elin tätä helvettiä ( en siis vielä silloin tajunut mistä oli kyse tai en uskaltanut myöntää) Odotin koko ajan että hän muuttuu kun minä vaan olen tarpeeksi hyvä. Jos olette tällaisen ihmisen kanssa juoskaa ja lujaa! Kaikki ansaitsee parempaa. Nyt olen ihanassa onnellisessa parisuhteessa ja pienen tytön äiti. Onneksi psykon kanssa ei lapsia siunaantunut mutta parhaat nuoruusvuodet meni hukkaan...joskus olen katkera itselleni.
ja avioliiton loppupuolella en enää ollut varma kumpi meistä se hullu on. Ex oli vahvasti sitä mieltä, että minä.