Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teidän nuoret näin kriittisiä?

Vierailija
22.01.2025 |

Tuli puhetta jatko-opinnoista ja kuulemma ei ole olemassa muita järkeviä vaihtoehtoja kuin lääkis, oikis ja Aallon kauppis/DI. Muille aloille vain naureskelevat. Kuulemma mitään "ammattisurkeaa" ei voi edes harkita, jos on yhtään järkeä. Onko muiden nuorilla näin rajuja näkemyksiä?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole.

Vierailija
2/17 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo ole kriittisyyttä. Kriittisyys tarkoittaa arvioivaa ja kysyvää. Tuo on vaan yksipuolista negatiivista ajattelua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Ei hajuakaan mihin aikoo hakea.

Vierailija
4/17 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Meillä mennään sen mukaan mikä ala kiinnostaa ja mihin rahkeet riittää sekä millä alalla olisi töitä. Toki siitä ei ole mitään takuita kun valmistuu, maailma voi olla erilainen.

Vierailija
5/17 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, enemmänkin on eksyksissä, että minne tässä tarkkaan ottaen sitä menisi.

Vierailija
6/17 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaisia ammattilaisia tarvitaan. Maailma ei pyöri pelkästään lääkäreillä ja lakimiehillä.

Vierailija
7/17 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Vierailija
8/17 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlaista se oli omien koulukavereiden kanssa jo 80-luvulla. Just nuo kolme oli joidenkin mielestä ne ainoat mahdolliset alat. Itse valitsin erikoisemman. 

Vierailija
9/17 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, luettelit kaikki mun serkkujen ammatit/alat. Tuntuu tosiaan, että muo ovat ainoat vaihtoehdot, joita harkitsivat/harkitsevat edes. Kaikki kuusi syntyneet -89 - 2006. Mietin, että mikä homma kun ei muuta tunnu olevan.

Vierailija
10/17 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, on kyllä vähän samoja mielipiteitä täällä. Mutta itse näen sen myös niin, että yhdessä Suomen huippulukioista, jota lapsemme käy, ei juuri puhuta muista vaihtoehdoista. Tai kuulemma opettajatkin lipsauttelee, että tätä ja tätä asiaa tarvitaan sitten lääkiksessä, oikiksessa, kauppiksessa. Nuori on itse huomannut tämän. Sitten ollaan puhuttu, että mitäs muuta sitä sitten voisikaan opiskella.

Tosin ammattisurkea ei ole vaihtoehto minunkaan mielestäni. Sen verran karuja juttuja on ollut lehdissäkin opetuksen tasosta.

Vierailija
11/17 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, on kyllä vähän samoja mielipiteitä täällä. Mutta itse näen sen myös niin, että yhdessä Suomen huippulukioista, jota lapsemme käy, ei juuri puhuta muista vaihtoehdoista. Tai kuulemma opettajatkin lipsauttelee, että tätä ja tätä asiaa tarvitaan sitten lääkiksessä, oikiksessa, kauppiksessa. Nuori on itse huomannut tämän. Sitten ollaan puhuttu, että mitäs muuta sitä sitten voisikaan opiskella.

Tosin ammattisurkea ei ole vaihtoehto minunkaan mielestäni. Sen verran karuja juttuja on ollut lehdissäkin opetuksen tasosta.

Mikä ihmeen on ammattisurkea?

Vierailija
12/17 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moi Amk-hullu! Pitkästä aikaa.

13/17 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hölmö näkemys. Kaikki kansalaiset eivät voi olla lekureita, liikemiehiä tai asianajajia. Muiden väheksyminen ei ole kauhean hedelmällistä.

Vierailija
14/17 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisareni poika valitsi ammattikoulun ja hyvin elättää itsensä sähkärinä. Sai töitä heti valmistumisen jälkeen firmasta missä oli harjoittelussa ja kävi välillä armeijan ja vakipaikka. Eikä palkkakaan käsittääkseni vallan surkea ja osaava nuori mies mutta on muutoinkin jämpti asioissaan. 

Vierailija
15/17 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo aika yksisilmäistä, mutta täytyy ottaa ikä huomioon. Usein lukiosta päästessä ja yliopistoihin hakiessa testosteroni on suurimmillaan ja kaikki on itselle mahdollista. Näin voi ollakin, mutta ajan myötä yleensä tuo nuoruuden uho katoaa, kun ihminen saa elämänkokemusta ja huomaa, ettei elämä ole aivan noin yksioikoista. Nuorelle on sinänsä aika normaalia olla innostunut ja vähän putkinäköinen jostakin asiasta, jonka kokee itselleen tärkeäksi.

Sinänsä tuon uhon voi kääntää voimavaraksi, jos sen takana on myös sinnikkyyttä näyttää muille, että pystyy ja osaa. Sillä voi päästä pitkälle. Kääntöpuolena voi olla se, että jos kaikki sujuu juuri siten kuin on kuvitellut, niin voi alkaa halveksimaan niitä, joilla ei mene aivan niin hyvin. Nuorelle on tärkeä siis kokea myös pettymyksiä uhon vastapainoksi, jotta kasvaa myös viisaudessa, eikä ihmisestä kasva etuoikeutettua perseilijää.

Tue lasta tavoitteissaan, mutta koeta opettaa myös empatiaa muita kohtaan.

Vierailija
16/17 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pilvi kirjoitti:

Aika hölmö näkemys. Kaikki kansalaiset eivät voi olla lekureita, liikemiehiä tai asianajajia. Muiden väheksyminen ei ole kauhean hedelmällistä.

Niin on. Kyllä nuoret varmasti tiedostavat, että roskakuskeja ja kaupan kassoja tarvitaan, mutta he eivät ole "meitä".

Vierailija
17/17 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että aika tyypillistä nuoren ihmisen ajattelua, tuo on yläkoulussa ja lukion alkupuolella monenkin mielipide. Siitä se ajattelu pikku hiljaa avartuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yhdeksän