Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Potkut 50-vuotiaana, kokemuksia??

Vierailija
22.01.2025 |

Firmalla menee huonosti ja yt:t alkamassa. Olen 50v talous/toimistotyötä tehnyt 25 vuotta olematta koskaan työttömänä.

Mikä realistinen mahdollisuus tässä iässä on saada uusia töitä? Rehellisiä vastauksia kiitos.

Motivaatio uuden työn opetteluun on lähes 0. Enää ei jaksaisi opetella uusi työ. Tämä ei tule asiaa helpottamaan.

Millaisia tilanteita teillä muilla on ollut tässä iässä?

Vai pitäisikö vain jäädä työttömäksi.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonot

Vierailija
2/35 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edessä on pakon sanelema opiskelu lähihoitajaksi ja sitten työskentely noissa työtehtävissä todennäköisimmin vanhuksia hoitamassa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimistotöihin hakijoita ainakin se 200 paikkaa kohden.

Vierailija
4/35 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten opiskelemaan voi pakottaa kun ei siitä enää saa sitä aikuisopintorahaakaan?

Naurettavaa kuvitella että pitkän työuran jälkeen vielä kouluttautuisi pienipalkkaiseen työhön. Hahhah!

Vierailija
5/35 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain uuden työn 50-vuotiaana, tosin en ollut työtön, vaan vaihdoin lennosta. Talousalalla arvostetaan kyllä kokemusta. Mutta ala hakea heti uutta työpaikkaa, äläkä odota potkuja. 

Vierailija
6/35 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonot on mahdollisuudet, ainakin, jos asenne on se, ettei enää halua/jaksa opetella uutta. 

Vierailija
7/35 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimistotöihin hakijoita ainakin se 200 paikkaa kohden.

Niin? Aina joku valitaan kuitenkin. Kuka edes haluaisi työpaikan, johon kukaan muu ei halua hakea?

Vierailija
8/35 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet motivoitunut oppimaan uutta, sulla on energiaa, olet pitänyt osaamisesi ajan tasalla eikä sinusta paista se että olet jo luovuttanut ja odotat eläkettä niin mahdollisuudet on ihan hyvät.

Jos taas "motivaatio opetella uutta työtä on 0" niin tiedät varmaan vastauksen itsekin.

Hae töitä HETI. On ihan eri asia hakea töitä kun on vielä työpaikka olemassa verrattuna tilanteeseen potkujen jälkeen. 

Vierailija
9/35 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse 54v  ja todennäköisesti sama kohtalo edessä tänä vuonna. Itse en enää töitä halua tehdä eikä tämän ikäistä kukaan enää töihin otakaan että saa rauhassa varmaan olla työtön.

Pitkä työhistoria takana. Nuoresta asti töissä oltu.

Vierailija
10/35 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edessä on pakon sanelema opiskelu lähihoitajaksi ja sitten työskentely noissa työtehtävissä todennäköisimmin vanhuksia hoitamassa. 

Kaverini opiskeli päälle viiskymppisenä hoiva-avustajaksi.  Tykkää työstään,  koska siihen ei liity samoja vastuita ja velvollisuuksia kuin lähihoitajan työhön. Työasiat ei vaivaa ajatuksissakaan vapaa-ajalla.  Vuorotyö,  mutta ei koskaan yövuoroja. 

Vierailija
11/35 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävä kyllä. Voit ehkä saada pikakoulutuksen.

Tai jää hoiva-avustajaksi, ei ole niin iso vastuu!

Vierailija
12/35 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jouduin it-firmasta ulos tuon ikäisenä. Suomesta en saanut enää töitä, lähdin Irlantiin. Myös Ruotsista olisi ollut työtarjouksia, mutta koska en osaa ruotsia juuri yhtään, valitsin englanninkielisen maan.

Vierailija
13/35 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin työttömäksi vähän nuorempana kuin sinä toimistotöistä. Aloitin työnhaun heti kun kuulin että lähtö on edessä muutaman kuukauden päästä. Valitettavasti hakijoita on paljon ja en työllistynyt omalle alallani. Perustin oman yrityksen harrastukseni kautta, koska se oli ainoa keino saada jotain työtä. 

Vierailija
14/35 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kokemusta. Alkuun oli haastatteluita ja 6vk työpätkäkin. Vakipaikasta on turha haaveilla. Hyvä jos on suhteita, ehkä sitten löytää jotain. Itse teen joskus toisen alan pätkiä. Pitää tyytyä johonkin mitä muut ei huoli.

Toivottavasti sulla ei ole velkoja! Onko lapsia vielä alle 18v? Puoliso jakamassa kuluja? Voitko vähentää kuluja t myydä jotain?

Vierailija
15/35 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lappiin kausitöihin?

Vierailija
16/35 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko viisikymppinen vielä myydä persettä elääkseen jos on valmis tinkimään reilusti? Menekki ei ole ikääntyneellä hanurilla enää kummoinen, mutta jos on valmis ottamaan palvelutarjontaan varsinkin rajumpia ja erikoisempia perversioita niin voi hyvinkin saada vakioasiakkaita. Ja onhan niitä kaiken maailman granny fetish weirdoja jotka kiihottuvat vanhemmista ihmisistä.

Vierailija
17/35 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Risusavottoja voi olla tarjolla

Vierailija
18/35 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu lähti tuossa iässä taksi suhariksi kun joutui työttömäksi. Siitä on toki viistoista vuotta aikaa ja nyt eläkkeellä.

Vierailija
19/35 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jäin työttömäksi reilu kaksi vuotta sitten juurikin 50 vuotiaana. Duunipaikka meni konkkaan. Aika yllättäen tuli. Olen töitä tehnyt teini-iästä saakka, enkä työttömänä ollut. (isoäidillä pitopalvelu, että siellä on touhuttu jo 12 vuotiaasta saakka lähes joka päivä)

Toki laitoin hakemuksia, mutta aika äkkiä sitä tajuaa, ettei tietotaitoa arvosteta... vaan kiireessä pitää pysyä. Olen siis ravintola-alalla ja tuo viimeisin paikka, jossa olin lähes 14 vuotta.. Se oli mukava sopimusravintola, eikä sitä ikuista kiirettäkään ihan sillai ollut, kuten tämän päivän keittiössä tuntuu oleva.

Lähes nelikytä vuotta, kun on keittiössä touhunnut, niin on työperäistä kulumaa nivelissä.. Olin suunnitellut uranvaihtoa, mutta en näin. Siis työn lomassa kävisin koulua, mutta nyt mulla ei ole siihen koulutukseen varaa työttömänä. Yritin keikkahommia, mutta ei nekään vedä. En ole päässyt edes tiskaamaan.

Työkkärin kanssa tutkitaan koulumahdollisuuksia, mutta todella heikolta näyttää. Ainakin tuo mikä oli mielessä, niin se on yksityisen juttuja, etten saa tukea.

Tässä sitä on parisen vuotta nyt laitettua kotia kuntoon. Roinaa on kertynyt, nyt on ollut aikaa raivata. Rempannut ja puutarhaa kuopsutellut kesät. Alkuun ihan tykkäsinkin tästä, mutta kyllä se veri vetää tekemään.. Että olen sitten vapaaehtoisena käynyt vähävaraisten ruokailuissa jelppimässä ja kassijaossa.

Kuukauden päästä alkaisi "pupukurssitus", jolle sitten suostuin, kun olis jotain tekemistä. Tiedän valmiiksi, että tulen turhautumaan, mutta jos se on ainoa mitä on mulle tarjota, otan sen.

Tsemppiä sulle! Toivottavasti sä löydät mieleisestäsi tekemistä nopeasti. :)

Vierailija
20/35 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita niitä työhakemuksia jokaiseen mahdolliseen työpaikkaan jo nyt heti vaikka siellä ei olisi edes avointa paikkahakua. Laita kaikille tutuille firmoille joiden kanssa olet nykyisessä työssäsi asioinut. Kerro osaamisesi ja työhistoriasia. Varaudu siihen, että työvoimatoimisto ensimmäisenä suosittelee sinulle lähihoitajaksi opiskelua. Lähihoitajaksi opiskelu on ilmeisesti joku pakollinen kaikille nykyään. Varaudu myös siihen, että jotkut työnantajat suoraan kertovat sinun olevan liian vanha yhtään mihinkään. Muista kuitenkin, että on myös firmoja, jotka erittäin mielellään palkkaavat varttuneita osaajia jotka tekevät työnsä kunnolla ja siten ansaitsevat paikkansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä viisi