Olinko tahditon, kun pk:ssa kysyin pitkään poissaolleesta hoitajasta, mikä hänellä on ja onko tulossa takaisin ollenkaan?
Kommentit (8)
Ja haluaisin että noin tehtäisiin myös mikäli itse olisin pitkään sairaslomalla. Asia vaikuttaa kuitenkin myös lapsiinkin. Mutta siis itse poissaolon syy ei mielestäni välttämättä kuulu vanhemmille.
t: Lto
Itse olin kolarissa ja vasen jalkani hajosi niin pahoin, että olin yli vuoden sairaslomalla. Kerroin itse mieluummin miksi olin pois, ettei ala mitään " turhia" juttuja kuulua. Naisvaltainen, juoruisa työyhteisö (koulu) alkaa kuitenkin puhua, että päästäkö sillä vippaa...Varsinkin kun leikkausten välillä liikuin suhteellisen normaalisti kaupungilla, nolotti aina, kun jokin työkaveri tuli vastaan, vaikken työkykyinen tuolloin ollutkaan. Sanoisin, että olisit antanut ihmiselle itselle tilaisuuden kertoa tai olla kertomatta!
Mitään syitä ei tietenkään ole sopovaa kysyä. Jos hoitaja on lapselle tärkeä, niin kyllä voi todellakin tiedustella takaisintulosta. Tai siis voi muutenkin, mutta siinä vielä hyvä oikea syy kysyä.
kun siellä ei koskaan kerrota hoitajien poissaoloista. Vähän aikaa sitten
ihmeteltiin toisen äidin kanssa, että miksi lapset ulkoilivat
niin huonosti, vakka oli ihan hyvät ilmat. No sitten se selvisi, että yksi hoitaja oli pitkällä sairaslomalla ja joku jossakin muualla, sen takia oli
vaikea ulkoilla. Aargh!
Nyt noin kuukausi sitten on yksi hoitaja jäänyt eläkkeelle, senkin
kuulin 3-vuotiaalta, kun sanoi että " Maija jäi eläkkeelle , kun se on
liian vanha" :)
Ei ole sitäkään mitenkään yleisesti kerrottu, ilmeisesti silti kyseisen
henkilön toive lähteä sillä lailla hiljaisesti.
Ja ei kyseessä tarvitse olla mielenterveydenongelmat tai muut " nolot" jutut, kuten aikaisemmin joku sanoi, että työntekijä ei halua, että poissaolon syytä ei kerrota.
Itse katson, että työyhteisössä olen kertonut, mitä kroonista sairausta sairastan, mutta katson, että asiakkaiden ei tarvitse tuota sairautta tietää.
Käytäntö on nimittäin osoittanut, että jokaisesta Ritvasta ja Tapanista tulee neurologi, ja pätevä antamaan " kuntoutumisvinkkejä" tai tuomitsemaan loppuiäksi neliraajahalvaantuneeksi, mikäli saavat kiertäen kaartaen joltakin kuulta.
Ok on tietysti kysyä, kauanko on pois, mikäli asiasta ei ole kerrottu, kuten päiväkodin tapauksessa oli ilmeisesti kyse.
Ei sen henk. koht asiat sulle kuulu!