Miten te muut, joilla on lääkityksiä, selviätte alkuvuoden lääkemenoista? Jäävätkö lääkkeet ostamatta?
Lääkkeiden omavastuuosuus nousi ja on tänä vuonna 70 euroa. Järkyttävää! Jäävätkö lääkkeet ostamatta?
Kommentit (13)
Vierailija kirjoitti:
Olen aikuisen lapseni eduvalvoja ja hän saa vain minimieläkkeen. Hyvin on riittänyt rahat lääkkeisiin. Maksukatto tulee täyteen kahdessa kuukaudessa
Onneksi on tuo maksukatto olemassa. Monella saattaisi jäädä muuten lääkket ostamatta.
Laitan joka kuukausi noin 50 e sivuun, niin on aina lääkekattoon varaa alkuvuodesta. Saan sen täyteen yleensä jo tammikuussa. Ei se pitäisi olla kenellekään aikuiselle yllätys, että rahaa ei voi mällätä pitkin vuotta, ja sitten ihmetellä, miten on varaa maksaa se kerran vuodessa oleva isompi meno. Sitä on velvollisuus ennakoida.
Ostin loppuvuodesta kaikkia mitä jo sai lisää kelakorvauksella joten seuraavan kerran keväällä tarvitsee ostaa. Täytyy sitten jakaa ostot eri tilipäiville. Onneksi on kaikki lääkkeet halpoja, vaikka useita onkin. Harvennan sitten lääkkeiden ottoa jos näyttää ettei rahat riitä. Syö vaikka joka toinen päivä. Aloitin tuon "harvennuksen" jo syksyllä eli lääkkeitä oli jäljellä paljon enemmän kuin ehkä reseptistä näki. Ehkä syksyllä sitten saa sen 70€ täyteen.
Ekat lääkkeet ostettu. Meni vajaa 50 €. Ens kerralla menee jo omavastuun yli.
Juu kyllä yllätyksenä tuli kun tammikuussa ostin hoitovoidetta psoriasikseen niin hinta oli melkein tuplaantunut. Onneksi kortti kesti.
Mulla meni tammikuun ekalla viikolla jo 80 euroa lääkkeisiin. Seuraavalla kerralla joudun hakemaan sitä lisää heinäkuussa, mutta silloin se ei maksa mulle kuin muutaman euron.
Eivät jää. On rahaa kaikkeen välttämättömään ja vähän ylikin. Lisäksi vähän säästöjä.
t. kuntoutustuella oleva
Oon säästänyt puskuria tällaisia tilanteita varten. Syksyllä oli helppo säästää, kun lääkkeet oli 2,50/ lääke.
Meni kertaostolla jo täyteen, mutta tämä oli tiedossa ja rahat varattu.
Ei jää ostamatta. En varmaan saa edes tuota 70e omavastuuta täyteen.
Minäkin ostelin joulukuussa lääkkeitä varastoon. Tällä viikolla jouduin kuitenkin ostamaan yhden lääkkeen, johon kului vajaa viiskymppiä. Kaikkea ei voinut etukäteen hankkia, kun pakkaukset ovat niin isoja, eikä ole varmaa, jatkaako lääkäri reseptiä vai vaihtaako toiseen lääkkeeseen. Mulla ei ole koskaan vielä lääkkeiden maksukatto täyttynyt, mutta viime vuonna täyttyi lääkärikäynneistä. Ruokamenoista on täytynyt pihistää.
Olen aikuisen lapseni eduvalvoja ja hän saa vain minimieläkkeen. Hyvin on riittänyt rahat lääkkeisiin. Maksukatto tulee täyteen kahdessa kuukaudessa