Mitä tykkäisit jos kasvissyöjälapsesi popsisivat salaa päiväkodissa lihapullia?
Ja erosi jälkeen miehen uusi vaimo antaisi lasten maistaa kananuggetteja?
Vaatisitko yksinhuoltajuutta? Kutsuisitko lastensuojelun paikalle?
Kommentit (14)
Itsellä paljon kavereita jotka itse eivät syö lihaa, mutta antavat lasten syödä. Kasvava lapsi saa lihasta paljon ravintoaineita mitä vaikea saada kasviksista.
Anna lapsen päivähoidossa syödä kuin muutkin ja kotona sitten syö mitä vanhemmatkin. Ei se ole mitään sinulta pois.
lapsesi pystyy joskus tekemään oman valintansa.
ja typerää suuttua tuommoisesta. Ei kukaan voi tarkkailla 24t vrk:ssa lapsiaan, ei ainakaan sit kun menevät kavereiden luo tai kouluun, eikä kuuluukaan. Tuo on päätös joka lapsen pitää itse ottaa sit kun tarpeeksi iso ja tietää mitä haluaa, se on väärin mielestäni jos vanhemmat päättävät näistä isoista asioista vain koska itse sitä mieltä. Sama pätee esim jos vanhemmat käyvät kirkossa joka viikkoa ja ovat uskovaisia se on väärin vetää lapsi siihen mukaan heti, vaan pitää antaa lapsen päättää sit kun kasvanut ja osaa valita.
päiväkodissa ei kuules aleta muutteleen yhdenkään lapsen ruokavalitoita VAIN vanhempien pyynnöstä. Lapsella on olatva lääkärin toteama allergia ennen kuin niin tehdään. mekin annetaan lihapullia kasvissyöjälapsille ja voi kun he nauttivatkaan niistä kun eivät raukat kotona saa- usea äiti kieltää lapsilta myös kalan (en ymmärrä miksi) mutta kyllä me silti lapselle kalaa annetaan
ei tulis kasvissyöjää vaikka itte sellanen olisin, kasvava muksu tarvii monipuolisen ravinnon ja en omien päähän pistojeni takia ottais sitä riskiä et lapsen kasvu häiriintyis turhaan
Vierailija:
päiväkodissa ei kuules aleta muutteleen yhdenkään lapsen ruokavalitoita VAIN vanhempien pyynnöstä. Lapsella on olatva lääkärin toteama allergia ennen kuin niin tehdään. mekin annetaan lihapullia kasvissyöjälapsille ja voi kun he nauttivatkaan niistä kun eivät raukat kotona saa- usea äiti kieltää lapsilta myös kalan (en ymmärrä miksi) mutta kyllä me silti lapselle kalaa annetaan
Mutta lapset saattavat napsia lihapullia kun muut eivät huomaa.
ruokavaliosta äiti ei ollut maininnut minulle mitään. lapsi rupesi sitten suureen ääneen huutamaan, että sikaa yäk, yäk, likaista, kun toin tarjolle nakkeja ja lihapullia.
Kiva juttu, ajattelin kun muut lapset katsoivat hölmistyneinä, että pitäisikö yhtyä kuoroon... just semmoiset 5-6v on täysin vietävissä tuommoiseen riehumiseen.
Sanoin, että saa sitten syödä juustokuutioita ja kurkkua/tomaattia, muuta ei ole (paitsi siis jäätelöt yms. makeat) johon poika että... " no voin mä nyt syödä vähän...." ja veti sitten lihapullaa ja nakkia enemmän kuin moni muu.
Vanhemmat ne luulee kaikenlaista, ja sitten lapset käyttäytyy niin että sopisi hävetä. Kannattaa muistaa myös omien lasten kohdalla.
Vierailija:
ei tulis kasvissyöjää vaikka itte sellanen olisin, kasvava muksu tarvii monipuolisen ravinnon ja en omien päähän pistojeni takia ottais sitä riskiä et lapsen kasvu häiriintyis turhaan
kivoja kommentteja?
Meillä muksut ovat aika pitkälle kasvissyöjiä. Jotain kalaa syövät kerran pari viikossa. Kanaruokaa harvemmin. Oikeestaan koko ajan mennään enemmän ja enemmän kasvissafkalla, kun mieskin näyttää mallia muksuille, mies siis kans lähes kasvissyöjä. Lapset ovat hyvin kiinostuneita kasvissyönnistä ja pitävät sitä omana juttuna - mikä positiivista.
sanoivat " äh, ei se haittaa - kato jos ei muuta ruokaa oo, niin kyl mä voin syödä sikaakin" .
Juu, kyllä päiväkodissa nykyään voi riittää se että kotoa sanotaan ruokavalio. Jos esim eivät syö lihaa. Allergisten lasten kanssa olemme ehdottoman tarkkoja, mutta joskus mulle uutena kävi niin että tällainen muuten tiettyä välttävä sai sitä vältettävää ruokaa. Söi hyvällä halulla saatuaan kerran sitä kun muutkin. Mutta tahallaan emme sentään syötä.
Sitä vanhempien päätöstä on jokaisen arvostettava. Ihan kuin silloinkin lapselle taas annetaan lihaa jos vanhemmat niin päättävät.
15: Miksi sinulla on oikeus päättää, että lapsesi syö lihaa? Samanlainen päätös se on sekin.
Itse olen ollut kasvissyöjä viimeiset 17 vuotta, mutta päiväkoti-ikäinen lapseni saa syödä ihan mitä tahansa terveellistä ruokaa.
Mielestäni liharuoka ei ole epäterveellistä - ehkä tosin epäeettistä. Tuota etiikkapuolta lapsi saa sitten ihan itse harkita ja tehdä omat johtopäätöksensä kunhan ensin tulee hiukan kypsempään ikään.