Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihmisten paino on muuttunut järkyttävästi 2000-luvun alusta

Vierailija
20.01.2025 |

Olen katsellut 2000-luvun ensivuosien suomalaisia elokuvia, tv-sarjoja, mainoksia ja aikakauslehtiä. Ihmiset olivat nykyiseen verrattuna hoikkia. Toki näkyi vielä ysärin laihuusbuumin ihannointi, kun mallit olivat todella laihoja. Tavalliset ihmiset eivät olleet niin ylipainoisia kuin nykyään. Lihavat keski-ikäiset näyttäisivät olleen silmämääräisesti suunnilleen luokkaa 165 cm/75 kg, nykyään taas ylipainoa on monilla useita kymmeniä kiloja. Sairaalloisen lihavia en muista juuri nähneeni tuolloin.

Minä olin tuolloin kouluikäisenä 160 cm/60 kg, olin sen ajan mittapuulla lihava ja sain kuulla painostani. Nyt kun vertaan silloista itseäni nykyteineihin, niin ei minua nyt kommentoitaisi lihavaksi enkä olisi nykyteineihin verrattuna lihava. Nykyisin on paljon todella ylipainoisia koululaisia ja teinejä, joita ei omassa nuoruudessani juuri ollut. Omana kouluaikanani tuollaisia 170 cm/100 kg teinejä saattoi isossa monen sadan oppilaan yläkoulussa olla muutama, nykyisin paljon enemmän.

Ja kun joku tulee kommentoimaan, niin tämä painon muuttuminen koskee niin miehiä kuin naisia.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka päivä on näitä muitten painoa päivitteleviä ja kauhistelevia aloituksia runsain mitoin. Ovatko nämä kaikki saman ihmisen aloituksia, vai onko tämä muitten paino nykyään joku yleistynyt psyykenhäiriö?

Vierailija
2/28 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka päivä on näitä muitten painoa päivitteleviä ja kauhistelevia aloituksia runsain mitoin. Ovatko nämä kaikki saman ihmisen aloituksia, vai onko tämä muitten paino nykyään joku yleistynyt psyykenhäiriö?

Minä olen eri ihminen. Mutta kyllä minua hämmentää, miten lyhyessä ajassa ihmiset ovat lihoneet todella paljon. Pienessä ylipainossa ei ole mitään ihmeellistä, mutta kun kymmenien kilojen ylipaino tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus. Enkä edes halua kuvitella, kuinka kalliiksi tämän painoasian hoitaminen tulee yhteiskunnalle, kun ylipainoon liittyvät sairaudet lisääntyvät entisestään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisistä on tullut myös paljon pitempiä.

Vierailija
4/28 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, mäkin painoin alle kolmekylppisenä v 2000 vähemmän kuin nyt +50 v, mutta huomasin sen ihan kotivaakasta enkä mainoksista. En tiennyt, että se aptä kiinnostais.

Vierailija
5/28 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läski jankuttaja aloitti taas, jolla oma elämän sisältönä läski/toisten läski, LÄSKI-FETISSI   :)

Vierailija
6/28 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennemmin pistää silmään se miten järkyttävästi ihmisten pituus on muuttunut. Lukiolaiset ovat keskimäärin selkeästi pidempiä kuin opettajansa.

Vierailija
7/28 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras on, kun kuvitellaan ihmisten eliniän nousevan kuten tähän asti. Todellisuudessa nämä hyvin ylipainoiset sukupolvet eivät tule elämään satavuotiaiksi, vaan elinikä alkaa lyhentyä.

Näissä nykyisissä 70-100-vuotiaissa on siksi pitkäikäistä väkeä, että ovat lapsena/nuorena eläneet kevyellä ruokavaliolla ja moni on jatkanut tuttujen ruokatottumusten parissa vanhanakin. Kaupassa näkee, kuinka mummot ja papat ostavat ruisleipää, piimää ja kahvileiväksi pullaa sen sijaan, että hihnalle lapattaisiin karkkia, rasvaisia majoneesileipiä yms.

Vierailija
8/28 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otitko huomioon mitä työtäkin ennenvanhaan oli useilla, tietenki nurempi väki kekaloi rannoilla, vanhempi väki silloinkin työssä,    ENTÄ JOS KUVIEN OTTAJA JA OTTAJAN TAKANA OLIVAT LIHAVAMMAT TYYPIT.  

NYYH, NYYH

Vierailija
9/28 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läski jankuttaja aloitti taas, jolla oma elämän sisältönä läski/toisten läski, LÄSKI-FETISSI   :)

T Ä M Ä !

Vierailija
10/28 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

L ä s k i - f e t i s s i   ?

Vierailija
11/28 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ihmettelen miten nuoret on niin pitkiä. Olin teini 2000-luvun alussa ja 176 senttisenä olin silloin joka paikassa pisin tyttö/nainen. Nykyään yllättävän moni tyttö on yli 180 cm ja muutenkin yleisesti näkee enemmän noin 170 senttisiä, kun ennen noin 160 oli "normaali". 

Vierailija
12/28 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tulette näkemään tulevina vuosina miten koko maailman paino saadaan Ozempicilla ja Mounjarolla laskemaan. Ihmisistä tulee taas laihoja ja ruokaa säästyy.

Vierailija
13/28 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaa että hänen pitäisi mennä hissiin jossa ympärillä lihavia ihmisiä ?

Vierailija
14/28 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Afrikkalaiset syövät keskimäärin 8 kertaa enemmän kuin ennen!

Vierailija
15/28 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Armeijassa on kerätty varusmiesten fyysisiä tietoja. Paino on noussut ja juoksukunto huonontunut.

Vierailija
16/28 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin ihmettelen miten nuoret on niin pitkiä. Olin teini 2000-luvun alussa ja 176 senttisenä olin silloin joka paikassa pisin tyttö/nainen. Nykyään yllättävän moni tyttö on yli 180 cm ja muutenkin yleisesti näkee enemmän noin 170 senttisiä, kun ennen noin 160 oli "normaali". 

Mäkin olin 90-luvulla teininä "liian pitkä" naiseksi ja aina kaikkein pisin. Nykyään tunnen itseni usein lyhyeksi.

T. 175 cm

Vierailija
17/28 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kauheaa!!! Pitäisikö heidät a m pu a vai mitä tehdään r e t a r d i? Kun ihan televisio-ohjelmissa oli normaalipainoisia ihmisiä? Vi tt u mikä aloitus

Vierailija
18/28 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kauheaa!!! Pitäisikö heidät a m pu a vai mitä tehdään r e t a r d i? Kun ihan televisio-ohjelmissa oli normaalipainoisia ihmisiä? Vi tt u mikä aloitus

Pitäisi heittää roskiin margariinit ja kaikki pehmeät rasvat. Pehmeät rasvat lihottavat. Suomalaiset alkoivat lihomaan kun tuli Pohjois-karjalan projekti.

Vierailija
19/28 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat lihoneet ja kasvaneet pituutta. Sen lisäksi meillä on riesanamme lukuisa joukko uusia kansansairauksia entisten lisäksi: nuorten suolistosairaudet ja dementia. 

Ravitsemus on kaiken a ja o, mutta ihmiset ärtyvät tästä aiheesta. Ihan käsittämätöntä.

Vierailija
20/28 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat lihoneet ja kasvaneet pituutta. Sen lisäksi meillä on riesanamme lukuisa joukko uusia kansansairauksia entisten lisäksi: nuorten suolistosairaudet ja dementia. 

Ravitsemus on kaiken a ja o, mutta ihmiset ärtyvät tästä aiheesta. Ihan käsittämätöntä.

Näitä aloituksia on vaan niin hirveän paljon, ja samat ihmiset käyvät kaikkiin kommentoimassa kuinka 20 vuotta sitten ei syöty sipsejä ja limuja kuin lauantaisin, ja silloinkin 0,33 l limupullo jaettiin useamman henkilön kesken. Juu, mutta me kaikki tiedetään tämä jo. Päivittely ja syyllistely sekä omakehu ei auta, vaan olisi aika jo siirtyä eteenpäin. T. Hoikka