*~*MARRASMURUJEN PE-LA-SU*~*
Kommentit (35)
Näin olen itsekin ymmärtänyt tän, että 4kk iässä turha alkaa tissivauvalle antaa korviketta lisäksi, vaan jos ei tissi riitä pelkästään niin soseita sitten. Tai jos osittain imetetyllä pitäisi lisätä korvikemäärää, niin sama homma.
Haltijapipari:
jos korvike lisääntyy eli maito ei riitä, on ihan turhaa sitä lisätä, vaan suosiolla kiinteitä vaan. Tai jos vauva ei muuta tee kuin syö- silloin ei maito riitä kasvuun.
Jep, mulla on taas asiaa ;)
Tuli vaan rotarokote-asia mieleen ja pakko oli sitten tulla kirjoittamaan siitäkin... Eli meillä ei ole ko. rokotetta otettu, neuvolasta ei mitään siitä aikanaan puhutta ja koko homma meni vähän ohi. Ja sitten kun itse sen tajusin, niin tyttö olikin jo liian vanha... Pidetään kädet ristissä, että taudilta vältyttäis. Esikoisella ei ole ollut rotavirusta (tai ainakaan niin että me ois se tajuttu...), muutama ns. normaali mahatauti vaan. Muistan kun esikoisen aikaan mun äitiysneuvolantäti ihasteli joskus odotushuoneessa poikaa ja totesi, että onneksi sillä on noin hyvät makkarat (oli " aika" pulska vauva), niin on vararavintoa mistä ottaa jos tulee mahatauti...
Joo mutta ei mulla nyt muuta. Tuun varmaan minuutin päästä taas mahdottoman tärkeiden juttujeni kanssa takaisin...
Kovasti on ollut puhetta kiinteiden aloittamisesta. meillä 4kk neuvolalääkäri käynnillä lääkäri oli sitä mieltä, että hyvin voi jatkaa pelkällä maidolla. ja niin oltiin ajateltu itsekin. Poika kasvaa hyvin, nukkuu hyvin (viime yönä 10h putkeen!) ja on kaikin puolin tyytyväinen ja nauravainen tyyppi eli tuskin nälässä on. Mun mielestä aikaisella kiinteiden aloittamisella ei voi ehkäistä allergioita. Allergia on mitä ilmeisemmin sukuvika, esim. meillä minulla on allergioita ja veljellä ei, vaikka samanaikaan ollaan kiinteät aloitettu ja samaa äidinmaitoa juotu. Ja kuten marrastoive sanoi: imettäminen on niin helppoa ja kun viimeinen vauva meilläkin niin ei ole kiireitä kiinteiden kanssa. Mutta näin siis meillä, nää ratkaisuthan on täysin tapauskohtaisia!
Meilläkään ei rotarokotusta otettu. Esikoinen oli silloin aikoinaan siinä tutkimuksessa ja sai ihan sitä oikeaa rokotetta, kakkonen on koko taudilta välttynyt ja niinpä se nytkin meni jotenkin ohi... Uskon kyllä että jos meillä joku olisi jo taudin sairastanut niin sitten olisin herkemmin vauvalle rokotteen ottanut mutta nyt aika vaan jotenkin meni ja rokote jäi ottamatta. Mutta hurja tauti kuulema kyseessä.
Meille ei muuta ihmeempää kuulu, poika on pysynyt tyytyväisenä ja rauhallisena. KOvasti jo kääntyilee ja kieriskelee pitkin asuntoa. Meillä neuvolassa oltiin sitä mieltä että vauvan eri taitoa ei kannata harjoittaa, vauva kuulema oppii kun sen aika on ja pitäisi saada oppia omaan tahtiinsa. Hassua miten eri ohjeita eri neuvoloissa annetaan!
Nyt aamukahville, aurinkoista sunnuntaita muruille!
onna
Meillä nukuttu kahtena yönä peräkkäin hyvin. Ja herättykin vasta kahdeksalta! Poikahan syö öisin jonkun kerran, mutta hyvän yön kriteerit mulla on, että saadaan välit nukuttua ja herätään vasta ihmisten aikoihin
= ).
Ukko lähti autoa ropaamaan ja illalla taas viikoksi töihin. Poika (esikko) on isällään ja pienempien lasten kanssa tässä touhutetaan. Pojalla kohta ekojen unien aika. Imuroida pitäisi...
Mutta nyt kahvin keittoon!
Pirre ja poppoo
Se piti sanomani, että imetyksellä mennään ja tiistaina tulee ikää 4kk. 12.3 seuraava neuvola sitten vasta.
Pullot pesen käsin ja koneessa ja välillä keittelen.
En ole pahemmin kirjoitellut, mutta aika usein luen juttujanne.
Meillä on perunaa ja porkkanaa maisteltu ja ihan mielellään Emilia vähän sitä syö.
Sitten minulla olisi kysymys liittyen nukkumiseen. Eli nykyään meillä heräillään yöllä 4-5 krt, muutenkin Emilian yöunet ovat vain n. 9h, joten aikas usein herätään. Mikä voisi auttaa tähän usein heräämiseen? Pääasiallisesti mennään rintamaidolla, mitä nyt päivällä on hieman sitä peruna-porkkanaa ja illalla olen antanut lisänä vajaa 100ml korviketta, mutta ei sekään ole auttanut. Ennen meillä nukuttiin n. 5h kerrallaan, joten tosi paljon useammin herätään nykyään. Alkaa vähän äitiä väsyttämään noi heräämiset...
Meillä opittiin kääntymään selältä vatsalleen päivää ennen 3kk päivää, toisin päin ei vielä mennä. Kovasti neiti yrittää myös ryömiä, peppua nostaa ylös ja polvia koukkuun.
Tälläisiä näin sunnuntaina.
Aurinkoista päivää muille!
Terkuin Johku ja Emilia (pian 4kk)
Moikkelis,
Laitoin tirriäisen nukkumaan parvekkeelle kun siellä tuo uni maittaa tosi pitkään. Viime yönä heräiltiin jostakin syystä pariin otteeseen, vatsavaivoja taisi olla, kun rinnasta kelpasi pari hörppyä ja sitten nukahti taas. Ehkäpä minä olin sitten se herkkäunisempi tällä kertaa.
Johku: Voisiko olla niin, että vauvan heräily ei olekaan heräilyä, vaan ihan unensekaista äninää, johon olet alkanut vastaamaan yösyötöillä? Itse viime yönä huomasin, että nousin ihan turhaan syöttämään parin äännähdyksen jälkeen, sillä heti kun vauva sai pöristeltyä ilmaa ulos, hän nukahti siihen paikkaan, eikä tissi enää kelvannutkaan ;-)
Kiinteistä: Täysimetyksellä mennään täälläkin, enkä pidä kiirettä kiinteiden aloittamiseen. Yritän aloittaa ne vasta 6kk iässä. En niinkään siksi, että välttyisimme allergioilta, vaan lähinnä siksi, että ajattelin ruokailun olevan helpompaa kun vauveli osaa edes hetken verran istua, ei tule noita pulautuksiakaan sitten ehkä niin paljon.
Allergioista meillä on kokemusta jo kuopuksen kanssa, jolla oli maito- ja kotimaiset viljat pannassa ekat kaksi vuotta. Tuo maitoallergia on tosi vaikea juttu kun niitä maidon proteiineja tuntuu olevan kaikialla. Meillä oli naudanlihakin kiellettyjen listalla. Poika söi pelkkää possua ja erilaisia riistaruokia kaupan pakasteina. Kanaa ei voitu edes harkita kun oli kananmuna-allergiakin. Nykyään hänellä on allergioita lähinnä mausteille ja ruisjauholle. Se hyvä puoli tuossa niukassa ruokavaliossa oli, että poika syö ihan mitä vain hänelle annetaan, ei todellakaan nirsoile, nyt kun saa syödä ;-)
Suositelkaas hyvää nokkamukia. Meidän Ainolle ei tunnu sopivan lainkaan pulloruokinta kun heti vatsaa vääntää, vaikka miten pitäisi pulloa oikein. Ainullahan on se kaatumaton versio, mutta lähinnä kiinnostaisi sellainen, mistä pitää imeä, jotta saisi ulos jotakin. Olisikohan Aventilla mitään hyvää? Olisi kiva jos voisi isikin poissaollessani antaa lypsymaitoa hyvällä omallatunnolla, ilman pelkoa ilmavaivoista.
Jep, kaipa minä tästä lähden tekemään ruokaa, lähikaupassakin pitää lähteä käymään.
Kanelisokeri
Meillä ei kiinteitä ole aloitettu. Aloitetaan varmaan 6kk iässä. Täysimetyksellä mennään ja neidillä aika varma maitoallergia, jonka vuoksi ite olen maidottomalla dieetillä. Isän 60v.juhlat on parin viikon päästä enkä saa sielläkään syödä oikein mitään :( harmittaa vietävästi, mut minkäs teet..
Yöllä meilläkin heräillään parin tunnin välein. Tyttö nukkuu ainoastaan mun vieressä ja syö tissiä melkein koko yön. Jos siirretään omaan sänkyyn herää heti itkemään ja rauhoittuu vasta kun pääsee mun viereen. Sama jos mä vaihdan nukkuma paikkaa niin neiti herää itkemään. Joten oikeä äitin tyttö on meillä. Ollaanko kenties " opetettu" liian hyvälle vai mitä.. Yöt on vaan mulle rasittavia kun en saa nukuttua kunnolla, kun toinen on kainalossa koko ajan.
Sofia oppi vähä ennen 4kk kierähtämään selältä masulle ja edelleen masulta selälle. Kovasti treenas jokapäivä mutta nyt on viihtynyt taas hyvin selällään.
Pulloja meillä ei käytetä. Tutteja keitellään usein.
mitäs muuta oli.. en muista. Nyt kutsu kuuluu. Moikka!
t.V ja Sofia 4kk 3pv
Kanelisokerille: Miten olis tuo Aventin taikamuki? Se pieni on 3m+ ikäisille ja pehmeä nokka. Siitä ei tuu muuten kun imemällä, joten ei maidot roisku pitkin. Meillä toimii pojalla joka ei suostu ollenkaan oikeestaan juomaan pullosta :)
Maksaa jotain 6-8 euroa muistaakseni. Siinä on kahvatkin, että saa sitte lapsi ite pidellä sitä kun vähän osaa :)
Piparminttu
...kun kurkku on vähän kipeä ja on semmonen väsynyt olo. Ja tossa mietin, et mahtaakohan Niklaskin olla tulossa johonkin tautiin, kun on nyt vähän yskiny ja rohisee entistäkin enemmän. Mutta katsellaan... Toivottavasti nyt ei pahaa tautia tule. Keittelin just itelleni teetä, josko se vähän helpottais oloo? Olis tossa appelsiiniakin, pitäs varmaan syödä, et sais C-vitamiinia!
Viime yö olikin vähän tavallisesta poikkeava. Ensinnäkin jätkä nukahti vasta vähän ennen yhtätoista, kun yleensä on nukahtanu viimestään kymmeneltä. Tosin eilen meni iltapesut vähän myöhäseks.. Nukku sitten melkeen neljään asti, söi ja nukahti takas. Sit toisen kerran söi puoli seiskalta ja siitä nukku vielä 9.45 asti! En muista koska viimeks se ois noin pitkään nukkunu! Hetki sitten nukutin sen päivän ekoille päikyille.
Nyt on ruvennu ilmeneen sellasta " ongelmaa" et aikasemmin hyväksihavaitut yövaipat (pampersin pienimmät housuvaipat) on ruvennu valskaamaan. Melkein joka yö on pissat tullut kyljestä. Mut en tiiä pysyykö ton miehen päällä mikään vaippa kunnolla koko yötä, kun se venkoilee niin kauheesti, et vaippa on tosiaan aina " puolitangossa" !
Mitä vaippoja te muut käytätte yöllä? Ja mitä kokoa? Meillä on vielä normaalit vaipat (Lidlin) se 4-9kg, mut ostin jo yhden paketin isompiakin, et vois kokeilla, et onko ne vielä liian isoja vaiko ei. Noi yövaipat on 8-15 kg.
Mitähän sitä tänään keksis.. En tiiä jaksaako sitä välttämättä lähteä ulos, kun on tosiaan vähän kipeä olo. Ulkoilusta tulikin mieleen, et meillä on poika ruvennu harrastaan semmosta, et ei nuku vaunuissa, jos ne ei liiku ja pelkkä edestakaisin heijaaminen ei riitä, vaan pitää olla oikeesti menossa... Hieman rasittavaa, kun ei aina jaksa lenkkeillä, tai siis et olis niin kiva lenkin jälkeen jättää se vielä ulos nukkuun, mut ei, herää heti kun pysähtyy... Eilen hoksasin ottaa äippäpakkauksen vanupuvun käyttöön! Se tuntu sopivan ohuelta kun oli plussakeli ulkona.
Jaa, mutta pyykkiä pitäskin ruveta pyörittään, kun vaihdoin eilen lakanat ja nyt piti ton pikkumiehenkin sänkyyn vaihtaa, kun yöllä taas tuli ne pissit sinne..
joelaa ja Niklas päikkäreillä, mieskin on jopa kotona ja tuolla se tuunailee tietokoneiden parissa :)
Piparminttu: Olin jo vähän miettinyt sitä Aventin taikamukia. Ainakin sellaisen meinaan nyt kokeeksi ostaa kun eihän ne tosiaan ole mitään kalliitakaan. Kyselin jo yhdeltä sukulaiseltani, jonka tiedän välittävän Tupperwarea, että olisiko heillä tuotteissaan hyvää nokkamukia. Meinasin tilata samalla kertaa Tuppereilta ainakin niitä lasten ruokakippoja ja aterimet.
Ei muuta kuin kauppaan vaan heti huomenna ostoksille ;-)
Kanelisokeri
että mitenkähän on kun rotarokotereseptissä sanotaan että ensimmäinen rokote pitää antaa 16 viikon iässä ja meidän neiti saa sen ekan sillon kun on jo 18 viikkoa täynnä...Vahvisterokote pitää antaa ennen 24 viikon ikää. Ollaanko me auttamatta liian myöhässä? Neuvolantäti sanoi kyllä viime neuvolassa että rota voidaan antaa 4kk neuvolassa, mutta voiko oikeasti? Kaksi viikkoa myöhässä...
Swehina
Sunnuntai aamupäivä täällä. Ingrid on nokosilla ja isommat puuhastelevat omiaan, odottelevat kaveria kylään.
Pullojenpesusta; ei ole tullut käytettyä pulloja ja tutteja joten ei ole ollut tarvetta pestä.
Kiinteät ajattelimme aloittaa 6kk iässä. Pian voivatkin jo istua syottotuolissa.
Miten te olette muuten viihtyneet kotosalla? Välillä vähän mokkihoperoityminen vaivaa. Kyllä pitäisikin käydä ihmisten ilmoilla ainakin päivittäin. Salilla käyn yleensä iltaisin, sen jälkeen kun lapset ovat menneet nukkumaan. Saispa nyt nämä vimpat kilot pois. Lupasin ostaa ittelleni jotain kivaa!
Tiistaina on neuvola-aika joten päivitän mitat sitten. BTW hieno lista Swehina!
Swehina: Meillä terkkari sanoi rotan myös laitettavan 4kk neuvolassa jota täällä olen myös yrittänyt kysellä onko liian myöhään? No meillä kävi kuitenkin näin;neiti oli 3kk neuvolassa yskässä ja lääkäri ei antanut rokotukselle lupaa ja haimme sitten molemmat rokotteet perjantaina kun yskä oli parantunut.Ikää oli 3kk ja 10pv ja toinen satsi annetaan sitten 5kk neuvolassa.
Onko muiden pienille tullut rotasta vatsanpuruja/ilmavaivoja? Meillä on kaksi iltaa " kiljunut" ihan kroppa jäykkänä kunnes helpottaa ja ollaan niskaan asti löysässä sinapissa =)
-kisupikkukuu ja muu perhe jo nukkuu-
Jos nyt mitä muistan...
Mulla on myös samanlainen käsitys, että tissimaidolla voi mennä sinne 6kk:een, jos vauva hyvin kasvaa. Korvikkeilla voi aloitta jo silloin 4kk iässä. Mutta tosiaan tapauskohtaista, pääasia, että vauva kasvaa ja voi hyvin. Ja mitä allergioihin tulee, niin itse en usko, että sitä imettämällä voi ehkäistä. Meillä tosin on rankasti sukurasitetta, joten allergioita on hiukan ollut. Mutta tokkopa sillä tosiaan on vaikutusta ollut, että olen kaikkia täysimettänyt... Niin, viimeksi neuvolassa sain jo ruokaohjeet, jos vaikka 4kk haluaisin aloittaa. Mutta totesi, että parempi 6kk:na. Tosin silloin sitten lihat tulee ottaa aikaisemmin kuvioihin, kun ei ne rintamaidon ravinteet kuulemma ole sitten enää ihan samaa luokkaa kuin alkuunsa...
Perunalle voi olla allerginen! Ainakin meillä kakkonen oli eikä vieläkään sitä kunnolla siedä... Aluksi se teelusikallinen ja sitten päivä kerrallaan lisää. Parasta olisi, jos malttaisi sen viikon maistella yhtä ja sitten vasta uutta. Vaikkei allergiaa olisikaan, niin parempi se masullekin aluksi hitaammin totutella. Mun käsitys... Itse olen aina aloittanut maistelun puoliltapäivin. Mutta jokainen tuntee vauvansa, jotta mikä ajankohta hänelle otollisin. Itse olen tykännyt aloitella, kun saa kaikki samaan pöytään, niin tulee vauvallekin sellainen *ruokailufiilis* :-)
Nyt tarttis hiukan tehdä vaateinventaariota... pienet pois ja isompaa kehiin. Ja vielä odottelemaan, josko tulisi myöhemmin käyttöä... :-o
TalviSalama + nukkuvat pienet ja isoin mummulassa