Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

*~*MARRASMURUJEN PE-LA-SU*~*

02.03.2007 |

Laitetaas uusi pino...=)!

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
02.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuh, meni autokin katsastuksesta läpi, vaikka tuulilasi oli ihan halki.. Korjauskehotus siitä tietty tuli, mut ihan hyvä, niin ei tarvi uusintakatsastusta enää maksaa. Tuokin reissu makso jo 74e! Kyllä toi katsastus on kallista.

Eilinen oli kyllä tosiaan paha meillä. Niklas nukku joo kolmet päikkärit, mut ekat kesti hyvä jos puoli tuntia, ulkona vaunuissa. Toiset nukku tissillä ehkä jonkun kymmenen minuuttia, heräs tietenkin kun aloin nosteleen, eikä enää nukahtanu. Kolmannet nukahti kans tissille, siitä sain vietyä sänkyyn, josta heräs jo taas muutaman minuutin jälkeen! Meinas meikällä olla kyllä vähän hermo kireellä, kun ei nukuttu. Poika oli kyllä ite ihan ookoo, ei pahemmin ees riehunu, vaikka kukkukin lähestulkoon koko päivän! Sit se taas nukahti ihan normaalisti yöunille, siinä yhdeksän jälkeen.

Tänään herättiin siinä vähän jälkeen seittemän ja noustiin ylöskin melkein samantien. Nyt se sit nukahtikin tossa pikkusta ennen yhdeksää ja nukkuu edelleen. Nukahti taas tissille, nostin ylös, niin heräs ja sit pienen porun säestyksellä hytkytin sen uneen.. Et kyllä se tiukkaa tekee toi unenpäästä saaminen! Huonompi homma vaan, kun jätkä painaa jo reilusti yli 7kg, niin ei tommosta hytkytystä jaksa kauaa! Oon kyllä yrittäny viedä sitä hereillä sänkyyn (ja kun tiedän, et se vois olla unien paikka) mut kun ei nukahda itellään, ei niin millään! Laitan tuttia suuhun, harsoa poskelle ja mobilen laulamaan...

Jaha, mut nyt se sit heräs. Nukkuhan se nyt jo jotain 45min! Jes...

Vierailija
2/35 |
02.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...väärä nappula...tohelo mikä tohelo...=)!

En ookaan pariin päivää ehtiny kirjotteleen, on ollu mukamas kaikenlaista sählinkiä ku mies oli kotona.

VAUNUISSA mein pikkumies simahtaa lähes välittömästi kun vaunut lähtee liikkeelle,eilenkin pääsin lykkäämään noin 10metriä ni jo oli pojalla silmät kiinni=)!

KÄÄNTYMINEN poitsu menee kyllä jo kyljeltä toiselle,mutta ei tunnu olevan vielä kiire mahalleen. Mä oon nyt parin päivän aikana yrittänyt pitää enempi mahallaan,et jospa se pään kannatteleminen rupeis sujuun paremmin.

LEMPI05: Meillä kans pojalle ei tahdo välillä kelvata pullo millään vaikka on siis pelkästään pullo-ruokinnalla! Mutta kun sitkeesti vaan yrittää tarjota pulloa ni kyllä se siitä luulis onnistuvan=)!

Ristiäisten kiitoskortteja oon kans miettinyt...pitäiskö semmoset väsätä?? Jos tekis jotenki hiukan vastaavat mitä oli kutsu-kortitkin??

Mun meni tässä edellispäivänä ihan totaalisesti hermot mieheen...kuinka voi joku ollakin niin raivostuttava...mä pyysin vaihtaan pojalle vaippaa -joo,joo hetken päästä (pojalla oli sama vaippa niin kauan kunnes mä vaihdoin sen), pyysin kylvettään pojan -oli pakko lähtee kaverin kanssa kahville (mä kylvetin), pyysin antaan pojalle maidon -mua väsyttää!!! Sillon mä räjähdin ja annoin tulla ihan tuutin täydeltä omat ja varastetut!!!

Huusin pää punasena että luuletko ettei ketään muu oo väsyny!!! Mies ymmärsi ilmeisesti typeryytensä, kun päästi mut eilen shoppaileen,ruokki pojan monta kertaa ja vielä illalla kylvetti ja pyysi kyllä anteeksikin...=)! Hyvä palauttaa välillä maan pinnalle=)!

Mutta näin meillä alkaa vkonloppu, hauskaa vkonloppua kaikille Muruille=)!

Tiitiäinen78

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
02.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

VAUNUTTELUSTA vielä... mähän siitä alunperin kyselin, että miten muilla. Kyllä meilläkin siis poika nimenomaan nukkuu vaunuissa, kaikki päikkärinsä. Joko parvekkeella tai sitte lenkillä. Mutta sitä lähinnä tarkotinkin tolla kysymyksellä, että miten muilla sujuu se, että jos vauva herää vaunuissa, viihtyykö siellä :) Että voiko esim. mennä kaupoille että vauva sitte viihtyy vaunuissa jos kaupassa herää, kun meillähän ei malteta hereillä vaunuissa olla. Tosi kivasti sainkin vastauksia tohon, kiitos kaikille :)

Meillä poika kääntyilee masulta selälleen, mutta ei vielä päinvastoin. Ei sillä varmaan vielä kiire ookkaan, eiköhän sekin taito vielä ehditä oppia :)

Onko kellään muruista muuten Emmaljunga Scootereita? Jos, niin mitä oot tykännyt niistä?

Piparminttu

Vierailija
4/35 |
02.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kääntymisestä vielä, että voisiko sitä " harjoittaa" jotenkin? Oon nyt koittanut pitää tyttöö välillä mahallaan, mutta ei hän viihdy siinä kauaa, ns." keinuu" mahansa päällä...

tinzu ja nukkuva tytsy

Vierailija
5/35 |
02.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vauva oppi nyt sen kääntymisen jalon taidon, ikää nyt 4,5kk. Ja tasan samanikäisenä siis kääntyi kuin esikoinenkin :) Jos samaa rataa jatketaan, niin parin päivän päästä pitäis oppia kääntymään takaisinkin selälleen... Ja tosiaan ihan samalla tavalla muutenkin meni, ei harjoitellut sinänsä yhtään, vaan tuossa pari päivää sitten vain kääntyi. Vähän niin kuin että " kyllä mä nyt ton oisin osannu jo aikoja sitten, ei vaan huvittanut" ;)

Vaunuttelusta ollut puhetta, meillä tyttö viihtyy hereillä vaunuissa (esim. kaupassa) jos kuomun laskee alas ja hän näkee mitä ympärillä tapahtuu. Sitten tapittaa ihmeissään. Mutta ei ole kyllä kovin montaa kertaa " kesken kaiken" herännyt.

Yöt menee vaihtelevasti, viime yönä taas asuttiin tissillä, edelliset yöt olikin menneet vain 2-3 syötöllä. Nukkumaan vauva kävi eilen jo 21.30 aikaan ja olikin sitten aamulla pirteä kuin peipponen jo 7 aikaan. Minä olisin mieluusti nukkunut _vähän_ pidempään.

Liian nopsaan tuntuu vain aika menevän! Pitää vain yrittää nauttia tästä viimeisestä vauvasta koko rahan edestä... Ja noita öitäkään en jaksa murehtia, pian ei enää ikinä tarvi heräillä vauvan takia...

Mutta nyt pitää katsoa mitä löydetään esikoisen kanssa lounaaksi!

Mukavaa viikonloppua murusille!

Marrastoive

Vierailija
6/35 |
02.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä usko, että voi tai kannattaakaan harjoitella. Kyllä vauva sen ajallaan oppii. Eikä vauvat yleensä viihdy kauaa mahallaan silloin kun eivät vielä jaksa pitkään päätään kannatella eivätkä pääse eteenpäin... Sitten alkaa masullaan olla hauskaa kun pääsee ryömien eteenpäin etsimään kaikista pienimmät jutut lattialta suuhun ;) Ns. normaali kääntymisikä on tosiaan se 4-6kk, joten ei tosiaan tarvi huolestua, jos ei 3-4kk iässä kääntyillä.

tin-zu:

Kääntymisestä vielä, että voisiko sitä " harjoittaa" jotenkin? Oon nyt koittanut pitää tyttöö välillä mahallaan, mutta ei hän viihdy siinä kauaa, ns." keinuu" mahansa päällä...

tinzu ja nukkuva tytsy

Vierailija
7/35 |
02.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti niistä tuttipulloista vielä kommentoida sen verran,että mä oon joka käyttökerran jälkeen huuhdellu pullot & tutit ja sitte vielä keittänyt ne... Aattelin kyllä joku kaunis päivä lopettaa ton keittelemisen ja vaan pestä ne hyvin käsin tai koneessa. Joku jossain mun mielestäni kirjottikin,että ei tarttis keitellä enää parin ekan viikon jälkeen...pääsis kyllä paljon helpommalla=)!

Vaunuttelusta vielä...meillä poitsu ei siis pahemmin oo hereillä vaunuissa ja kauppareissutkin on tehtävä autolla, viihtyy kyllä hereillä ollessa turvakaukalossa ihan kivasti=)!

Piti kysymäni vielä,että miten te puette vaavit ulos vaunuihin näillä plussa kekeillä?? Mä pistin pojalle ihan normit sisävaatteet+sellanen kokopuvun, sitte fleece-haalarin, tumput, toppatöppöset ja -myssyn, poika makuupussiin ja vaunujen suuaukolle harso. Äsken kävin kurkkimassa ja oli ihan sopivan lämpönen niska...ja hyvin tuntuu vaihteex uni maistuvan kun on jo 1,5 tuntia nukkunu yleisen 0,5-1 tunnin sijasta=)!

Nyt sumpille!

Tiitiäinen78 taas...

Vierailija
8/35 |
02.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika nukkuu nyt parvekkeella pelkässä kantokopassa. Aamulla lähdettiin kaverille kylään yhdeksäksi ja Remi nukahti matkalla ja nukkui vierailun ajan itkuhälyttimen turvin autossa. Kotiinkin päästiin pienen mutkan kautta, kun meinasi jäädä auto kiinni niiden pihaan... Täällä Lahdessa ainakin tupruttaa lunta ihan hurjasti koko ajan! Käytiin esikoisen hammaslääkärissä koko poppoo (ei reikiä tms) ja sitten jäätiin vieä ulos leikkimään. Isot söi ja leikkii nyt huoneessaan, pienen kannoin vaan parvekkeelle.

Pitäisi lähteä miestä auttamaan vielä auton korjauksessakin, eli sinne seuraavaksi. Minä en siis tiedä autoista mitään, mutta jarrua pitää painella, jotta hän saa sen ilmattua...

G:Meillä viihdytään rattaissa ja kaukalossa sekä hereillä, että nukkuen ainakin yleensä = ).

Kääntyy molempien kylkien kautta mahalleen samoin kuin selälleen osaa kellahtaa!

Mutta nyt käy kutsu lastenhuoneesta!

Vierailija
9/35 |
02.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neiti ei pistoksesta ollut moksiskaan...kuului vain äh!Rotarokotteen sai myös ja jännätään meneekö masu sekaisin.Nukkunut jo päikkäreitä 3.5h(yleensä max.1.5h),oliskohan rokotteilla vaikutusta?

Piparminttu; meillä Scootterit ja tosi paljon oon tykänny.Nyt on tullut vain niin ihania värejä,että tekis mieli päivittää väriä =)

Meillä ostettiin kun neiti oli 1.5v ja mahtui reilu 2v. nukkumaan vielä duopussissa rattaissa.Vieläkin istuu kyydissä jos lähtee iskän mukaan lenkille (3v. ja risat)

Nyt kuuluu kutsu!

Vierailija
10/35 |
02.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä kuinka monta muuta, jotka EIVÄT ole ottaneet rotarokotetta? Minä en siis ole meijän pojalle semmosta alkanu hommaamaan, kun on ensinnäkin sen verta tyyris ja toisekseen siis miltä se sitten suojaa??

Tänään onkin nukuttu päikkäreitä paljon paremmin kun eilen! Nytkin on unilla. Paitsi, että pariin kertaan saanu käydä tuudittamassa takasin uneen. Mut tunsin ihan kädellä, kuinka suolistossa mennä myllersi ilmaa! Et se sitä varmaan välillä herätteli. Vaunuissa ei kyllä taaskaan nukuttu kovin pitkään. Kävin vajaan tunnin lenkillä sen kanssa ja nukku melkein koko matkan ajan.

Illalla pitäs vielä leipoo sämpylöitä, kunhan ukko joskus tulis kotio.. Ollu Tampereella koko päivän auton tuulilasinvaihtoreissulla. Odotusajan oli kaverillaan, sit se haki auton, kävi syömässä ja meni vielä sinne kaverilleen jotain asennushommia tekeen. Mä vaan hoputin, et koitas vaan tulla kotio niin pian kuin suinkin, et tosiaan pääsis tekeen niitä sämpylöitä ja toisekseen, se on nyt viikonlopun töissä, niin eihän sitä taaskaan näe juuri ollenkaan!

Noniin ei sitten tuu muuta enää mieleen...

joelaa ja Niklas (levottomilla unilla)

Vierailija
11/35 |
02.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä täällä se tiheän imun kausi nyt päällä on, eilen ainakin lähes asui tissillä ja päiväunet oli lyhkäsiä. Tänäänkin ollut tiheään rinnalla. Kotikaljaa on valmistumassa ym. nyt vaan sitten imetellään niin kyllä se tästä. Taitaa ottaa kasvypyrähdystä vaikka ihan pulska tuo on, äidiltä vaan ei kilot lähde samaan tahtiin kun poika kasvaa.

Meillä ei tuota rotarokotetta otettu, hinnankin takia ja koska neuvolassa kun asiasta th:n kanssa keskusteltiin tultiin siihen tulokseen että jätetään ottamatta. En vaan kokenut sitä nyt tarpeelliseksi, ja vähän se asia meiltä unohtuikin. Suoja on tehokkain ihan pienellä, jolloin se virus siis kaikkein vaarallisin onkin, mutta rokotten teho heikkenee pikkuhiljaa lapsen kasvaessa. Aion hoitaa Veetiä kotona kuitenkin yli 2 vuotiaaksi ja muita päiväkoti ikäisiä meillä ei olekkaan, Todennäköisestihän juuri isompi päiväkodissa oleva lapsi sen viruksen kotiin tuo. Rotavirus aiheuttaa kuumeisen ripulin ja pienellä voi johtaa sairaalahoitoon juuri kuivumisen takia, inhottava tauti siis ja todella yleinen siksi rokotuskin on suosittu.

Jäädään viikonlopuksi lasten kanssa nelistään, mies lähtee kelkkasafarille ja viihteelle. Ihan ansaitusti kyllä, harvoin tuo missään käy. tulee vasta su kotiin.

Nyt syömään itse jotain

Vierailija
12/35 |
02.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ainakin neuvolassa sanoi ja näytti miten voi ruveta harjoitetuttaa mahalle kääntyilyä, eli pitää vauva selällään ja kääntää kyljen kautta mahalle ja nostaa myös käsiä niin et vauva on kyynerpäiden varassa eikä koko painollaa vatsan varassa...mä tein niin muutaman kerran näytin tytölle selän,kyljen kautta mahalleen ja sit jo alkoi itse menemään samanpäivän aikana ja tätä ei ole voitu pysäyttää, kääntyilee yölläkin mahalleen vaikka kuinka asettais selälleen. alkoi kääntymään tasan 3kk päivänä. neuvolan " täti" sanoi että tämä nimenomaan vahvistaa pään lihaksia ja auttaa kannattelemaan päätä...

mutta ei kai siinä mikään kiire olekaan...meil vaan nyt ei malteta enää olla selälleen yhtään...

kaatta ja ella 3,5kk

Vierailija
13/35 |
02.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä ehtii tälle päivälle kirjoittelemaan :-)

Tänään on oltu ostoksilla. Mies osti Nintendon Wii pelikonsolin ja ihan kivaltahan tuo vaikutti. Meillä kun jostakin syystä pitää olla aina kaikki pelivehkeet vimpan päälle... No ostinhan minäkin itselleni kahdet korvikset (otin eilen uudet reiät vanhojen viereen) ja Diorin meikkipuuterin, johon olen ihan koukussa, joten ihan miesten jutuiksi eivät kaikki ostokset menneet.

Täällä on puhuttu vaunuissa nukkumisesta. Meillä Aino nukahtaa jo pukeutumisvaiheessa ja on täydessä unessa kun laitan vaunuihin. Ei tarvitse työnnellä unille.

Kaupassa nukkuu myös hyvin vaunuissa, tietty vaatteita pitää availla, ettei ihan siellä makuupussin sisällä hikoile. Näillä lämpimillä keleillä jätin villakerraston pois ja laitoin ihan tavalliset sukkahousut + bodyn ja siihen normaalit, ohuehkot puuvillaiset vaatteet, kevytvanupuvun, toppatöppöset, ruskovillan tumput + kypäräpipon ja puuvillaisen myssyn. Jos sattuu kaupassa heräämään, ei kyllä mitenkään rähjää, ellei ole kuuma tai jokin asia huonosti muuten.

Rotarokotteen koin siksi tärkeäksi, että veljentytär joutui sen saatuaan 1 vuotiaana sairaalaan nesteytykseen pariksi päiväksi. Meni tosi huonoon kuntoon. Meillä on nuo vanhemmat lapset sen myös aikoinaan meille tuoneet ja täytyy sanoa, että heikossa hapessa olemme koko perhe sen vuoksi olleet. Ihan järkky tauti, jossa aikuisellakin on sen rajuuden vuoksi vaikeata.

Betty Blue kyseli onko meillä tärpännyt...enpä tiedä. En ole testannut ;-). Ajattelin testata sitten vasta kun oksentelen. Kolme raskautta takana ja kaikista olen ykännyt kuin heikkopäinen...kaipa se neljäskin sitten siten olemassa olonsa ilmoittaa.

Nyt pitää lopetella ja antaa iltatisut, jotta tyttö pääsee nukkumaan.

Kanelisokeri

Vierailija
14/35 |
03.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli tänään käytyä Hobbarissa ja Jättijaossa mutta ei sieltä oikein mitään löytynyt. Lapsille sain uudet pyyhkeet ja paljon vessa/talouspaperia tuli ostettua (riittää vähäksi aikaa). Rahaa paloi enimmäkseen sitten tuohon ruokapuoleen. Ymmärrän kyllä varsin hyvin miksi suosin yleensä pikkuputiikkeja, noissa isoissa kaupoissa loppuu järki kesken. Niin paljon tavaraa ettei tiedä enää miten suhtautua siihen. Nettikaupatkin on iiiihanan rauhallisia paikkoja :D Ja se väenpaljous...

Kääntyminen: Meillä ei vielä käännytä, yritystä on ollut jonkin verran.

Nukkuminen: Ulkona nukutaan vain kävelyllä ollessa, liikkeettömät vaunut (esim. parvekenukuttaminen) ei tämän tytön kohdalla onnistuisi, vaunujen täytyy liikkua. Sisällä nukutaan hyvin omassa sängyssä sekä yö-että päiväunet. Jää nukkumaan itsekseen " nunnun" kanssa. Joskus seurana on tutti tai unimusiikkia (sellainen vedettävä lelu). Tämä tyttö tykkää hiljaisuudesta silloin kun koitetaan saada unta kiinni. Silloin on keksittävä esikoiselle jokin rauhallisempi leikki tms. jotta tyttö nukahtaisi mutta sitten kun on kunnolla unessa, ei haittaa mitkään äänet ympärillä.

Olisinpa yhtä hyvä nukkuja kuin tyttö, nytkin uni karkasi itseltäni miehen kuorsauksen takia.

Swehina

Vierailija
15/35 |
03.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolassa neuvottiin aloittelemaan kiinteät tässä 4kk:n korvilla.

Peruna olisi ensimmäisenä vuorossa.

Joko marrasmurut ovat maistelemaan päässeet vai vieläkö maito on kaikki kaikessa :) ?

Meillä vielä korvikemaidolla mennään, mutta ei kauaa...

Ajattelin aloittaa neuvolakäynnin jälkeen (8pv.) tuon maistattamisen.

Ensin haluan varmistaa että aloitan nämä maistelut siten että niistä tiedetään myös neuvolassa. Jos oireita ilmenee niin niihin saadaan myös ratkaisu. Voiko perunalle olla allerginen? (Ei mua esikoisen kohdalla nämä huolettaneet ollenkaan...).

Kuinka paljon annetaan ensimmäisellä kerralla? Puolikas vai koko lusikallinen? Jos lusikka on kokoa kahvilusikka...

Aamulla vai illalla? (Muistin virkistämiseksi).

Jos mä meen nukkumaan niin en kysele tyhmiä :D

Swehina

Vierailija
16/35 |
03.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai Swehina teidän neuvolassa neuvottiin aloittamaan 4 kk iässä? Luulin että nykyään neuvolat kaikille tuputtavat tätä uutta 6 kk ohjetta. Mutta hyvähän se vain on jos katsovat tapauskohtaisesti...... ne ohjeet kun muuttuvat muutaman vuoden välein niin ei sitä juuri tänä vuonna voimassa olevaa voi pitää ainoana autuaaksi tekevänä....

Kun sain pojat, 90-luvulla, oli ohje aloittaa kasvis- ja hedelmäsoseet 4 kk iässä, lihasoseet ja viljat 5 kk iässä. Miehen sisko oli saanut pari lasta pari vuotta aiemmin ja silloin ohje oli ollut aloittaa soseet 3 kk iässä. Minäkin aloitin soseet pojille kyllä jkv ennen 4 kk ikää.

Nyt Sofian kanssa tähtään tuonne 4 kk:een, tai meillä on neuvola 4 kk 1vko iässä niin vasta sen jälkeen. Hyvin neiti pelkällä tisumaidolla kasvaa, ja minulle ei ole ongelma imettää 1.5h - 2 h välein, mutta silti jotenkin kärsimätön olen, hinkuan päästä lusikoimaan sosetta vauvalle.... ja varsinkin sitä että saa sitten antaa lapselle käteen imeskeltäväksi kuivan ruisleipäpalan tms

Mutta niitä Swehinan kyselemiä määriä en osaa kunnolla sanoa... minä pojille varmaan annoin ensi kerralla pari teelusikallista ja seuraavalla kerralla jo puoli purkillista..... Sofian kanssa varmaan etenen hitaammin, tavoite ei olekaan lisätä ravintomääriä vaan tarjota uusia elämyksiä... ehkä pysymme pitkäänkin " vain muutama lusikallinen" -linjalla

Vielä toistamiseen kyselen tuosta pullojen ja pumppujen steriloinnista kun vain yhden vastauksen sain. Tosiaanko te aina keitätte pullot ja pumput käytön jälkeen? (minä tekisin niin vain ensi viikkoina, mutta Sofialla ensi viikoina ei käytetty pulloa eikä rintapumppua). Ja mikähän se ohje virallisesti on?

Vierailija
17/35 |
03.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkäri sanoi aikalailla suoraan että kyllä hän on sitä mieltä että ei kun pottua kehiin kun 4kk täyteen.. oli toki hänen oma mielipide, mutta perustelikin sitä ja sanoi, että kyllähän ne allergiat siirtyy mitä myöhemmin sitä ruokaa annetaan, ja että parempi olisi saada niitä allergeenejä (?) kuin olla saamatta. Että aina altistuu jos niitä ei saa. Ja sitten jos joudutaan korviketta lisämään niin ei ainakaan kuulemma järkeä pelkällä maidolla mennä. Eli silloin heti perunaa tms. Ja kun tuo äidinmaitokin pakkaa menemään koko ajan rasvattomammaksi mitä kauemmin imetys jatkuu, ja kyllä se itsekkin huomaa pumpatessa että kurriahan tuo alkaa pian olla ;). Toki jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee, meillä nyt alettu pottua maistelemaan (lue: pyörittämään kielen päällä ja nauramaan päälle =) ) Aloitin ihan lusikallisella, nyt sitä menee pari lusikallista, ei ota vielä enempää, enkä sitten toki tuputa, kun tutustutaan vasta. Seuraava saa sitten olla porkkana tai vaikka bataatti. Ja niinhän se oli että ensin vähän kerralla, sitten saa lisätä ja viikko mentiin yhdellä, että nähdään reagoiko.

Marrastoive se kirjoitteli että heillä myös nuo yöt aikalailla syömistä- meillä tämä viimeinen mohikaani asuu tissillä koko yön- muut eivät sitä ole tehneet, eikä varmaan olisi jaksanutkaan, mutta nyt kun tietää että enää tätä ei tule, jaksaa yllättävän hyvin! Ei edes tule kelloa katsottua kun syödään koko ajan ;P. Ja tyttö nauttii..mies ei toki niin kun aina on pedissä muita. Muutenkin tämä on sellainen joka nauttii tuosta imemisestä joten se hälle suotakoon =)Toki kun tuo keskimmäinen herää tällä hetkellä joka aamu siinä 6-6.30 niin unet ehkä jää turhan lyhyiksi, päivällä se pahiin väsy iskee.. Onneksi voi levätä kun mies tulee töistä- jos vain suinkin malttaa ja ehtii.....

Sterilisoinnista- hm.............minä aika huono siinä hommassa- ja olen käsittänyt että kyllä se pesu hyvin pitkälle riittää. Sterilisoin varmaan kerran kuussa...ja omatunto iskee nurkan takaa kolkuttaen! Pesen toki ne aina käytön päälle, harjaa ja pesuainetta käyttäen. Tutteja sterilisoin sattuneesta syystä useammin- meidän keskimmäinen välistä nappaa tutin jos näkyvillä ja pistää suuhun ja sanoo että minä en työ tuttia......ku ei enää ole syönyt viime kesän jälkeen, mutta silti sitä tekisi mieli vähän maistella - ikää nyt 1,10v

Kivan näköinen ilma pihalla- isoin tytöistä on serkun luona yökyläilemässä- joten jos me juniorit pihalle lähtisimme. Saa tehdä pikkusten juttuja ihan tosissaan! voi mennä siihen pienimpään mäkeen..Mies on töissä koko viikonlopun joten ollaan me tytöt vaan keskenämme.

Niin ja minä myös sen rotan annoin ihan sillä että se on ihan kamala tauti jos kohdalle osuu. Rahaa toki meni, mutta mielummin sen kärsin kun vauvalle taudin. Toki saattaahan sitä onni olla matkassa ja tautia ei tule rokotteesta huolimatta, mutta nyt en ajatellut ottaa riskiä. Muutenkin on kädet täynnä näiden tyttösten kanssa.

Niin ja vielä sitten siitä kääntymisestä- esikon kanssa opeteltiin kääntymistä ja kyllähän tuo jo kääntyili 3kk iässä, nyt annettu näiden kahden mennä omalla ajalla- ja kyllä ne on sitten jossain välissä oppineet =). Nyt mennään aikalailla kyljelle, mutta ei vielä ympäri, ja ikää reilu 4kk. Ja tosiaan aikaa on vielä! Mutta ensimmäisen kanssa sitä oli kiire itselläkin että äkkiä nyt uusia juttuja, mutta nyt viimeisen kohdalla sen tuolla kehdossa voisi pitää aina ;0. Ei halua että kasvaa näinkin nopeaan...se on kai ihan normaalia!

Nyt lauantain viettoon ja hyvää viikonloppua itsekullekkin!

Vierailija
18/35 |
03.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole sterilisoinut juuri mitään ekojen viikkojen jälkeen. Harvoinhan tää tyttö pullosta edes juo, mutta siis en ole tosiaan keittänyt niitä. Pumppua mulla ei nyt olekaan, oli vaan se sairaalan oma lainassa. Käsiä en keitä ennen lypsämistä ;) Enkä tissejä ;) Tutteja keitän 5min ennen käyttöön ottoa, en sen jälkeen.

Kiinteistä, meillä terkka ja lääkäri oli yksimielisiä siitä, että ei tarvi kiinteitä antaa vielä. Meillä siis ikää tytöllä se 4,5kk ja ihan tissillä mennään. Ja sinne 6kk ikään tähdätään. Mulla ei ole mikään kiire alkaa soseiden kanssa sotkemaan, kyllä sitä ehtii myöhemminkin. Esikoisen kanssa oli vähän sitä uutuuden viehätystä, nyt enemmänkin ajattelee, että miten pääsee helpommalla ;) Kuitenkin haluan kaikki soseet sitten itse tehdä, joten säästyy aikaa, vaivaa ja vähän rahaakin siinä, että omilla eväillä mennään. Mutta olen käsittänyt, että korvikeruokittujen kohdalla tuo 4kk on se, jolloin soseita aletaan tarjoilla ja " pelkällä tissillä" meneville suositellaan sitä 6kk täysimetystä, jos se onnistuu. Korjatkaa, jos olen väärässä!

Mä en noita kiinteitä jätä aloittamatta allergioiden tms. pelossa. Ei esikoisellakaan mitään allergioita ole, vaikka kiinteitä söi 4,5kk iästä. Uskon enemmän sukurasitukseen tässä ja meillä suvussa (kummallakaan puolella) ei ole ruoka-aineallergioita ollut vauvana eikä isompanakaa. Lähinnä siis tuo helppous mulla motiivina jatkaa täysimetystä ;) Ja onhan se tän viimeisen vauvan kohdalla sekin, että saanpa pitää tytön omanani vähän kauemmin... Kyllä mun täytyy myöntää, että olen tosi tyytyväinen että imetys on sujunut ja olen saanut olla tytölle se ainoa ruoan lähde.

Kääntymisen harjoitteluun pitää vielä kommentoida, voihan se toki olla että vauva saa jonkun kimmokeen jos yrittää treenata? Mutta meillä huomaa kyllä sen, että kun kääntyä osaa, niin sitä on PAKKO koko ajan tehdä. Mutta yhtään ei vauva mahallaan viihdy! Lievä ristiriita... Eli mieluummin olisin pitänyt vauvan vielä köllöttelemässä tyytyväisenä jumppalelun alla selällään, kuin niska körmyssä imemässä vilttiä ja huutamassa tuskaansa...

Mutta tällaisia mietteitä täällä tänään :)

Marrastoive

Vierailija
19/35 |
03.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen sterilisoinut pullot joka kerta, eka pessyt ja sit keittänyt, joskus annettu neuvolasta neuvo että siihen asti noin, kunnes syö kiinteitä. Varmaan vanhentunut suositus ja ehkä teen turhaa työtä, mietinki yks päivä et vois jo lopettaa varmaan sen ainaisen keittelyn :)

Täällä on nyt nukuttu hyvin, ne kaks yötä oli levottomat kun pyöri sängyssään. Hauskan näköistä kun vauva pyörii lattialla, mahalleen, selälleen ja taas mahalleen ja selälleen, niin pitkälle menee kunnes tulee jokin este vastaan.

Kova meno ja meteli täällä, mie slaittaa uusia lattioita ja kaksi vanhempaa riehuu, vauva nukkuu metelistä huolimatta, tais tottua tähän meiän hullunmyllyyn jo masuaikoina :)

Vierailija
20/35 |
03.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis tottahan toki varmasti kannattaa ja on helpompaa antaa vain maitoa, sillä minäkin tämän kanssa menin pisimmälle ilman pottuja---eikä nytkään meinaa aina muistaa niitä edes antaa =). Jos siis äidinmaito riittää ja vauva saa siitä tarpeekseen- mutta ainakin mulle neuvolassa sanoivat, että jos korvike lisääntyy eli maito ei riitä, on ihan turhaa sitä lisätä, vaan suosiolla kiinteitä vaan. Tai jos vauva ei muuta tee kuin syö- silloin ei maito riitä kasvuun. Jotain oli kyllä tekemistä allergioittenkin kanssa näillä suosituksilla, mutta en muista mitä..meillä ei kellään ole mitään allergioita, joten peukut on pystyssä...ja tämän pölyn keskellä kun kasvaa niin nou hätä ettei allergeenejä saisi ;).Ja kun oppii ryömimään niin taas nuollaan ja syödään pöpöt kaupan päälle..

Tein muuten hyvää kalaa äsken- lohifile jonka maustoin suolalla/sitruunapippurilla, päälle Creme Bonjourin herkkusieni-tatti-kastike, siihen paljon purjoa palana ja vielä kermaa...Oli hyvää =) Ja tyttökin sano että hyvää kalaa. Kannattaa kokeilla. ITse kun tulee tehtyä sitä aina saman kaavan mukaan.. nyt etin netistä eriohjeita ja löytyi tämä siis sieltä.

Haltijapipari ja tytön tylleröt