Tutkimus: Runsas banaanin syönti yhteydessä lasten diabetesriskiin
Nyt kielletään banaani
https://kaksplus.fi/lapsi/lapsen-terveys/yleinen-valipala-kasvattaa-lap…
Kommentit (63)
Banaani on nykyään jalostettu niin sokeripitoiseksi että sitä pitäisi ajatella jälkiruokana eikä terveellisenä välipalana.
Vierailija kirjoitti:
Runsas banaanin syönti on yhteydessä lasten huonoon ruokavalioon. Joissain perheissä ei osteta juurikaan muita hedelmiä ja kasviksia.
Mun lapsuus banaanin kuoressa
Banaanissa on paljon sokereita. Fruktoosi lisää riskiä sairastua 2-tyypin diabetekseen.
Ap, ei kielletä, mitä höpiset. Jokainen voi ottaa netistä selville paljonko banaanissa on sokeria. Banaaneja ei pitäisi ainakaan päivittäin syödä.
Kaalit ja marjat pienentää diabetesriskiä. Ehkä banaaniperheissä ei käytetä niitä, vihanneksina lähinnä vain kurkku.
Eipä yllättävää. Kaikki vanhukset mässyttää banaaneja.
Vierailija kirjoitti:
Eipä yllättävää. Kaikki vanhukset mässyttää banaaneja.
Totta. Appiukko mässyttää päivittäin, sillä ON diabetes.
Kaikki hedelmät ovat haitallisia; itse asiassa haitallisempia kuin tavallinen sokeri sillä fruktoosi käsitellään maksassa. Syökää lihaa ja eläinrasvaa niin ei diabetes iske.
Muutenkin typerää lennättää niitä jostain Etelä-Amerikasta asti tänne. Eurooppalaiset hedelmät on monin tavoin järkevämpi valinta. Banaanissa on myös eniten myrkkyjäämiä.
"On myös mahdollista, että ne kuvastavat tietyntyyppisiä ruokavaliomalleja, toteaa tutkijatohtori Markus Mattila tiedotteessa."
Epäilen, että kyseessä on tämä, ennemminkin kuin banaanin epäterveellisyys. Mun lapsuudenkodissa syötiin paskasti, ja ainoat hedelmät mitä tunnettiin, oli banaani ja omena. Välipala oli melkein aina sokerijogurtti ja banaani, joskus lettuja ja banaania ja jätskiä. Luulen, että banaani on semmoinen helpoin hedelmä, mitä syödään niissäkin perheissä, joissa ei juuri vihanneksia ja hedelmiä muuten syödä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki hedelmät ovat haitallisia; itse asiassa haitallisempia kuin tavallinen sokeri sillä fruktoosi käsitellään maksassa. Syökää lihaa ja eläinrasvaa niin ei diabetes iske.
Ääliö, ikään kuin lihasta saisit kaiken tarvittavan. Syökää marjoja ja kaalia!
Vierailija kirjoitti:
Näin se on, lajinmukaiseen ruokavalioon ei HH-mässytys kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihasta ja eläinrasvasta ihminen saa kaiken tarvitsemansa, lisäksi tarvitaan vain vettä ja suolaa.
Vierailija kirjoitti:
"On myös mahdollista, että ne kuvastavat tietyntyyppisiä ruokavaliomalleja, toteaa tutkijatohtori Markus Mattila tiedotteessa."
Epäilen, että kyseessä on tämä, ennemminkin kuin banaanin epäterveellisyys. Mun lapsuudenkodissa syötiin paskasti, ja ainoat hedelmät mitä tunnettiin, oli banaani ja omena. Välipala oli melkein aina sokerijogurtti ja banaani, joskus lettuja ja banaania ja jätskiä. Luulen, että banaani on semmoinen helpoin hedelmä, mitä syödään niissäkin perheissä, joissa ei juuri vihanneksia ja hedelmiä muuten syödä.
Mun mies ei "osaa" ostaa muita hedelmiä kuin banaania. Sen lapsuuden ruokavalio oli tyyliin sokerimuroja aamulla ja päivälliseksi ranskalaisia nakeilla 🤢
Vierailija kirjoitti:
Runsas banaanin syönti on yhteydessä lasten huonoon ruokavalioon. Joissain perheissä ei osteta juurikaan muita hedelmiä ja kasviksia.
Kyllä ostetaan, mutta kun ei maistu mikään muu kuin banaani, pensasmustikka ja kurkku.
Erittäin valikoivan syöjän vanhempana oppii näitä uutisiakin lukemaan vähän sillä silmällä, että joo-o, miettikööt tuollaisia asioita ne, joiden lasten ruokavaliota ylipäätään voi muokata johonkin suuntaan. Ja että onneksi oma lapsi syö sentään joitakin kasvikunnan tuotteita, ei pelkkiä nakkeja ja ranskalaisia, kuten jotkut valikoivimmat.
Ja joo, on syöty raskausaikana terveellisesti ja monipuolisesti, on imetetty vuosi ja äidinmaidon kautta altistettu kaikelle mahdolliselle, on tarjottu sitä sun tätä, sormiruokailtu ja lusikoitu, stressattu ja oltu stressaamatta. Silti meidän 3 v kasvaa banaanilla, pensasmustikalla, kurkulla, broilerin jauhelihalla, perunamuusilla, paahtoleivällä, yhden tietyn merkin banaanijogurtilla ja Muumi-kekseillä. Ja pyhällä hengellä, ennen kaikkea kai sillä.
Vierailija kirjoitti:
Banaani on nykyään jalostettu niin sokeripitoiseksi että sitä pitäisi ajatella jälkiruokana eikä terveellisenä välipalana.
Ne voi syödä keltaisina, siis ennen kuin on tullut ainuttakaan ruskeaa pilkkua. Silloin ne eivät vielä ole imeltyneet liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihasta ja eläinrasvasta ihminen saa kaiken tarvitsemansa, lisäksi tarvitaan vain vettä ja suolaa.
Syö ihmeessä noin ja kuole pois.
Minut on kuulemma 60 luvun alussa ruokittu banaanilla ja perunaan muussatulla maksamakkaralla. 60v myöhemmin iski 2 diabetes.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syö ihmeessä noin ja kuole pois.
Kaikki me jossain vaiheessa kuollaan, mutta pisimpään elää lajinmukaisella ruokavaliolla eli lihalla ja eläinrasvalla.