Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

SAK vastaa EK:n työaikavaatimukseen: Suomalaiset haluaa lyhyemmän työviikon ja palkankorotuksia

Vierailija
18.01.2025 |

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö (SAK) on vastannut jyrkästi Elinkeinoelämän Keskusliiton (EK) ehdotukseen pidentää työviikkoa 70-80 tuntiin ja jäädyttää palkankorotukset. SAK:n mukaan ehdotus on epärealistinen ja työntekijöiden hyvinvointia uhkaava.

SAK:n tuoreimpien jäsenkyselyiden tulokset kertovat toisenlaista tarinaa. Yhä useampi suomalainen työntekijä haluaa tehdä vähemmän töitä samalla palkalla. Jopa 70 % jäsenkyselyyn vastanneista ilmaisi halunsa siirtyä nelipäiväiseen työviikkoon.

"Työn ja vapaa-ajan tasapaino on tärkeämpää kuin koskaan," kommentoi SAK:n puheenjohtaja.

SAK aikoo ajaa yhteisessä rintamassa 10 % palkankorotuksia ja työajan lyhentämistä nelipäiväiseen työviikkoon.

"Työtuntien vähentäminen on meidän tuleva tavoitteemme, ja uskomme, että se myös luo lisää työpaikkoja," SAK:n edustaja totesi.

SAK korostaa, että hallituksen tuki on välttämätön tavoitteiden saavuttamiseksi. Ammattiliittojen mielestä työaikalainsäädäntöä tulisi päivittää vastaamaan paremmin työntekijöiden tarpeita ja hyvinvointia.

EK:n edustajat ovat ilmaisseet huolensa ehdotuksen taloudellisista vaikutuksista.

"Työajan lyhentäminen ja palkankorotukset voivat heikentää yritysten kilpailukykyä," EK:n pääekonomisti kommentoi.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin me tarvitaan liittoja??

Itse työskentelen kaupan kassalla ja sovin työnantajan kanssa palkat ja työajat. Olen sopinut että teen 20 tunnista viikkoa kuukausipalkan ollessa noin 3300 euroa. 

Eikö ihmiset osaa neuvotella vai mikä mättää?

Moni hoitaja, jonka tunnen, on sopinut ehtonsa ja palkkansa niin yksityisellä ja julkisella. 

Jopa siivoajien tiedän sopineen jopa 5000 euron palkan! Ja tekevät töitä niin paljon kuin haluavat, vähintään 10 tuntia ja silti saavat 5k€.

Eli mihin tarvitsemme liittoja???

Vierailija
22/41 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sakki haluaa lakkoilla kaikki työpaikat ulkomaille?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sakki haluaa lakkoilla kaikki työpaikat ulkomaille?

EK haluaa ajaa työvoiman ulkomaille?

Vierailija
24/41 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin vanhemmat laittaisivat lapsensa, jos työaika olisi 80 tuntia viikossa?

Vierailija
25/41 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluaisin tehdä  4  tai 3 päiväistä viikkoa, palkka tuntien mukaan, tietenkään ei tarvitse maksaa 40 tunnista jos tekee vähemmän. Tai voisin tehdä rytmissä 5 päivää töitä, 5 vapaata.

Vierailija
26/41 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse työskentelen kaupan kassalla ja sovin työnantajan kanssa palkat ja työajat. Olen sopinut että teen 20 tunnista viikkoa kuukausipalkan ollessa noin 3300 euroa. 

Moni hoitaja, jonka tunnen, on sopinut ehtonsa ja palkkansa niin yksityisellä ja julkisella. 

Jopa siivoajien tiedän sopineen jopa 5000 euron palkan! Ja tekevät töitä niin paljon kuin haluavat, vähintään 10 tuntia ja silti saavat 5k€.

Kaikki ei kehtaa olla niin ahneita, kun sinä ja tuttavasi. Tosin epäilen kyllä juttujasi. 

Juuri näin Lidlissä ilmoituksen, missä Lidl haki myyjiä ja palkka oli jotain 1300 €/kk

Vierailija
27/41 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä ay-mafia oikein haluaa? Tuhota valtion?

Ajaa palkansaajien etua. EK ajaa taas yritysten etua.

Ajaisivatkin, mutta kun ajavat lähinnä omaa etuaan. Tiukka linja voi olla tarpeen isoissa yrityksissä mutta muutaman hengen yrityksissä pitäisi sallia aika vapaa sopiminen työntekijöiden kesken tietysti lain  sallimissa rajoissa. Näissä ollaan kuitenkin aika lailla yhteistä etua hakemassa eikä surutta riistämässä työntekijää. 

Vierailija
28/41 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

🤣

Vierailija
29/41 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ei kehtaa olla niin ahneita, kun sinä ja tuttavasi. Tosin epäilen kyllä juttujasi. 

Juuri näin Lidlissä ilmoituksen, missä Lidl haki myyjiä ja palkka oli jotain 1300 €/kk

Ei tossa välttämättä mistään ahneudesta ole kyse, otetaan vaan ne vähiten halutut ajankohdat jolloin tehdään töitä. Saattaa mennä ihan tessipalkallakin. Tosin taitaa kieltää esim pelkät yötyöt tai viikonloput tms joilla tienaa yleensä hyvin. 

Toi Lidlin haku varmaan normi tessillä joten mitä ihmeellistä siinä, ay sen silloin hyväksynyt sopivaksi. 

Vierailija
30/41 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin moni voi varmaan tehdä lyhennettyä työviikkoa, ai niin palkka tippuu myös. 

Hyvin moni varmaan voi, mutta hyvin moni ei voi. Ei ole subjektiivinen oikeus eikä pelkkä neuvottelukysymys, vaan kategorinen kielto.

Vierailija
31/41 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takon tehtaalla lyhennetty toteutuu, kokonaiset viisi päivää viikossa on luvattu lyhentää työaikaa 

Vierailija
32/41 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan alkaen palkka meinaan kaikki lisät saa tottakai, jos tekee pyhiä/viikonloppuja.

Vierailija
33/41 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroppa miten teen kiinteistöhuollon hommia 4 päivää viikossa kun viikonloputkin menee päivystäen 24H.

Jos tulee vesivahinko, jollakin unohtuu avaimet kotiin tai palokunta soittaa niin sanonko vain, että sori, ei olla töissä kuin maanantaista torstaihin.

Vierailija
34/41 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa mikä työ olisi sellainen hyvin tuottava työ, jonka voisi toteuttaa 4 arkipäivässä ilman lisäkustannuksia työnantajalle. 

Vierailija
35/41 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten ei muuta kun vasemmistolaiset: perustamaan niitä yrityksiä ja näyttämään mallia miten kaikki toteutetaan!!

Vierailija
36/41 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Takon tehtaalla lyhennetty toteutuu, kokonaiset viisi päivää viikossa on luvattu lyhentää työaikaa 

No, toi tako ei varmaan ole yllätys. Tuollainen tehdas keskellä kylää niin on vain ajan kysymys koska loppuu. 

Vierailija
37/41 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä niin aivan varmasti.

Vierailija
38/41 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ihan yhtä todellinen artikkeli kuin uutinen siitä, että SDP lopettaa maanantaina toimintansa ja pahoittelee Suomen kansalle aiheuttamaansa yhteiskunnallista kahtiajakoa.

Vierailija
39/41 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tossa välttämättä mistään ahneudesta ole ky

Kaupan työntekijät eivät itse vuorojaan valitse. TES pitää myös hyvin huolen siitä, ettei tehdä pelkkiä viikonloppuja ja sunnuntaita. Ne pitää jakaa tasapuolisesti.

t: ex-myyjä

Vierailija
40/41 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä ay-mafia oikein haluaa? Tuhota valtion?

Sekö ei sitten tuhoa valtiota, että 80-tuntista työviikkoa tekevät uupuu töihinsä ja kohta on kaikki työkyvyttömiä. Jo nykyisen työtaakan kanssa suurin osa äärirajoilla jaksamisen kanssa. Siinäpähän menee herrat sitten itse paiskimaan niitä töitä, kun ei ole enää työntekijöitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan neljä