Kuinka pitkään Thaimaassa pärjää
300 000 eurolla? Pohdin pientä irtiottoa ja tuon verran on säästöjä ja sijoituksia käytettävänä.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Tuhansia suomalaisia viettää siellä koko talven työttömyyskorvauksilla ja muilla Kela-tuilla. Helposti.
Jopa kymmeniä tuhansia viihtyy Kelan rahoilla Thaimaassa. Eikä tarvitse tehdä työtä tai pihistellä elintasosta.
Ja taas joku Veli Venäläinen satuilemassa.
Nyrkkisääntö; mitä enemmän sulla on pätäkkää kaukomailla, sitä nopeammin se kuluu. Sitä kutsutaan ääliöinflaatioksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuhansia suomalaisia viettää siellä koko talven työttömyyskorvauksilla ja muilla Kela-tuilla. Helposti.
Persusetiä, typeryksiä. Eilen tuli dokkari. Seura häipyy kun valkoinen ukko sairastuu.
Työkkärikorvauksiahan ei sinne makseta eikä tt-tukia. Herättää epäilyjä jos nosto tapahtuu aina Koh Samuissa.
Voi kauheaa. Ihan kuin Kelan virkailija näitä seuraisi. Aikoinaan serkku oli asfalttihommissa ja talven vietti avovaimonsa kanssa Thaimaassa. Kertoi vieväsä laput työvoimatoimistoon aina jälkikäteen.
Minulla riittää peruselämiseen noin 1000 euroa/kk. Tässä on mukana vuokra n. 400 e, ruoka n. 400 e, harrastukset n. 100 e ja kohtuullinen iltaelämä n. 100 e.
Suurimman osan ruoista kokkaan itse. Asunto on pieni, moderni ja mukavuuksilla varustettu. Halvempiakin olisi, mutta maksan mielelläni siitä, että voin asua talossa, jossa on mm. juomavesiautomaatit, uima-allas ja kuntosali. Harrastan noiden lisäksi kulttuuria, käyn näyttelyissä ja tanssiesityksissä.
En tiedä, paljonko golfaaminen maksaa, mutta kannattaa selvittää etukäteen ja varata rahaa siihen erikseen. Peruselämisen lisäksi rahaa menee, kun käyn välillä Suomessa. Myös terveydenhoitoon kannattaa varata rahaa, kaiken varalta. Thaimaata halvempia paikkoja Aasiassa ovat mm. Indonesia, Vietnam ja Malesia.
Kysäseppäs yhdeltö Immoselta, joka taitaa sielläpäin just lomailla. Saattaisi muiden harrastusten lomassa tehdä sulle laskelmia osittain ihan kokemusasiantuntijana. Saat varmasti pätevät listat kaikkien kaljamerkkien hinnoista ja iloisesta yöelämästä muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos huono tuuri käy niin päivässä menee. Riippuu missä asut, mitä syöt ja miten vietät aikasi.
Ihan perusarkea viettäisin, asuminen ei mitään luksusta muttei mitään rotankoloakaan. Välillä olisi tarkoitus käydä golfaamassa ja muutoin perusliikuntaa.
Jos saisi edes vähän tietoa, minkä verran menee kuukaudessa näillä spekseillä.
Miten onnistuit säästämään ja sijoittamaan, jollet edes tuon verran tietoa osaa etsiä muualta kuin vauvapalstan tietotoimistolta?
Thaimaassahan pääsee kaikista eniten yksinasuvat turistit hengestään. Jos siis saa kukaan vähääkään vinkkiä, että on rahaa.
20-25 vuotta. Olin juuri kuukauden Thaimaassa ja noin tonni kuussa menee. Paljon vähemmälläkin toki voi pärjätä.
Vierailija kirjoitti:
Itsemurhayksiössä 150€/kk vuokra, seveneleven ja katukeittiöt ruokapaikkana elää tonnillakin, ihan ok.
Tonnilla elää kyllä, vaikka asuisi vähän kalliimminkin. Ruoka on halvinta, jos käy kaupassa ja kokkaa itse. Seveneleven ja katukeittiöt lähes saman hintaisia kuin itse tehty ruoka, mutta kun tekee itse, voi paremmin vaikuttaa ruoan laatuun ja terveellisyyteen.
Kun valitsee asuntoa, kannattaa kysyä myös minkä tyyppinen ilmastointi on. Yleensä taloyhtiön keskushormin kautta toimiva ilmastointi vie paljon sähköä ja kulu voi olla yllättävän iso. Split-tyyppinen, portaittainen tai smart home on käytössä edullisempia.
Vierailija kirjoitti:
20-25 vuotta. Olin juuri kuukauden Thaimaassa ja noin tonni kuussa menee. Paljon vähemmälläkin toki voi pärjätä.
Niin kyllä, ja paljon enemmänkin saa helposti menemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsemurhayksiössä 150€/kk vuokra, seveneleven ja katukeittiöt ruokapaikkana elää tonnillakin, ihan ok.
Tonnilla elää kyllä, vaikka asuisi vähän kalliimminkin. Ruoka on halvinta, jos käy kaupassa ja kokkaa itse. Seveneleven ja katukeittiöt lähes saman hintaisia kuin itse tehty ruoka, mutta kun tekee itse, voi paremmin vaikuttaa ruoan laatuun ja terveellisyyteen.
Kun valitsee asuntoa, kannattaa kysyä myös minkä tyyppinen ilmastointi on. Yleensä taloyhtiön keskushormin kautta toimiva ilmastointi vie paljon sähköä ja kulu voi olla yllättävän iso. Split-tyyppinen, portaittainen tai smart home on käytössä edullisempia.
Kannatta selvittää etukäteen myös miten asunnon juomavesi toimii. Jos taloyhtiössä on oma vesiautomaatti, niin siitä voi yleensä hakea itse juomavettä pikkukolikoilla, eli lähes ilmaiseksi. Tilattava vesipullopalvelu maksaa yleensä noin 50 euroa/kk. Kaupasta ostetut vesipullot on kallein vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Miinne päin maata aiot asettua? Eroja on hintatasossa kovastikin, samoiin ilmasto.
Suosittelen Chiang Maita, hienoa aluetta! Ilmasto on kuumimpaan aikaan kuin suomen kesä, jaksaa liikkua ja ulkoilla. Thaimaalaiset itsekin muuttavat Bangkokista ja etelämpää sinne pakon kuumuutta. Kaupinki on Hesan kokoinen, iso yliopisto tuo nuoria ja vilkasta ja kivaa iltaelämää kaupunkiin, paljon länkkäreitä etätöissä, vanha kauounki on kompakti ja jopa kävelemällä voi liilkkua.
Vinkkinä siitä ilamstpsta: työkaveri muutti ensin Koh Changille,iso vilkas saari. Muutti pois sillä siellä sataa tosi paljon, kun sataa. Vuorostoiinrn maasto tekee sateella niiistä teistä aivan hengenvaaralliset. Lisäksi hän kyllästyi täysin siihen kosteuteen kun ihan kaikki homehtui:lenkkarit jos jätti kuistille, niin ne homehtui. Hän muutti itäänpäin , ylös kuivallle ylängölle. Mun mielestä liian kuivaa, mutta hän viihtyy. , ja halpaa elämistä.
Kiitos paljon vinkistä. Alkuun olin ajatellut Bangkokia ja siitä sitten miettisin / etsisin sopivan asuinpaikan. Liian kuumaa seutua itsekin olin ajatellut vältellä, haluaisin liikkua ja harrastaa ulkona. Jos koko ajan on 35 astetta polttava aurinko, niin eihän siinä jaksa.
MicMac kirjoitti:
Jos golfaat paljon, niin siitä tulee aika merkittävä tekijä kuluihin. En tarkoita vinkata säästämään vaan menisin kyllä hienoille kentille mutta se kertalaakina n. 100 €, sarjalippusetin hinta edellisempi. Esim. Black Mountain. Parilla kympillä pääsee kun ottaa hämäräriskin ja varmaan ihan euroilla jossakin.
Lähtökohtaisesti tuo 300 000 ehtii poikia lisäkuukausia esimerkiksi jossain osinkoyhtiössä niin että voit olla hyvinkin pitkään. Tai sanotaan nyt 275 000 jos vaikka 25 000 pinkalla avaat pelin.
Älä osta asuntoa, siinä pelissä länkkäri on aina rosvosektorissa.
Kiitos paljon vinkeistä. En golfaa mielestäni paljon, pari kertaa kuussa riittäisi. Ei tarvitse olla mikään huippukenttä, ihan sellainen peruskenttä / klubipelaajan kenttä riittäisi. Kuitenkin sellainen hoidettu pitäisi olla, etteivät kärmekset luikerra jaloissa, kun pitää keskittyä lyöntiin.
Pääosa sijoituksista on osakkeissa ja nimenomaan osinkoa maksavassa suomalaisyhtiöissä. Eli siitä pala kerrallaan louhisin elämiseen tarvittavaa rahaa ja loput osakkeet sitten pysyisivät ja tuottaisivat osinkotuloja sen aikaa, kun niitä vielä omistan.
Jep, asuntoa en ajatellutkaan ostaa. Vuokralla mentäisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos huono tuuri käy niin päivässä menee. Riippuu missä asut, mitä syöt ja miten vietät aikasi.
Ihan perusarkea viettäisin, asuminen ei mitään luksusta muttei mitään rotankoloakaan. Välillä olisi tarkoitus käydä golfaamassa ja muutoin perusliikuntaa.
Jos saisi edes vähän tietoa, minkä verran menee kuukaudessa näillä spekseillä.
Miten onnistuit säästämään ja sijoittamaan, jollet edes tuon verran tietoa osaa etsiä muualta kuin vauvapalstan tietotoimistolta?
Onko joku sanonut, että en olisi etsinyt tietoa muualtakin. Täällä Vauvalla kuitenkin tulee ihan hyviä vinkkejä ja asiallisia vastauksia, kuten olet huomannut.
Nythän monessa viestissä todetaan, että n. 1000 euroa/kk riittää ihan asialliseen elämiseen, mutta jos laukalle lähtee, niin rahat hupenevat nopeasti. Myös eri alueista ja niiden hintatasosta on tullut vinkkejä. Onko se niin, että jos osaa sijoittaa, niin pitäisi tuntea automaattisesti myös Thaimaan hintataso ns. turistialueiden ulkopuolella?
-Työkkärikorvauksiahan ei sinne makseta eikä tt-tukia. Herättää epäilyjä jos nosto tapahtuu aina Koh Samuissa.-
Ai miten niin ei makseta thaikkuihin työkkärikorvauksia?? Mistä olet tämmöistä saanut päähäsi?
Menepä istumaan pari iltapäivää ja iltaa Pattayan muutamassa suomibaarissa, niin tulet hämmästymään. Nehän on melkein jokainen suomen työkkärirahoilla siellä! Kumma juttu, koko talvi pattilksen rannoilla, työmarkkinatuellakin pärjäilee.
Joko lähetetään tosiaan korvaushakemus jälkikäteen, 3 kk jälkikäteen maksetaan mukisematta.
Tai ilmottaudutaan ja toivotaan ettei tule pakollista kutsua. Tai sitten lähetetään kaveri puolestaan käynään työkkärissä. Siellähän EI tarkisteta henkilöllisyyttä. Kaveri opettelee sotun ja osoitetiedot, ja hoitaa sun puolesta ilmottautumisen.
Tt-tuesta en ole keneltäkään suoraan kuullut mitään. Tt-tukea saavat on jo niin passiivisia ettei ne matkustele mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Minulla riittää peruselämiseen noin 1000 euroa/kk. Tässä on mukana vuokra n. 400 e, ruoka n. 400 e, harrastukset n. 100 e ja kohtuullinen iltaelämä n. 100 e.
Suurimman osan ruoista kokkaan itse. Asunto on pieni, moderni ja mukavuuksilla varustettu. Halvempiakin olisi, mutta maksan mielelläni siitä, että voin asua talossa, jossa on mm. juomavesiautomaatit, uima-allas ja kuntosali. Harrastan noiden lisäksi kulttuuria, käyn näyttelyissä ja tanssiesityksissä.
En tiedä, paljonko golfaaminen maksaa, mutta kannattaa selvittää etukäteen ja varata rahaa siihen erikseen. Peruselämisen lisäksi rahaa menee, kun käyn välillä Suomessa. Myös terveydenhoitoon kannattaa varata rahaa, kaiken varalta. Thaimaata halvempia paikkoja Aasiassa ovat mm. Indonesia, Vietnam ja Malesia.
Kiitos myös näistä tiedoista. Jep, tuohon Suomessa käymiseen pitäisi tosiaan varata rahaa, koska välillä kävisin myös Suomessa.
Kiitos kaikille vinkeistä, nyt on hyvä lähteä suunnittelemaan tätä irtiottoa. Ehkä rohkaistun ja lähden jo ensi talveksi, ensin kokeilemaan ja sitten pysyvästi, mikäli kokeilun jälkeen siltä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos laukussa roudaat käteistä niin melkein ehdit hotelliin kentältä.
Pankkikortit toimivat myös Thaimaassa.
Toki se toimii, käytteli sitä kuka tahansa. Äijältä pin ja tili tyhjäksi ennenkuin se selviää kännistään. Miilaavjuu loooong taaim!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Persusetiä, typeryksiä. Eilen tuli dokkari. Seura häipyy kun valkoinen ukko sairastuu.
Työkkärikorvauksiahan ei sinne makseta eikä tt-tukia. Herättää epäilyjä jos nosto tapahtuu aina Koh Samuissa.
Voi kauheaa. Ihan kuin Kelan virkailija näitä seuraisi. Aikoinaan serkku oli asfalttihommissa ja talven vietti avovaimonsa kanssa Thaimaassa. Kertoi vieväsä laput työvoimatoimistoon aina jälkikäteen.
On seurattu jo vuosia. Mitään lappuja ei Kelaan tartte toimitella. Petossyyte tulee jos sosiaaliturvalla ulkomailla elelee.
Ihan pikku reunahuomautuksena, että Thaimaahan tarvitsee viisumin, jos siellä aikoo olla pitkään. Viisumistakin voi olla kuluja.