Ulkonäköön melkein kymppitonni vuodessa (N34)
Pidän tarkkaa exceliä kaikista tuloista ja menoista. Olen 34-vuotias nainen, ei lapsia, sinkku.
Vähän ehkä herätti, kun vuoden 2024 suurin meno oli ulkonäköön käytetty raha, noin 8 500 euroa. En ensin edes ajatellut tätä sen kummemmin, mutta jos vertaa esim, mitä meni ruokaan (2300e) tai ulkona syömiseen (2400e) tai sijoitusasuntojen hoito- ja rahoitusvastikkeisiin (noin 7500e per kämppä), niin onhan tuo aika iso summa polttaa ulkonäköön.
Se pitää sisällään:
- hiukset (pidennykset, ihan saatanan kallista) ja kevyt raidoitus
- kynsihuollot (55e/kk)
- botox naamaan (about 300-400 euroa kerta, pitää tehdä 4-5kk välein)
- erilaisia kasvohoitoja, mikroneulausta yms.
- meikit ja hiustenhoitotuotteet
- sokeroinnit
Ja en ole mitenkään huolitellun näköinen. Vertaan itseäni tähän naiseen: https://www.hs.fi/hyvinvointi /art-2000009630079.html, eli ihan vaan ylläpidän luonnollista lookkia. Ei mitään fillereitä, huulitäytteitä yms.
Olisinko voinut käyttää rahan toisin? Toki, mutta sitten olisin varmaan ollut onnettomampi. Moitin itseäni, että tämä on turhaa tuhlausta, mutta toistaalta ilman tätä kaikkea inhoaisin itseäni enemmän.
Mihin "turhaan" muut käyttää rahaa? Ja loppujen lopuksi, onko se turhaa?
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
No mut jos on varaa niin mitä sitten? Jos ne tuo sulle iloa ja tykkäät itseäsi näin hemmotella niin anna mennä. Ilman sun kaltaisia ihmisiä ei kauneusalan yrittäjillä olisi töitä. Kauheen negis ketju tästäkin tuli, hyvähän se on jos varaa ja tykkää, ei se muilta ole pois. Haaveilen että vois itsekin käydä
Se on tämä suomalainen mentaliteetti että rumat ne vaatteilla koreilee ja niin poispäin. Suomessa on ihmeellinen ajatusmaailma että ulkonäköä ei saisi naisena kohentaa vaan pitää olla "luonnollisesti kaunis". Suurempaa itsekehua ei ole kuin sanoa että käytän Nivean sinistä peltipurkkia ja näytän viisikymppisenäkin kaksikymppiseltä ja hiukset kasvaa kuin hevosen harja :D
Samaan aikaan vauhkotaan kun yksityisyrityksiä menee konkurssiin. Kauneusala on valtava bisnes - kuka niitä kauneushoitoloita ja kampaamoita pitää pystyssä jos ap:n kaltainen työssäkäyvä ei saisi niitä käyttää? Ei ne pystyssä pysy sillä että käydään kerran kauneushoidossa joka viides vuosi ennen tärkeitä juhlia tai kampaamossa kerran vuodessa trimmaamassa latvat.
"Ja en ole mitenkään huolitellun näköinen."
Sepä harmi, että kuljet räjähtäneen näköisenä, vaikka pistät ulkonäköösi kymppitonnin vuodessa. Kannattaisikohan tuplata summa?
Siis onko sulle joku kauneusalan yrittäjä myynyt noita palveluja sillä sloganilla että ylläpidät luonnollista lookia? :D
Nauroin ääneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakas Ap,
Avauksessasi kerrot, miten varojesi käyttö allokoitui vuoden 2024 aikana. Tuo kertomasi detaljitason erittely paitsi kertoi yksittäiset positiot, niin kokonaisuutena antoi kohtalaisen kuvauksen siitä, mitkä ovat juuri Sinun arvosi tässä elämässä.
Rahankäyttösi on juuri kohdillaan. Älä tee mitään.
Postaus ei ole AP:n kynästä lähtöisin, tosin. Threadissa voit käydä vastaamassa hänelle joka tuon kirjoitti, jos siltä tuntuu.
Minä en edes tiedä mikä thread on ja tuo aloitus on täällä, joten keskustelen siitä täällä.
Keskustele missä tykkäät, mutta jos haluat keskustella tuon tekstin kirjoittaneen kanssa niin se ei onnistu täällä.
Miksi jätit kertomatta montako sijoitusasuntoa sinulla on? Nyt me kaikki kateellisina mietitään, meneekö sinulla 7500 euroa viiteen vai viiteenkymmeneen asuntoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mut jos on varaa niin mitä sitten? Jos ne tuo sulle iloa ja tykkäät itseäsi näin hemmotella niin anna mennä. Ilman sun kaltaisia ihmisiä ei kauneusalan yrittäjillä olisi töitä. Kauheen negis ketju tästäkin tuli, hyvähän se on jos varaa ja tykkää, ei se muilta ole pois. Haaveilen että vois itsekin käydä
Se on tämä suomalainen mentaliteetti että rumat ne vaatteilla koreilee ja niin poispäin. Suomessa on ihmeellinen ajatusmaailma että ulkonäköä ei saisi naisena kohentaa vaan pitää olla "luonnollisesti kaunis". Suurempaa itsekehua ei ole kuin sanoa että käytän Nivean sinistä peltipurkkia ja näytän viisikymppisenäkin kaksikymppiseltä ja hiukset kasvaa kuin hevosen harja :D
Samaan aikaan vauhkotaan kun yksityisyrityksiä menee konkurssiin. Kauneusala on valtava bisnes - kuka niitä kauneushoitoloita ja kampaamoita pitää pystyssä jos ap:n kaltainen
Muista että niveaakin laitetaan vain sipaisu kerran kuukaudessa ja vesi vanhin voitehista.
Vierailija kirjoitti:
Olen ikäisesi mies. Työskentelen teollisuudessa ja olen ihan keskituloinen.
Kulurakenteeni on täysin erilainen. En voisi kuvitellakaan että laittaisin tuollaisia rahoja mihinkään tuollaiseen. Mutta pidän itsestäni ja olen tyytyväinen siihen millainen olen, joten ei ole tarvetta käyttää rahoja mihinkään kosmetiikkaan.
Ihan kiva, kunhan et arvostele yhdenkään meikkaamattoman naisen ulkonäköä. Veikkaan kuitenkin, että pilkkaat tällä(kin) palstalla suomalaisten naisten pukeutumista ja naamaa.
Mulla menee ulkonäköön noin 20€/kk.
Leikkaan ja värjään hiukset itse. Tykkään meikata joka päivä, mutta teen sen edullisilla tuotteilla. Muutkin hygieniatuotteet marketista.
Alkoholiin sen sijaan mulla menee varmaan 80€/kk. Juon liikaa ja aloitinkin nyt tipattoman, jonka jälkeen on tarkoitus siirtyä kohtuullisempaan käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Kulurakenteeni on täysin erilainen. En voisi kuvitellakaan että laittaisin tuollaisia rahoja mihinkään tuollaiseen. Mutta pidän itsestäni ja olen tyytyväinen siihen millainen olen, joten ei ole tarvetta käyttää rahoja mihinkään kosmetiikkaan.
Miehet on niin paljon järkevämpiä ulkonäköasioissa. Omissa. Naisilta sitten vaativatkin ihan eri tavalla.
Ja mä kun ajattelin, että tupakointi on kallis "harrastus" 😅
Hyvä! Itse jaksoin tuota 45-vuotiaaksi asti. Täyteaineisiin sulla ei vielä mene rahaa. Millaisia vaatteita käytät?
Mua huvittaa mun ikäiset naisystäväni eli 50 molemmin puolin jotka innoissaan selittää kuinka kukaan ei huomaa että on laitettu botoxia ja kaikki kommentoi kuinka freesiltä näyttää. Niin kommentoin minäkin kohteliaisuudesta kun en tiennyt mitä muutakaan sanoa kun sen kyllä todellakin huomaa. Varsinkin nauraessa kun se näyttää tekonaurulta. Mutta jos itselle tulee hyvä mieli niin antaa mennä vaan! Aika sääli tosin jo 34v eihän silloin edes ole ryppyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet on niin paljon järkevämpiä ulkonäköasioissa. Omissa. Naisilta sitten vaativatkin ihan eri tavalla.
No siis tämä, niin tämä :D Samaan aikaan ihannoidaan vaikka slaavilaisia naisia jotka käyttävät ulkonäköönsä ajallisesti ja rahallisesti ihan todella paljon suuremman rahamäärän kuin suomalaiset naiset. Mutta suomalaiset naiset, me me vasta typeriä ollaankin kun edes yritetään näyttää nätiltä omaan silmään. Onhan se nyt typeryyden huippu käyttää ulkonäköönsä rahaa. Ihan ei ole selvinnyt miksi se ei ole joidenkin mielestä aivan yhtä typerää kuluttaa vaikka uuteen elektroniikkaan kun vanhakin toimii tai ostaa uusi auto parin vuoden välein. Ihan samalla tavalla se rajallisia luonnonvaroja kuluttaa kuin se kauneudenhoito.
Varmaan siksi 20-30+ vuotiaat hurahtavat näihin,kun mainostus on kovaa ja mitä nuorempi, sitä todennäköisemmin alkaa näihin muodin paineen alla..samoin samanikäisten kuvat somessa. Ennen extraa oli ripsienpidennykset, rusketus,kynnet ja rusketus.. Nyt päälle tullut bbl, implantit, täyteaineet ja botox mainstreamiksi. Ihan hirveää stressiä,kun elämässä on muutakin. Ja sitä rahanmenoa. Mutta ehkä virheiden kautta, samalla rahalla matkustais tai laittais säästöön. Ymmärrän,että myöhemmin elämässä käy vaikka jotain korjaamassa ja jos se parantaa elämänlaatua. Mutta että kaikki pitäis olla feikkiä, niin mitä jää persoonasta näkyville ja luonnollisesta kauneudesta? Luonnollista kauneutta voi korostaa meikeillä ja värjäämällä hiukset, olemalla tietoinen mikä tyyli sopii itselle tai sitten olla välittämättä koko asiasta.
Miksi 34-vuotias ottaa keski-ikäisille noin viiskymppisille tarkoitettua botoxia?
Kun se ei todellakaan ennaltaehkäise, vaan pahentaa tilannetta koska kun osa otsan ja silmien ympäryksen lihaksista lamaannutetaan hermomyrkky-botoxilla, niin viereiset lihakset joutuu tehdä moninkertaisen työn ja tuottavat syvemmät rypyt. Asiaa on tutkittu muun muassa Jenkeissä, kun ihmeteltiin että miten botox alkanut vanhentaa pari ja kolmekymppisten naamoja hyvin nopeaan tahtiin. Pistokset aiheuttaa myös turhaa, vanhentavaa arpikudosta.
Klinikat mainostaneet sitä ryppyjä "ennaltaehkäisevänä". Netistä löytyy videoita: botox makes you look older.
"Ei mitään fillereitä..." Mitähän Botox on? Juotko sinä sitä vai?
Mihin helevataan 34-vuotias edes tarvitsee Botoxia? Tuon ikäisellä ole vielä edes ryppyjä.
Idiootin merkki kun kulissit maksaa monta staa kuussa. Laatua saa ostaa mutta se ei tarkoita muovia missään muodossa.
Siis tuota et mahda olla kedon kaunein kukka että tuo on mahdollista.
Harrastuksia on monia, toi on aika kallis harrastus.
Btw tykkäätkö irtoseksistä vai miten nuin isolla ulkonäköpanostuksella on sinkku?
Mun siskon bestis on ihan vst. Kynsiä, hiuksia, botoxia jne. Löytyy Hermeksen laukkuja ja on jonotuslistalla useampaan laukkuun.
Tekee työtä ulkonäöllään, on myyntiedustaja ja hänen luvut ovat 2-3 krt suuremmat, kuinseuraavilla. Ulkonäkö myy.