Palautuuko unirytmi "Normaaliksi" jos vaan lopetan päiväunet?
Unirytmi meni taas täysin piloille kun työttömyys alkoi pari kk sitten. Menen nukkumana 4.00 maissa ja herään 12.00 aikoihin. Joskus en sitten saa aamuyöstä lainkaan unta ja kukun koko yön ja nukun pari tuntia. Sitten olen luonnollisesti päivällä ihan tokkurassa ja nukahdan vain sänkyyn ja saatan nukkua 3 tuntia, sitten taas yöunia ei tule. Tää on kuin joku kirous.... Ikinä en ole unta saanut 21.00-23.00 maissa, mutta olisi kiva nukahtaa vaikka joskus 2.00 aikoihin ja nukkua sinne 9.00 saakka. Kertokaa, miten voin korjata unirytmini pliis?
Kommentit (38)
Ruudut kiinni viimeistään tunti ennen kuin haluat käydä nukkumaan. Muutenkin aloitat rauhoittumisen yöunille hyvissä ajoin niin aivot ymmärtävät, että kohta on aika nukkua. Monille toimii esim. kirjan (fyysinen, ei ruudulta) lukeminen ennen nukahtamista.
Olen ihan samanlainen. Vaikka joudun aamulla heräämään töihin aikaisin, yleensä kuuden ja seitsemän välillä, illalla ei nukuta. Päikkärit taas pystyn ottamaan milloin vaan ja nyt olen taas ottanut, että saan edes joskus nukuttua. Minulla keikahtaa unirytmi tuollaiseksi jo muutaman päivän loman jälkeen ja olen kyllä näin 46-vuotiaana ehtinyt kauan yrittää opetella olemaan kuten muutkin. Joten valitettavasti en osaa neuvoa muita ja uskon, että vahva iltavirkkuus on geeneissä.
Ei nyt ap:ta auta, mutta itse ratkaisin ilta/yöpainotteisen luontaisen virkkuuteni siten, että teen töitä ilta- ja yövuoroissa. Näin voin nukkua minulle luontaiseen aikaan eli suurinpiirtein 7-14 välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä päiväunien lopettaminen vaikuttaa rutkasti yöuniin ja nukahtamisaikaan: jätä siis päikkärit pois. Ekat päivät on kauheita mutta pian helpottaa.
Niin :/ Joskus ooon vaan niin väsynyt sitten että meinaan melkein nukahtaa pystyyn
sitten kannattaa mennä pienelle lenkille, se virkistää juuri sopivasti. Unirytmin saa tosiaan kuntoon kun jättää päikkärit pois, herää sitkeästi samaan aikaan joka aamu ja jonkun ajan päästä se rytmi menee kohdalleen. Sen jälkeen pitää olla vain tylsän tarkka ettei sen anna karata uudestaan esim. lomilla ja viikonloppuina. Toki nyt kun rytmi on niin pahasti päänlaellaan kannattaa edetä varoen eli mennä nukkumaan vaikka 2-3 aikaan ja herätys klo 10 ja sitten oikeasti ylös, siitä pikkuhiljaa sitten aikaistamaan nukkumaanmenoa ja myös herätystä. Koska jos nyt lähtisit yrittämään klo 7-8 maissa herätystä, niin tulos voisi olla aika raju. Työttömänä on sekin riski ettei väsy päivän aikana riittävästi eli kannattaisi keksiä itselleen puuhastelua jotta kroppa väsyy myös fyysisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeileppa seuraavaa, vaikka viikon ajan.
Menet 22.00 nukkumaan ja katot moneltako heräät.
Seuraavana päivänä 22.15 ja taas...viikon verran aina varttia tai puolta tuntia myöhempään.
Sun pitää löytää sun oma uni-ikkuna!
https://www.jaksaparemmin.fi/uniopas/l%C3%B6yd%C3%A4-oma-uni-ikkunasi!-u
Tämä on hyvä ohje. Auttaa tosi monille. Mutta ikävä kyllä ei kaikille.
On tosiasia, että ihminen itse voi uskomattoman paljon itse vaikuttaa unettomuutensa. Eikä tämä ole mitään paska puhetta, vaan täysin käytännön kokemusta.
Kannattaa investoida itseensä sen verran, että uneen perehtyneen lääkärin vastaanotolla.
Se vastaanotto ei ole mikään neuvojen ja ohjeiden jakamis sessio, vaan siellä keskustellaan monipuolisesta ihmisestä j
Minua lähinnä nauratti, kun "unilääkäri" kertoi itsestäänselvyyksiä, kuten ruokavalion ja liikunnan merkitystä. Ihan kuin en olisi niistä tietoinen 15v kestäneen unettomuuden jälkeen. Hukkaan meni rahat sillä käynnillä.
Kokeile minimoida päikkärit, jos ne tuntuu ihan mahdottomalta jättää pois. Harrastin kilpaurheilua nuorena ja myöhäiset treenit sekoitti välillä rytmiä silleen, että illalla ei meinannut tulla millään uni ja aamulla piti kuitenkin herätä aikaisin kouluun. Päivällä väsytti niin vietävästi, mutta pitkät päikkärit vain pahensivat uniongelmaa ja mitään nappeja en halunnut syödä.
Lääkäri kehotti ottamaan päivisin ns. avainunet eli vain n.15 min päikkärit. Googlaa jos termi ei ole tuttu. Mulla auttoi tosi paljon. On ihan tuskaa herätä siitä kun juuri oli pääsemässä unen makuun, mutta vähän ajan kuluttua tuntui virkeältä ja jaksoin koko loppupäivän iltaan saakka ja treenata ja illallakin tuli sitten paremmin uni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeileppa seuraavaa, vaikka viikon ajan.
Menet 22.00 nukkumaan ja katot moneltako heräät.
Seuraavana päivänä 22.15 ja taas...viikon verran aina varttia tai puolta tuntia myöhempään.
Sun pitää löytää sun oma uni-ikkuna!
https://www.jaksaparemmin.fi/uniopas/l%C3%B6yd%C3%A4-oma-uni-ikkunasi!-u
On tosiasia, että ihminen itse voi uskomattoman paljon itse vaikuttaa unettomuutensa. Eikä tämä ole mitään paska puhetta, vaan täysin käytännön kokemusta.
Kannattaa investoida itseensä sen verran, että uneen perehtyneen lääkärin vastaanotolla.
Se vastaanotto ei ole mikään neuvojen ja ohjeiden jakamis sessio, vaan siellä keskustellaan monipuolisesta ihmisestä j
Miten joku päiväkirjan pitäminen auttaa siinä kohtaa, kun olet 02.15 hereillä eikä uni tule, vaikka tiedät, että pitää herätä klo 7 töihin?
Vierailija kirjoitti:
Ruudut kiinni viimeistään tunti ennen kuin haluat käydä nukkumaan. Muutenkin aloitat rauhoittumisen yöunille hyvissä ajoin niin aivot ymmärtävät, että kohta on aika nukkua. Monille toimii esim. kirjan (fyysinen, ei ruudulta) lukeminen ennen nukahtamista.
Hyvä ohje, muttei toimi kaikille.
Itse voin juoda kahvit vielä klo 21 duunissa, kun työvuoro päättyy klo 22.
Kotona klo 22.45, ja heti suihkun jälkeen menen petiin ja uni tulee heti.
Eivät kaikki yleiset ohjeet sovi ihan kaikille unettomille. Kun unettomuuden syyt voivat olla kullekin ihmisille yksilölliset.
Mieheni on eläkkeellä. Hän liilkkuu paljon päivittäin, myös ulkona. Hän juo kahvia aamuisin, yhtäaika kanssani, klo 7 jälkeen aamulla, kun töihin olen lähdössä.
Hän käy kaksi kertaa vkossa pelaamassa tennistä, juoksee salilla, hiihtää ja kävelee, ulkoilee.
Silti hänellä on vaikeuksia saada unta iltaisin, normaaliin aikaan, eli 23 mennessä.
Silloin hän on tietokoneella, tai katselee elokuvia. Syytä unettomuuteen ei ole löydetty.
Ja tottahan aina jossain vaiheessa, mies nukkuu pois nuo unettomien aikojen univelat.
Näin se vaan joidenkin ihmisten kohdalla menee.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile minimoida päikkärit, jos ne tuntuu ihan mahdottomalta jättää pois. Harrastin kilpaurheilua nuorena ja myöhäiset treenit sekoitti välillä rytmiä silleen, että illalla ei meinannut tulla millään uni ja aamulla piti kuitenkin herätä aikaisin kouluun. Päivällä väsytti niin vietävästi, mutta pitkät päikkärit vain pahensivat uniongelmaa ja mitään nappeja en halunnut syödä.
Lääkäri kehotti ottamaan päivisin ns. avainunet eli vain n.15 min päikkärit. Googlaa jos termi ei ole tuttu. Mulla auttoi tosi paljon. On ihan tuskaa herätä siitä kun juuri oli pääsemässä unen makuun, mutta vähän ajan kuluttua tuntui virkeältä ja jaksoin koko loppupäivän iltaan saakka ja treenata ja illallakin tuli sitten paremmin uni.
Power nap on ikivanha juttu. Pikapäikkärit ovat tosiaan ratkaisu, jos päivällä nukuttaa, mutta ei halua pilata yöuniaan. Onnistuu ilman googlaamistakin. Laittaa vain herätyskellon soimaan 15-20min päähän siitä, kun menee petiin. Ja sitten myös nousee, kun se kello soi eikä jatka unia, vaikka miten mieli tekisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ohje, muttei toimi kaikille.Itse voin juoda kahvit vielä klo 21 duunissa, kun työvuoro päättyy klo 22.
Eivät kaikki yleiset ohjeet sovi ihan kaikille unettomille. Kun unettomuuden syyt voivat olla kullekin ihmisille yksilölliset.
Mieheni on eläkkeellä. Hän liilkkuu paljon päivittäin, myös ulkona. Hän juo kahvia aamuisin, yhtäaika kanssani, klo 7 jälkeen aamulla, kun töihin olen lähdössä.
Hän käy kaksi kertaa vkossa pelaamassa tennistä, juoksee salilla, hiihtää ja käve
Missä kohtaa tuossa mielestäsi luki, että toimii kaikille?
Itse voin juoda kahvit vielä klo 21 duunissa, kun työvuoro päättyy klo 22.
On ihan tutkittu juttu, että kofeiinin nauttiminen illalla heikentää unen laatua ihan kaikilla. Sehän ei vielä kerro mitään, tuleeko uni vai ei. Olennaista on se, MILLAISTA uni on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ohje, muttei toimi kaikille.Itse voin juoda kahvit vielä klo 21 duunissa, kun työvuoro päättyy klo 22.
Hän käy kaksi kertaa vkossa pelaamassa tennistä, juoksee salilla, hiihtää ja käve
Mä vedän aina pullon Kossua iltasella. Tulee uni välittömästi, kun kallistaa pään tyynyyn
Ei kannata nukkua päiväunia. Se "keventää" sitten unia yöllä jos nukkuu liikaa päivällä. Suosittelen itse säännöllistä rytmiä päivään ja ulkoilua. Itsellä se auttaa. Toisaalta minäkin valvon myöhäiseen, mutta rytmini on kuitenkin tuo mainitsemasi eli viimeistään kello 2 pyrin nukahtamaan ja herään siinä yhdeksältä. En tarvi kuin tuon määrän unta. Suosittelen myös, ettei edes yrittäisi liian aikaisin nukahtaa, kun ei sitä rytmiä pysty hetkessä muuttamaan. Ehkäpä jos vähitellen yrittäisi mennä nukkumaan aina hieman aiemmin kuin edellisenä päivänä. Ehkä se toimisi paremmin.
Itse olen myös iltavirkku ja vaikka kuinka olisin väsynyt niin klo 21 aikaan piristyn ja olen virkeä kuin peipponen sinne 01 saakka. Minulla helpotusta nukahtamiseen ovat tuoneet äänikirjat ja sieltä rauhallinen miesääni lukemaan kirjaa hiljaa korvaani. Laitan illalla kun haluan nukahtaa ja samoin jos yöllä herään pohtimaan työjuttuja tmv stressaavaa. Aamuherätys on aina klo 06, joten yöunet jäävät aina vähän lyhyiksi, mutta tuolla sentään pääsen uneen.
Itse olen lopettanut yrittämästä ns. normaalin rytmin. Nukun öisin 5h ja päivällä 2h. Jos en nuku päikkäreitä ja yritän mennä nukkumaan noin 23, herään 2-3 enkä nuku enää. Lomilla valvon yöt ja nukun aamupäivän. Mitään lääkkeitä en ole koskaan käyttänyt. Näin se vain on.
Vierailija kirjoitti:
No tottahan noillakin merkitystä. Jotkut ihmiset elåvät kuin siat. Syövät, juovat ja elävät mistään mitään välittämättä.
Ei unilääkärin antamia sanoja kannata vähätellä. Hän on alansa kokenut asiantuntija.
Ja riippuu tietenkin lääkäristä itsestäänkin, miten tosissaan hän potilaan ongelmiin perehtyy, eikä kohtele potilasta pelkkänä
standardi- rahastus kohteena.
Itse olen unettomana kokenut senkin, että hiilihydraattinen ruoka, sauna ja sen jälkeen yksi olut, antaa iltaisin nopean ja hyvä unen.
Toki tuokin riippuu siitö, millainen työpäivä on työpäivä on takana, esim. onko tehnyt fyysistä duunia ulkoilmassa.
Onneksi itselläni unettomuus on vain ajottaista, mutta silloin kun sitä on, se kyllä näkyy väsymyksenä töissä
- palomies 49 v-
Itse olen unettomana kokenut senkin, että hiilihydraattinen ruoka, sauna ja sen jälkeen yksi olut, antaa iltaisin nopean ja hyvä unen.
Nopean ehkä, mutta ei hyvää. Alkoholi heikentää unen laatua ja runsas höttöhillari ei ainakaan paranna tilannetta. Nopeasti uni tulee lähinnä siksi, että verensokerit hyppäävät hetkeksi pilviin ja romahtavat sitten nopeasti alas. Laadukkaan unen edellytys on se, että verensokeri ei heittele liikaa eikä kehossa ole yötävasten stimulantteja, kuten kofeiinia ja alkoholia.
Se vastaanotto ei ole mikään neuvojen ja ohjeiden jakamis sessio, vaan siellä keskustellaan monipuolisesta ihmisestä ja uniongelmistaan.
Itse sain erinomaisen avun, uneen erikoistuneelta lääkäriltä, mm. pitämällä unipäiväkirjaa. Sekä muuttamalla tiettyjä tapoja päivittäisissä rutiineissa.
Jos unettomuus on todella, siis todella jokapäivästä elämää haittaavaa tekijä, eihän silloin edes ole muuta mahdollisuutta, kuin hakea apua siihen.