*!* ENSKAT viikolla 38 *!*
viime viikon jutut täällä:
http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p…
Kommentit (42)
Äiti ja Edwina: Hienot mitat on Edwinalla, minkä takia teillä oli kasvukontrolli? Vai menittekö vaan ottamaan uudet mitat? Paljonko tuo manduca maksaa?
Sara-Marialle ja poitsulle oikein hyvää junamatkaa ja mummilareissua! Sielläkin saa olla silmät selässä, kun poju ryömii ja on alkanut jo kontatakin!
Hermionen masukki siellä potristuu :) Aiotteko ottaa selville, kumpi on tulossa? Hyvä, että olo on kait vähän jo tasoittunut. Tsemppiä väsymykseen ja huonovointisuuteen kuiteskin, Eetun kanssa varmasti voimia tarvitaan, kun pieni mies tarttee huomiota.
Odottelijan np-ultan kuulumisia täällä odotan kovasti jo minäkin! :) Eemilille pikaista paranemista!
Siennalle myöhästyneet synttärionnittelut etelän lämpöön! Toivottavasti kakku maistui. Tulehan Tipu antamaan matkaraportti, kun ehdit.
Buuffa: Mihikäs on toiveissa matkustaa? Kiva tuo Päivänsäde-kisa :)
Mama ja Justus ovat päässeet jumppaamaan, kivaa. Hienoa, että järjestyi paikka isompien ryhmästä. Ja onnea konttaustaidoista!
Marge: Toivottavasti Aarre on nyt nukkunut paremmin ja tuttipulloilu sujuu. Tosiaan huonot yöunet saa ihmisestä sellaisen zombien aikaiseksi, ettei mitään rajaa..
Hellikki: tuo pukemisen vaikeus on kyllä varmaan kaikilla.. Piiperö koisii juuri ulkona vaunuissa ohuessa vanupuvussa ja vielä äp-pussin sisällä. Alla tietty normaalit bodyt ja housut, pipo päässä ja villasukat jalassa. Eilenkin oli ihan älyttömän kylmä ilma, tosiaan talvea kohti mennään. Yäk.. Me pidettiin viime talvena piiperöllä autossa ihan toppapukua, mutta hän syntyikin vuodenvaihteessa ja oli ihan mini. Olen muutenkin laittanut meiluummin vähän liikaa päälle kuin liian vähän.
Piiperöllä meni syömisen hiffaamisessa 2-3 viikkoa. Siihen asti ei oikein meinannut tulla mitään, työnti vaan kielellä ulos kaiken mitä sisään sai ujutettua. Mutta sitten tapahtui joku valaistuminen ja syöminen alkoi sujua.
Heltsy: Mitenkäs imetyksen lopetus sujuu siellä? Täälläkin aikeissa, mutta piiperön tahtisesti.. eli varmaan joskus viiden vuoden päästä... ;)
hapö: Hienoa, että päikkärirytmit ovat kunnossa! Ainakin jonkin aikaa, kunnes taas muuttuvat.. :) Ja vauvauinti maistuu pojulle, hyvä hyvä!
Dajmille ja Pätkikselle kanssa vilkutuksia, siellä ollaan päästy kerhoilun makuun. Mukavaa, että Pätkiksellä on samanikäistä seuraa saatavilla.
Yksiksen Miakin on alkanut jo liikkua eteenpäin, hienoa! Meillä piiperö ei suostunut syömään maissisosetta olleskaan. Ei edes sekoitettuna muuhun ruokaan. Mutta maissinaksut ovatkin sitten tosi hyviä. :)
Weeran Ainolle 4kk onnittelut! Hyvät mitat neuvolasta, tosiaan pienet kasvaa omaan tahtiinsa ja välillä saattaa tulla pyrähdyksiä.
Deselle ja Johannekselle vilkutuksia!
Missä luuraa Susanna ja Saaga?
Pia ja Pötkö oleilevat vielä anoppilassa. No äkkiä tulee lokakuun loppu ja pääsette omaan taloon! Joko siellä tonskaillaan oikein kunnolla? ;)
Sitten vähän omia kuulumisia.
Ollaan huiskittu menemään viime aikoina, nyt toivottavasti elämä hetkeksi tasoittuu. Piiperölle ei onneksi iskenyt korvatulehdusta, toivttovasti mahdollisimman pitkään säilyttäisiin niiltä.
Vauhtia on tyttöön tullut ihan hurjasti, lattialla viilettää ryömimällä jokaiseen mahdolliseen koloon ja jää jumiin tuolien alle ja sohvan taakse. Pistorasiat ja johdot on eri kivoja, ei-sanalla ei tunnu olevan yhtään mitään merkitystä.. Konttausasennossa viihtyy kanssa, mutta vielä ei ole lähtenyt konttaamaan. Taitaa olla liian liukkaat lattiat.
Joudutaan 10kk kasvukontrolliin, kun ei terkkarin ja lääkärin mielestä kasva tarpeeksi.. Nyt syötetään piiperölle ruokaa niin paljon kuin vaan suostuu ottamaan, 2 liha-ateriaa päivässä ja öljyt päälle. Jospa se siitä. Itse en jaksa olla huolissani, kun on niin pirteä ja hyväntuulinen, nukkuukin yöt hyvin. Toivottavasti ei tulekaan syytä huolestumiseen.
Mutta nyt vaaditaan taas äidin huomiota, pakko mennä. Jospa tässä ehtisi useampaan otteeseen palstailemaan tällä viikolla.
terkuin Gaijis ja piiperö 8,5 kk +
Kiirettä pitää täälläkin suunnalla. Ollaan oltu paljon menossa päivisin ja iltaisinkin on ollut yhtä sun toista ohjelmaa. Loppuviikoksikin on vielä kerhoilua, neuvolaa ja varmaan mennään isomummoakin moikkaamaan viikonloppuna. Lisäksi tässä koitan samalla järkkäillä noita synttäreitä. Huoh.
Nytkään en oikein pitkään malta tässä koneella istua, ruoka on uunissa ja pöydällä askarteluvehkeet, tarkoitus olisi kutsukortit näpertää. Mutta muutama kommentti pakko vielä laittaa.
Gaiolen Piiperöllä on öljykuuri menoillaan. Meillähän Kiia sai saman tuomion 10kk neuvolassa ja nyt pe sitten katsotaan onko tullut painoa lisää. Imetyksen lopettamisesta kyselit. Niin, en oo vielä päättänyt varsinaista lopetusajankohtaa, kun ei raaskis millään, mutta luulen että se menee ihan hyvin ja itsestään. Kiia ei enää syä kun kerran päivässä tissiä, joskus kuuden-seiskan aikaan ja sitäkään ei itse pyydä. Eli jos vaan pystyisin tekemään lopullisen päätöksen lopettamisesta niin se olis varmaan siinä. Nyyh. Kun se ajatus vaan tuntuu niin surulliselta ettei enää koskaan tuo pikkuinen sitten ole siinä tankkaamassa maitoa ja läheisyyttä.
Hermionelle ja Odottelijalle vointeja ja virtaa arkeen poikien kanssa!
Buuffa: voi ei tekin suunnittelette matkaa! Niiiiin epäreilua... matkakuume vaan yltyy!
Maman Justukselle onnittelut konttailutaidosta!
Muillekin isosti heilutuksia ja terveisiä. Voi kun taas ehtisi oleen aktiivisempi tän palstan suhteen pian.
heltsy ja kiia 11,5kk
Kovasti on moni mukelo lähtenyt liikenteeseen. : ) Kummasti arki muuttuu kun lapsi alkaa liikkumaan.
GAIOLEN piiperö on sitten keksiny liikkumisen ihanuuden. : ) Se on kumma miten noi kaikki pienen pienet ahtaat kolot kiehtoo. Jospa se öljykuuri tehois ja piiperö ottais kunnon kasvuspurtin. Vaikka varmasti kaikki on kuitenki hyvin kun on hyväntuulinen ja jaksava neitokainen.
Voi mäkin niin haaveilen tosta manducasta... En vaan ole vielä raaskinu ostaa. Vaikka varmasti sille olis käyttöä varsinki sitten kun on toinenkin pieni. Ja kaikki niin kovin sitä kehuu. (hinta muistaakseni netistä tilattuna noin90€)
HELTSYLLÄ siellä kiirettä piisaa. Eiköhän se imetyksen lopetus mee sitten ihan omalla painollaan. ja mikäs siinä jos on sun mielestä ihan ok niin miks sitä ei vois jatkaa sen aikaa ku hyvältä tuntuu?
Turvotukset on nyt sitten mitattu ja kaikki kunnossa. Siellä pikkunen lepäili, vähän sentään vilkutteli ja maiskutteli. Ihan niinku Eemilki tossa ultrassa. Seuraavassa meniki sitten ultraajaa karkuun vauhdilla... viikkoja 12,6 eli samassa ollaan ku eilen. : )
Siellä oli samaan aikaan toinen tyttö ultraa odottamassa eikä sillä ollu vielä ollenkaan masua ja mulla on jo tämmönen pallukka. Niin se menee erilailla kaikilla.
Mutta nyt ei ehdi enempää kommentoimaan pitää lähteä kaupassa käymään ja alkaa vääntämään Eemilille sapuskaa pakkaseen. Hyviä reseptejä vastaanotetaan. : )
Viikon jatkoja kaikille! Yritän minäkin kommentoida paremmin taas seuraavalla kerralla.
Odottelija, Eemil +8kk sekä masukki rv12,6
Jopas on hiljainen alkuviikko ollut! Itsekään en ole oikein palstailemaan ehtinyt, ollut kaikenlaista rientämistä taas. Ja nykyään Pätkiksen kans kahden ei voi hetkeä pidempään selkäänsä kääntää, kun typy mennä vilistää sellaista kyytiä ja tutkii joka paikan. Lisäksi meillä on unirytmit taas kerran ihan hakusalla. En tiedä, meinaako Pätkis muka jo siirtyä yksille päikkäreille. Ip-unille nukahtaminen on nimittäin melkoisen taistelun takana, jos on nukkunut kunnon
ap-unet. Ja sitten tietysti, jos ip-unet jää vähiin tai ei nuku niitä ollenkaan (tääkin on parina päivänä nyt käynyt!), niin nukahtaa pikkusen aiemmin illalla ja nukkuu pidempään aamulla. Sikäli ei hirveesti tätä aamu-unista äippää haittais :) Mutta jos illat menee kiukutessa, kun väsyttää, muttei kuitenkaan malta nukahtaa, niin ei sekään oikeen kiva ole. Hmm... katotaan, mihin suuntaan kääntyy. Nyt taas tänään ollut sitten ihan outo päivä: heräs 7.45, ap-unet oli VAIN 40 min. (kävi joskus vähän vaille 11 niille) ja nyt nukkuu ip-unia.
Ja sitten ma vasten yö meni ihan pyllylleen: nukkui 21-23, mutta sitten heräsi huutamaan. Annettiin vettä, maitoa, syliä, vaipassa ei mitään, tassutusta, unilaulut... ei mikään auttanut. Sitten laitettiin suppo ja ihan suosiolla nostettiin olkkarin lattialle kattelemaan lelujaan (makuulla ollessa alkoi heti huutaa) ja siihen sitten kuukahti klo 02 aikaan. Huh huh!
Voihan nenä... nyt Pätkis heräsi huudon kanssa: unta tuli vain 50 min. Oisko hammas tulossa vai konttauksen opetteluko häiritsee? Tai molemmat. No, tässä tää miun palstailu tällä kertaa... Kauheeta valivalia, sori vaan!
ODOTTELIJA:lle kuitenkin pitää vielä sanoa onnea ihanista ultrakuulumisista!
Vilkutukset kaikille!
Dajm + Pätkis 9 kk+
Nyt tulee aikalailla omaa napaa ku muuta en jaksa. Siennalle kuitenkin toivottelen hyvää 1-vuotis syntymäpäivää:)
Eli Leevi vietti osastolla 5 päivää ja nyt on terve. Sai kolmeksi kuukaudeksi astmalääkityksen ettei tarvis koko ajan sairaalassa ravata. Iloa Leevin terveydestä kestikin sit 2 päivää ku Lauri tuli kipeeks. Hän oli viime yön osastolla ja tänään pääs pois. Ihan liian aikaseen päästi lääkäri meiät kotiin (tai no mä sain valita kotiin vai osastolla jatkoa ja valitsin pieleen, mutta ku lääkäri oli niin varma et pärjättäis kotona). Äsken Lauri läks taas ensiapuun ku hengitys oli hirmu työlästä. Kaikki apulihaksetkin oli jo käytössä:( Mä oon nyt itekin flunssassa ja voimat alkaa olla ihan loppu. Musta tuntuu tällä hetkellä ihan toivottomalta. Mä en jaksa uskoa et nää sairastelut ois koskaan ohi. Nyt tarvis ees pikkasen hengähdystauon. Meillä on vissiin yhen käden sormilla laskettava määrä terveitä päiviä ollu kuukauden sisällä... Plaah:(
Anteeks tää valitusvirsi mut ottaa vaan niin päähän. Onneks ens kuussa saa kerran viikossa lähihoitaja opiskelijan hoitamaan noita muksuja ja siivoamaan (en muista kerroinko jo?!?)
Eipä muuta kuin hauskaa viikon jatkoa kaikille enskoille:)
Terkuin Butterfly & Lauri ja Leevi
Voi kun Butterflyllä oli ikäviä uutisia. Ei osaa oikeen sanoja löytää miten lohduttaisi... Täältä päin kuitenkin lähtee hurjasti halituksia ja voimia sinne teidän perheelle. Ja Laurille sinne sairaalaan suojelusenkeli matkaan. Iloisempi uutinen oli sitten tuo hoitaja-avun saaminen sinne edes kerran viikossa.
Odottelijalla oli ollut hyviä ultrakuulumisia, hienoa!
Ja Dajmin Pätkis hakee uutta rytmiä siellä. Toivottavasti käy vaivattomasti.
Sitten vielä pitää kertoo tosta imetyksen lopettamisesta, kun sitä oon tosiaan tässä miettinyt että kuinka ja koska sen teen. No, tänään sitten tuli ihan vahingossa ensimmäinen tissitön päivä, kun Kiia ei saanut iltatissiä ollenkaan. Lähdin kuuden aikaan reeneihin ja tuli niin hoppu lähtö, että en oikeen ehtinyt ottamaan tyttöä syömään. Tai siis olisihan sitä ehtinyt, mutta päähän pälkähti että kokeillaanpa nyt ettei anneta, kun ei osaa sitä muutenkaan pyytää. Joo, tästä se varmaan sitten lähtee. Kyllä mun varmaan tarvii vielä muutaman kerran imettää, ihan itteni takia fiilistellä, mutta eiköhän tää viikonloppuun mennessä oo sitten tässä. Niin ja senkin puolesta on nyt hyvä lopettaa kun lehmän maito on alkanut uppoamaan hyvin, juomalla menee reilu desi jo päivässä+ muut sitten päälle.
No niin nyt nukkumaan ja huomenna aamusta kerhoilemaan. Öitä.
heltsy ja kiia
Viikot vaan vilisee silmissä... Viime loppuviikko jää nyt kommentoimatta. Meikäläisenkin äippäloma päättyy viikon päästä ja ruhtinaallinen kotihoidon tuen kausi alkaa. Jipii! Ja äitin vauva ei vaikuta enää yhtään vauvalta. Viikon sisällä onkin ollu kaikkee uutta: pötkö oppi konttaan ja nouseen seisoon samana päivänä, seuraavana päivänä alko nuha (ekaa kertaa kipeenä) ja sitä seuraavana päivänä puhkes kolmas hammas. Ja neljäs hammas puhkee kans lähiaikoina. Muuten meille ei mitään uutta. Samaa anoppilaa... Blaah! Onneks mun vanhemmat on tän viikon reissussa, niin muutettiin pötkön kans tänne rauhottuun. Alko meikäläisellä jo kasvaa ärsyke-käyrät ihan uusiin sfääreihin...
HERMIONElle hyvää myöhästynyttä nimpparia!
MAMAn Justukselle konttausonnittelut! Kyllä teille varmaan on enemmän iloa isompien jumpasta. Hyvä että yöt on parantuneet. Sitä aina muutaman yön jaksaa kukkua, mutta jos hulinat jatkuu pitkään alkaa vitsit loppuun iteltäkin.
BUUFFA, ilman muuta mekin Neeaa äänestetään. Oottekos muuten reissanneet paljon ulkomailla? Ja minkä tyylisistä paikoista tykkäätte? Mä koitan kans jo vähän miettiä ens vuodelle jotain reissua niin aattelin jos on kokemuksia..
ODOTTELJAn Eemilille onnea uudesta sanasta! Hyvä että poika osaa pyytää, tietää ainakin mitä haluaa :) Ihanaa kun oli hyviä uutisia ultrasta! Vaikka tavallaan ite tietäis että kaikki on ok, niin aina sitä jotenkin jännittää kauheesti noita ultra-käyntejä. Meinaatteko sukupuolta kysellä aikanaan?
SARA-MARIAlle ja perheelle mukavaa mummola-reissua!
ÄITIJAEDWINA, pituudenko takia teillä oli kasvukontrollia? Meillä käydään painokontrolleissa... Vaikka ei mua kyllä huoleta, aika normaalilta toi poika vaikuttaa, neuvolat stressaa mun mielestä äitejä vähän liikaa noilla käyrillä ym. Onhan se tietty hyvä että seurataan, mutta välillä vähempikin riittäis mun mielestä.
GAIOLE, oonkin ehtiny sua jo kaipaileen! :) Heh, pidän peukkuja että saisit lopeteltua imettämistä ennen kun Piiperö menee kouluun. :) Jos olis musta kiinni niin tonskailtais jo, mutta mies ei halua vielä. Tosin meillä olis häät ensi kesänä, enkä välttämättä haluais olla silloin raskaana tai juuri synnyttäneenä. Sovittiinkin että häiden jälkeen sais sitten tärpätä. Meille on kanssa aina neuvolassa sanottu että pötkö on niin laiha, mutta en oo mäkään paineita ottanu. Syö, nukkuu ja leikkii ja on myös hyvällä tuulella. Öljyä on vedelty myös jo pari kuukautta. Ei voi olla silloin asiat kauheen huonosti. Tosin Piiperö on vielä pötköö vissiin aika paljon pienempikin, mitäs mittoja teillä on viimeksi ollut?
HELTSYllä pukkaa ruuhkaa. Ihana kun silti viittit vielä askarrellakin. Millasia synttäreitä Kiialle on suunnitelmissa? Ja peukkuja imetyksen lopetteluun, taitaa tosiaan olla vaan susta enää kiinni. Meillä pötkö päätti itse vajaa 7-kuisena lopettaa vaikka mä olisin halunnu vielä jatkaa. Oli mulle aika surku tilanne sillon... Mukavaa kerhopäivää!
DAJMin Pätkis kikkaileen unien kanssa. Ehkä toi joo vähän kuulostais siltä että yhet kunnon päikkärit riittäis. Tai sitten joku ihan muu sotkee unet, mistä näistä tietää! Ja antaa tulla vaan valivalia, tulee mullekin hyvä omatunto kun muutkin valittaa.
Voi itku BUTTERFLY!! Lähetän sulle ihan hirmuisesti virtaa sinne tauti-taisteluihin! Ja kyllä oot ihan oikeutettu olemaan kommentoimatta ja valittaa saat niin paljon kun jaksat! Toivottavasti helpottaa ees vähän kun saat apuvoimia opiskelijasta.
Nyt BB:n pariin!
Pia ja Pötkö melkein 9 kk
Gaiole ja Pia-Maria kyseli meidän kasvukontrollista, eli neuvolatäti mittasi 5kk ja 6kk tarkastuksilla aivan saman pituusmitan niin siksi 7kk käytiin näytillä, olikin tullut 2,5 senttiä lisää pituutta.
Gaiole kävin kampissa bebesissä ostamassa tuon manducan 114 euroa maksoi, molemmat mummit osallistui kustannuksiin. Olisi muuten jäänyt kauppaan.
Mä olen ruvennut järjestelmään hieman tulee, vaihdan työpaikkaa tässä loman aikana. Pidän vanhasta paikasta vuosilomat pois ja sen jälkeen siirryn uuteen työpaikkaan. Vähän jänskättää kun tulee paljon uusia juttuja mutta ihanaa kun on säännöllinen työaika ja loistava pomo =)
Neiti nukkuu tuossa minun jalkojen päällä tällä hetkellä, aika usein makoilee siinä kun olen koneella ja silloin tällöin myös nukahtaa siihen.
Pakkailin tuossa pari päivää sitten pois Edwinan pieniä vaatteita, jestas kun niitä oli paljon, ison säkillisen laitoin säästöön ja toisen annan eteenpäin, ystäväni saa lokakuulla vaavin.
Butterflyllle hirmuisesti voimia ja täällä saa aina valittaa kun siltä tuntuu.
Nyt lähden aamupalalle
Äiti ja Edwina höyhensaarilla
Katsotaan miten pitkälle pääsen näiden unien aikana...
Hermionelle ja Eetulle kiitokset tiistain käynnistä, oli mukava päivä!
Eilen oltiinkin seurakunnan kerhossa ja tänään muualla asuva kaverini tuli yllättäen parivuotiaan lapsensa kanssa käymään (olivat lähteneet miehen työmatkalle mukaan). Kivaa kun on ollut ohjelmaa!
Buuffa: Tottakai äänestetään kun kerrot missä : )
Odottelija: Varmasti ihanaa kun alkaa oikeita sanoja löytyä jokeltelun seasta : ) Ja ihanaa että olet päässyt kurkkaamaan pikkuista polskuttelijaa : ) On se kyllä hassu ajatus, miten niin pienestä parin sentin uiskentelijasta kasvaa oikea ihminen!
Sara-Maria: Tosiaan samanlaista liikkumista siellä kuin täälläkin; meilläkin pääasiassa ryömitään kun se taitaa olla helpompaa ja nopeampaa. Mukavaa mummolaviikkoa!
Edwinan äiti: Hyvä että molemmat pöperöt maistuu, niin meilläkin syödään välillä omia ja välillä kaupan. Eikö olekin ihana tuo Manduca! Ja onnittelut uudesta työstä. Milloin aloitat?
Gaiole: Kuulostaa niin tutulta tuo jumitus kun pitää tunkea ittensä huonekalujen alle =D Toivottavasti kasvukontrollissa kaikki hyvin. Tuskin syytä huolestua, kun tyttö kuitenkin kasvaa ja on virkeä.
Heltsy: Lopettele imetys oman fiiliksen mukaan. Hyvä että lehmänmaito maistuu!
Dajm: Voi ei, siellä unet hukassa : ( Muistaakseni yhden kaverin vauvalla oli just 9 kk iässä yöhulinavaihe, ilmeisesti niin paljon tapahtuu kehitystä; liikkumista, hampaita yms.
Butterflylle jaksuhali!!! Teillä on ollut tosi rankka syksy poitsujen sairastelujen kanssa, toivotaan että pian helpottaa.
Pian Pötkölle onnittelut hampaista. Kiva että pääsitte vähän sun vanhempien luo rauhoittumaan, voin itse kuvitella viikko tolkulla anoppilassa... vaikka mukavia ovatkin, mutta on se aina vähän hankalaa toisten nurkissa olla. Ja hoitorahalle olit 'tippunut'. Itsekin tässä olen rahoja laskeskellut ja kyllähän se tiukkaa tulee olemaan, kun joulukuussa vaihtuu ansiosidonnainen hoitorahaan : (
Omia kuulumisia ei kait sen kummempia... Yöt on tosi vaihtelevia. Nyt olen ottanut aika tiukan linjan tuon imetyksen suhteen kun selvästikin korkeintaan kerran yössä on oikeasti nälkä, joten muuten on rauhoiteltu silittelemällä ja tutilla. Ja kyllähän tuo yleensä melko nopeasti rauhoittuukin, mutta silti harmittaa, kun omat unet katkeilee. En tiedä mikä sitten heräilyttää, vai eri yönä eri syyt... Toissa yö oli taas tosi hankala, mutta viime yö oli hyvä, yksi tutti ja yksi syöttö.
Nyt yritän vielä lukea mailit ennen kuin pikku mies herää...
Aurinkoista syksyistä viikkoa! M & J n. 6,5 kk
Butterflylle paljon haleja ja jaksamista sairastelukierteeseen. Toivottavasti molemmat pojut nyt pian pääsisivät normaaliin arkeen ja pysymään terveinä! Kyllä teitä nyt koetellaan :(
Edwinan äiti on saanut uuden työpaikan, kiva juttu, ONNEA! Mihikäs Edwina lähtee hoitoon?
Pia oli kaipaillut, mukavaa :) Varmasti mukava sulle päästä vähän omaan rauhaan anoppilan hössötyksestä. Itse en varmaan kahta päivää enempää kestäisi olla omassa anoppilassa, sen verta erilaisia ollaan anopin kanssa.. Piiperö on lyhyempi ku Pötkö, tällä hetkellä 67 cm ja painoa joku 6,8 kg. Ollaan nyt pari päivää syöty ruoan seassa öljyä ja hyvin on uponnu.
Apua nyt kuuluu huutoa, palaan paremmalla ajalla...
G ja p
Meillä on ollut paljon ohjelmaa tällä viikolla, ma vauvakahvila, ti oltiin vaan koko perhe, kun miehellä vapaata, keskiviikkona siivoilua, olin jumpalla ja vieraita vielä illasta! Nyt sitten aikaa ja ajattelin, että tänään ei tehdä mitään ihmettä.
Neuvolassa oltiin siis eilen ja eka rokote annettiin. Poika itki, mutta niin itkin minäkin! Herkistyin aivan, kun toinen alkoi itkeä...Uudet mitatkin saatiin, 6kg ja 60cm.
Muuten täällä mennään vaihtelevalla menestyksellä. Kaksi edellistä yötä on nyt mennyt kahella syötöllä ja poika on heränny kuuden -seittemän maissa. Tänään ei jatkettu unia, mutta ylensä ollaan köllötelty vielä yhdessä. Tiistain vastainen yö olikin sitten aivan rikkinäinen ja me molemmat miehen kanssa oltiin aika väsyjä, kun yritettiin vuorotella heräämisissä. Aamulla sitten vuoroteltiin kans, että saatiin nukkua. Yöllä olen saanut annettua lisämaitoa ja se uppoaakin ihan hyvin unenpöpperössä. Päivällä ei niinkään lisämaito maistu, mutta oon antanut nyt ruusunmarjaa ja ihan vähän perunaa. Tosin peruna on pari päivää pannassa, että masu alkaa toimimaan. Aarre ei ole kakannut sunnuntain jälkeen ja tänään annoin mallasuutetta, katotaan auttaako. Pierua vaan pukkaa ja mietinkin, että miten pieni mies voi haista noin pahalle?!
Hermionelle myöhästyneet nimpparionnittelut ja jaksuja arkiseen aherrukseen samoin kuin Odottelijalle myös jaksamista! Näinkin tuossa toissayönä unta, että odotin vauvaa...Voi sitä ihanaa masua, mutta ihan vielä ei ole kyllä kuume iskenyt :) Ja siellä oli Odottelijalla ihania ultra-kuulumisia.
Mama, Justukselle onnea uuden taidon oppimisesta! Nyt äippä saakin olla perässä, kun vauhti sen kun kasvaa...;)
Buuffa, joko matka on varattu? Millasta reissua ajattelitte? Mä haaveilen kans reissusta, mutta meillä se varmaan tehtäs koko perheen voimin. Kun ei taida olla mahkuja lähteä kaksin, hoitaja jää uupumaan...
Sara-Marialle ja poitsulle mukavaa reissua :D
Vai, että Gaiolen Piiperölle lisää ruokaa ;D Niin kuin sanoit, kaikki on varmasti hyvin eikä huolestua tarvi kun tyttö näyttää voivan hyvin...Pulloilukin sujuu jo tosiaan paremmin, kun on luonnonkumitutti ja unisena saa maidon. On ne vauvat vaan viisaita, kun eivät ihan mitä vaan huoli =)
Dajm, toivottavasti Pätkis nukkui viimeyön paremmin ja saitte nukuttua...Entä millanen päivä oli tänään?
Butterflylle jaksuja, toivottavasti Lauri voi jo paremmin...Ja nyt pidän paukkuja ja käsiä ristissä, että teidän sairastelut olisi ohitse! Ihan tarpeeksi olette saanet kestää. Varmasti ihana ja tarpeellinen apu se hoitajan saaminen kotiin...
Piia, odottelin sua sinne vauvakahvilaan maanantaina, mutta ei sua näkynyt...:) Josko sut sais sinne vielä mukaan?
Nyt on pakko lopettaa, kun poika on sylissä ja meinaa hermostua! Isäntä lähti vielä reenaamaan.
Kaikille ihanaa loppuviikkoa ja pitää tulla pian taas!
marge- ja Aarre 3kk-
ps. Mulla on huomenna hammaslääkäri ja pelottaa ihan sikana! Saa nähä tuleeko uni. Mulla on nimittäin oikeesti aika suuri kammo ja edellisestä käynnistä onkin siksi jo kulunut aika kauan aikaa...pitäkää peukkuja!
Jospa tällä kertaa kommentoiski jotakin...
MARGELLE tsempitykset hammaslääkäriin. : ) Toivottavasti on semmonen lekuri joka ottaa pelon tosissaan. Rokote oli teillä itkettäny, molempia. : ( Kurjaa se on kun pientä joutuu itkettämään.
MAMALLA on ollu Justuksen kanssa rikkonaisia öitä. Toivottavasti pian alkasivat helpottamaan.
ÄITIJAEDWINA oli saanu uuden työpaikan. Ainahan se muutos on tietynlainen kriisi, mutta sehän voi olla sitä myös positiivisessa mielessä, varsinki ku uus työ kuulostaa mieleiseltä. Koskas teillä sitten alkaa uusi arki?
PIA-MARIA oli päässy hetkeks pakoon anoppilasta, varmasti ihanaa!! Pötkö on oppinu kovasti uutta. : ) Mulla kanssa loppuu vanhempainraha ens viikolla... Huisin huima tuo kotihoidontuki. Mies kovasti jo nyt kyseli vauvan sukupuolta. : ) Eli joo, eiköhän me haluta tietää jos suostuu paikkojaan näyttämään sitten rakenneultrassa. Muuten ei varmaan lähetä selvittämään.
HELTSY oli sitten ainaki jättäny yhtenä päivänä imetyksen väliin. : ) Siitä se lähtee.
BUTTERFLYLLÄ pojat sairastaa kovasti. En oikein tiedä mitä muuta tässä vois sanoa kun VOIMIA!!! kovasti sinne teille. Onneks saat kuitenkin apua kotiin. Tuntu aika helpolla lääkäri teidät kotiin päästäneen... Haleja.
DAJMIN Pätkiksen unet on sekasin. Mä kateellisena luen kuinka Pätkis menee aiemmin nukkumaan ja nukkuu pidempään jos jää unet pois. Voi ku meilläkin. Mut ei toivoakaan. Vaikka menis nukkumaan meno kuinka myöhäseks niin viim. seiskalta on pystyssä. Toivottavasti teillä uni asiat selkenee.
Sitten meidän kuulumisia... Eemil on ollu pari päivää ihan mahdoton lahjetakiainen. Miehellä on koko viikon menny illat pitkiks ja ovat nähneet max puol tuntia, sit roikkuu mussa ihan hirveesti. (olen huomannu tän ennenki) Mut nyt ei sitten suostuis nukahtamaan muualle ku viereen/syliin. Eilen nukahti sänkyynsä tunnin huudon jälkeen. Tänään päiväunet nukuttiin vierekkäin, tiedän ettei olis pitäny mutta jotenki oli pinna niin tiukalla etten yhtään jaksanu sitä huudattamista. Mies sitte meni nukuttamaan yöunille ja tuolla nyt nukkuvat vierekkäin meidän sängyssä. Vähän hirvittää mihin tää johtaa, siihen et nukkuu vieressä vielä 6vuotiaana. Ei kait se muuten niin paha mutta ku mulla tää maha vaan kasvaa ja nyt jo tuntuu unet olevan aika levottomia ja nukahtaminen vaikeeta, mitäs sitte ison vatsan kanssa ku yrittää hakea asentoa jos Eemilki siinä välissä. No jos tää nyt olis vaan sitä 8kk eroahdistusta... Ja onhan tässä vielä aikaa opetella tavasta eroon... Yritän täällä itteeni lohdutella. : )
Meille on mun vanhemmat tulossa loppuviikosta käymään ja aloin tänään miettimään josko pitäis niiden kyydillä lähteä pääkaupunkiseudulla käymään... Jotenki tuntuu et seinät kaatuu täällä päälle. Se on taas tämä ku kaikki menee uusiks niin vie aikansa löytää se oma paikkansa ja meinaa pikkasen ahdistaa. Sit viel mies luuhaa illat jossain saunan rakennus puuhissa niin on aikalailla yksinäinen olo. Siellä olis entään juttu seuraa.
Mutta jos vielä käyttäis koiran iltapissalla ja lähtis unta pyydystämään tonne poikien viereen.
Odottelija rv 13 ja Eemil 8,5kk
marge :Toivottavasti kaikki meni hyvin hammaslääkärissä, olen itse myös hammaslääkäripelkoinen. Oletko kokeillut antaa aarteelle bataattia, se ei meillä ainakaan tuonut masuvaivoja. Me aloiteltiin kiinteät bataatilla.
Heltsy: Mites imetyksen lopettaminen sujuu?
Sitten hieman omaa napaa:
Olin tänään neidin kanssa kampaajalla, neiti istui kauniisti rattaissa sillä aikaa kun tukkaa laitettiin.
Työt minulla alkaa helmikuun alussa ja toivon että Edwina saisi vuoropäivätarha paikan tuosta läheltä.Tässä tämän vuoden puolella käyn muutaman työpäivän tekemässä, silloin isäni tulee hoitamaan Edwinaa.
Mukavaa viikonloppua kaiklle enskoille ja äipille =)
äiti ja Edwina ma 7kk
Taas olisi viikko vierähtänyt, tuntuu että päivät hurahtavat tuosta vain pikku miehen kanssa puuhastellessa. Pikainen palstailu ennen kuin poika herää päiväunilta. Sitten olisi tarkoitus lähteä Ikeaan vähän shoppaamaan.
Helli; pukeutuminen askarruttaa myös täällä, toistaiseksi käytössä on ohut vanupuku ja vaunuissa makuupussi lisänä muuten lisäilen vaate kerroksia tarpeen mukaan. Lassi sai ristiäislahjaksi untuvamakuupussin joten siinä luulisi talvella tarkenevan. Meillä jäi myös käyttämättä äippäpakkauksen vanupuku, ei se ihan kokoaan vastannut!!
Marge: tsemppiä hammaslääkäriin! Siellä on rokotukset saatu mutta kurjaa että pientä joutuu itkettämään.
Äitijaedwina: Onnittelut uudesta työpaikasta!
Pia: Pötkö on oppinut huisisti uusia juttuja, hienoa. Kiva että pääsit vähän ärsykekäyrää tasoittamaan =D.
Maman Justukselle myös onnittelut uusista taidoista.
Butterfly: Kovasti tsemppiä ja voimia tuntuu tosi kurjalta lukea poikien sairasteluista.
Odottelija: Ihania ultra- kuulumisia siellä =). Kovasti jaksamista arjen ahertamiseen nyt on hyvä syy jättää kotiaskareita vähän väliin ja lepäillä kaikessa rauhassa aina kun mahdollista.
Hermionelle myös jaksuja arkeen ja hyvä että olo on kohentunut!
Omat kuulumiset vielä pikaisesti sillä parvekkeelta kuuluu jo heräilyn ääniä. Yöt ovat rauhoittumaan päin, muutama on mennytkin jo yhdellä syötöllä ja muutamalla paikan vaihdolla. Lassi on nimittäin alkanut liikkumaan sängyssä niin että on hinannut itsensä aivan naama kiinni päätyyn ja ähisee siellä sitten reunapehmikkeen seassa kun ei enää eteenpäin pääse. Niin ja oli se yksi yö mahalleenkin kääntynyt että tässä taitaa olla syy yöhulinoihin meillä.
Mukavaa viikonloppua kaikille!
-hapö ja Lassi ylihuomenna 4kk-
Marge: On se kurjaa kuunnella kun toinen itkee :( Siellä oli ollut vauhdikas viikko, se on välillä mukavaa kun on paljon tekemistä, ja osaa sen jälkeen taas eri tavalla nauttia kotona oleilustakin. Meilläkin tahtoo tuo peruna ummettaa, joten annan sitä joka toinen tai kolmas päivä ja pikku annoksen luumua päälle.
Odottelija: Tiedän tunteen kun on itsekin väsynyt, eikä haluaisi toista huudattaa... meilläkin oli lyhyt 'viereennukuttamisvaihe' tänä syksynä, mutta se meni itsekseen ohi ihan parissa viikossa. Yhtenä päivänä ei rauhoittunut millään viereen, mutta sänkyyn rauhoittuikin.. no, tätä en uskalla teille neuvoksi antaa, kunn Justuksella on vähän ihmeellisiä nuo rytmin muutokset..
Tänään oltiin jumpassa ekaa kertaa siinä isojen ryhmässä ja voi että Justus nauttikin! Siellä tuli mieleen, että justuksen oma pallo ei ole ollutkaan pitkään aikaan leikeissä mukana. Tv-tason altahan se löytyi (tosi hyvin on imuroitu...) ja nyt vaan kuuluu läps läps kun toinen ryömii sen perässä (ja äiti saa konttailla sitä milloin minkäkin huonekalun alta pois) =D Jaha, nyt tuolla tyhjentää omaa kirjahyllyään... laitettiin siis alimmalle hyllylle kevyitä lastenkirjoja. On tämä kyllä ihan uusi vaihe meidän elämässä, kun toinen noin tyytyväisenä touhuilee omiaan, vaikka minä saankin olla silmä kovana. Aikaisemmin ei olisi viihtynyt näin kauaa lattialla niin, että minä en ole ihan vieressä.
Nyt taidetaan lähteä käymään kaupassa, jos tulomatkalla Justus ottaisi vielä pikku tirsat. Heräsi tänään toisilta päikkäreiltä hankalasti 13.30, niin ei kyllä taida yöunille jaksaa valvoa.
M & J
Kiitos tsempistä! Oli ihan miellyttävä (uskomatonta, että voin sanoa noin...) käynti hampilääkärissä. Lääkäri oli mukava ja jutteli rentoja. Oli myös oikein helläkätinen ja mikä mulla tärkeintä, otti pelon tosissaan. Tämä paikka on ihan erikoistunut pelkopotilaiden hoitoon, mutta toivon, että mun kohdalla ei mitään järeitä aseita tarvita, vaan ihan normaalit toimenpiteet, puudutus jne. Toinen keikka on puolentoista viikon päästä ja nyt tuleva ei ahista ollenkaan...=)
Odottelija, mua ahisti kun aluksi tuo meidän poitsu nukku vieressä, että nyt siitä tulee tapa ja oppii, että pääsee aina viereen ja olin ehottomasti sitä mieltä, että meillä ei perhepetiä tule. Niin vaan joutu puheet pyörtämään. Nyt kun poika on kasvanut, niin onneksi syöminen ei kestä enää niin kauan ja jaksan siirtää omaan sänkyyn nukkumaan. Jospa se teilläkin on vain ohi menevää ja tilanne normalisoituu taas.
äitijaEdwina, joo ajattelin seuraavaksi kokeilla sitä bataattia. Perunaa en ole antanut tiistain jälkeen, vain ruusunmarjaa. Tällä ja lisämaidolla tuntuu ainakin nyt pärjäävän ja kunhan maha saadaan toimimaan, voin kokeilla taas muuta. Onnea muuten työpaikasta!
Hapö, meillä myös pukeutuminen on ollut ihmetyksen aiheena, mutta näköjään ihan samoilla mennään. Eli meillä on se pakkauksen vanupuku ja makuupussi. Nyt oon vielä pitänyt bodyn ja sukkisten päällä sellasta neuloshaalaria (ei ole villaa, jotain sekotusta ja on mun vanha). Poika on aika lämminverinen, mutta mielestäni parempi olla kuuma kuin kylmä.
Mama, Mietin myös tuota luumun antamista, mutta kuulemma ruusunmarjalla olis sama vaikutus. Vielä ei ainakaan toimi. En kyllä tiedä mitä teen...Onko Justus ollut kauankin kakkaamatta? Teillä se luumu auttaa sitten? Mukavaa, että jumppa oli onnistunut kokemus :)
Ihanaa viikonloppua kaikille, meillä mies töissä joten ollaan kahestaan ja yritetään keksiä tekemistä...
-marge ja Aarre-
Meillä on ollut aika raskas viikko. Joka päivälle on ollut tekemistä ettei tylsistyttäis vaan kaksistaan kotona ja sen kyllä sitten huomaa. Mä oon ollut iltaisin NIIN väsynyt etten juurikaan pakollisten kotihommien jälkeen ole jaksanut kuin maata sohvalla. Siis sen jälkeen kun olen pojan saanut nukkumaan. Nyt ootan tässä hetken että pyykkikone lopettaa pesemisen ja sit taas sohva kutsuu. Aika rankkaa on kun tälleen äkikseltään joutuu yksin olemaan viikon lapsen kanssa. Miehen kotiutumiseen on vielä muutama päivä.
Eilen käytiin hammashoitajalla ja Eetulle oli puhjennut ihan äskettäin 2 hammasta, mä en siis edes ollut huomannut niitä. Nyt on 4ylhäällä ja 3alhaalla. Kiltti rakas mussukka se silti on ollut vaikka hampaita on tullutkin. Osaa se kyllä mua ärsyttääkin ihan täysillä vaikka mussukka onkin =)
ara-marialle ja perheelle mukavaa mummilan reissua. Kiitos nimpparionnitteluista.
Gaiole, joo kyllä me otetaan selvää kumpi sieltä tulee, jos mahd. Piiperö kuulostaa olevan varsinainen vauhtipimu =) kiitos tsemppilähetyksistä, niitä tarvitaan.
Heltsy, mites meni Kiian neuvola? vieläkös olet imettänyt?
Odottelija, hienoa että ultrassa oli kaikki kunnossa. Mulla ei oo minkäänlaista masua vielä.. Edellisessä raskaudessa sanottiin että mulla on taaksepäin kallellaan oleva kohtu, liekö se vaikuttaa...? lähde vaan käymään vanhempiesi mukana pieni reissu, varmasti piristää kummasti.
Dajmille ja Pätkikselle jaksamista uni-härdelliin.
Butterflylle ja pojille paranemisia ihan hirmuisen paljon. Hyvä että saat kotiapua lähiaikoina. Voimahalauksia!!!
Pia-marian Pötkölle onnea uusista taidoista ja hampaista =) ja kiitos nimpparionnitteluista.
Marge oli nähnyt vauvaunia =) kiitos onnitteluista muuten. Ja hienoa että selvisit hampilääkäristä!
Eetulla autto luumu kakan tuloon silloin kun kiinteitä aloiteltiin, muista mulla ei ole kokemusta.
Hapön Lassi siellä opettelee liikkumaan, hienoa. Ja yötkin on mennyt rauhallisemmin. Löytyikö Ikeasta mitään kivaa?
MamaJaJustus, hienoa että jumppa meni mukavasti! olikohan se mun työkaveri siellä.. No jutskaillaan sitten kun nähdään seuraavan kerran. Mites muuten se maanatai? voisitte tekin tulla meille jos haluatte.
Äitija Edwina, onnea työpaikasta!
Nyt ne pyykit ja sit makaamaan.. Hyvää viikonloppua kaikille.
Mä pääsen huomenna jumppaan! =) vien Eetun anopin hoitoon siks aikaa. Luxusta.
hermione ja Eetu maanantaina 1v {ja masuasukki rv9+6 (10+4)}
Iltaa vaan muillekkin. : )
Voi HERMIONE onko Eetukin jo ihan just vuoden. Niin se aika menee. Mukavaa huomista jumppapäivää. Se on rankkaa ku on tottunu miehen läsnäoloon ja sit onki pois siitä arjesta. Eetulle onnea uusista hampaista. Meillä tulee ylös samman aikaan 4!! Pikkusen on aiheuttanu kiukkusuutta.
Varmaan toi taaksepäin kallellaan oleva kohtu vaikuttaa, tosin kyllä mullaki pitäis olla. Vaikka oon joskus kuullu et se saattaa vaihtaa asentoa synnytysten myötä?? Tiedä sitten... Mulla on kyllä viitisen kiloa jäljellä edellisestä raskaudesta ja ruoka maittaa... Kauhulla odotan mimmonen möhköfantti musta tulee. Pitäis todella ottaa iteensä niskasta kiinni ja ruveta jumppaamaan.
HAPÖ oli päässy Ikeaan shoppailemaan. Mäki ajattelin käydä ens viikolla, harmi vaan et tullaan junalla takasin kotia niin ei voi paljon mitään ostella. Mut aina voi käydä kattomas ja delekoida vanhemmat seuraavalla kyläilyllä tuomaan. : ))
SARA-MARIA on mummolan reissulla poitsun kanssa. Onko sulla muuten junassa matkikset vai ihan normi vaunut? Mä tässä pähkäilen kummat ottais mukaan... Matkikset olis kätsät mut on noita toisia paljon mukavampi työnnellä pidempiä matkoja. Meillä ku on semmoset halpis matkikset, ku on kuitenki melko vähällä käytöllä.
Joo, mä sitten eilen sorruin enska äidin hössötykseen väsyissäni, sen nukkumisasian suhteen... No tänään Eemil nukahti, tai siis jouduin nukuttamaan päiväunet syliin ja siitä omaan sänkyyn mut yöunille nukahti ihan muutamalla inahduksella omaan sänkyynsä. : )) Että jospa se sitten siitä vierestä nukkuvasta 6vuotiaasta. poikkeus vahvistaa siis säännön.
Meillä muuten Eemil herää lähes aina itkien?? Oon miettiny et mistä moinen mahtaa johtua? Hyvin harvoin herää ilosesti höpötellen. Eli luulen sen heräävän kesken uniensa. Mut lähes aina?? MItenkäs muilla?
Juu, me täällä kaksin, mies on jossain työjutussa, eipä sitä ole paljon tällä viikolla näkynytkään. No ne mun vanhemmat tulee sunnuntaina ja sit tiistaina lähdetään Vantaalle. Pääsee kavereita moikkaamaan ja kertomaan niille vauvasta, mä en ole vielä oikein kellekkään kertonu, ihan muutamalle vaan. : ) (ja teille)
Eipä sitten muuta ku mukavaa ja rentouttavaa viikonloppua kaikille!!!
O ja E
ps. en jaksa lukea läpi, joten pahoitteluni kirjoitusvirheistä.
Siennalle myöhästyneet 1-v onnittelut etelän lämpöön =)
Meillä oli tässä aamulla jo neuvola, ylimääräinen kasvukontrolli. Nyt neiti on nyt 69 senttiä pitkä ja painaa 9 kiloa. Ei ole enää äidin pieni =(
Kävin eilen ostamassa manduca kantorepun, on muuten niin ihana. Ihastuin täysin rinnoin siihen. Koko eilinen päivä menikin sitten reppua kotona testailessa, hieman pitää vielä säätöjä korjailla
Maman Justukselle onnittelut konttaustaidosta
Meillä ei vielä oikein liikuta, muutaman kerran vatsallaan olessa löytynyt peruutusvaihde. Istumaan neidillä on hirveä hinku, ja ihan kivasti jo istuukin sekä sylissä että syöttötuolissa.
Mama kyseli jauhelihan keittämisestä, ihan samalla tavalla keitellään kuin muitakin lihoja tai kasviksia, kannattaa vain välillä kerätä rasvakerros pois mitä tulee veden päälle. Kalaa en ole itse Edwinalle tehnyt, mutta olen ajatellut lohta keitellä.
Meillä neidille maistuu niin minun tekemät pöperöt kuin kaupankin, välillä tehdään sekoitus kaupan ja omien sapuskoiden suhteen.
Äiti ja Edwina maanantaina 7kk ( mihin aika on oikein mennyt?)