Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

RAUTA ARVOT VAAN LASKEE!!

Vierailija
16.01.2025 |

Olen syönyt viime maaliskuusta lähtien ferrodan rautalisää kun kävin verikokeissa, ferritiini oli 14. Kesällä kävin uudestaan verikokeissa ja ferritiini 50.

Eilen kävin uudet verikokeet ottamassa ja ferritiini oli laskenut 36!!

Kesällä vaihdoin ferrodanista sideraliin kun maha ei kestänyt. Johtuuko tosta sideralista nyt toi lasku? Pitäisikö mun varata lääkärille aikaa vai vaihtaa takasin tohon ferrodaniin ja mahakivut tervetuloa..???

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vinkki kaikille anemiasta kärsiville: tsekkauttakaa munuaisarvonne. 

Minulla anemia oli eka merkki munuaisvaivoista, vaan eipä sitä lääkärit älynneet. Myöhemmin yksityinen spesialisti kertoi, että anemia on yleinen vaiva jos munuaiset eivät selviydy hommastaan. 

Toinen varoitusmerkki on koholla oleva verenpaine, joka ei tunnu laskevan edes hyvällä ruokavaliolla tai laihtumisella.

Todennäköisesti sinulla korkea verenpaine on johtanut munuaisvaivoihin, koska se ylipainon ja diabeteksen ohella on niiden riskitekijä. 

Vierailija
22/38 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ollut nyt useamman vuoden sama ongelma.Sinulta tulisi tutkia ettei vuoda verta pikku hiljaa jostain mm suolistosta onko kuukautiset runsaat jne 

Mikäli ei löydy mitään syytä arvojen laskuun niin sitten hoito alkaa.

Eli itse saan ferrittiniä tippana, eli rautatiputuksina säännöllisin välein.olen saanut jo monta vuotta. Minulla oli rankat syöpähoidot. Jotka ilmeisesti aiheutti tilanteen.kohtu poistettu jo vuosikymmeniä sitten  olen myös ollut kasvus kala kana ruokailija.

Eli lääkärin puheille mars ja nykyään kaikkea saa vaatia. Kun kaikesta säästetään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin ensimmäisten koronavarianttien jälkeen monet kirjoitti, että sairastettu korona oli romahduttanut rauta-arvot. 

Myös monet elimistön opportunistiset bakteerit ja hiivat käyttävät rautaa ravinnokseen. Lääkärille resistenttien kantojen hoitona on tutkittu elimistön rauta-arvojen romahduttamista lupaavin tuloksin. Rauta on paljon monimutkaisempi asia kuin monesti luullaan ja sitä pitäisi ehdottomasti tutkia enemmän. En myöskään täysin varauksetta usko, että enemmän rautaa on aina ja automaattisesti parempi. Kuinka paljon siitä ylipäätään imeytyy, missä muodossa se on ja miten elimistö sen käyttää? 

Vierailija
24/38 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyinen suositus on ottaa pieniä annoksia, sellaisia kuin alle 12-vuotiaalle määrättäisiin joka toinen päivä. Liian suurina annoksina rauta ei imeydy, joka päivä otettuna ei myöskään.

Kahvin juonti ja maitotuotteiden syönti estävät rautaa imeytymästä. Rautaa kannattaa ottaa iltaruuan kanssa ja katsoa, että saa paljon C-vitamiinia samalla. 

Liian suuret annokset rautavalmistetta ovat maksalle kovin rasittavia. Kaikille ei anneta tiputuksena rautaa suoneen juurikin maksan mahdollisen ylikuormittumisen vuoksi. Itselleni se on juurikin mikä toimii. Sisätautien lääkärit eivät tee kiusaa, jos eivät heti ole määräämässä tiputukseen. Liian suuri raudan määrä, joka varastoituu maksassa, voi altistaa HCClle. 

Nyt olet ottanut rautaa aika kauan aikaa. Yleisin syy on runsaat kuukautiset. Niille täytyy tehdä jotain. Paradoksi on, että alhaiset rauta-arvot lisäävät kuukautisvuodon määrää. En tiedä onko korrelaatio vai kausaali, mutta yhtäaikaa esiintyvät.

Suosittelen tarkistamaan suolen ja mahalaukun. Tähystys molemmista päistä olisi nyt paikkallaan. 

Särkylääkkeiden kanssa tulee olla varovainen. Jos käytät särkylääkeitä, vatsakalvoa suojaavaa lääkettä tulisi ottaa myös. Esimerkiksi ibuprofeiini voi tehdä haavoja pohjukkaissuoleen ja menetät verta sitä kautta. Monella on kierre valmis, kun päätä särkee niin nappaa buranan ja suolen mutka on haavoilla. 

Alhainen ferritiini on todella viheliäinen vaiva. Toivottavasti löydät ratkaisun. 

Vierailija
25/38 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin ensimmäisten koronavarianttien jälkeen monet kirjoitti, että sairastettu korona oli romahduttanut rauta-arvot. 

Myös monet elimistön opportunistiset bakteerit ja hiivat käyttävät rautaa ravinnokseen. Lääkärille resistenttien kantojen hoitona on tutkittu elimistön rauta-arvojen romahduttamista lupaavin tuloksin. Rauta on paljon monimutkaisempi asia kuin monesti luullaan ja sitä pitäisi ehdottomasti tutkia enemmän. En myöskään täysin varauksetta usko, että enemmän rautaa on aina ja automaattisesti parempi. Kuinka paljon siitä ylipäätään imeytyy, missä muodossa se on ja miten elimistö sen käyttää? 

Lääkkeille resistenttien

Vierailija
26/38 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mulla sama. Älä usko mainosmiestä, joka väittää että 30mg tabu riittää.

Vierailija
27/38 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyinen suositus on ottaa pieniä annoksia, sellaisia kuin alle 12-vuotiaalle määrättäisiin joka toinen päivä. Liian suurina annoksina rauta ei imeydy, joka päivä otettuna ei myöskään.

Kahvin juonti ja maitotuotteiden syönti estävät rautaa imeytymästä. Rautaa kannattaa ottaa iltaruuan kanssa ja katsoa, että saa paljon C-vitamiinia samalla. 

Liian suuret annokset rautavalmistetta ovat maksalle kovin rasittavia. Kaikille ei anneta tiputuksena rautaa suoneen juurikin maksan mahdollisen ylikuormittumisen vuoksi. Itselleni se on juurikin mikä toimii. Sisätautien lääkärit eivät tee kiusaa, jos eivät heti ole määräämässä tiputukseen. Liian suuri raudan määrä, joka varastoituu maksassa, voi altistaa HCClle. 

Nyt olet ottanut rautaa aika kauan aikaa. Yleisin syy on runsaat kuukautiset. Niille täytyy tehdä jotain. Paradoksi on, että alhaiset rauta-arvot lisäävät kuukautisvuodon määrää. En tiedä onko korrelaat

Nykyinen suositus missä? Apteekista on yhä edelleen vaikeaa löytää rautavalmistetta, joka ei olisi moninkertaisesti päivän suositus, ne on lähes kaikki 50-100mg. Rauta bisglysinaattia on 25mg ja se ei itselleni käy. Joissain monivitamiinissa on 14-20mg, mutta niissä on myös kalsiumia ja magnesiumia, jotka ilmeisesti blokkaa raudan imeytymistä. 

Valtavasta tarjonnasta huolimatta en ole löytänyt, mitä etsin. Lapsille rautavalmisteita ei edes taideta myydä, kun rauta on myrkyllistä liikaa saatuna?

Vierailija
28/38 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävithän ennen rautalisien aloittamista lääkärillä ja sait lähetteen verikokeisiin, jonka jälkeen lääkäri suositteli rautalisiä?

Vai aloitiko ns. omin luvin rautalisän?

Itsellä raudanpuute ilman anemiaa, runsaat kuukautiset syynä. Juuri kävin gynen polilla, jossa gyne sanoi etten ole vielä anemiapotilas, mutta se uhkaa jo ja nyt mennään leikkaussaliin vähän puhdistamaan kohtua relun kuukauden päästä. Jos tuo ei toimi, niin sitten kohdunpoisto.

Missään vaiheessa ei ole yksikään lääkäri suositellut rautalisien syömistä, vaan koko ajan on hoidettu raudanpuutteen syytä ja olen käynyt noin 1-2 kuukauden välein kontrolleissa (jos veriarvot olisivat laskeneet hälyyttävän alas, niin sitten olisin käynyt sairaalassa ottamassa verta/jotain verivalmistetta suoneen). Minun tapauksessani voi vaikuttaa sekin, että tiesin suvussani olevan raudanpuutetta useammassa sukupolvessa.

Terveyskeskuksesta tulee verikoelähete vähintään kerran vuodessa ja tutkitaan muutakin kuin ferritiini. Anemia ja raudanpuutepotilaille pitää tehdä muitakin veriokeita. Minullakin niistä on näkynyt koko ajan, että on liikaa nuoria punasoluja (eivät jaksa pienempänä toimia yhtä tehokkaasti kuin kypsät punasolut) ja muutkin punasoluarvot vinksallaan ja kaikki ne viittaavat raudanpuutteeseen.

Lisäksi raudanpuutteen syy pitäisi aina selvittää (ja ennen rautalisien syömistä), koska toisinaan syöpäkin voi näkyä ensin rauta-arvojen muutoksena ja jos itsenäisesti syö rautavalmisteita, niin lääkärin voi olla vaikea huomata sitten verikokeiden tuloksista ongelmaa, kun niissä näkyy sitten rautavalmisteen korjaama tilanne, eikä tilanne ilman niitä.

Älkää siis lähtekö omin päin lääkitsemään itseänne, ennenkuin on selvitetty mistä syystä arvot on alhaiset. Ei edes silloin, jos on selvää, että syynä on runsaat kuukautiset: kuukautisvuotojen runsaudenkin syy pitää selvittää: pahimmillaan siellä on syöpä tai syöpä kehittymässä (harvinaista tosin), tai sitten voi olla helposti hoidettavissa oleva vuodon syy, jolloin tietysti se kannataa hoitaa, niin sitten korjaantuu arvotkin.

Vierailija
29/38 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkein paras rautavalmiste on Puhdistamon tripla rauta. Imeytyy tehokkaasti sisältämänsä laktoferriinin ja C-vitamiinin ansiosta. Varsinkaan tuota laktoferria ei ole monissakaan rautavalmisteissa, joten sitä pitäisi syödä erikseen. Tuossa ei ole ylimääräisiä lisä- tai täyteaineita. Sopii hyvin omalle vatsalle ainakin ja sain sillä ferritiinin 20 --> 115. Ferrodania en pystynyt syömään. 

Montako purkkia söit että nousi tuon verran? Syön juuri samaa valmistetta. 

Onko Puhdistamon triplarauta apteekkituote vai luontaistuotekaupan vaiko marketin?

Vierailija
30/38 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävithän ennen rautalisien aloittamista lääkärillä ja sait lähetteen verikokeisiin, jonka jälkeen lääkäri suositteli rautalisiä?

Itsellä raudanpuute ilman anemiaa, runsaat kuukautiset syynä. Juuri kävin gynen polilla, jossa gyne sanoi etten ole vielä anemiapotilas, mutta se uhkaa jo ja nyt mennään leikkaussaliin vähän puhdistamaan kohtua relun kuukauden päästä. Jos tuo ei toimi, niin sitten kohdunpoisto.

Missään vaiheessa ei ole yksikään lääkäri suositellut rautalisien syömistä, vaan koko ajan on hoidettu raudanpuutteen syytä ja olen käynyt noin 1-2 kuukauden välein kontrolleissa (jos veriarvot olisivat laskeneet hälyyttävän alas, niin sitten olisin käynyt sairaalassa ottamassa verta/jotain verivalmistetta suoneen). Minun tapauksessani voi vaikuttaa sekin, että tiesin suvussani olevan raudanpuutetta useammassa sukupolvessa.

Tervey

En ole aloittaja, mutta nimenomaan lääkäri määräsi rautakuurille verikokeiden perusteella. Julkisella ei ainakaan itselleni mitään tuommoisia selvittelyjä lähdetty tekemään, vaikka erikseen ja useamman kerran pyysin syyn selvittämistä ja lähetettä gynekologille. En saanut. Eli hoito ei todellakaan ole tasalaatuista eikä yhdenvertaista kaikille.

Siitä olen samaa mieltä, ettei rautaa koskaan pidä alkaa syödä ominpäin ilman verikokein todettua puutosta, koska se voi olla haitallista. 

Vierailija
31/38 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyinen suositus keski-Euroopassa. Yksityslääkärin ohjeistus, joka ottaa osaa koulutuksiin keski-Euroopassa. Ei apteekin eikä julkisen puolen. 

Ilmainen vinkki, joka on maksanut minulle satoja euroja. 

Vierailija
32/38 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin rauta"pillerit" vain pahensivat vaivoja, mutta sitten tällaiset "luontaistuotteet", kuten Kreuterblutsaft, siitä on joku paljon halvempi versio, mihin siirryin, niin ne sitten auttoivat lopulta, 

Minulla ongelma oli ruokavalio, söin ovo-lakto-pesco-vegetaarisesti. Lisäsin munat, maidon ja lopulta kalan ruokavalioon koska yli 10 vuoden  kasvisruokavalio oli liian niukka. Lapsiani odottaessani uskoin kehoani ja söin verilettjua, koska teki niin kovasti mieli aina.

Mutta nyt kun laskin Finelin laskurilla taas useamman viikon ravintoarvot, näin, että kaikkea muuta saan yllin kyllin, montaa ravinnetta ja kuitua jne. jopa 300% tarpeeseen nähden ja tämä oli kautta linjan, mutta rauta jäi reippaasti alle tarpeen. Siis reippaasti alle puoleen päivätarpeesta.

Finelin mukaan kannattaa syödä paljon tietysti verta ja maksaa, mutta rautaa on eniten kuivatussa basilikassa ja kolmannella sijalla onkin jo oregano, mustapippuri on korkealla jne, vehnälese ja merilevä sijoittuu korkealle, että myös syömättä eläinperäisiä tuotteita pärjäisi aivan hyvin, kunhan vaan katsoisi mitä syö.

Vierailija
33/38 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missään vaiheessa ei ole yksikään lääkäri suositellut rautalisien syömistä, vaan koko ajan on hoidettu raudanpuutteen syytä ja olen käynyt noin 1-2 kuukauden välein kontrolleissa (jos veriarvot olisivat laskeneet hälyyttävän alas, niin sitten olisin käynyt sairaalassa ottamassa verta/jotain verivalmistetta suoneen). Minun tapauksessani voi vaikuttaa sekin, että tiesin suvussani olevan raud

Siis onhan sinulle sitten tehty selvittelyjä, jos lääkäri oli määrännyt verikokeet. Käypähoitosuositus on sellainen, mikä pitäisi jokaisen pitää mielessä. Gynelle saa lähetteen, jos aiemmin normaalit kuukautiset ovat muuttuneet runsaiksi. Silloin pitää selvittää mistä muutos johtuu (koska yksi muutoksen syistä voi olla syöpä). On hyvinvointialueesta sitten kiinni, että aloitetaanko hoito lääkekokeilulla vai gynellä käynnillä. Lähetekriteerit määrittää hyvinvointialueilla erikoissairaanhoito. Meillä erikoissairaanhoito on määrännyt kaikille vuotohäiriöisille potilaille perustutkimuksiksi papan, sukupuolitautitestit, raskaustestin ja pvk+t sekä ferritiini. Tietynikäisille naisille sitten vielä kohdunlimakalvonäyte ja ultraääni (meillä tk:ssa ei näitä tehdä, joten aina jos nainen pitäisi ultrata, niin napsahtaa lähete gynen polille).

Eri

Eri.

Eri

Vierailija
34/38 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ainakin rauta"pillerit" vain pahensivat vaivoja, mutta sitten tällaiset "luontaistuotteet", kuten Kreuterblutsaft, siitä on joku paljon halvempi versio, mihin siirryin, niin ne sitten auttoivat lopulta, 

Minulla ongelma oli ruokavalio, söin ovo-lakto-pesco-vegetaarisesti. Lisäsin munat, maidon ja lopulta kalan ruokavalioon koska yli 10 vuoden  kasvisruokavalio oli liian niukka. Lapsiani odottaessani uskoin kehoani ja söin verilettjua, koska teki niin kovasti mieli aina.

Mutta nyt kun laskin Finelin laskurilla taas useamman viikon ravintoarvot, näin, että kaikkea muuta saan yllin kyllin, montaa ravinnetta ja kuitua jne. jopa 300% tarpeeseen nähden ja tämä oli kautta linjan, mutta rauta jäi reippaasti alle tarpeen. Siis reippaasti alle puoleen päivätarpeesta.

Finelin mukaan kannattaa syödä paljon tietysti verta ja maksaa, mutta rautaa on eniten kuivatussa basilikassa ja kolmannella sijalla onkin jo oregano, mustapippuri on k

Sitten kannattaa muistaa, että jotkut ruoka-aineet estävät raudan imeytymistä. Tosin taitaa olla niin perustietoa, että kaikki tuon tietää?

Vierailija
35/38 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt olet ottanut rautaa aika kauan aikaa. Yleisin syy on runsaat kuukautiset. Niille täytyy tehdä jotain. Paradoksi on, että alhaiset rauta-arvot lisäävät

Hei, 

Nykyinen suositus keski-Euroopassa, yksityislääkärini ottaa osaa koulutuksiin keski-Euroopassa asiantuntija konferensseihin. Näillä tiedoilla on tapana päivittyä monen vuoden viiveellä julkiselle puolelle. Niissä täytyy olla näyttöä isossa mittakaavassa ennenkuin mitään tehdään, mikä on hyvin ymmärrettävää.

Kalsium eritoten estää rautaa imeytymistä ja multivitamiinien syönti saa vain aikaan kallista pissaa. Nimenomaan minulle lääkärini puhui alle 12 vuotiaan annoksista.

Rautalisää ei omatoimisesti pidä ottaa, vaan tutkia. Suurin ongelma on, että mitään ei tutkita, vaan määrätään rautalisää. Yleisin syy on runsaat kuukautiset mutta se ei ole välttämättä juurisyy, vaikka aiheuttaa raudanpuutosta. Koska tästä kärsii pitkälti naiset, tämä ei ole prioriteetti kansallisessa terveydenhoidossa. 

Vierailija
36/38 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut aina huono ferritiiniarvo. Lapsettomuustutkimusten yhteydessä se mitattiin taas ja oli arvo 13. Lääkäri neuvoi syömään sideralia 3-4 pussia päivässä kahden viikon ajan ja sen jälkeen 2 pussia päivässä. Tein niin, mutta Sideral on kuitenkin melko kallista ja vaihdoin ferrodaniin, jota söin 200mg päivässä. Vuotta myöhemmin ferritiini huitelee 70 pinnassa ja hb 130. Maksa-arvot oli tosi hyvät kuukausi sitten.

Vierailija
37/38 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormoonikierukka on ollut hyvä, ei vuotoja ja vihdoinkin rauta arvot ok.

Vierailija
38/38 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on viime aikoina ollut pulssi useimmiten yli 80. Verikokeessa selvisi että hemoglobiini on 113. Viitearvon alaraja on 134. Tuon perusteella päätin eilen kokeilla rautalisää kun muutama 100 mg tabletti oli jäänyt purkin pohjalle vuosia sitten. Tänä aamuna pulssi oli eka kertaa pitkään aikaan alle 70! What gives? Plasebo, or stuff??

- M 72 v

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kahdeksan