Yle: Tekoälybotti ryhtyy antamaan vastauksia mielenterveysongelmaisille nuorille. Vain joka viides pääsee juttelemaan ihmisen kanssa.
Kuulostaa järkevältä.
Kommentit (79)
Tekoäly ei väsy ja yhden henkilön 45 minuutin chatbot-sessio maksaa 0,01-0,10€. Olen kuukausilahjoittajana tyytyväinen jos pystyn auttamaan lahjoittamallani rahalla enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Yhdysvalloissa kokeiltiin samaa joku kuukausi sitten ja siitä seurasi ltsemurhia ja pahoinvoinnin lisääntymistä. Peruivat päätöksen.
Sekaisin-chatbot on koulutettu ennakoimaan vaarallisia tilanteita ja ohjaamaan ihmisen soittamaan 112. Ilman minkäänlaista apua itsemurhat ovat todennäköisempiä. Chatbot voi olla joko hyvä tai huono ihan siitä riippuen, että kuinka se on opetettu auttamaan.
Jos kyseessä on tekstipohjainen sovellus, kuten chatista yhtäkkiä ajattelisi, niin kyllä tuo nopeasti käy vähän nihkeäksi.
Yhtään enemmän mitään kuvailua tms ja sulla on yks kaks vaikka miten pitkä teksti. Siihen päälle mahdollinen selvittely jostain tietystä sanasta, jota ei botti ymmärräkään, joka ihmisen kanssa hoituu melko vaivatta, ei kirjoittaen ole ollenkaan niin sulavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Aika typerää. Jos nuoret, jotka hakevat apua mielenterveysongelmiin haluavat jutella robootin kanssa, he kyllä osaavat itse etsiä sen chatGPT:n.
Pelottavinta myös noissa on se, että kun ovat julkisen puolen älyrobootteja, niin KOKO KESKUSTELU TALLENTUU. Kaikki mitä sanot tallennetaan. Ihan 100% varmuudella n. 5 vuoden kuluttua tulee taas samanlainen tietomurto kun siellä yhdessä terapeuttipaikassa ja tällä kertaa KAIKKI keskustelut vuotaa ihmisten luettavaksi
Kyse ei ole terveydenhuollosta. Sekaisin-chat on anonyymi paikka. Pelkäätkö, että joku vuotaa Vauva.fi-foorumin keskustelijat joskus?
Juu, ei olisi kannattanut yrittää tehdä mitään. Väärin autettu!
Kyllä tuo tylsyyteen voi olla avuksi ja sillä tavoin mahdollisesti estää joitain typeryyksiä tapahtumasta.
Pienikin apu on aina parempi kuin ei minkäänlaista apua.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen lähes aina hyvällä mielellä keskusteltuani chatgpt:n kanssa. Kannustava, avulias ja kohtelias. AV on kuin vastakohta tälle.
Sama. Juttelen joskus niitä näitä se ei koskaan hauku. Pyydän joskus piirtämään jotain hauskaa tai kertomaan vitsin. Mieli piristyy.
Lopulta tuolla käännytetään ihmiset itsemurhaan.
Ei siihen mitään bottia tarvita. Tulee tänne vauva-palstalle ihmettelemään maailman menoa. Täällä huomaa että on ihan normaali, puolet viesteistä on muiden mielenvikaisten lähettämiä. Jos vielä pää kivistää niin ChatGPT osaa antaa rauhoittavia yleisneuvoja. Sille voi kirjoittaa synkimmätkin salaisuutensa...
Yksi kysymys kaikille, jotka tuota bottia kovasti kritisoi joko sä itse toimit vapaaehtoisena kriisichatissa tai puhelimessa?
Sekasinchat pyörii valtaosin vapaaehtoisten voimin, eli heille ei makseta siitä työstä mitään palkkaa. Moni mm. sotealankin ihminen tekee sitä ihan hyvää hyvyyttään. Tuollaisen palvelun pyörittäminen vaatii toki paljon myös taustatyötä/palkattua ja osaavaa väkeä, jonka hoitaa Mieli ry. Ja nyt kun Mieli ry:n tukirahoja on pienennetty, jostain on pakko leikata.
Ei siis yksinkertaisesti riitä ihmisiä vastaamaan kaikille nuorille, jotka chattiin ottaa yhteyttä. Bottia on kehitetty chatpäivystäjien voimin, eli se on opetettu antamaan samankaltaisia vastauksia/neuvoja, mitä oikeakin päivystäjä antaisi. Se ei korvaa oikeaa ihmistä eikä niin edes yritetä väittää. Mutta se on tyhjää parempi ja osalle nuorista botti on myös mielekkäämpi, koska niitä asioita ei aina uskalleta kertoa oikealle ihmiselle.
Ylipäänsä tuollaisessa kriisichatissa päämääränä ei ole se, että me parannetaan jotenkin ihmeellisesti ihmisiä ja niiden elämää, kun he pääsee sinne juttelemaan. Me ollaan kuuntelijoita ja kysytään kysymyksiä/ herätellään ilmaan ajatuksia, joiden kautta ihminen itse alkaisi reflektoimaan omia ajatuksiaan ja tilanteitaan, sekä itse etsimään ja löytämään keinoja, jotka häntä auttavat. Jossain määrin tämän saman asian voi tehdä myös tekoäly ja siitä on jo tutkimuksiakin olemassa. Esim. itse tehtävistä nettiterapioista on tullut hyviä tuloksia, toki ei nekään kaikille sovi mutta osalle.
Mielenterveyden kriisi on niin kertakaikkisen valtava, että uusia innovaatioita on aivan pakko kehittää ja ennaltaehkäiseviin sekä matalan kynnyksen palveluihin tulisi satsata rahaa kaikkein eniten. Jonkun orastava mielenkriisi voi mennä ohi sillä, että saa purkaa mieltä painavan ajatuksen botille, joka neuvoo nopeasti oikean avun piiriin, joka voi olla vaikka jokin ilmainen nettiterapia, mitä ihminen pääsee työstämään vaikka heti niin halutessaan.
Muistetaan myös että nuoret vasta opettelevat elämää. Heillä ahdistusta syntyy usein ihan tavallisistakin asioista, joista heillä ei vain ole vielä oikeaa/ riittävää tietoa. Nämä asiat voi liittyä esim. tunteisiin, kehon muuttumiseen, opiskeluun, seurustelusuhteisiin tai työelämän aloittamiseen. Usein nuorta auttaa ihan jo se, että saa asioista oikeaa tietoa ja joku ohjaa paikkaan, mistä sitä tietoa voi hakea ja tätä osaa hoitaa bottikin. Näin aikaa ja resursseja voi vapautua niille, joilla on akuutimpi tarve keskusteluavulle.
t. Sosionomi ja entinen sekasin chat päivystäjä
Eikö saman tien voitaisi siirtää aikuisten kela-terapia chat-gpt:lle? On varmasti keskiverto psykoterapeuttia loogisempi eikä kärsi omista mt-ongelmistaan ja heijasta niitä asiakkaisiin. Sen kanssa voisi rupatella loputtomiin Ja yhteiskunnalle huomattavasti halvempi.
Tuolla on tosi huono palvelu muutenkin. Ei ole mahdotonta, että robotti hoitaa hommat paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla on tosi huono palvelu muutenkin. Ei ole mahdotonta, että robotti hoitaa hommat paremmin.
Kaikki puhelinpalvelut -myös aikuisten- ovat lävain laastaria haavaan ja rauhoittelua. Tiedän myös aikuisen henkilön, joka piti puhelinpalvelua omana henkilöterapianaan/ystäväpalveluna/jaarittelupalveluna ja kun se sitä ei ollut, kosti tukkimalla linjan aina kun se oli mahdollista.
Entäs palvelun eettiset ongelmat? Tietääkö nuori puhuvansa tekoälylle?
Monesti ei tiedä aikuinenkaan. Näitä "Hei, olen Laura. Miten voin auttaa sinua?" -tekoälyjä on liikaa. En minäkään aina tiedä keskustelenko jonkun yrityksen sivuilla tekoälyn vai ihmisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ihmisten kannattaisi vähän kehittää sitä päänsisäistä maailmaa eikä joka helvetin ajatuksesta soitella helppilinjoille? "29-vuotiaat nuoret", mitä tuo oikein on?
Nuoret on nykyään aika näköalattomia, kun sellainen yleinen maailmankuva harvalla on kovin aurinkoinen. Mistä sinä tiedät mistä kaikista ajatuksista sinne soitellaan?
Keskimääräisellä älykkyydellä varustettu yksilö erottaa chätbotin oikeasta henkilöstä hetkessä. Voi vain kuvitella, miten se vaikuttaa linjan toisessa päässä, kun mekaaninen vastaus tyyliin "terveet elämäntavat ja runsas liikunta lisäävät mielenterveyttä" tulee vastaukseksi esim. kouluväkivaltaan.
Se on se Kokoomuksen vahva ja välittävä yhteiskunta, mikä siellä vastaa.
Mä olen testatusti keskimääräistä älykkäämpi ja olen saanut chatgbtltä jopa parempia vinkkejä kuin ihmispsykologeilta.
Yhdysvalloissa kokeiltiin samaa joku kuukausi sitten ja siitä seurasi ltsemurhia ja pahoinvoinnin lisääntymistä. Peruivat päätöksen.