Ootteko käyneet tosi sotkuisissa kodeissa - millaista siellä oli?
ja minkälaisia ihmisiä asui? mistä arvelet että johtui, että koti oli ihan kaaoksessa?
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse käydä kylässä. Asun sellaisessa!
Me too! Tosin lakanat vaihdan joka toinen viikko ja tyynyliinat joka viikko, kylpy- ja käsipyyhkeetkin menee vaihtoon viikoittain, joten ne ei haise ja vessasta poistan jarrutusjäljet. Tiskaan kyllä, ehkä joka toinen päivä tai harvemmin, riippuu siitä, kuinka paljon tiskiä tulee. Roskat vien, joten ei haise, ja vessapaperirullahylsyt, pahvikeräykseen tietysti. Mutta tavaraa on. Vaatepinoja ei toki lattioilla ja pyykkiäkin pesen. Mutta ei täällä siistiä ole.
Vierailija kirjoitti:
Sotkuisessa kodissa oli sotkuista. Yllättävää, eikö?
Olet vähän tollo, koska olet vähän tollo. Tosi yllättävää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovenkahvassa oli pölyä! Vessanpöntön päällä oli 20 senttinen tumma hius. Keittiön lavuaarissa oli syvälautanen tiskaamatta. Ihan karmea läävä. Lähdin ulos tiskit nähtyäni. Muut jäivät viettämään siellä iltaa. Ihme sikoja...
Veikkaan ettei ketään haitannu..
Niinhän minä sanoin. Siksi olivat sikoja. Eteisen lampun kuvussa oli myös kuollut kärpänen🤮
Vierailija kirjoitti:
Oon kotihoidossa töissä niin voin sanoo et me nähdään vähintäänkin järkyttäviä koteja. En tiennyt miten oksettavissa kodeissa voi ihmisiä asua ennen kuin aloitin tän työn!
Sun työssä se varmaankin johtuu siitä, että ihmiset eivät enää pysty huolehtimaan kodeistaan. Sitten sitä sotkua ja likaa kertyy.
Veljeni koti. Narkatessa eivät jouda siivoamaan. Esimerkkikuvia sotkuista löydät esimerkiksi iltiksen "Kauhuvuokralainen sotki Helenan asunnon täysin!"-tyyppisten otsikoiden alta.
Pari kertaa ollut kodissa, jossa huoneen seinustalle on kertynyt vuorenkorkuinen pino tavaraa. Ei siis edes yritetty siivota, vaan kaikki on heitetty keon päälle. Varmaan vuosikausia. Elämänhallinnan ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menin ostamaan kissanpentua. Asunnon lattia oli täynnä vaatteita ja roskaa, siis oikeasti piti katsoa mistä kohtaa mahtuu astumaan. Keittiön tasot oli täynnä likaisia, osin homeisia astioita ja roskia, maitopurkkeja, puoliksi juotuja juomapulloja. Kissoille oli ruokasäkki ostettu ja tuotu olohuoneeseen ja repäisty kulma auki jotta saavat siitä suoraan syödä.
Mentiin tosiaan ostamaan yhtä kissanpentua, mutta asunnon nähtyäni kysyin montako pentua on vielä vailla kotia, ja ostin ne kaikki pois. Kotona pennut oksensivat ensimmäiseksi valtavan määrän matoja 🤢
Kai teit eläinsuojeluilmoituksen? Kun sinne jäi vielä vähintään pentujen emo jos ei sitten muitakin kissoja.
Ei jäänyt. Oli luopunut emosta jo aiemmin ja minä ostin loput pennut pois.
Vierailija kirjoitti:
Mä tunnen yhden ihan tosi kivan nuoren naisen, eikä hänen kotinsa nyt varsinaisesti paskainen ole, mutta kun olen siellä vieraillut pari kertaa, niin ihmettelen jotenkin sitä lattioilla olevan rojun määrää. Siis nimenomaan lattialla on vaatekasoja, imuri, siivousämpäri, jotain epämääräisiä pussukoita ja nyssyköitä, kasa kenkiä... Siis niin paljon kaikkea kamaa, että ei meinaa päästä sisään eteiseen ja kävellessä pitää katsoa, mihin astuu.
Mä en itsekään ole mikään siivousintoinen, en todellakaan, mutta mun mielestä se, ettet sä pääse kävelemään kodissasi on ihan vaan ärsyttävää enkä kyllä jätä esim. siivousvälineitä tai likaisia vaatteita vaan lattialle makaamaan, onhan niille omat paikkansa.
Toisaalta joissain kodeissa on ihan älyttömän vähän säilytystilaa ja senkin luominen (esim. hyvät kaapistot) vaatii rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Oon kotihoidossa töissä niin voin sanoo et me nähdään vähintäänkin järkyttäviä koteja. En tiennyt miten oksettavissa kodeissa voi ihmisiä asua ennen kuin aloitin tän työn!
No sinut on pyydetty sinne ihan syystä. Ne ihmiset, jotka ovat sinut sinne ottaneet ovat tähän halunneet apua ja heillä on joku syy x, joka on vaatinut pitkän aikaa runsaasti aikaa ja energiaa. Silloin jos elämässä on jokin vaikea asia (sairastuminen, iso stressinaihe) kuuluukin jättää se vähemmälle mikä ei ole välttämätöntä. En kyllä parhaisiin tällaisia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Kotihoito on siitä mielenkiintoinen työpaikka että aina kun sitä luulee jo nähneensä kaiken, aina tulee jotain uutta ja yllättävää mitä asiakkaat ovat keksineet.
Vierailija kirjoitti:
Haisi tupakka sisätiloissa, paljon likaista vaatetta isoissa kasoissa siellä sun täällä, astiat tiskaamatta ja keittiössä haisi voimakas roskiksen haju. Suuri lapsiperhe kyseessä. Pöydät ja tasot täynnä tavaraa mm. Astioita, tyhjiä maitopurkkeja jne pakkauksia, lehtiä ja kaikenlaista mitä kuvitella saattaa. Lapset aina haisivat pahalle ja olivat likaisissa vaatteissa jos pukeissa ollenkaan. Hiukset täysin takussa lapsilla. Lattiat oli niin tahmeat että sukka tarttui siihen kiinni, myös koirankarvaa kaikkialla. Aika läävä.
"Siellä on kirppuja, luteita, täitä, seassa lapsia pellavapäitä"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sinut on pyydetty sinne ihan syystä. Ne ihmiset, jotka ovat sinut sinne ottaneet ovat tähän halunneet apua ja heillä on joku syy x, joka on vaatinut pitkän aikaa runsaasti aikaa ja energiaa. Silloin jos elämässä on jokin vaikea asia (sairastuminen, iso stressinaihe) kuuluukin jättää se vähemmälle mikä ei ole välttämätöntä. En kyllä parhaisiin tällaisia ihmisiä.
Ei ole kotihoidolle kuuluva työ alkaa raivata ja siivota niitä sotkuisia, roskien ja lian täyttämiä huusholleja. Se on asiakkaan itsensä, omaisten, sukulaisten tai edunvalvojan tehtävä hankkia siivooja paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen punkkareita. Paras oli asunto johon työnnettiin kulkuväylää vessalta jääkaapille lastalla ryönää siirtämällä. Aika saastaisia koteja ihmisillä on.
Tosi rajuu hei 🤩 lumilapio ois vielä kovempi juttu
Mua oksettaa nää. Toivottavasti teitäkin 🙂
Vierailija kirjoitti:
Osaa minullakin olla sotkuista välillä, mutta en silloin pyydäkään ketää käymäänkään. Mites teillä?
Minulla ei ole koskaan sotkuista. En pidä paikkoja kunnossa vieraita vaan itseäni varten.
Vierailija kirjoitti:
Kaverilla oli kerran tosi sotkuista kun oli joutunut saikulle. Sellaista sattuu joskus.
Pikkulasten kanssa jos on sairaana, kodin kunto on sanoinkuvaamaton. Räkäpaperit, vaatteet ja jopa ruokaa ja vaippoja päätyy lattialle, olohuoneen pöydälle, sohville, koska kukaan ei ole niitä korjaamassa pois, mutta lapset jaksaa touhuta sairaanakin, jos ei ole 40 astetta kuumetta. Kun joku oksentaa, ei vanhempi 39 kuumeessa kykene heti siivoamaan jälkiä. Hyvä kun saa lapset pidettyä hengissä. Menee monta päivää siivota sellaisten päivien jäljet.
Keittiössä täys kaaos ja kaikki mahdollinen unohdettu pöydille ruokia ja likaisia astioita myöten. Muu asunto pölyinen ja pöydät sekä lattiat täynnä tavaroita. Vain talon piano putipuhdas ja kiillotettu sekä muutoinkin kunnossa. Kyse kahdesta keski-ikäisestä akateemikosta, joiden lapset jo muuttaneet muualle. Siivoojaa eivät tilaa, koska lasten lähdettyä "hoitavat" siivouksen nyt itse. Koska kyse on lähiomaisistani heitän joskus pari likaista mukia tiskikoneeseen, mutta siihen on tottunut. Ei siellä sentään haittaeläimet pyöri. He touhuavat niin paljon kaikkea muuta, että se sotku ja kaaos ei ole selkeästikään heidän mielessään. On siitä sanottukin joskus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun työssä se varmaankin johtuu siitä, että ihmiset eivät enää pysty huolehtimaan kodeistaan. Sitten sitä sotkua ja likaa kertyy.
Jep, ilman heitä ei hänellä olisi työtä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kotihoidolle kuuluva työ alkaa raivata ja siivota niitä sotkuisia, roskien ja lian täyttämiä huusholleja. Se on asiakkaan itsensä, omaisten, sukulaisten tai edunvalvojan tehtävä hankkia siivooja paikalle.
Niin ei olekaan kotihoidon hommia. Mutta käytännössä silti ne on näitä huonosti kotona pärjääviä vanhuksia, joiden kodit menevät pahaan kuntoon, kun he eivät pysty niitä enää siivoamaan. Usein vielä rahat on niin tiukalla (kotihoito ja lääkkeet on kalliita) ettei ole varaa siivoojan palkkaamiseen.
Yksi sukulaiseni on tällainen sotkuisessa kodissa yksin asuva vanhus. Kotihoito käy kolmesti päivässä ja joka viikko pariin kertaan nostaa hänet ylös lattialta. Turvaranneke on, mutta hän ei osaa sitä käyttää. Käyn siellä joskus siivoamassa, mutta koti menee uudestaan sotkuun ihan käsittämättömän nopeasti, parin päivän kuluttua näyttää taas karsealta. Likaisia vaippoja lojuu nurkissa, sohvassa on hirveä pissanhaju, puolillaan olevat kahvikupit ja puurolautaset jäävät mihin sattuu sohvan viereen lattialle ja siitä sitten kaatuvat. Vessanpöntön reunat on ulosteessa. Pyykit lojuvat nurkissa. Sitä sotkua on aivan hirveä katsella. Hän ei kuitenkaan ole vielä siinä kunnossa, että olisi oikeutettu hoivakotipaikkaan.
Hullu ja narkkari ompa mukavia lapsia