Pyyhkäisitkö juuri kasvosi suolistobakteeriin?
Pyyhkäisitkö juuri kasvosi suolistobakteeriin? Asiantuntija suosittelee alapäälle erillistä pyyhettä
Yle toteutti testin, jossa kaksi viikkoa käytössä olleesta kylpypyyhkeestä tutkittiin bakteerien, sienien ja homeiden määrät. Tutkija yllättyi pesäkkeiden määrästä testeissä.
Kommentit (29)
Pyyhkeen alaosalla pyyhin alapään ja yläpäällä yläpään.
Ensin pyyhin hiukset ja kasvot ja viimeksi alapään ja pyyhkeen pesen joka käytön jälkeen.
Miksi aina suositellaan väh. 60 asteen lämpötilaa pyyhkeille ja lakanoille ? Tiedän, väh.60 mutta ihmiset ei pese kuumemmassa.
Itse pesen aina liinavaatteet 90 asteessa. Puhdistuu kunnolla niin liinavaatteet kuin pesukonekin.
Mitään vikaa ei ole pyykkeihini tullut.
Luin juuri keskustelun aiheesta.
"Kuivaan suihkun jälkeen ensin kasvot ja muun kropan, ja sitten alapään.
Seuraavalla kerralla teen saman siinä järjestyksessä.
Pyyhkeellä ei ole muistia."
Minulla on vuosia ollut erilliset pyyhkeet. Tuli kasvoihin finnejä aikuisiällä ja kokeilin erillistä kasvopyyhettä ja ongelma helpotti. Sittemmin hankin myös erillisen jalkapyyhkeen. Alapyyhe nyt on ollutkin niin kauan kuin muistan.
Vierailija kirjoitti:
Kuka nyt perseensä samaan pyyhkeeseen pyyhkii kuin naamansa? Ja yleensä edes pyyhkeeseen ?Vessapaperi on sitä varten keksitty.Meillä pestään kuivaus pyyhkeet kerran viikossa.
Jaa että suihkun tai saunan jälkeen kuivaat aina perseesi erikseen paperiin, et siihen kylpypyyhkeeseen, vai...?
Minä ainakin kuuraan myös hanurini niin puhtaaksi, että vähissä on suolistobakteerit saunan ja suihkun jälkeen.
Oma pyyhe hiuksille ja kasvoille ja toinen vartalolle. Välipesuja varten eri pyyhkeet käsille, kasvoille ja alapäälle.
Vaikka olenkin sitä mieltä, ettei bakteerikammossaan pidä mennä ylettömyyksiin.
En mä ainakaan edes kuivaa alakertaani pyyhkeellä, saa ilmakuivua sillä aikaa, kun laitan kasvo- ja vartalovoiteet. Jotkut ilmeisesti vetelevät pyyhettä edestakaisin jalkovälissään?
Onpa taas väkisin tehty first world ongelma. Vauvoille tiedetään olevan paljon hyötyjä kun kulkevat synnytyskanavan läpi ja kohtaavat noita bakteereja. Ilmeisesti aikuisen pitäisi olla kovin huolissaan ja alkaa kuivata vastapesty alapäänsä erilliseen paperiin eikä ainakaan kylpypyyheeseen!!!
Vierailija kirjoitti:
Oma pyyhe hiuksille ja kasvoille ja toinen vartalolle. Välipesuja varten eri pyyhkeet käsille, kasvoille ja alapäälle.
Apua, tuolla tavoin levität käsiisi suolistobakteerit! Varo vaaraa!
No eipä tule pyyhkäistyä kasvoja sellaisella pyyhkeellä, jolla on aiemmin pyyhitty alapäätä. Pistän suihkun jälkeen pyyhkeen aina pesuun, eli otan aina uuden putipuhtaan pyyhkeen ja pyyhin sillä viimeiseksi alapään ja sitten taas pesuun.
Tuli mieleen Kummeli ja Perintöä odotellessa sketsi. Ukolta oli jäänyt vähän "suolistobakteeria" pyyhkeeseen, jolla poikansa pyyhki kasvot. :D
Kuka käyttää samaa pyyhettä kaksi viikkoa? Pyyhkeet vaihdetaan lakanoiden kanssa vähintään viikoittain, yleensä useamminkin. Pyyhkeet voi pestä 60-> asteessa ja kuivuvat nopeasti, miksi ihmiset eivät pese pyyhkeitään?
Toinen kysymys, miksi ihmiset eivät pese itseään kunnolla suihkussa, jos pyyhkeeseen tulee vielä jäämiä? Käyttäkää kunnolla saippuaa ja peseytykää joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Minä en kuivaa kasvojani samalla pyyhkeellä kuin hiuksia. Hiuksista jää pyyhkeeseen aina hoitoainejäämiä, joita en halua puhtaisiin kasvoihin. Hiuksilla on oma pyyhe.
Minulla on eri pyyhe varpukoille, kantapäille ja nilkoillekin. Sitten kainalopyyhe, korvapyyhe ja kannikkapyyhe!
Minulla on lisäksi pieni napapyyhkyli.
Mä en kuivaa kasvoja ollenkaan. Miksi pitäisi?
Vierailija kirjoitti:
En mä ainakaan edes kuivaa alakertaani pyyhkeellä, saa ilmakuivua sillä aikaa, kun laitan kasvo- ja vartalovoiteet. Jotkut ilmeisesti vetelevät pyyhettä edestakaisin jalkovälissään?
Kiitos mielikuvasta. :D
Kuka nyt perseensä samaan pyyhkeeseen pyyhkii kuin naamansa? Ja yleensä edes pyyhkeeseen ?Vessapaperi on sitä varten keksitty.Meillä pestään kuivaus pyyhkeet kerran viikossa.