Missä juoksette talvella, kun ladut ovat kaikkialla luonnossa?
Siinä kysymys. En uskalla mennä hiihtäjien sekaan mutta autotien varsikaan ei inspiroi.
Kommentit (172)
Ei "autotie" vaan ajorata. Itse juoksen metsäpolulla tai maantien laidassa, koska onneksi täällä päin liikennettä on vähän.
Kaduilla ja kevyenliikenteenväylillä juoksen muutenkin, joten myös talvet. Paremmin ne on ainakin meillä päin hoidettu kuin monet ladut.
Mutta itseäkin ärsyttää, että ihan kaikki ulkoilureitit lähitienoolta vedetään laduiksi. Koiran kanssa olisi kiva lenkkeillä välillä muuallakin kuin kaduilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne tuhannet kilometrin katuja riitä?
Miksi hiihtäjille ei kelpaa se että ladut vedettäisiin katujen varteen että pääsee haistelemaan niitä pakokaasuja? Miksi pelkästään hiihtäjille pitäisi varata kaikki raittiilla ilmalla varustetut luontopolut?
Ei katujen vartta mahdu ajamaan latukoneella, siksi. Ja mikä pakko se on lekkeillä vilkasliikenteisten teiden vierellä?
Meillä kaupungissa ei ihan hirveästi muita ole kuin ne vilkasliikenteisten teiden varret ja sitten ladutetut ulkoilureitit.
Vierailija kirjoitti:
Kaduilla ja kevyenliikenteenväylillä juoksen muutenkin, joten myös talvet. Paremmin ne on ainakin meillä päin hoidettu kuin monet ladut.
Mutta itseäkin ärsyttää, että ihan kaikki ulkoilureitit lähitienoolta vedetään laduiksi. Koiran kanssa olisi kiva lenkkeillä välillä muuallakin kuin kaduilla.
Itseä ahdistaa ja raivostaa kun keväällä nämä hiihtäjät latujen sulettua tulevatkin kävelyteille ja pyöräteille. Ja vielä jollain rullasuksillakin keskellä kesää. Olen niitä useamman kerran kehottanut menemään metsään. Itsellä iso koira ja muutaman kerran on jo purtu. Tai siis en minä mutta koira on napannut jalkaan kun huitovat ohittaessaan ja koira hermostuu. Yritti vieläpä huutaa että sopiihan tänne mutta lähti kyllä tasalykkyä kun sanoin et päästän koiran irti. Kaikenlaisia sitä pitäisi muka sietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juokseminen ei niinkään ole ongelma, mutta koirien ulkoilutus on. Minulla on useampi koira enkä halua mennä niiden kanssa kaduille, koska siellä saa jatkuvasti varoa pyöräilijöitä ja muita koiria.. Kun kaikki reitit ovat hiihtolatuina niin hyvin pieneksi jää vaihtoehdot mihin voi enää mennä. Täällä ovat lähistön metsätkin niin ryteikköisiä ja maasto osittain jyrkkää, että niihin on vaikeaa tai jopa mahdotonta tallata polkujakaan.
Kun te ette nyt ymmärrä, että jos niillä pururadoilla ei ole latuja niin sitten ne olisi umpihankea. Ei se ole hiihtäjien vika ettei niitä aurata ja hiekoiteta talvisin.
Kyllä niihin aina on polut tallattu. Olen törmännyt siihenkin, että kun kävelijät ovat ensin tallanneet polun umpihankeen, niin eikös valmiille polulle tunge joku hiihtäjä vaikka vieressä olisi lisää umpihankea hiihdettäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juokseminen ei niinkään ole ongelma, mutta koirien ulkoilutus on. Minulla on useampi koira enkä halua mennä niiden kanssa kaduille, koska siellä saa jatkuvasti varoa pyöräilijöitä ja muita koiria.. Kun kaikki reitit ovat hiihtolatuina niin hyvin pieneksi jää vaihtoehdot mihin voi enää mennä. Täällä ovat lähistön metsätkin niin ryteikköisiä ja maasto osittain jyrkkää, että niihin on vaikeaa tai jopa mahdotonta tallata polkujakaan.
Kun te ette nyt ymmärrä, että jos niillä pururadoilla ei ole latuja niin sitten ne olisi umpihankea. Ei se ole hiihtäjien vika ettei niitä aurata ja hiekoiteta talvisin.
Kysymys onkin, että miksi edes yhtä pururataa per kaupunki ei voitaisi ylläpitää talvella kävelijöille ja juoksijoille? Meillä on pienessä kaupungissa niitä kolme. Naapurikaupungissa neljä. Kaikissa on ladut. Miksi ihmeessä edes yhtä ei voitaisi ylläpitää niille, jotka eivät hiihdä?
Riippuu ihan, missä asuu. Itse juoksen ihan kävelytiellä, joskus se on niin huonossa kunnossa, että ajan autolla urheilupuistoon missä ylläpidetään myös juoksioille kuntopolkua.
Joka talvi ajattelen, että otan salikortin talveksi ja menen juoksumatolle sitten kun kelit eivät ulkona juoksemista salli, mutta vielä koskaan sitä ei ole tarvinnut tehdä, kun tuo urheilupuisto on pelastanut ja täällä etelässä niitä oikeasti mahottoman kylmiä pakkaspäiviäkin on niin harvassa, ettei ole ollut sekään ongelma.
Yritän juosta metsäpoluilla, mutta yksipuolistahan se on kun reittivalikoima on niin suppea. Sitä paitsi täällä hiihtäjät tunkevat sinnekin, viimeksi eilen joku pälli hiihti vastaan ja oli heti naama nurinpäin kun joku kehtaa tulla vastaan. Pysyisivät sitten siellä laduillaan, kun ne on heille kalliilla tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys onkin, että miksi edes yhtä pururataa per kaupunki ei voitaisi ylläpitää talvella kävelijöille ja juoksijoille? Meillä on pienessä kaupungissa niitä kolme. Naapurikaupungissa neljä. Kaikiss
Tämä. Tässä meidän kaupungissa ei näytä yhtään kiinnostavan mahdollistaa mitään muita lajeja kuin hiihto ja käytännössä tässä lähialueellakaan ei voi liikkua muualla kuin p*skaisilla kaduilla. Siksi ajan vähintään kerran viikossa naapurikuntaan juoksemaan ja/tai lenkittämään koiria hyvillä talvireiteillä metsässä. Tyhmää se sekin on, että pitää tuottaa saastetta autolla, että pääsee ulkoilemaan, kun omassa kunnassa ei näytä onnistuvan riittävässä määrin.
Vierailija kirjoitti:
Jos lähellä ei ole latujen lisäksi muita realistisia juoksupaikkoja, juoksisin sitten niillä laduilla.
Muutkin liikkujat pitää ottaa talvisin huomioon, ei pelkästään hiihtäjien etu edellä voida aina mennä. Asfaltin reunassa ei kukaan halua liikkua.
Hiihtoladulla käveleminen ja juokseminen on kielletty laissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys onkin, että miksi edes yhtä pururataa per kaupunki ei voitaisi ylläpitää talvella kävelijöille ja juoksijoille? Meillä on pienessä kaupungissa niitä kolme. Naapurikaupungissa neljä. Kaikiss
Siitä pitää valittaa sinne kaupungille eikä hiihtäjille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lähellä ei ole latujen lisäksi muita realistisia juoksupaikkoja, juoksisin sitten niillä laduilla.
Muutkin liikkujat pitää ottaa talvisin huomioon, ei pelkästään hiihtäjien etu edellä voida aina mennä. Asfaltin reunassa ei kukaan halua liikkua.
Latua ei saa rikkoa, mutta samalla väylällä kävely ei ole laissa kielletty.
Juoksun harrastajan on talvella pakko juosta pääväylien vierellä kulkevillä pyöräteillä, koska kaikki ulkoilureitit ovat hiihtolatuina. Olen yrittänyt etsiä sellaisen sopivan pituisen reitin jossa on mahdollisimman vähän risteyksiä, eli pääväylän pielestä.
Ihmiset syksyllä valittaa kun tulis lunta pian, sitten kun tulee ei ketään näy missään ulkona, kyyhötetään vaan sisällä.
Laittakaas nyt ne sukset um jalkaan ja ulos ettei tarvi taas kesällä valittaa kun on kuuma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa ei kai sittenkään ole. 2013 lain mukaan hiihtoladun rikkominen on rikos. Ei kävely itsessään. Olin väärässä. Lukekaapa muutkin tämä lainkohta. Mutta osalla laduista ladun ylläpitäjä voi kieltää kävelyn. Ja toisaalta luisteluhiihtoladulla kävely (latujen välissä) niin, että siihen tulee askeleet on ladun rikkomista.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset syksyllä valittaa kun tulis lunta pian, sitten kun tulee ei ketään näy missään ulkona, kyyhötetään vaan sisällä.
Laittakaas nyt ne sukset um jalkaan ja ulos ettei tarvi taas kesällä valittaa kun on kuuma.
No tässäpä tämä, kun lumi tulee niin luontoalueille ei käytännössä enää pääse kuin hiihtäjät. Ja kun jalkakäytävillä ei innosta liikkua niin siksi ketään ei näy missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Silloin ne olisi kävelemällä tallattu sopiviksi väyliksi. Huomaa, ettet oikeasti itse edes ulkoile missään. Sitä paitsi koiranulkoiluttajaa ja koiria ei yhtään häiritse se umpihankika
No miksi ette sitten tallaa sitä polkuanne vaikkapa sinne samaan metsään, jossa hiihtolatu on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Latua ei saa rikkoa, mutta samalla väylällä kävely ei ole laissa kielletty.
Latu rikkoutuu kävelystä (vaikka kuinka muuta kuvittelette), joten käytännössä se on kielletty.
Hypin trampoliinilla ja narua klo 21-07 kerrostalon 5. kerroksessa, 07 eteenpäin lepään ja vaadin ehdotonta hiljaisuutta tuon raskaan mutta kuntouttavan treenin päätteeksi.