Söisittekö rautaa näillä arvoilla?
Kommentit (39)
En söisi, ellei olisi joku aivan erityinen syy syödä, esim. jos sydämen vajaatoiminnan takia lääkäri suosittelisi korkeampien arvojen tavoittelua.
Söisin silloin tällöin, esim. kerran viikossa tai kahdessa. Naisilla hyvä ferritiinin arvo on 100. Mutta en sen useammin, ettei hemoglobiini nouse liian korkeaksi.
En. Jos sinulla on rautaa varastossa se tarkoittaa sitä, että verenkierrossasi on tarpeeksi rautaa, muuten sitä ei menisi varastoon. Arvot ovat myös yksilöllisiä, geneettisiä, joita lääketeollisuus yrittää tasapäistää myydäkseen tuotteitaan
Jos koet ongelmia elämässäsi, esim. Huimausta, paranna ensin fysiikkaasi ja verenkiertoasi liikunnalla. Senkin jälkeen hanki mieluummin valurautapannu tai kattila jota käytät ruuanlaitossa. Lääketeollisuuden tukeminen missään muodossaan ei kannata
Vierailija kirjoitti:
En. Jos sinulla on rautaa varastossa se tarkoittaa sitä, että verenkierrossasi on tarpeeksi rautaa, muuten sitä ei menisi varastoon. Arvot ovat myös yksilöllisiä, geneettisiä, joita lääketeollisuus yrittää tasapäistää myydäkseen tuotteitaan
Jos koet ongelmia elämässäsi, esim. Huimausta, paranna ensin fysiikkaasi ja verenkiertoasi liikunnalla. Senkin jälkeen hanki mieluummin valurautapannu tai kattila jota käytät ruuanlaitossa. Lääketeollisuuden tukeminen missään muodossaan ei kannata
Tuo rautahan ei ole samaa rautaa.
Mun ferritiini oli 19, käskettiin syödä rautaa ja söinkin pari kuuria. Nyt se oli 13 ja käskettiin syödä vaan lisää rautaa. Huimaa ja väsyttää.
Minulla tuon verran ja otan välillä. Kerran pari viikossa. On kuitenkin vähän edelleen sellainen vetämätön olo ja väsymystä. Muut arvot on hyviä. Yksilöllistä tämä on.
En söisi. Rauta on varsin haitallista liikamäärinä.
Sullahan on täydet varastot ja hyvä hb. Eli pelkästään noiden arvojen perusteella en söisi.
Vierailija kirjoitti:
Mun ferritiini oli 19, käskettiin syödä rautaa ja söinkin pari kuuria. Nyt se oli 13 ja käskettiin syödä vaan lisää rautaa. Huimaa ja väsyttää.
Olen lähes kaksi vuotta syönyt vahvaa rautaa ja nyt vasta nämä lukemat. Ferritiini oli aluksi 20. Pelästyin kun hemog on näin korkea ja lopetan syömisen. Moni muukin oli sitä mieltä ja kiitos vastauksista. T. Ap
Minulla on raudanpuutosoireita, mutta viitearvoissa silti. Lääkäri käski kuitenkin kokeilemaan rautakuuria. Rauta todella piristää, mutta hieman tämän syöminen pelottaa.
Voiko rauta-arvot nousta liian ylös?
Söisin. Ferritiinin pitää olla yli 70, jotta kilpirauhasen tarvitsema tyroksiini toimii. Syö vielä.
Mulla oli 7, nyt 75 ja syön edelleen rautalisää. Hb on mulla aina ollut hyvä, vaikka ferritiini oli 7 oli hb 134, nyt 150.
Riippuu siitä millaista ruokaa söisin. Jos olisin vegaani ja joisin kahvia melkein joka aterialla, pieni rautalisä voisi hyvinkin olla paikallaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on raudanpuutosoireita, mutta viitearvoissa silti. Lääkäri käski kuitenkin kokeilemaan rautakuuria. Rauta todella piristää, mutta hieman tämän syöminen pelottaa.
Voiko rauta-arvot nousta liian ylös?
Minulla hemoglobiiniarvo viitearvon alarajalla tai alle. Silti lääkärit ei suosita rautakuuria vaan yrittävät selvittää verikokeilla matalan arvon syyn.
Rautakuuri on kuulemma nykyään häntäpään keino jota kokeillaan, jos muu ei auta. Haittavaikutukset kuulemma niin suuret.
Folaatti, B12, imeytymishäiiriöt, suolistovuodot, jne. ennen rautakuureja. Tänään kävin antamassa lisää näytteitä.
Vierailija kirjoitti:
Koitapa sen sijaan lisätä liikuntaa ja hapenottoa, esim. jooga ja hengittely sekä tasapainottaa ruokavaliota. Jooga on siitä erinomainen, että siinä menee pää ylös ja alas, eli keho altistuu sille että veri liikkuu vähän joka suuntaan
Noihin arvoihin ei sinänsä kannata kiinnittää liikaa huomiota, sillä niitä tehtaillaan vaan siksi, että saadaan myytyä valmisteita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo rautahan ei ole samaa rautaa.
Rautoja on vain yksi, Fe
Jos olisin mies niin söisin