Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Söisittekö rautaa näillä arvoilla?

Vierailija
13.01.2025 |

Hemoglobiini 142 ja ferritiini 65. 

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin mies niin söisin

Vierailija
2/39 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En söisi, ellei olisi joku aivan erityinen syy syödä, esim. jos sydämen vajaatoiminnan takia lääkäri suosittelisi korkeampien arvojen tavoittelua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en kyllä söisi, miksi söisin? 

Vierailija
4/39 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyijyä ja nikkeliä

Vierailija
5/39 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söisin silloin tällöin, esim. kerran viikossa tai kahdessa. Naisilla hyvä ferritiinin arvo on 100. Mutta en sen useammin, ettei hemoglobiini nouse liian korkeaksi.

Vierailija
6/39 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Jos sinulla on rautaa varastossa se tarkoittaa sitä, että verenkierrossasi on tarpeeksi rautaa, muuten sitä ei menisi varastoon. Arvot ovat myös yksilöllisiä, geneettisiä, joita lääketeollisuus yrittää tasapäistää myydäkseen tuotteitaan

Jos koet ongelmia elämässäsi, esim. Huimausta, paranna ensin fysiikkaasi ja verenkiertoasi liikunnalla. Senkin jälkeen hanki mieluummin valurautapannu tai kattila jota käytät ruuanlaitossa. Lääketeollisuuden tukeminen missään muodossaan ei kannata

Vierailija
7/39 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Vierailija
8/39 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söisin kunnes ois yli 100.

Vierailija
9/39 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En. Jos sinulla on rautaa varastossa se tarkoittaa sitä, että verenkierrossasi on tarpeeksi rautaa, muuten sitä ei menisi varastoon. Arvot ovat myös yksilöllisiä, geneettisiä, joita lääketeollisuus yrittää tasapäistää myydäkseen tuotteitaan

Jos koet ongelmia elämässäsi, esim. Huimausta, paranna ensin fysiikkaasi ja verenkiertoasi liikunnalla. Senkin jälkeen hanki mieluummin valurautapannu tai kattila jota käytät ruuanlaitossa. Lääketeollisuuden tukeminen missään muodossaan ei kannata

Tuo rautahan ei ole samaa rautaa.

Vierailija
10/39 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ferritiini oli 19, käskettiin syödä rautaa ja söinkin pari kuuria. Nyt se oli 13 ja käskettiin syödä vaan lisää rautaa. Huimaa ja väsyttää.

Vierailija
11/39 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tuon verran ja otan välillä. Kerran pari viikossa. On kuitenkin vähän edelleen sellainen vetämätön olo ja väsymystä. Muut arvot on hyviä. Yksilöllistä tämä on. 

Vierailija
12/39 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En söisi. Rauta on varsin haitallista liikamäärinä.

Vierailija
13/39 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sullahan on täydet varastot ja hyvä hb. Eli pelkästään noiden arvojen perusteella en söisi.

Vierailija
14/39 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun ferritiini oli 19, käskettiin syödä rautaa ja söinkin pari kuuria. Nyt se oli 13 ja käskettiin syödä vaan lisää rautaa. Huimaa ja väsyttää.

Olen lähes kaksi vuotta syönyt vahvaa rautaa ja nyt vasta nämä lukemat. Ferritiini oli aluksi 20. Pelästyin kun hemog on näin korkea ja lopetan syömisen. Moni muukin oli sitä mieltä ja kiitos vastauksista. T. Ap

Vierailija
15/39 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on raudanpuutosoireita, mutta viitearvoissa silti. Lääkäri käski kuitenkin kokeilemaan rautakuuria. Rauta todella piristää, mutta hieman tämän syöminen pelottaa. 

Voiko rauta-arvot nousta liian ylös?

Vierailija
16/39 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söisin. Ferritiinin pitää olla yli  70, jotta kilpirauhasen tarvitsema tyroksiini toimii. Syö vielä.

Mulla oli 7, nyt 75 ja syön edelleen rautalisää. Hb on mulla aina ollut hyvä, vaikka ferritiini oli 7 oli hb 134, nyt 150.

Vierailija
17/39 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä millaista ruokaa söisin. Jos olisin vegaani ja joisin kahvia melkein joka aterialla, pieni rautalisä voisi hyvinkin olla paikallaan.

Vierailija
18/39 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on raudanpuutosoireita, mutta viitearvoissa silti. Lääkäri käski kuitenkin kokeilemaan rautakuuria. Rauta todella piristää, mutta hieman tämän syöminen pelottaa. 

Voiko rauta-arvot nousta liian ylös?

Minulla hemoglobiiniarvo viitearvon alarajalla tai alle. Silti lääkärit ei suosita rautakuuria vaan yrittävät selvittää verikokeilla matalan arvon syyn.

Rautakuuri on kuulemma nykyään häntäpään keino jota kokeillaan, jos muu ei auta. Haittavaikutukset kuulemma niin suuret.

Folaatti, B12, imeytymishäiiriöt, suolistovuodot, jne. ennen rautakuureja. Tänään kävin antamassa lisää näytteitä.

Vierailija
19/39 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koitapa sen sijaan lisätä liikuntaa ja hapenottoa, esim. jooga ja hengittely sekä tasapainottaa ruokavaliota. Jooga on siitä erinomainen, että siinä menee pää ylös ja alas, eli keho altistuu sille että veri liikkuu vähän joka suuntaan

Noihin arvoihin ei sinänsä kannata kiinnittää liikaa huomiota, sillä niitä tehtaillaan vaan siksi, että saadaan myytyä valmisteita

Vierailija
20/39 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo rautahan ei ole samaa rautaa.

Rautoja on vain yksi, Fe