Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Söisittekö rautaa näillä arvoilla?

Vierailija
13.01.2025 |

Hemoglobiini 142 ja ferritiini 65. 

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on raudanpuutosoireita, mutta viitearvoissa silti. Lääkäri käski kuitenkin kokeilemaan rautakuuria. Rauta todella piristää, mutta hieman tämän syöminen pelottaa. 

Voiko rauta-arvot nousta liian ylös?

Minulla hemoglobiiniarvo viitearvon alarajalla tai alle. Silti lääkärit ei suosita rautakuuria vaan yrittävät selvittää verikokeilla matalan arvon syyn.

Rautakuuri on kuulemma nykyään häntäpään keino jota kokeillaan, jos muu ei auta. Haittavaikutukset kuulemma niin suuret.

Folaatti, B12, imeytymishäiiriöt, suolistovuodot, jne. ennen rautakuureja. Tänään kävin antamassa lisää näytteitä.

Folaattikin on joillekin myrkyllistä. Ja joillakin on luonnostaan matala hemoglobiini, esim. itselläni ollut aina, vaikka varastorauta on huidellut jossakin yli 400 lukemissa. Älkää uskoko lääketeollisuuden juonia ja tasapäistämistä, vaan kuunnelkaa kehoanne ja syökää laadukasta ruokaa, liikkukaa. Jos joku raja-arvo on lääkehullujen mielestä väärä, niin se on heidän ongelmansa, ei sen joka voi erinomaisesti kehossaan 

Vierailija
22/39 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on raudanpuutosoireita, mutta viitearvoissa silti. Lääkäri käski kuitenkin kokeilemaan rautakuuria. Rauta todella piristää, mutta hieman tämän syöminen pelottaa. 

Minulla hemoglobiiniarvo viitearvon alarajalla tai alle. Silti lääkärit ei suosita rautakuuria vaan yrittävät selvittää verikokeilla matalan arvon syyn.

Rautakuuri on kuulemma nykyään häntäpään keino jota kokeillaan, jos muu ei auta. Haittavaikutukset kuulemma niin suuret.

Folaatti, B12, imeytymishäiiriöt, suolistovuodot, jne. ennen rautakuureja. Tänään kävin antamassa lisää näytteitä.

Mitä ne haitat voivat olla? 

Vierailija
24/39 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Söisin silloin tällöin, esim. kerran viikossa tai kahdessa. Naisilla hyvä ferritiinin arvo on 100. Mutta en sen useammin, ettei hemoglobiini nouse liian korkeaksi.

Hyvät arvot on yksilöllisiä. Joku voi voida huonosti jos ferritiini on "vain" 90, mutta monelle riittää paljon vähempikin.

Vierailija
25/39 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun ferritiini oli 19, käskettiin syödä rautaa ja söinkin pari kuuria. Nyt se oli 13 ja käskettiin syödä vaan lisää rautaa. Huimaa ja väsyttää.

Olen lähes kaksi vuotta syönyt vahvaa rautaa ja nyt vasta nämä lukemat. Ferritiini oli aluksi 20. Pelästyin kun hemog on näin korkea ja lopetan syömisen. Moni muukin oli sitä mieltä ja kiitos vastauksista. T. Ap

Tuossa tapauksessa kävisin viimeistään puolen vuoden päästä tsekkauttamassa onko arvot pysyneet, tuskin haluat aloittaa parin vuoden rautarumbaa alusta.

Vierailija
26/39 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ne haitat voivat olla? 

Rauta haittaa monien muiden aineiden imeytymistä, on haitallista suolistomikrobiomille (jonka hyvinvointi on terveyden kannalta tärkeää), aiheuttaa joillekin vatsavaivoja ym.

Vierailija
27/39 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Folaattikin on joillekin myrkyllistä. Ja joillakin on luonnostaan matala hemoglobiini, esim. itselläni ollut aina, vaikka varastorauta on huidellut jossakin yl

Voisin muuten peukuttaa viestiäsi, mutta "kuunnelkaa kehoanne" on kyllä huono neuvo. Moni puutostila voi edetä pitkälle ennen kuin voinnissa tai missään muussakaan huomaa mitään, ja monessa tapauksessa vahinkoja on enää siinä vaiheessa mahdoton korjata.

Vierailija
28/39 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Folaattikin on joillekin myrkyllistä. Ja joillakin on luonnostaan matala hemoglobiini, esim. itselläni ollut aina, vaikka varastorauta on huidellut jossakin yl

Vastasit minulle joten kommentoin. Hemoglobiiniarvo on minulla ollut koko ikäni 145 - 155, nyt alle viiteterajan. Siksi siis tutkitaan. Folaatilla ei ollut vaikutusta, vaikka sen arvo nousi hyväksi, aiemmin olematon. Puoli vuotta söin ja syön edelleen. Nyt selvitellään muita arvoja.

Ferriitit hyvällä tasolla. Ulosteessa ei ole verta.

Vierailija
29/39 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en todellakaan söisi

Vierailija
30/39 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rautaa voi kertyä liikaa elimistöön, mutta vain pienellä osalla ihmisistä. Jos olet nainen jolla on kuukautiset, riski on käytännössä olematon jos syöt rautaa lääkärin ohjeistaman määrän.

Vierailija
31/39 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun ferritiini oli 19, käskettiin syödä rautaa ja söinkin pari kuuria. Nyt se oli 13 ja käskettiin syödä vaan lisää rautaa. Huimaa ja väsyttää.

Olen lähes kaksi vuotta syönyt vahvaa rautaa ja nyt vasta nämä lukemat. Ferritiini oli aluksi 20. Pelästyin kun hemog on näin korkea ja lopetan syömisen. Moni muukin oli sitä mieltä ja kiitos vastauksista. T. Ap

Mulla on aina ollut hb 140-150. Silti ferritiini pudonnut raskausaikana olemattomaksi. Ja hb edelleen ollut korkea. Enemmän katsoisin sitä ferritiiniä.

Vierailija
32/39 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön rautaa joka päivä ruuan muodossa. 

Vierailija
33/39 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taas mammat leikkii asiantuntijoita...

Vierailija
34/39 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Folaattikin on joillekin myrkyllistä. Ja joillakin on luonnostaan matala hemoglobiini, esim. itselläni ollu

Mulla pitkäaikainen ferritiinin huono arvo aiheutti struuman, joka ei enää pienene koskaan, ja kilpirauhasen vajaatoiminnan. Kunpa minulta olisi otettu ferritiini jo ennemmin, eikä vasta 60-v, olisin säästynyt paljolta. Myoomat ja runsaat kuukautiset laskivat rauta-arvoja koko ajan, vaikka hb oli 110, alimmillaan 98, silloin sain vain B-vitamiinia sairaalassa, mutta ferritiiniä ei mitattu! Nyt kun olen saanut lisärautaa jo kymmenen vuotta, on olo paras ikinä, vaikka olen jo vanha. Lapsillenikin periytyi huonot veriarvot.

Vierailija
35/39 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En. Jos sinulla on rautaa varastossa se tarkoittaa sitä, että verenkierrossasi on tarpeeksi rautaa, muuten sitä ei menisi varastoon. Arvot ovat myös yksilöllisiä, geneettisiä, joita lääketeollisuus yrittää tasapäistää myydäkseen tuotteitaan

Jos koet ongelmia elämässäsi, esim. Huimausta, paranna ensin fysiikkaasi ja verenkiertoasi liikunnalla. Senkin jälkeen hanki mieluummin valurautapannu tai kattila jota käytät ruuanlaitossa. Lääketeollisuuden tukeminen missään muodossaan ei kannata

Lääketeollisuuden tukeminen missään muodossa ei kannata? Häh? Mitä luulet, että seuraisi, jos ihmiset lopettaisivat lääkkeiden syömisen tähän päivään? Kyllä minä katsoisin, että lääketeollisuuden olemassaolo on erittäin tärkeä asia, vaikka sinun voikin olla vaikea hyväksyä, että lääkefirmat ovat voittoa tavoittelevia yrityksiä.

Ap:lle sanoisin, että jos ei ole oireita kuten väsymys, ei tarvitse lisärautaa syödä, ellei rautavarastojen hupeneminen ole odotettavissa esimerkiksi jatkuvan sairastamisen, rajun liikunnan, raskauden tai runsastuneen kuukautisvuodon takia.

Vierailija
36/39 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen ja hb ollut aina alle viitearvojen, yleensä n. 110, joskus vielä vähemmän. Rautakuurit jääneet yritykseksi vatsavaivojen takia. Olen nyt jo vaihdevuosissa, mutta hb ei vaan nouse, vaikka runsaat kuukautiset loppuneet. Joten näillä mennään. Koska olen muuten terve, niin en koe mitään syytä väen vängällä koittaa nostaa hemoglobiinia viitearvoihin. 

Vierailija
37/39 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön rautaa päivittäin ja pskannan kettinkiä.

Vierailija
38/39 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on aina ollut hb 140-150. Silti ferritiini pudonnut raskausaikana olemattomaksi. Ja hb edelleen ollut korkea. Enemmän katsoisin sitä ferritiiniä.

Elimistö voi yrittää kompensoida matalaa ferritiiniä nostamalla hemoglobiinia. Ja vaikka ferritiini olisi hyvä, voi silti olla raudanpuutteinen. Itse sain raudanpuutediagnoosin pari vuotta rautaa syötyäni ferritiinin ollessa yli 200. Hepsidiiniarvoni oli edelleen huono ja indikoi rautavaraston olevan matala. Vuosikausien, jopa vuosikymmenten, raudanpuute ei todellakaan korjaannu hetkessä.

Vierailija
39/39 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihda rautavalmiste ja lisää C-vitamiinia.