Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä koostuu hyvät sosiaaliset taidot?

Vierailija
12.01.2025 |

Ihan vilpittömästi vähän hämmästelen sitä kuinka vähän sosiaalista elämää minulla onkaan, kun olen tietääkseni kokemuksen ja iän myötä kehittänyt ihan mukiinmenevät sosiaaliset taidot. Tässä miten itse koen asian:

Aina siistitty ulkoinen olemus. Tilanteen mukainen pukeutuminen, ihmisten ilmoilla liikutaan peseytyneenä ja isossa kaupungissa pukeutuminen saa myös olla vähän parempaa kuin maalla. Sillä annetaan kuitenkin viesti kanssaihmisille, halusi sitä tai ei.

Aina valmis kohtaamaan ihmisiä tilanteen mukaan katsoen silmiin ja olemalla sopivan kunnioittava. Ei kuulu olla ylimielinen muttei myöskään anteeksipyytelevä. Keskustelussa aina tilanteen vaativa sävy, ei varsinkaan muita ihmisiä ivaavaa naureskelevaa puhetta puolitutuille.

Jos haluan että muutkin haluavat keskustella kanssani, niin mietin mahdollisia yhteisiä kiinnostuksia. Jos niitä ei ole niin en ala väkisin piinaamaan muita ihmisiä. Muut ihmiset eivät ole minun käytössä olevia pelinappuloita jotka pitävät minulle seuraa aina kun haluan. Positiivinen ja viihdyttävämpi versio itsestään kannattaa olla kun näkee ihmisiä. Heitä ei saisi kuormittaa millään ikävällä - tämä muuten asia minkä koen hankalana, mutta ymmärrän ettei sellaista kuulu tehdä.

Kyläilyetiketin ymmärrän, tosin meillä ei tosiaan käy juuri kukaan niin ei tarvitse sitä miettiä. Ihmisiltä pitäisi muistaa kysyä kuulumisia ja pitää huoli että myös kuuntelee eikä vain puhu omista asioistaan.

Seurueessa pitää aina huomioida kaikki ihmiset. Esim juhlissa ihmiset jakautuvat pienempiin porukoihin myöhemmin, mutta lähtökohtaisesti et voi olla osa jotain seuruetta siten että osa ihmisistä on kuin ilmaa sinulle.

Tervehtiminen työpaikalla, harrastuksissa ja kotipihalla. Aina ja joka kerta kaikkia kohtaan keneltä sitä sopii odottaa. Eikä ole velvoitetta tai toivottavaakaan jaaritella sen enempää, moikkaus riittää.

Nykyaikana teen itse sitä että kysyn ensin viestillä sopiiko soitella tänään klo 19. Vastapuoli voi sitten järjestää arkiset askareensa tämän mukaan halutessaan eikä ole pakko stressaantua jos ajaa esim autoa kun puhelin soi. Mielivaltainen soittelu ei ole tätä päivää.

Pyrin siihen etten puhuisi pahaa muista. Sitten kun aihetta sellaiseen on, niin ne asiat puhutaan hyvin valikoidussa seurassa josta voi olettaa että pysyvät kahdenvälisenä ja jos mahdollista niin pyrin pitämään sisälläni. Anonyymi palsta on hyvä avautumispaikka kunhan pitää huolen ettei liian usein kuormita muita sellaisella ja silloinkin muiden olisi hyvä saada jotain hyödyllistä kosketuspintaa avautumisen aiheesta.

Nykyään kun viestitellään paljon, niin pyrin vastaamaan muille ja mielellään nopeasti. Moni laiminlyö tätä asiaa erilaisissa ryhmissä ja hankaloittaa muiden elämän suunnittelua. Toki hyvä muistaa että toinen voi aidosti olla myös kiireinen.

Mitäköhän muuta?

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukeutuminen oli ihan hyvä pointti se on valitettavasti tän matrixin käyntikortti vaikka ihmiset väittääkin muuta, se on aina ollut koska ihminen näkee aina ensiksi ulkokuoren ja sit hyvällä säkällä ehkä joskus sisälle, eli sen ulkokuoren on toimittava jos haluaa antaa hyvää kuvaa. 

Toinen vinkki on se että jos sä haluat että toinen ihminen luottaa suhun ja kunnioitaa sua niin mee sen energiaan ja peilaa itseäs niiku sen toisen energian kautta, se luo sille toiselle turvallisen olon sun lähellä ja sitä kautta sä saat paremmat lähtökohdat sen ihmisen kanssa kommunikointiin. 

Vierailija
2/38 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hauska ja huumorintajuinen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pukeutuminen oli ihan hyvä pointti se on valitettavasti tän matrixin käyntikortti vaikka ihmiset väittääkin muuta, se on aina ollut koska ihminen näkee aina ensiksi ulkokuoren ja sit hyvällä säkällä ehkä joskus sisälle, eli sen ulkokuoren on toimittava jos haluaa antaa hyvää kuvaa. 

Toinen vinkki on se että jos sä haluat että toinen ihminen luottaa suhun ja kunnioitaa sua niin mee sen energiaan ja peilaa itseäs niiku sen toisen energian kautta, se luo sille toiselle turvallisen olon sun lähellä ja sitä kautta sä saat paremmat lähtökohdat sen ihmisen kanssa kommunikointiin. 

Tuossa kyllä hyvä pointti tuo sosiaalinen muuntautumiskyky. Me kaikki kun olemme vähän jonkuntyylisiä ihmisiä, niin kannattaa aistia sen toisen vibat ja lähestyä sitä kautta. Ja toisaalta kun valtaosasta tunnistaa nopeasti että emme ole hengenheimolaisia, niin ei kannata turhaan etsiä veljeyttä. Sellaisesta seuraa hyvin todennäköisesti vain pahaa mieltä.

Vierailija
4/38 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vaikuttaa täys keharilta tuon avauksensa perusteella.

Vierailija
5/38 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni mokaa tässä, vaikka kaikki muu on kunnossa. Kun ne huumorintajut ei aina kohtaakaan. Joku kiva heitto, joka ei naurata ketään, aiheuttaa vain myötähäpeän punan poskille, ja voi tyrehdyttää hyvin alkaneen kohtaamisen. Ehkä kannattaa tutustua ensin vähän paremmin. Siis ensikohtaamisessa.

Luonnollisuus. Rentous. Kyllä sen heti näkee, kun joku yliyrittää ja on olevinaan fiksumpaa kuin onkaan.

Hyväksyntä siitä, ettei aina voi miellyttää kaikkia. Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, mutta vaivihkaa.

Vierailija
6/38 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat aika itsekuriselta tyypiltä. Suhun on ehkä vaikee tutustua lähemmin, miten ehkä haluatkin. Miten olis aitous ja olla aidosti läsnä maailmassa. Että ei liikaa miettiä, miten pitäis toimia, vaan luottaa myös omaan gut feelinkiin. Intuitioon. 

Vierailija
7/38 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei oo ihme että ei oo sos elämää, jos se on noin tiedostettujen sääntöjen kautta menevää. 

Kuinka suhun saa oikeasti yhteyden? Kuin ihminen ihmiseen? Autonomisen hermoston tasolla? Lue myötävärähtelystä ja opi lisää. 

Vierailija
8/38 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei oo ihme että ei oo sos elämää, jos se on noin tiedostettujen sääntöjen kautta menevää. 

Kuinka suhun saa oikeasti yhteyden? Kuin ihminen ihmiseen? Autonomisen hermoston tasolla? Lue myötävärähtelystä ja opi lisää. 

Kiitos yhteyksiä ollut elämän varrella mitä lie satoja. Täysin tuttu tunne. Jotenkin silti nykyään havahtunut siihen kuinka ihmiset haluaa panostaa lähinnä niiden bestiksiin.

Nyt kun sanoit, niin olen itse asiassa aina ollut huomattavan avoin puhuessani ihmisille. Eli todellakin olen jotain muuta kuin pidättäytyvä etikettejä miettivä tyyppi. Aloitus nyt oli kapulakielinen jotta olisi mahdollisimman yleispätevä kaikille mietittäväksi.

Vierailija
9/38 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain oppaassa sanotaan että yökerhossa ja bileissä pitäisi nauraa muiden jutuille ja sitten sinusta pidetään. Mun mielestä vastenmielistä esittää sellaista jos ei naurata, ennemmin neuvoisin pitämään sellaisen positiivisuuden ja että on kiinnostunut muista.

Vierailija
10/38 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaista sos. elämää kaipaisit lisää? Panosta siihen.

Sosiaalisuus on paitsi taitolaji, myös yhteensopivuuslaji. mitä paremmin tuntee itsensä, sitä helpommin löytää myös omanlaisiaan ihmisiä.

Vierailija
11/38 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jossain oppaassa sanotaan että yökerhossa ja bileissä pitäisi nauraa muiden jutuille ja sitten sinusta pidetään. Mun mielestä vastenmielistä esittää sellaista jos ei naurata, ennemmin neuvoisin pitämään sellaisen positiivisuuden ja että on kiinnostunut muista.

Joo ja muutenkin ihmiset pitää kyllä enemmän niistä jotka kertoo hauskoja juttuja/huomioita, kuin niistä jotka on vaan yleisönä. 

Vierailija
12/38 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ja muutenkin ihmiset pitää kyllä enemmän niistä jotka kertoo hauskoja juttuja/huomioita, kuin niistä jotka on vaan yleisönä. 

Porukkaan tarvitaan se viihdyttäjä (jonka täytyy antaa myös tilaa muille, ja olla oikeasti luonnostaan hauska, on raskasta nauraa huonoille vitseille kohteliaisuudesta) mutta kyllä ne aidosti pidetyimmät ihmiset, joilla on parhaat ystävyyssuhteet ovat niitä rauhallisia kuuntelijatyyppejä. Valitettavasti, itse olen se viihdyttäjä, jolla on paljon kavereita, vähän ystäviä. 

Vierailija
13/38 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Porukkaan tarvitaan se viihdyttäjä (jonka täytyy antaa myös tilaa muille, ja olla oikeasti luonnostaan hauska, on raskasta nauraa huonoille vitseille kohteliaisuudesta) mutta kyllä ne aidosti pidetyimmät ihmiset, joilla on parhaat ystävyyssuhteet ovat niitä rauhallisia kuuntelijatyyppejä. Valitettavas

En tarkoittanutkaan vain niitä jotka on koko ajan äänessä, vaan jotka vaikka väliin heittää hauskoja huomioita. Pelkkä kuuntelijan rooli ei riitä saamaan (ainakaan hauskoja) kavereita. 

Vierailija
14/38 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyy hyväksymään ihmisten erilaisuuden ja tulemaan erilaisuudesta huolimatta toimeen. Osaa pitää omat rajansa kuitenkaan olematta töykeä. 

Vierailija
15/38 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läsnäolo, pystyy kuuntelemaan toista ja vastaa siihen, mitä toinen puhuu, ei omista tarkoitusperistään käsin.

Vierailija
16/38 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä pointteja. Jäin miettimään pukeutumisen merkitystä. Täällä suomalais-metsäläisessä kulttuurissa ei täysin ymmärretä sen merkitystä.

Muistan lukeneeni tutkimuksia, että kauniisti puettuja lapsia kohdeltiin paremmin kuin huonosti puettuja. Näin se menee, vaikka kuinka ajattelisi sen olevan epätasa-arvoista.

Sosiaalisista taidoista olen viime aikoina miettinyt ja pyrkinyt kehittymään kuuntelemisen taidossa. Ketjussa oli lisäksi hyviä pointteja yrityksistä päästä samalle aaltopituudelle/tunnetasolle keskustelukumppanin kanssa sekä olla myönteinen ja viihdyttävä versio itsestään.

Vierailija
17/38 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorovaikutteisuus on se mikä on itsellä vaikuttanut sosiaalisiin suhteisiin. Elämän varrella on säilynyt ne, ketkä ymmärtävät vastavuoroisuuden. Eli jos itse et panosta ystävyyssuhteeseen, en minäkään pitkään vedä ketään perässä tai häiriköi yhteydenotoilla, miten vaan, jos se on yksipuolista.

Vierailija
18/38 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana lämminhenkinen aloitus, kerrankin. Kiitos tästä. Järkeviä juttelet, allekirjoitan. Mahtava tyyppi olet.

Vierailija
19/38 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkonäöllä ei ole kyllä mitään merkitystä ellet ole etsimässä parisuhdekumppania.

Vierailija
20/38 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkonäöllä ei ole kyllä mitään merkitystä ellet ole etsimässä parisuhdekumppania.

Minuakin vähän ihmetyttää että sosiaalisista taidoista puhuttaessa ensimmäiseksi listataan pukeutuminen, tulee vähän ulkokultainen vaikutelma. Miten tällainen ihminen suhtautuu niihin jotka eivät silitä alushousujaan?