En halua antaa vauvalle korviketta... Olenko ihan sekopää?
Eli vauva 4,5kk täysimetyksellä ja 2 viikon päästä mulla olis meno pariksi tunniksi. Vauva kyllä osaa juoda pullosta, mutta en usko että saan enää lypsetyksi tarpeeksi maitoa, nykyään siis maitoa tulvii kun imetän, ei muuten....
Nyt kauhea olo siitä, että pitääkö vauvalle antaa korviketta... En taho :( Juu ja mitään järkevää selitystä en keksi. Korvike on minusta ihan käypää ja hyvää ruokaa, siis toisten vauvoille, ei mun omalle...
Kommentit (52)
Minulla oli ongelmia lypsää maitoa, mutta kun otin pienokaisen toiselle rinnalle välipalalle niin johan alkoi tulla. Pakastin sopiviin pusseihin juuri tuollaisia tilanteita varten, että olisi ollut pakko antaa pullosta.
Ei " onneksi" koskaan tarvinnut käyttää pullomaitona, joten kiinteisiin siirrettyessämme notkeutin ruoan maidolla ja tein ensipuurot äidin maitoon.
En mäkään halua antaa pisaraakaan korviketta jos ei tule pakottavaa tarvetta. Vauva on muutaman päivän päästä 6 kk. En halua ottaa sitä riskiä, että korvike ei sovikaan, se laukaisee jonkin allergian tms. Ja on se ihan henkinenkin juttu kieltämättä. Missään nimessä en panisi tätä tunnettani vauvan hyvinvoinnin edelle, mutta kun vauva kasvaa hyvin pelkällä ämmällä ja pystyn lypsämäänkin tarvittaessa, niin mitään yhtään järjellistä syytä korvikkeen antoon ei edes ole.
Mutta varmasti olisin korviketta joskus antanut, jos ei oma maito olisi riittänyt niin hyvin että sitä oli pakastin täynnä, joten mahdollisti poissaoloja silloin tällöin.
Ehkä kärjistin asian hieman, mutta ei se korvike nyt mitään myrkkyä ole, että mileuummin ostaisin sitä poissaoloni varalle, kun miettisin, että onkohan lapseni nälissään kotona. Mut kukin tekee tietty niinkuin parhaakseen näkee! =)
T. Olikohan se nyt 8
Tahti tyyliä 20 ml puolessa tunnissa.
Eikä minulla ole mitään sitä vastaan että lypsätte, ihan vapaasti vain. :) Mutta ei se lypsäminen niin autuaaksitekevä asia ole, että sen takia kannattaa menettää hermonsa ja hankkia kaupan päälle tolkuttomat niskakivut, kuten minulle kävi...
Fanaatikoilla vaan meni taas jotakin nenään, kun kehtasin sanoa että voi sitä korvikettakin joskus antaa. :)
t. 11
Vatsakivuista, itkusta ja " yök mitä sontaa sä mulle syötät" -ilmeestä rintamaitoon tottuneen lapsen kohdalla.
Ei voi pitää itsestään selvänä sitä, että vauvalle kelpaa ja sopii korvikemaito, jota ei ole ennen kokeiltu.
Jos asia vaan olisi niin yksinkertainen, että kun äiti on poissa ja vauvalle tulee nälkä niin iskä antaa sitten Nania (eka kerta kun korviketta tarjotaan), vauva syö reippaana, röyhtäisee ja hymyilee... sehän olisi hienoa. Kivaa, jos teillä on sujunut niin hyvin. Meillä ja monella muulla ei ole.
Vierailija:
Ja se kokemus on ihan yhtä oikea kuin sinun kokemuksesi vatsavaivoista.t. 11
Vierailija:
Fanaatikoilla vaan meni taas jotakin nenään, kun kehtasin sanoa että voi sitä korvikettakin joskus antaa. :)
t. 11
Niin sitä muistaa ihminen sanomisiaan...?
Vierailija:
mutta ei se korvike nyt mitään myrkkyä ole, että mileuummin ostaisin sitä poissaoloni varalle, kun miettisin, että onkohan lapseni nälissään kotona.
Äidinmaito oli aikaisemmin kelvannut pullosta, mutta korviketta vauva ei suostunut syömään. Isäntä kokeili Nan:ia, Naperoa ja Tuttelia, toinen vaan huusi. Eli voi lapsi huutaa nälissään kotona, vaikka kaapissa olisikin korviketta varalle.
Vierailija:
Jos asia vaan olisi niin yksinkertainen, että kun äiti on poissa ja vauvalle tulee nälkä niin iskä antaa sitten Nania (eka kerta kun korviketta tarjotaan), vauva syö reippaana, röyhtäisee ja hymyilee... sehän olisi hienoa. Kivaa, jos teillä on sujunut niin hyvin. Meillä ja monella muulla ei ole.
Kerroin omasta kokemuksestani, en muiden. Niinhän on yleensä tapana, kun vauvan hoitoon liittyviä kokemuksia jaetaan. Ap on varmasti ajattelukykyinen äiti, joka pystyy tekemään omat ratkaisunsa kuultuaan toisten erilaisia mielipiteitä asiaan.
t. 11
Vierailija:
Fanaatikoilla vaan meni taas jotakin nenään, kun kehtasin sanoa että voi sitä korvikettakin joskus antaa. :)t. 11
Vierailija:
Vierailija:
Jos asia vaan olisi niin yksinkertainen, että kun äiti on poissa ja vauvalle tulee nälkä niin iskä antaa sitten Nania (eka kerta kun korviketta tarjotaan), vauva syö reippaana, röyhtäisee ja hymyilee... sehän olisi hienoa. Kivaa, jos teillä on sujunut niin hyvin. Meillä ja monella muulla ei ole.Kerroin omasta kokemuksestani, en muiden. Niinhän on yleensä tapana, kun vauvan hoitoon liittyviä kokemuksia jaetaan. Ap on varmasti ajattelukykyinen äiti, joka pystyy tekemään omat ratkaisunsa kuultuaan toisten erilaisia mielipiteitä asiaan.
t. 11
" Niin sitä muistaa ihminen LUKEMISIAAN" taitaa päteä sinuun. :)
Vakavasti puhuen: tässähän on kyse siitä, että jokainen tulkitsee omia ja toisten viestejä omista lähtökohdistaan. Mitä tahansa kirjoitin, tarkoitin vilpittömästi, että voi sitä korvikettakin joskus antaa. Siis tämä oli viestini sisältö tiivistettynä. Sinä näit viestini pääsisältönä sen, että korvikkeesta leviää hymy vauvan kasvoille.
:D
t. 11
32 väittää minun sanoneen, että kaikki vauvat syövät mielellään korviketta. Taidatte olla kyllä to-del-la hormoonihuuruissanne. :)
Tehkää ihan rauhassa niinkuin itse haluatte. Minä kerroin tosiaan vain oman kokemukseni. Älkää toimiko sen mukaan, jos ette pidä sitä hyvänä tapana.
t. 11, joka jatkaa nyt töitä. :)
Lypsä maito talteen näin:
-silloin kun rinnoissa on paljon maitoa tai siis tuntuvat täysiltä
-jos imetät ensin vauvaa vähän tai toisesta rinnasta niin saat maidonherutuksen käyntiin
-ajattele vaan vauvaa ja hänestä helliä ajatuksia, niin maito heruu paremmin
Maidon herutusta voi tehostaa myös ennen lypsyä tietyllä hieronnalla. Ritva Kuusiston imetysoppaassaan neuvoma. Rintoja painellaan hellästi ulkosyrjästä sisäkehälle päin. Lopuksi roikotetaan rintoja alaspäin. En muista ihan tarkasti, mutta jotakuinkin noin se meni.
Ja muista syödä itse hyvin ja levätä. Silloin maitoakin erittyy hyvin.
vaikka kaksi ensimmäistä saivat korviketta ja ämmää ihan sekaisin heti alusta alkaen. Kolmosen kanssa halusin tehdä toisin ja onnistuin! Kyllä se on ihana tunne kun onnistuu omilla maidoillaan pitämään vauvan hengissä:-).
Mä olen aina lypsänyt vähän kerrallaan koska ei multa ainakaan tullut mitään isoja määriä kerralla. Eikä vauva edes syönytkään suuria määriä pullosta max 50 ml melkein on mennyt aina.
Ihan se on just sitä maalaisjärkeä, ettei anna korviketta, jos rintamaitoa tulee. Ja ap saa sitä varmasti hätävaraksi lypsettyä. Minusta olisi varmasti tuntunut siltä, että imetys on pilalla, jos olisin yhdellekään lapsistamme joutunut tipankaan korviketta antamaan.
jos olet poissa kaksi tuntia, niin eikö lasta voi imettää ennen lähtöä, jolloin jaksaa odottaa pari tuntia paluutasi? Minä olin poissa 5h, kun lapsi oli 1kk ja imetyksellä. Tai no,ok, isänsä yritti antaa pullost, mutta ei se sitä pahemmin ollu huolinut, mutta meni päiväunille ihan ok ja kotiin tultuani olisin halunnut tyhjentää rintani, mutta vauva vaan nukkui...
Vierailija:
Minusta olisi varmasti tuntunut siltä, että imetys on pilalla, jos olisin yhdellekään lapsistamme joutunut tipankaan korviketta antamaan.
Juu ei ollut tarkoitus...
Ap kiittää ja kumartaa asiallisista vastauksista. Olen menoilla klo 17.30-19.30 (noin) ja juuri tuohon aikaan päivästä/illasta meidän vauvan syömisiä on mahdoton ennustaa. Iltapäivällä nukkuu 4h unet vaunuissa ja tuossa alkuillasta saattaa haluta rinnalle tunnin välein, joskus taas ei halua. Kuka tietää mikä tilanne on sinä iltana...
Eli ruokaa pitää olla varattuna, vaikka voi olla että se jää käyttämättä ja riittää kun imetän ennen lähtöä ja sitten heti kun tulen takaisin. Korvikkeen käyttöä vierastan " sekopäisyyden" lisäksi myös siksi, että en tosiaan haluaisi yötä vasten mitään mahavaivoja... Kun omilla maidoilla on tähän asti menty.
Joten koitan (kiitos kaikista hyvistä vinkeistä, osa oli tuttuja ja osa ihan uusia!) saada lypsettyä maitoa talteen mahdollisimman paljon ja jos se ei riitä, niin isä saa sitten keksiä keinoja, millä nälkä pysyy vauvalla mielestä pois hetken aikaa. Nälkäänhän tuo ei varmaan kuole... Jos siis imetän vauvan ihan täyteen ennen lähtöä.
ap
Vierailija:
Jos rintamaitoa tulee tarpeeksi vauvalle, niin ei sitä paljon hymyilytä se korvike.