Mitä kotivarasi sisältää?
Luetellaan tähän mitä kotivaraan hankittu, jospa osa saisi ideoita oman ruokakaappinsa täydentämiseen :)
Kommentit (115)
Vuonna 2021 valmisteltiin ulkonaliikkumiskieltoa pandemian takia.
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/3886449
Tossa artikkeli hallitus valmisteli ulkonaliikkumiskieltoa
48 päivän ulkonaliikkumiskiellosta Espanjassa:
Kotoa löytyy juuri sitä samaa mitä tavallisestikin, se siitä.
Selaamalla alaspäin löytyy listaa tuotteista, joista on pulaa Ukrainassa.
Myös ruokatarvikkeet. Että eipä siellä mitä vaan voi ostaa kaupasta. Ostais kai ne muuten. Kävelis vaan kauppaan ja kortti vinkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Ookko nää Oulusta?
Vierailija kirjoitti:
Toi aloittaja kysyi, että mitä ruokaa esmes. Sai vinkkejä.
Kannattaa ostaa vain kuivattuja ja täys-säilykkeitä eli niitä metallipurkkeja. Tetra ja pussipakkaukset ovat riski sairastumiseen ja menevät vanhoiksi.. Tärkeimpinä asioina , riittävä proteiinien saanti. 2022 ostin 50 prk hernekeittoa ja 50 prk lihasäilykkeitä jotka ovat kotivarani runko. Rahaa meni 59€ keittoihin ja 108€ lihaan. Lisäksi 7 x500g pika kaurapuuro paketti a 45 snt = 3,15€ ( 100 annosta) Pelkästään näillä elää pitkän pätkän, 5 snt multivitamiini lisänä.
Laskin että päivittäinen proteiini saanti olisi > 100g ja kcal > 1500 eli varmaan laihtuisi, jos eläsi yllä olevilla 50 vrk. Mutta ei varsinaisesti nälkiintyisi. ( Ja ainahan jotain lisää saisi kuitenkin)
Ketjussa joku kertoi 49 snt hernarista ja kun oma varastoni on vajunnut, niin haempa niitä 4,9 € arvosta.
Kaksi pakastinta täynnä tavaraa. Lisäksi noin 40 pakettia kahvia, riisiä, makaroonia, kymmenkunta säilykepurkkia.
Leipää tai maitoa ei ole kuin parin päivää tarpeeseen.
Tulikin virhe 50 kpl hernaria maksoi 59 snt kpl eli rahassa 29,50€ Katsoin että Prisman hernarissa 49 snt prk on hivenen huonommat ravintoarvot, mutta halpuus houkuttaa. Minulla kotivara muutti ruokakulttuurimme parempaan ja terveellisempään suuntaan. Olen siitä kirjoitellut > https://keskustelu.suomi24.fi/t/17491962/jauhelihapullat-saasta-4-50-va…
Pitkään kypsytettyä ja kerättyä vihaa tämän vouhotuksen keksijöitä kohtaan.
Mulla vain hernari prk ja sika-nauta prk, mutta aina on käytössä riisiä ja makaronia, pari pkt kahvia
Laskempa hyvikseni Jalostajan sian ja naudanliha valmiste 400g proteiini 80g kcal 1048 koko purkissa
Puuro 2 x 33g 10 240
Arkisoppa 400g 22 444
Total 112g/ vrk 1732 kcal / vrk
Monivitamiini kanssa 2,18 liha 59 snt hernari 10 snt puurot ja vitamiinit 10 snt = 2,97€ per varautumis vrk
Tietysti vähän äijämäinen esimerkki, mutta olen paljon varautumistani miettinut ja rakentanut. Ja haluan kertoa , ettei vaadi suuria rahoja ja monimutkaisia juttuja kotivaraan. Kaasu ja risukeitin kaveriksi niin saa jo lämmintä ruokaa ja juomaa.
Vierailija kirjoitti:
Haulikko ja patruunoita. Tähän mennessä olen ampunut kissoja.
Montas söit?
Majoneesia, kinkkupasteijaa, voileipäpikkelsiä tuubeissa ja kuivaleipää.
Vierailija kirjoitti:
Kaksi pakastinta täynnä tavaraa. Lisäksi noin 40 pakettia kahvia, riisiä, makaroonia, kymmenkunta säilykepurkkia.
Leipää tai maitoa ei ole kuin parin päivää tarpeeseen.
Miten nuo pakasteet sitten sähkökatkon aikaan meinaat käyttää?
Meidän suvulla on kellarit täynnä friteerattuja ryqqiä. :)
Ihan jokapäiväistä ruokaa ja ruokatarviketta on aina ollut parin viikon tarpeet kaapissa ja pakastimessa. Agrekaatti ei ole aina ollut, vaan viimeiset 20 vuotta. Lihaa saan kyllä tarvittaessa lisää vaimennetulla pienoiskiväärillä, vastakaari jousella tai järeämmilläkin aseilla.
jep, nyt on povattu jo lakkokevättä, niin jossakin vaiheessa saattaa helposti kuljetusala liittyä mukaan ja se näkyy kauppojen hyllyillä. Itse käyn pääosin s-ryhmän kaupoissa, niin pienemmässä lähiässässä on aika säännöllisesti lappuja että tavarantoimittajalla toimitusvaikeuksia ja hyllyt tyhjinä.