Jos ihminen kertoo ylpeänä olevansa "räväkkä", onko hän silloin automaattisesti sietämätön riähkä?
Harmillisesti tuon kaltaisia "räväköitä" yleensä on vastaan tullut. Onko olemassa positiivisemmin räväkkiä?
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
En tiedä lasketaanko räväkiksi tarjoilija- tai perushoitajatyyppi, joka on jo tarttunut toimeen ja ehtinyt tehdä asian, kun muut vielä miettivät. Ei sitä silloin kyllä mitenkään tarvitse erikseen mainostaa.
Riuska olisi oikea sana kuvaamaan tätä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä räväköillä on kaikesta ongelmallisuudestaan huolimatta aina hissukoita enemmän kavereita, niin nais- kuin miespuolisia.
Osa niistä kavereista ovat näitä hissukoita, jotka ovat liian hyvätapaisia sanoakseen suoraan etteivät halua olla tekemisissä.
Räväkkää voi pitää red flagina, mutta jos olet itse vahva persoona, räväkät on kivoja. Monesti narsistisia ja narsistiset on yleensä kaikkein hauskinta seuraa.
Olen huomannut, että nämä räväkät eivät voi sietää hiljaisia ja rauhallisia ihmisiä. Aina meuhkaavat kimpussa ja olettavat näiden hiljaisten olevan tietynlaisia tai ajattelevan tietyllä tavalla. Ihan perinteistä olkiukkoilua.
Ärsyttävää, kun joku yrittää liittää minuun mielipiteitä ja tekoja, jotka eivät kuvasta minua ollenkaan. Olen hiljainen, koska en jaksa kuunnella sitä aivotonta meuhkaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä.
Itseään räväkäksi mainostava henkilö on lähes poikkeuksetta kovaääninen nainen, joka luulee olevansa aina oikeassa. Mielipiteet aiheuttaa muissa lähinnä myötähäpeää ja niistä suorastaan huokuu käytöstapojen ja yleissivistyksen puute. Asioista suoraan puhuminen on taito eikä se tarkoita sitä, että suolletaan kurkku suorana ala-arvoista tekstiä kirosanoilla höystettynä.Pick me girl, joka ei ole niin kuin muut naiset.
Niin, me muut naiset ollaan perinteisen naisen näköisiä ja oloisia. Siis empaattinen ja herkkä, lapsista kiinnostunut vollottaja, joka kutoo pakolaisille sukkia ja katselee kissavideoita ja jonka suurin haave on tulla kosituksi. Ja jonka jutut kuulostavat yhtä lempeiltä kuinekstaasia vetänyt ÄitiAmma.
No mitä vikaa kuvatunkaltaisessa herkässä ja naisellisessa kissanaisessa sitten on. Kyllähän kaikki normaalit ihmiset tykkäävät kissoista ja lapsista ja jos taitoa on, miksi ei kutoisi pakolaisillekin sukkia. Mutta vaikka olisikin naisellinen ja herkkä, ei se automaattisesti merkitse, että olisi kiinnostunut perustamaan ydinperheen miehen kanssa. Sitäpaitsi, normihan on: Mies, nainen, lapset ja koira. Kyllä nainen tai mies voi olla monenlainen ja erilaisuus on rikkautta. Räväkkyyskin on ok, mutta valitettavasti silloinkin pitäisi osata käytöstavat ja antaa suunvuoro myös muille.
Hyvin usein on kauhee.
Sit ehkä 3 kymmenestä on positiivisella tavalla räväköitä
Vierailija kirjoitti:
Oman työpaikan räväkkä työkaveri kohtelee työkavereitaan suorastaan törkeästi. Suoraan puhumisen varjolla hän arvostelee ihmisten tekemisiä kovaan ääneen (kun esim. hänen omasta mielestään jotain on tehty virheellisesti) jne. Mitä tapahtuu, kun hänen toiminnastaan annetaan suoraa palautetta? Hän syyttää työpaikkakiusaamisesta. On kuulemma joka työpaikassaan joutunut kiusatuksi. Näkemys on erikoinen, koska hänen oma toimintansa on ala-arvoista ja ns. suoraan työpaikkakiusaamisen oppikirjasta.
Kuulostaapa tutulta. Eräs kuvatunlainen räväkkä ja kovaääninen, itsevarma jo hieman vanhempi nainen luetteli kaikki virheeni muiden kuullen työssä, jonka hän käski palauttaa päivän varoitusajalla. Hän ei millään ymmärtänyt, että työ oli vielä kesken. Hän oli erittäin halveksiva ja kohteli todella alentavasti. Voin kuvitella, että hän edelleen toimii samalla tavalla, koska hän osaa mielistellä ylempiä ja vakituisia, jotka ystävällisesti hiljaa myötäilevät ja tukevat häntä ja kiusaamista - vaikkeivat ehkä käsitä, miten vakavat seuraukset sillä on kiusatulle. Voin hyvin kuvitella, että hän itse myös esittää joutuneensa kiusatuksi ja väärin kohdelluksi kateellisten alaisten taholta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä räväköillä on kaikesta ongelmallisuudestaan huolimatta aina hissukoita enemmän kavereita, niin nais- kuin miespuolisia.
Osa niistä kavereista ovat näitä hissukoita, jotka ovat liian hyvätapaisia sanoakseen suoraan etteivät halua olla tekemisissä.
No niinhän se on kyllä joo. Valitettavasti itse satuin olemaan hyvätapainen hissukka ja olisin ihan mielelläni ollut kaveri myös tämän työpaikan räväkän naisoletetun kanssa. Hän kuitenkin paljastui hyvin ilkeäksi luonteeltaan. Ehkä muut eivät uskaltaneet muuta kuin olla hänelle mielinkielin. Ei se silti oikein ole. Vaikka ihminen olisi hissukka, hän voi olla hyvä ystävä, jos siihen saa mahdollisuuden. Jostain syystä yhteiskunta suosii extrovertteja ja räväköitä. Kai he ovat tavallaan ihan hauskoja, mutta onko se omille vitseilleen ja oman itsensä korostaminen nyt niin hauskaa ja muiden kustannuksella naureskelu? Huumori vaatii kyllä hieman enemmän ollakseen hauskaa. Kuiva tekonauru, mikä raikaa joka kahvitauolla ja kokouksissa, kun extrovertit ja räväkät pitävät showtaan, voi olla myös rasittavaa.
Vierailija kirjoitti:
Räväkkää voi pitää red flagina, mutta jos olet itse vahva persoona, räväkät on kivoja. Monesti narsistisia ja narsistiset on yleensä kaikkein hauskinta seuraa.
Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, että nämä räväkät eivät voi sietää hiljaisia ja rauhallisia ihmisiä. Aina meuhkaavat kimpussa ja olettavat näiden hiljaisten olevan tietynlaisia tai ajattelevan tietyllä tavalla. Ihan perinteistä olkiukkoilua.
Ärsyttävää, kun joku yrittää liittää minuun mielipiteitä ja tekoja, jotka eivät kuvasta minua ollenkaan. Olen hiljainen, koska en jaksa kuunnella sitä aivotonta meuhkaamista.
I feel you. Olet aivan oikeassa. Jouduin myös itse silmätikuksi. Huomasin usein, miten työpaikan räväkkä täti reagoi kommentteihin oudosti ja pyrki vääntämään ne ihan kummallisiksi. Hän myös syytti minua asioista, mitä en olisi missään tapauksessa voinut tehdä, kuten siitä, että minä olisin ollut jotenkin vallan/huomionhakuinen ja hyökkäävä. Lisäksi hän ei käsittänyt, miksi olisin tarvinnut joskus tauoilla omaakin rauhaa ja tulkitsi tämän ylimielisyydeksi. Sen sijaan itse hän joka tauolla ja kokouksissa nauraa räkätti omille jutuilleen tai raivosi jollekin kollegalle virheistä. Se oli juuri aivotonta meuhkaamista. Ohhoijaa.
Mua on sanottu muutamaan otteeseen räväkäksi, ikään kuin kehumielessä. Hassua on se, että olen erittäin hiljainen ja introvertti, en mitenkään todellakaan huomionhakuinen. Mutta esim. töissä olen kyllä usein se, joka lopulta nostaa kissan pöydälle, jos kukaan muu ei uskalla. Sellaisessa tilanteessa katson, etten välitä siitä jos oma maineeni kärsii, tai vaikka nimeni laitetaan suoraan "seuraavissa yyteissä poistetaan" listalle, vaan puhun sen mikä on mielestäni tarpeen.
Olen muutenkin introverttiyteni takia sellainen, ettei mulla ole juuri miellyttämishalua, minua ei haittaa jos ihmiset ei pidä minusta ja mielipiteistäni. Siis saatan niitä sanoa aika suoraan jos kysytään tai on muuten tarve. Mutta tosiaan pääosin pysyttelen omissa oloissani ja hiljakseen, eli en usko että kovin paljoa ihmisiä räväkkyydelläni piinaan.
Mä luulin joskus, että räväkkä voi olla myös positiivisessa mielessä aikaansaava ja joskus esittelinkin itseni räväkkänä, koska olen aikaansaava, ideoin, kehitän jne, mutta en tosiaankaan ole mikään huomiopuimuri, vaan välttelen huomiota. Sittemmin opin, että räväkällä on yleensä todella negatiivinen maine, niin lopetin sanan käytön.
En ole koskaan ymmärtänyt miksi seksuaalisuudesta pitää meuhkata niin kovasti. Olen sinut omani kanssa, mutta en tunne mitään tarvetta huudella yksityiskohtia asiasta ympäri kyliä. Räväköiden mielestä olen toki nössö.