Sterilisaatio vai hormonikierukka???
Kumpi olisi parempi? Lapsia ei enää tule, kierto on mitä sattuu, pillerit aiheutti aikanaan kaikenlaisia oireita.
Olisiko käyttökokemuksia?
Kommentit (10)
Hormonikierukka on sen verran kallis, että jos ei sovikaan, voi jäädä harmittamaan. Yleensä kai kuitenkin sopii. Alussa on tiputteluvuotoja, mutta myöhemmin kuukautiset voivat jäädä kokonaan pois. Jos myöhemmin haluaakin vielä lapsia, raskaaksi voi tulla jo ensimmäisestä kierrosta kierukan poistamisen jälkeen.
Hormonikierukka on itse asiassa sterilisaatiota varmempi ehkäisykeino, kun lasketaan ensimmäisen vuoden aikana ehkäisyn kanssa raskaaksi tulleet! Siis lähes 100-prosenttinen.
ja kuparikierukan kanssa 1/200 naisesta. Just tänään kävin hakemassa hormonikierukan :)
Ja vaikka pelkäsin, mitä se hormoni tekee elimistössäni, siitä ei ole ollut mitään haittaa. Pillerit eivät sopineet, mutta tämä kierukka kyllä. Eli suosittelen.
mutta sitä voi käyttää noin 5v jos se sopii, jos ei sovi ja puolen vuoden sisään laitosta poistattaa sen niin lääkefirma SAATTAA korvata siitä rahallisesti puolet tai antaa hyvitykseksi kuparikierukan. Se asennetaan kuukautisten aikaan emättimeen. Googleta niin siitä löytyy paljonkin juttua netistä.
Mutta olen ollut niin tyytyväinen hormonikierukkaan, että aion jatkaa edelleen sen kanssa vaikka lapsiluku on täynnä. Kierukkaa puoltaa se, että vuodot ovat nyt niukkaa tiputtelua. Sterilisaatiohan ei vuotoihin/kipuihin vaikuta.
Äidillänsä oli kierukka ja Maija syntyi silti. ;)
ja kuukautiset oli ennen sitä normaalit ja kivuliaat. Nykyisin erittäin kivuliaat ja runsaat. Ekana päivänä tuntuu ettei mikään riitä. Ja erosin vähän sterilisaation jälkeen ja tapasin nykyisen mieheni ja emme saa yhteistä lasta vaikka ehkä olisimme halunneet. Miehellä ei ole omia . Eli hiukan harmittaa koko toimenpide, ehkä just noitten kuukautisten takia.
sterilisaatio tehdään nukutuksessa, joten kierukka on turvallisempi laittaa
mulla oli aika sterilisaatioon, mutta lääkäri puhui ympäri ja kierukka laitettiin 3v sitten. enkä ole katunut! menkat jäi melkein kokonaan pois :)
yksityinen lääkäri sanoi, ettei missään nimessä suosittele sterilisaatiota jos on yhtään ongelmalliset kuukautiset tms muita hormonaalisia juttuja... suurin osa kai joutuu strelisaation jälkeen joko syömään pillereitä tai laittamaan hormoonikierukan koska se sterilisaatio lopullisesti sekottaa ne hormoonit.. ja sit on tyhmää olla käyny leikkauksessa jos kuitenkin käyttää ehkäisevää hormoonihoitoa.
mulla nyt kierukka, on ollut hyvä.
t. ei ap