35-vuotiaan naisen yöhikoilu
Olen viime aikoina herännyt usein öisin hikoiluun. Voiko tämä johtua jo 35-vuotiaana esivaihdevuosista? Kiertoni on täysin normaali ja säännöllinen, ja muita oireita ei ole.
Kommentit (27)
Mun kanssa on moni nuorempikin nainen yöhikoillut.
Kiihkeä mies?...pitää naisen hikisenä kaiken yötä..aamuun asti.
Vanha ketju, mutta kauhean pelottelevia kommentteja. Ite muistan koko elämäni aina välillä heränneeni hikoilleena. Varmasti lämpötilallakin on merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin 35v ja tuota samaa ongelmaa ollut jo kohta vuoden. Lääkärit eivät ole löytäneet syytä.
Minullakin alkoi samanikäisenä. Epäilin myös esivaihdevuosia, koska kiertokin lyheni, mutta nyt olen raskaana eikä samaa oireistoa ole ainakaan säännöllisesti.
Diabeetikko olen (kakkostyyppiä), en tiedä liittyisikö siihen?
Aamuisin olen myös todella tokkurassa ja huonovointinen, ihan ennen raskauttakin. Hengästyn jo pelkästään seisomisesta ja etenkin kaikenlainen kumartelu, esim. kenkien pukeminen tuottaa tuskaa.
Ylipainoa oli vain lievästi (BMI25-26), eikä tietääkseni ole uniapneaakaan, kun en kuorsaa. Herkkäunisena heräisin omaan kuorsaukseen.
Usein heräilen kyllä lasten takia, kun herättävät yöllä, että ehkä on vain unen puutetta? Mutta ei selitä tuota yöhikoilua.
Esivaihdevuosioireita voi tulla ja mennä. Riippuu ihan kierrosta ja hormonitasoista. Nehän alkavat heittelemään säännöllisen epäsäännöllisesti 35+ ikäisenä. Eli joskus voi olla täydellinen kierto ja sitten toisinaan ei. Monia oireita tulee ja menee. Osa on kauemmin, osa vain hetken ja häipyy sitten kuukausiksi tai vuosiksi. Me naiset ei edelleenkään olla mitään tietokoneita, jotka toimivat tietyllä kaavalla.
Olen itsekin 35v ja tuota samaa ongelmaa ollut jo kohta vuoden. Lääkärit eivät ole löytäneet syytä.