Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuntatyö ja ylitöiden tekeminen / ylityökorvaus

Vierailija
08.01.2025 |

Olen ollut pari vuotta töissä kuntapuolella ja oikeastaan koko KVTES ollut mulle täyttä hepreaa jotta pikkuhiljaa opetellut (mulla on takanani pitkä työura yksityisellä). Olen asiantuntijaroolissa joka on ko. kunnassa suht uusi, aikaisempaa vastaavaa tekijää ei ole ollut. Saan palkan kuukausittain, työt teen kellokortilla, työsopimuksessani on mainittu viikkotuntimäärä. Kuitenkin joudun usein tekemään ilta- sekä viikonlopputöitä, joten luonnollisesti nämä ovat sitten sitä ylityötä. (Sopimuksessani on mainittu että toimenkuvani vaatii toisinaan ilta / vklptöiden tekemistä). 

Konkreettisesti tilanne on se, että mulle on tässä näiden parin vuoden aikana kertynyt tuntipalkkaan plustunteja reilu sata. Aina välillä yritän pidellä niitä pois, mutta tilanne on haasteellinen, sillä kun palaan vapailta takaisin töihin, odottaa mua aivan käsittämätön työvuori (mulla ei ole sijaista). Tämä johtaa siihen, että ylitöitä alkaa taas kertyä töihin palatessani - ja olen usein tuntenut olevani myös aika kuormittunut. Näiden plustuntien lisäksi mulla on sisällä sit vielä tietty kesälomat ja talvilomat, ja kellokortillakin miltei 40 työtuntia sisällä..Kiva että on lomia, mutta mites se niiden poispoltto...?

Tänään sitten otin esimiehen kanssa asian puheeksi (uudenvuoden kunniaksi), että olisiko mahdollista saada seuraava ilta- ja viikonlopputyörupeama ihan riihikuivana rahana (saisin tästä viikon palkan), mutta vaikuttaa siltä että tämä ei onnistu, sillä tämänkaltainen tapa ei ole "tiimin linjauksen mukaista"; ja vaikuttaisi siten, että jatkossa ylitöitä ei enää tehdä lainkaan. Eli mitä todennäköisemmin mulla on tiedossa siis lisää plussia. 

Olen tässä kovasti miettinyt että millä periaatteella alan nyt noita ylityöpäiviä polttelemaan pois, sillä olen todellakin loman tarpeessa - mutta samalla pelottaa tosiaan se työmäärä mikä omalta palatessa mua odottaa.. Ihmetyttää myös tämä, että yhdestä ylityörupeamasta ei voisi poikkeuksellisesti saada palkkiota rahana? Olen osa isompaa tiimiä jossa kaikki kollegat sitä mieltä että mulle voisin hyvin maksaa nuo plussat rahana, sillä toimenkuvani on uniikki eikä ole ketään tuuraajia jotka voisivat mun hommissa autella. Esimieheltä ei silti mene läpi. 

Miten teillä muilla kuntapuolella töissä olevilla nämä asiat hoidettu? 

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No menet töihin kahdeksaksi ja lähdet neljältä. Jos jotain jää tekemättä niin tee sitten kun kerkiät.

Vierailija
2/2 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tätähän tää on kaikilla. Plussasaldoo saa pitää yksittäisinä vapaapäivinä, mutta kellekään ei makseta ylittokorvausta tai rahana plussasaldoo. Ja niitä töitö ei oikeasti työaikana kerkeä tekemään.

Ps. Oon joutunut tekeen töitä sairaalastakin käsin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla