Tätä elämäntapamuutos tarkoittaa
Elämäntapamuutos ei tarkoita - tai ainakaan sen ei tarvitse tarkoittaa - sitä, ettei koskaan enää elä epäterveellisesti. Elämäntapamuutos tarkoittaa sitä, että osittain luopuu epäterveellisistä elämäntavoista. Itse esimerkiksi rakastan voita ja syön aamiaiseksi mieluiten paksulla voi- ja hillokerroksella peitettyjä leipiä. Elämätapamuutokseni myötä lakkasin syömästä niitä, ja siirryin tervellisempään aamiaiseen arkisin. Viikonloppuisin ja lomalla (harvoin arkenakin) syön sitten mitä haluan ja laitan voita niin paljon kuin haluan. Olen kuitenkin jo laihtunut ja pitkällä tähtäimellä tulen vuorenvarmasti pääsemään tavoitepainooni, koska minulla ei ole mitään syytä palata vanhaan. Oloni on parempi, tykkään arkiaamiaisestani ja arvostan hilloleipiä vielä enemmän kuin ennen, koska syön niitä vain harvakseltaan. Ihan win-win-tilanne.
Mielestäni pitkän ajan päätöksistä ja tavoista ei puhuta tarpeeksi. Vain jokapäiväisillä valinnoilla on merkitystä, ei kuureilla.
Kommentit (4)
"Jos ihminen syö terveellisesti ja päättää muuttaa tapojansa, ihminen voi silti ihan hyvin herkutella esimerkiksi viikonloppuisin. "
Joo, mutta vain kohtuudella, muuttei ei laihdu. Mä ainakin pystyn aivan mainiosti juomaan ja syömään viikonlopussa niin paljon, että viikonpäivien tiukkakin laihdutus on nollattu 1-2 päivässä. Mutta koska en nauti kohtuudella herkuttelusta, niin pidän sitten juoppo- ja mässypäiviä vain kerran kuussa tai harvemmin.
Vierailija kirjoitti:
"Jos ihminen syö terveellisesti ja päättää muuttaa tapojansa, ihminen voi silti ihan hyvin herkutella esimerkiksi viikonloppuisin. "
Joo, mutta vain kohtuudella, muuttei ei laihdu. Mä ainakin pystyn aivan mainiosti juomaan ja syömään viikonlopussa niin paljon, että viikonpäivien tiukkakin laihdutus on nollattu 1-2 päivässä. Mutta koska en nauti kohtuudella herkuttelusta, niin pidän sitten juoppo- ja mässypäiviä vain kerran kuussa tai harvemmin.
Myös liikunan vähittäinen lisääminen auttaa. Ihan vaan jo sekin voi auttaa, että alkaa kävellä, kulkea portaita, ajaa pyörällä jne. Arkiliikuntaa. Jos onnistuu kasvattamaan lihaksia, peruskulutus kasvaa.
Elämäntapamuutos voi olla mitä tahansa. Minä tein kerran sellaisen muutoksen että yritin alkaa juopoksi. Se ei onnistunut en pysty/saata juoda jatkuvasti. Silti enemmän siitä juopottelusta oli apua kuin mielenterveydessä käymisestä. Nyt alkaa olla keinot lopussa mitä tekisin.
Jos ihminen syö terveellisesti ja päättää muuttaa tapojansa, ihminen voi silti ihan hyvin herkutella esimerkiksi viikonloppuisin. Lihoaminen on tulosta pitkään jatkuneesta välinpitämättömyydestä omaa kroppaa kohtaan, ei ihminen lihoa kerrasta tai kahdesta vaan se on tulosta pidemmän aikavälin välinpitämättömyydestä
Eli siinä olet oikeassa. Se lähtökohta on se että ei pitäisi koskaan kieltää mmitään itseltään vaan olla yksinkertaisesti järkevä. Itsekurikin on sellainen asia että se kasvaa kun sitä treenaa, loppujen lopuks siitä tulee automaattinen asia, ei siinä tule enää edes mitään tarvetta ostaa kaupasta jotain sipsejä joka ilta, päinvastoin niitä alkaa katsomaan automaattisesti myrkkynä.
Sen tajuaa vasta kun on elänyt terveellistä elämää jo jonkun aikaa.