Millaisissa vaatteissa vanhempasi olivat kotona
Olivatko ihan arkivaatteissa, oloasussa vai jopa alasti?
Kommentit (44)
Äitini kertoi ja näytti 67v kotimekkonsa. Oli ihan kuin yöpaita. ihmetteiin kovasti.
Nyt itse olen samaa ikää, ja samaa mieltä.
Molemmilla verkkarit ja joku paita.
Tavalliset arkivaatteet. Molemmat tekivät raskasta tai melko raskasta, likaista fyysistä työtä, siksi oli työvaatteet erikseen ja suihkun kautta sitten ne kotivaatteet, jotka oli ihan tavalliset arkivaatteet, mukavat, mutta asialliset, joissa saattoi vaikka mennä kauppaan tai muutoin ihmisten ilmoille. Sunnuntaina ei ollut sen erilaisempaa pukukoodia, mutta varsinaisiin juhliin pukeuduttiin hienommin. Esim. jouluksi, myös silloin, kun vietettiin se ihan perheen kesken.
Normaalit vaatteet. Ei mitään kotivaatteita eikä varsinkaan alasti. Onneksi.
Meillä vaihdettiin aina rönttösemmät vaatteet, kun tultiin kotiin. Koulu- js työvaatteet kesti kauemmin.
Äiti oöi lämpimällä säällä alusvaatteissa, hävetti jos tuli kavereita.
Isällä t-paita ja collegehousut, äidillä t-paita ja trikoohame. Minulla itsellänikin on nyt nuo molemmat vaihtoehdot käytössä kotiasuina. On vaan mukavampaa laittaa kotiin tullessa vaatteet, joita ei tarvitse varoa ja jotka eivät purista mistään.
Muistan vain äidin. Hänellä oli kaftaani-tyyppisiä kotiasuja. 80-luku siis. Isästä ei mitään muistikuvaa.
Äiti oli varmaan smar casual ja isällä oli yleensä puku päällä työnkuvansa takia.
En viitsi kommentoida. Sen tiedän että 80-luvulla isit saivat pitää pitkää yöpaitaa, sitä ei pidetty naisellisena. Se kai lämmitti viileällä säällä. Ja vanhaan aikaan sitä ennenkin pitkä yöpaita oli miehillä ihan normaali.
Kotona maalla päällä oli lurpsahtaneet kotivaatteet, jotka päällä voi tehdä fyysistä työtä, kuten vaikka pilkkoa puita tai käväistä perunapellolla jos tarve vaati.
Vierailija kirjoitti:
Muistan vain äidin. Hänellä oli kaftaani-tyyppisiä kotiasuja. 80-luku siis. Isästä ei mitään muistikuvaa.
Mulla äidiltä kaftaani vuosikymmenten takaa. Taisi väistyä muodista, mutta minä pidin, kuten yhä teen.
Arkivaatteissa, kun tsilari päivysti tavallaan aina.
Äidillä oli crimplenemekko ja sellaiset paksut sukkahousut. Isä piti sarkahousuja ja villapaitaa tai kauluspaitaa
Äidistä en muista, jotain hameita taisi olla. Isällä oli pari äidin ompelemaa collegeasua sekä kuhtaneet vakosamettihousut. 80-luvulla.
Täytyy sanoa, että en muista. Oisko kasarilla ollu sukkahousut ja joku kiva pusero päällä. Ku vieraita tuli nii mustat suorat housut. Isä teki vuorotöitä, eikä paljon kotona näkyny.
Vm-71
Olen 60-70 -lukujen taitteesta asti kotiasioita muistava. Se että kotiasuun vaihdettiin oli oleellista ja asia, joka on omalla kohdallani itsestään selvästi jatkunut aina. Tuolloin mitään college- tai leggings -vaihtoehtoja ei edes ollut. Äiti pukeutui kotimekkoon ja ruokaa laittaessaan sen päälle esiliinaan.
Jotkin oloasut koettu aina hiukan kiusallisen puolipukeisiksi.
Äitini kulki aina kotona jossain venähtäneessä ja jopa reikäisessä lyhyessä tunikapaitulissa/yöpaidassa, ja jalassa vain alushousut ja jotkut villasukat ja tohvelit. Äiti oli ja on edelleen ylipainoinen ja kauhistelin hänen paitulinsa alta näkyviä paksuja suonikohjuisia jalkojaan, ja vyötäröllä roikkuvia tissejä joiden ääriviivat näkyivät hyvin paidan alta.
Mietin teininä, että IKINÄ en sitten rilluttele itse aikuisena kotonani koko päivää noin hirveän näköisenä. :D
Ja joo, lupaus on pitänyt. Olen jo 40+ ja vaihdan kyllä siistit toimistovaatteeni heti kotiintultua muihin huonompiin kotivaatteisiin, mutta mulla on AINA hereilläollessani rintaliivit, ja päällyhousut jalassa (+paita tietysti). Nyt esim collegehousut ja -paita. Usein farkut ja joku neule.
Isällä oli ja on edelleen aina joku kauluspaita, siis joku sinänsä rento, esim ruudullinen puuvillapaita, mutta kauluspaita kuitenkin. Ja jotkut reisitaskuhousut jalassa.
Äitikin kulkee nyt vanhemmiten siistimmissä vaatteissa kotona. Kai oli väsynyt (ja masentunut?) silloin kun me lapset asuimme kotona...
Äiti tykkäsi pyöriä alasti joskus aika kauankin suihkun tai saunan jälkeen. Vähän kiusallista oli. En lapsena tai teininä enkä edelleenkään välittäisi olla paikalla kun äitini pyörii alasti isäni edessä.
Iskä oli lyhyissä kalsareissa. Joskus hävetti kun tuli kavereita.