KiInalaiset tekee nykyisin törkeän hienoja sähköautoja, esim. Zeekr-autot, Xiaomi-autot, Huawei-autot, YangWang-autot
Ei noille löydy kunnolla edes vertailukohtaa lännestä.
Zeekreitä voi ostaa jo esim. Ruotsissa ja siellä niitä jo näkeekin liikenteessä.
Zeekr 001 ei kyllä ole halpa. Mutta niillä on edullisempiakin malleja.
Akku- ja latausteknkologia on varmaan maailman hienointa tällä hetkellä noissa.
Maksimilatausteho 600kW. Kiinassa on jo 900kW:n latureitakin.
Xiaomi SU7 on vain uskomattoman hieno auto, Fordin pääjohtakin osti itselleen tuollaisen ja ajelee sillä.
Huawei Aito M9 on tajuttoman ylellinen auto jossa ihan kaikki toimii sähköllä. Ei ole tietääkseni vielä myynnissä Kiinan ulkopuolella. On kyllä varmasti aika kallis auto. Huawei Aito M9:n voit kutsua etänä puhelimella parkkitalosta ulos ja se tulee sinun luo vaikka kauppakeskuksen ovelle. En tiedä olisiko Suomessa kyllä laillilsta.
YangWangit (BYD:n luksusbrändi) on luku sinänsä sitten. Ne on superluksusta Kiinassakin. En tiedä onko vielä viety Kiinan ulkopuolelle. U7:ssa on neljä sähkömoottoria ja tehoja joku 1300hv ja se on iso sedan-auto. U8 jmaasturi osaa vaikka uida vedessä jos tarve on ja U8 on hypercar. Yangwangien sähkömoottoreilla ohjattu aktiivijousitus päivitttyy tietokoneen ohjaamana jotain 50 kertaa sekunnissa eli ns. "magic carpet" jousitus.
Nio ET9 on myös ultimaattista luxusta ja jousitus on jotain täysin uutta. Autossa myös hieno aktiivijousitus.
IM-merkin L6:lla esimerkiksi voi sitten taskuparkkeerata sivuttain suoraan. Auto pystyy siis liikkumaan myös sivusuunnassa.
Tässä muutamia esimerkkejä. Ei näille lännestä löydy suoraan mitään vastineita. Ei ainakaan lähimainkaan vastaavilla hinnoila.
Kommentit (11)
Mikä ihmeen pekingin trolli tänne postailee näitä pro-kiina -aloituksia? :D
Ja tottuun tapaan muistutus että jätetään ne kiinanromut hyllyyn pölyttymään, niin verkkokaupassa kuin kivijalassakin!
Euro Kiinalle on euro kansanmurhalle. Muistakaa se.
(nyt se joutuu poistattamaan oman aloituksensa 🤭)
Asia ei muutu silti miksikään että ne on kiinan krääsää. Ei jatkoon.
Ihmettelen miksi länsimainen autoteollisuus ei enää pysty kunnon innovaatioihin. Kiina on toki palkannut tosi hyvillä liksoilla ison läjän länsimaiden parhaita autosuunnittelijoita riveihinsä mutta siltikin...
Eurooppalainen autoteollisuus pyrkii vain hieman parantelemaan tuotteitaa mutta ei tule radikaalien uudistusten kanssa ulos. Kiiinalaisten mentaliteetti on "teemme jotain mikä on maailman suurinta tai parasta tai innovatiivisinta" tai "näytämme muulle maailmalle" on siellä ihan normi.
Mentaliteetti näkyy monella muullakin alalla kuin autoteollisuuudessa. Infrahankkeissa etenkin. Tuulimyllyjä valmistavat firmat kilpailevat siellä keskenään siitä että kuka pystyy rakentamaan isoimman ja tehokkaimman tuulimyllyn. Tällä hetkellä oikeassa käytössä olevassa tuulimyllyssä ennätys on siellä jo18MW. Ei Euroopassa ole lähimainkaan vastaavaa. Ei tällaista mentaliteettia ole Euroopassa.
Miettikää 100 kpl 18 MW:n tuulimyllyjä...
Ja aseteollisuudessa näkyy myöskin. Kiinalaisten yritysten kunninanhimo ei liity pelkkään taloudelliseen kannattavuuteen vaan siihen liittyy paljon muutakin.
Ja sitten vielä Kiinan avaruuhankkeet jotka nekin on ihan tajuttoman kunnianhimoisia.
Euroopassa oli vielä ihan oikeaa kunninahimoa joskus 90-luvulla kun tuli digitiaaliset matkapuhelinverkot ja kännykät yleistyivät. Sen jälkeen ei ole tapahtunut juuri mitään.
Ompas kiinasa mahottomia menopelejä.
kiinapaskaa ja nimet.. joku huge wang tai maxus eunukki :D
Vierailija kirjoitti:
Siis ei autoja vaan leikkiautoja
Tahallani listasin esimerkkejä autoista jotka jollain tapaa edustavat ääripäätä kiinalaisessa autoteollisuudessa.
Kiinassa on tietysti Xpengit ja muut jotka tekevät ihan "normaaleja" ja tosi hyviä autoja kohtuulliseen hintaan.
Xpeng G6 tulee myyntiin Suomessakin lähiaikoina ja tulee antamaan todella kovan haasteen Tesla Model Y:lle varmasti.
Tosin Zeekr 007 tuskin on Euroopassakaan kovin pahan hintainen ja siitä tulee mysö farkkumalli myyntiin.
Voi olla monelle todella kiinnostava vaihtoehto. Älyttömän nopea lataus ja muutkin ominaisuudet ihan huippua.
Tietysti myöd BYD:n normaalit automallit.
Terv. Ap
Mielettömän. Älyttömän. Uskomattoman. Tajuttoman. Hieno. Ultimaattista. Törkeän hienoa.
Uskottavaksi tekstiksi muutama ylistyssana liikaa...
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen pekingin trolli tänne postailee näitä pro-kiina -aloituksia? :D
Ja tottuun tapaan muistutus että jätetään ne kiinanromut hyllyyn pölyttymään, niin verkkokaupassa kuin kivijalassakin!
Euro Kiinalle on euro kansanmurhalle. Muistakaa se.
(nyt se joutuu poistattamaan oman aloituksensa 🤭)
Sitten saakin jättää suurin piirtein kaiken elektroniikan hyllyyn, koska melkein kaikki tehdään Kiinassa. Itseäni ei ainakaan kiinnosta pätkän vertaa mistä tavara tulee, kunhan se toimii ja kestää. Eurooppa ja "länsi" yleensä on itse kaivanut oman kuoppansa nopeiden voittojen takia ja siirtänyt kaiken teollisuuden Kiinaan. Saksan & Ranskan autoteollisuus on jo huomattavissa ongelmissa ja mitään valoa tunnelinpäässä ei ole näkyvissä. Tulevaisuuden Eurooppa onkin työttömyyden, köyhyyden ja monikulttuurisuuden ihanne mantere.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen pekingin trolli tänne postailee näitä pro-kiina -aloituksia? :D
Ja tottuun tapaan muistutus että jätetään ne kiinanromut hyllyyn pölyttymään, niin verkkokaupassa kuin kivijalassakin!
Euro Kiinalle on euro kansanmurhalle. Muistakaa se.
(nyt se joutuu poistattamaan oman aloituksensa 🤭)
Sitten saakin jättää suurin piirtein kaiken elektroniikan hyllyyn, koska melkein kaikki tehdään Kiinassa. Itseäni ei ainakaan kiinnosta pätkän vertaa mistä tavara tulee, kunhan se toimii ja kestää. Eurooppa ja "länsi" yleensä on itse kaivanut oman kuoppansa nopeiden voittojen takia ja siirtänyt kaiken teollisuuden Kiinaan. Saksan & Ranskan autoteollisuus on jo huomattavissa ongelmissa ja mitään valoa tunnelinpäässä ei ole näkyvissä. Tulevaisuuden Eurooppa onkin työttömyyden, köyhyyden ja monikulttuurisuuden ihanne mantere.
Höpö höpö. Esimerkiksi Samsungilta saa Vietnamissa tehtyjä puhelimia ja Applelta intialaisia iPhoneja, kestää muuten kymmenen kertaa kauemmin kuin Zingzong plussat vai mitä ne nyt olikaan. Jaa että osat tulee Kiinasta? Nooo totaaa.... harmillista tuottaa taas pettymys, kun esimerkiksi iPhonen osia valmistava Foxxcon on jo hyvää vauhtia siirtymässä Vietnamiin.
Ja kaikkea muutakin saa muualla kuin Kiinassa tehtyjä, eikä hinta ole juurikaan korkeampi, mutta laatu on huomattavasti parempi.
Niin ja maailman edistyksellisimmät sirut tulee Taiwanista. Kiinallehan ei edes myydä tekniikkaa sellaisten valmistamiseen, vaan saavat tyytyä tekemään mikrosiruja soiviin joulukortteihin ja taskulaskimiin.
Se on kyllä totta, että sinisilmäinen länsi nosti Kiinan nykyiseen asemaansa... Ja saattaa sen myös syöstä takaisin Aasian takapajulaksi, kunhan vain tietoisuus Kiinan länsivihamielisyydestä, ihmisoikeusrikoksista ja systemaattisesta teollisuusvakoilusta leviää ja made in china lappua aletaan pitämään mainehaittana.
No, täytyy Kiinan edistyksellisyyttä kehua sen verran että nyt osaavat jo tehdä kuulakärkikyniä itse. Ennenhän ne kärjet piti tuoda länsimaista, koska pikkiriikkinen kuula oli liian vaikea valmistaa kiinalaisille 🤣🤣🤣
Maksetaanko muuten pekingin trolleille palkka Kiinan paskapaperina, vai saako oikein oikeaa rahaa?
Siis YangWang U9 on hypercar.