Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuulimuna; kaavinta vai lääkkeet ?

28.02.2007 |

Elikkäs nyt sitten lääkärissä käynnin jälkeen paljastui että tuulimuna raskaus sattui kohdalle... Siellä kun oli sekavana niin ei oikein osannu kysyä mitään, nyt vasta alkaa herätä kysymykset sitten. Huomenna on poliklinikalle meno, ja siellä tämä " keskeytys" , vai miksi sitä nyt voi kutsua, tehdään. Sen verran lääkärin sanoista jäi mieleen että lääkkeet tai kaavinta ovat vaihtoehdot. Nyt haluaisin kuulla kokemuksia näistä, jotain netistä koitin etsiä, mutta kumpi olisi parempi vaihtoehto ?

Ensimmäinen raskaus oli kyseessä, ja tuulimuna huomattiin viikolla 10+5.

Vaikuttaako kumpikaan uudelleen raskaaksi tuloon erityisesti?

Minkälaiset toimenpiteet ovat, kuinka kauan sairaalassa pitää olla?

Minkä hintaisia nämä ovat, siis minulla ei ole hajuakaan mitä joudun maksamaan sairaalassa olosta + toimenpiteestä?

Kiitoksia jos joku asiasta tietävä jaksaa vastata...

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen raskaus oli myös tuulimuna ja 10+ viikoilla kaavittiin Jorvissa. Siellä homma eteni näin:

yöllä piti herätä ottamaan joku kohdunsuuta avaava lääke (ei ollut synnytyksiä takana). Aamusta sitten veret hurahti jo kotona ja sitä riitti :( Sitten päiväpoliklinikalle ja kaavittiin vielä perään nukutuksessa. Ei kestänyt kauaa mutta osastolta ei päässyt pois ilman noutajaa (taksikuski ei riittänyt), joten piti siellä sitten pilkkiä koko armas päivä ennenkuin mies töiden jälkeen pääsi hakemaan. Olo oli aika tokkurainen vielä seuraavanakin päivänä ja pahoinvointilääkettä sain siellä koska olen herkkä reagoimaan tällaisiin.

Kaavinnan jälkeen piti odotella yksi normaali kierros, jotta saatiin elimistö normaali tilaan ja kuukautiset kohdilleen. Meillä tyttö sai sitten alkunsa heti toisesta yrityskierrosta joten pääsiäisenä 03 kaavinta ja tytär syntyi sitten 03/04.

Päivä osastolla oli aika raskas, sillä siellä oli odottelemassa tosi surullisia monta keskenmenoa kokeneita ja sitten niitä jotka käyttävät kaavintaa lähinnä ehkäisynä.

Minusta oli kokemuksena ihan ok, meillä ei yritystä ehtinyt olla yhtään vaan tuulimuna tärppäsi heti. Ymmärrän kyllä että tilanne voi toisille olla suurempi pettymys ja ajatukseen lapsesta on jo ehtinyt tottua. Mutta toivottavasti kokemukseni antaa sinulle tsemppiä sitten uuteen yritykseen. Tulet kuitenkin raskaaksi ja se on paljon enemmän kuin monella muulla joten siitäkin pitäisi jaksaa jo iloita.

Nyt meillä on tulossa toinen lapsi ja kävin jo varhaisessa vaiheessa 7+ viikolla katsomassa että alku on siellä missä pitääkin ja löytyy myös. Eli kolme raskautta ja ensimmäinen niistä tuulimuna, muuta normaaleita joten kyllä se lapsi teillekin varmaan tulee. Voimia koettelemukseen!

t: Typykkä

Vierailija
2/9 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ainakin tehtiin kaavinta.

Kaavinta tehdään nukutuksessa ja vaatii kyllä syömättä olon eli jos sinulle huomenna se tehdään niin saitko ohjeet miten tulla toimenpiteeseen?

Menin aamulla ja sain sen lääkkeen siinä, vuoto alkoi siitä aika vähäisenä ja mahakivut (vähän kuin kk-kivut) oisko puolilta päivin tehty se kaavinta ja iltapäivällä pääsin kotiin kun mies haki, yksin ei päässyt eikä seuraavaan aamun saanut olla yksin.

Maksu oli normaali vuorokausi maksu jonka sairaala perii, ei kovin paljoa.

Tuttavalleni toimenpide tehtiin lääkkeellisenä ja en tiedä siitä tarkemmin mutta vuoto ja kivut olivat hänen mielestään kovat, toki jokainen yksilöllisesti nämä kokevat. Nukutuskaan nyt ei ole mikään kivoin juttu ja vuotoahan on senkin jälkeen ja maha kipua oli minulla, buranalla siitä selvisi.

Innaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuta seuraaviin raskauksiin muuta kuin että aina olen pelännyt sen olevan taas tuulimuna niin kauan kunnes ultra on näyttänyt kaiken olevan ok. Minulla jo useampi raskaus sen jälkeen ja ne kaikki ovat edenneet normaalisti loppuun eikä tuosta tuulimunasta ole ollut mitään haittaa sen toimenpiteen jälkeen.

Innaa

Vierailija
4/9 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kokemus lääkkeellisestä tyhjennyksestä. Todettiin tuulimunaksi viikolla 9+ yksityisessä ultrassa. Sovin jo silloin lääkärin kanssa, että haluan lääkkeellisen tyhjennyksen. Sain lähetteen TAYSin poliklinikalle, missä vielä varmistusultra ja sieltä lääkkeet mukaan. Siellä paikan päällä otettiin jo kypsyttävä lääke ja noin 1,5vrk siitä sitten ne varsinaiset, jotka aiheuttavat kohdun tyhjenemisen.

Olen synnyttänyt ja tyhjennyksen sai tehdä kotona täysi-ikäisen tukihenkilön läsnäollessa. Kipuihin lääkäri määräsi normaalia voimakkaampaa kipulääkettä. Kivut siedettävät, vuoto oli tosi runsasta pari tuntia ja sitten tasaantui runsaiksi kuukautisiksi. Jälkivuotoa oli 4 viikkoa.

Musta siinä ikävässä tilanteessa miellyttävä tapa. Mä koin psyykkisesti helpompana kuin sairaalaan kaavintaan menon. Lasku oli noin 20 euroa eli poliklinikkamaksun.

Vierailija
5/9 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle annettiin lääkkeet ja päätin etten ikinä enää niitä ota. Mulle annettiin sairaalassa lääkkeet käteen ja käskettiin mennä kotiin ohjeiden kera. Yhen yön supistelin ja olin tosi kipiä. Senkin jälkeen kivut jatkuivat ja melkein viikon päästäkin vielä supistelin. Itsellä kokemus oli hirveä. Varsinkin kun sen joutu kokeen yksin kotona. Kaikille ei näin käy onneks, mut mulle se kerta saa jäädä ainoaksi.

Vierailija
6/9 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuulimuna tyhjennettiin rv 9+1. (Mulla yksi synnytys takana eli kyseessä oli toinen raskaus.)

Sairaalassa maksoin muistaakseni polimaksun 22 ¿, joissain ottavat päivämaksun tms mikä lie nimeltään. Lasku tuli kotiin jälkeenpäin.

Kätilön kanssa ensin puhuttiin ja se kyseli voimiset ja sen, että haluanko puhua jollekin (psykologi/sairaalapappi...). Sain Panadolia alkuun. Sitten kohdunsuulle laitettiin tyhjentävä lääke (mulla käytettiin jotain mahahaavalääkettä, jonka " sivuvaikutuksena" on abortti). Kipuja ei ollut juuri mitään, uusi annos pistettiin parin tunnin päästä. Sen jälkeen alavatsaa alkoi " kiristää" = supistukset, mutta kipuja ei edelleenkään. Vuoto alkoi lievänä, joten pääsin kotiin.

Kotona oli sellaista menkkamaista jomotusta ja kunnon vuoto alkoi sitten parin tunnin päästä kotiutumisesta. Tavaraa tuli tosi paljon muutaman päivän, sitten muuttui menkkamaiseksi vuodoksi ja viikon vuotelun jälkeen oli enää rusehtavaa tuhrua toisen viikon. Yhteensä vuotoa oli 2 vkoa 4 pvä.

Vuodon loputtua parin päivän päästä alkoi tuhrutella ja alavatsaa jomottaa > menin näytille, kohdunsuulle oli jäänyt hieman jumiin joku palanen (istukkaa ilmeisesti), se otettiin pois ja sain lääkityksen alkavaan tulehdukseen. Kaikki meni sen jälkeen ihan hyvin.

Seuraavat menkat oli runsaat ja melko kipeät. Kahdet menkat tuli yhteensä ennen uutta plussaa. Nyt rv 10+3 ja elävä sikiö kasvaa masussa eli meillä ainakin uudelleen raskautuminen tapahtui melko nopeasti.

Tsemppiä!

Vierailija
7/9 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut kahdesti tuulimunaraskaus ja molemmat on kaavittu. Kovasti lääkäri koitti suostutella lääkkeelliseen tyhjennykseen, mutta itse en sitä missään tapauksessa halunnut. Musta se oli " helpompaa" , kun nukutuksesta herättyä kaikki oli ohi (tietty jälkivuotoa on, muttei runsasta).

Täällä (OYS:ssa) kaavinta tehtiin polikliinisenä toimenpiteenä, eli aamulla piti mennä syömättä ja juomatta polille (muistaakseni iltakymmenen jälkeen ei saanut enää syödä tai juoda). Siellä tehtiin varmistusultra ja annettiin kohdunsuuta avaava lääke sekä esilääke. Sitten odoteltiin sängyllä maaten omaa vuoroa. Toimenpide tehdään siis kevyessä nukutuksessa, aikaa siihen menee n. 20 min. Sit heräämössä piti olla tunti, jonka jälkeen sai nousta ja syödä voileipää ja jogurttia, talo tarjosi. Pissalla piti pystyä käymään ja pari tuntia odotella siinä aulassa, sitten pääsi saattajan mukana kotiin. Maksu oli normaali pkl-maksu eli 22 e. Mulla on sujunut molemmat kaavinnat hyvin, kerralla on saatu kohtu tyhjäksi eikä ole tullut tulehduksia tms.

Ohjeeksi täälläkin annettiin, että yhdet menkat pitäisi odottaa ennen uutta yritystä.

Vierailija
8/9 |
01.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaavinnoista voi muodostua kohtuun arpikudosta, josta voi olla haittaa tulevissa raskauksissa (esim. istukka arpikudoksen päällä, voi aiheuttaa vauvan kasvuhidastumaa). Minulle on tehty pari kaavintaa, joista molemmat ihan kivuttomia (nukutettiin ja särkylääkkeeksi Panacod). Ensimmäisen kaavinnan jäkeen oli kahdet kuukautiset, jonka jälkeen tulin raskaaksi. Toisen kaavinnan jälkeen (ilm. kohtuun jai sikiöperäistä kudosta) hcg laski tosi hitaasti ja ekat kuukautiset tulivat 4kk kaavinnasta. Sen jälkeen tuli kolmet kuukautiset. Neljänsiä ei sitten tullutkaan, tällä kertaa raskaus meni onnellisesti loppuun.

Vierailija
9/9 |
01.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ollut tuulimunaa mutta pikkuinen oli lopettanut kasvun viikolla 6+. Valitsin kaavinnan koska fyysisesti siitä toipui nopeammin. Ei suuria vuotoja ja työmatka oli tulossa. Lisäksi kun lääkäri sanoi että joskus vaikka otetaan lääkkeet, ne eivät ehkä riitäkään ja joudutaan silti tekemään kaavinta myöhemmin. Minä kysyin myös riskejä ja mitään puhetta ei arpikudoksesta ollut vaikka kovin tiukkasin. Taitaa olla kuitenkin marginaalista jos niin on käynyt.