Katariina Souri kysyy aivan oikein, onko Afrikan alkuperäisväestössä jotain hävettävää?
Kun peli täytyy sensuroida. Eikö pelin voisi käsittää myös kunnianosoituksena menneelle ajalle, historialle ja upealle seikkailujen maanosalle. Niin peli on alunperin tehty.
Kommentit (211)
Paco on itse oikein kunnon kolonialisti ja riistäjä. Tapojamme ja kuIttuuriammekin yrittää muuttaa oman mielensä mukaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Paco on itse oikein kunnon kolonialisti ja riistäjä. Tapojamme ja kuIttuuriammekin yrittää muuttaa oman mielensä mukaiseksi.
Millainen on suomalainen tapa tai kulttuuri?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paco paasaa kolonialismista ja sen jälkimainingeista. Eikä siinä mitään, mutta kannattaisko niistä esim. Belgian tekemistä väryyksistä mennä ruikuttamaan sinne Belgiaan? Siinä vaiheessa kun kolonialismi on ollut täydessä vauhdissa Afrikan mantereella Suomi on ollut Venäjän suuriruhtinaskunta eikä missään tekemisissä kolonialismin kanssa.
Eräänlaista kolonialismia on myös se, että tullaan vapaaehtoisesti toiseen maahan ja aletaan siellä sitten paasaamaan mikä on pielessä kulttuurissa, tavoissa ja toiminnoissa ja kuinka paha mieli muualta tulleille niistä tulee.
Pacon mielestä on myös ristiriitaista, että Leninin patsaat poistettiin Ukrainan sodan myötä, mutta Afrikan tähteä ei voida poistaa päiväkodeista. Kyllä Paco, suurinta osaa suomalaista koskettaa Neuvostoliiton ja nykyään Venäjän tekemät kauheudet huomattvasti enemmän kuin se, loukkaantuko jo
Tämä nyt viimeistään paljasti, että paco todellakin on putinin miehiä. Tullut tänne vain aiheuttamaan kiistoja ja hämmennystä. Varmasti tullut maahamme venäjän kautta.
Afrikassa on vaarallista syntyä albiinoksi mustille vanhemmille. Se tullaan todennäköisesti tappamaan noitana tai demonina. Sellaista kulttuuria siellä vielä on tänäkin päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Intersektionaalit tekevät vain hallaa alkuperäiskansoille ja lapsille. Kysehän ei ole pilkasta.
He ovat hyvätahtoisia hölmöjä ja aina olleet. Tai eivät he itse asiassa ole koskaan olleet hyväntahtoisia, pelkkiä hölmöjä.
Näköjään historia halutaan piilottaa jos se ei vastaa nykypäivän arvoja.
Voisiko Paco Diop kertoa minkäläinen on tämän päivän "steroeotyyppi" afrikkalaisesta?
Minunkin mielestä halutaan kieltää omat juuret, kun ei haltuta näyttää, millaisia vaikka afrikkalaiset ovat. Kaikki maailman ihmiset on olevinaan saman näköisiä vaikka oikeasti meitä on eri kansallisuuksia ja mitä hävettävää missään kansallisuudessa on? Sama kuin jos jossain pelissä näkyisi suomalainen tai saunan kuva ja se pitäis äkkiä piilottaa, ettei loukata suomalaisia. Lapset ei ainakaan opi asioita piilottamalla mitään,
Vierailija kirjoitti:
Voisiko Paco Diop kertoa minkäläinen on tämän päivän "steroeotyyppi" afrikkalaisesta?
Aivokirugi Kaliforniassa. Ajelee Ferrarilla.
-Paco
Stereotypiat eivät ole rasismia. Rasismia onpitää toista huonompana ja alempiarvoisena ihonvärin perusteella.
Terveiset itä-Afrikasta! On se niin hassua, että me ollaan huolissaan siitä, että afrikkalaisesta kulttuurista tuodaan esiin tuollaista kuvaa (kuvitus), kun taas täällä paikalliset haluavat juurikin tuoda esiin perinteitä ja perinteistä pukeutumista. Toki suurkaupungissa ei näe enää vastaavaa pukeutumista kuin satunnaisesti, mutta meneppä puskaan, niin jo löytyy ja ovat ylpeitä siitä. Itse olen pelannut afrikan tähteä ystävien kanssa ja yksikään ei pahoittanut mieltään. Ehkä olen vain tyhmä, että en näe siinä sen enempää pahaa kuin pelissä jossa rakennetaan junarataa intiaanien maille... No, me jatkamme edelleen pelaamista ja näytämme tukemme ja rakkautemme afrikan mantereelle konkreettisesti muilla keinoin kuin hävittämällä pelin.
Vierailija kirjoitti:
Woke-porukat pitävät muita tyhminä. Lapsikin tajuaa nykyisin, että kaikki afrikkalaiset eivät asu heinillä katetuissa savimajoissa, merellä ei mene vain purjelaiva (St.Helenan saaren lähellä) ja Saudeissa mennään muillakin peleillä kuin kameleilla.
Lisäksi he eivät tajua, että lapsi tykkää katella sitä karttaa, oppii siitä eri paikkoja (auttoi oikeesti mantsan kokeissa) ja se on kunnianosoitus Afrikalle. Sama kuin Geishassa.
" kunnianosoitus Afrikalle."
Joo mutta pelin idea on leikkiä kolonialismia. Matkustetaan ympäri ja etsitään timantteja. Jos tietää sen oikean timantin, afrikan tähden, taustan niin vähintään erikoista on tehdä timanttikaivoksista ja riistosta peli. Kolonialismi johti paljoon pahaan, rikkaudet vietiin muualle, maiden rajat on keksittyjä joten mm hutujen ja tutsien välinen sota ym.
Minä kyllä tykkäsin afrikan tähteä pelata lapsena, mutta en ehkä tykkäisi että Suomen suuriruhtinaskunnasta olisi vastaavanlainen venäläinen peli.
Vierailija kirjoitti:
Näköjään historia halutaan piilottaa jos se ei vastaa nykypäivän arvoja.
Tai vähintäänkin se pitää varustaa "sisältövaroituksella".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Woke-porukat pitävät muita tyhminä. Lapsikin tajuaa nykyisin, että kaikki afrikkalaiset eivät asu heinillä katetuissa savimajoissa, merellä ei mene vain purjelaiva (St.Helenan saaren lähellä) ja Saudeissa mennään muillakin peleillä kuin kameleilla.
Lisäksi he eivät tajua, että lapsi tykkää katella sitä karttaa, oppii siitä eri paikkoja (auttoi oikeesti mantsan kokeissa) ja se on kunnianosoitus Afrikalle. Sama kuin Geishassa.
" kunnianosoitus Afrikalle."
Joo mutta pelin idea on leikkiä kolonialismia. Matkustetaan ympäri ja etsitään timantteja. Jos tietää sen oikean timantin, afrikan tähden, taustan niin vähintään erikoista on tehdä timanttikaivoksista ja riistosta peli. Kolonialismi johti paljoon pahaan, rikkaudet vietiin muualle, maiden rajat on keksittyjä joten mm hutujen ja tutsien välinen sota ym.
Minä kyllä tykkäsin afrikan tähteä pelata lapsena, mutta en ehkä tykkäisi että Suomen suuriruhtinaskunnasta olisi vastaavanlainen venäläinen peli.
On niin paljon muitakin pelejä, jotka perustuvat riistämiseen ja jopa alistamiseen, vieläpä paljon suorasukaisemmin kuin Afrikan tähdessä. Poltetaanko ne kaikki ja pelataanko jatkossa vain jotain Muumi-peliä ennen kuin siitäkin löydetään ongelmia?
Vierailija kirjoitti:
Afrikan tähtihän se onkin osa suomalaisia tapoja ja kulttuuria puhtaimmillaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Afrikan tähtihän se onkin osa suomalaisia tapoja ja kulttuuria puhtaimmillaan...
Peli jota on pelanneet jo monet sukupolvet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peli jota on pelanneet jo monet sukupolvet.
Monikohan suomalainen ei ole koskaan pelannut?
Intersektionaalinen tyhmyys ja sivistymättömyyden ylistys yhdistettynä elitistiseen ylemmyydentunteeseen ja hyvesignalointiin on kamala kombinaatio.
Vierailija kirjoitti:
Afrikkalaiset istuu nykyään netin ääressä huijaamasa valkoisia valaita :(
Realitypeliä ja aarteen etsintää.
Mitäs ne kallonmittaukset ja kallojen varastamiset mielestäsi olivat? Entä eugeniikka jolla todistettiin r o t u m m e alemmuutta ja tyhmyyttä? Entä väitteet kielemme kehittymättömyydestä ja kelpaamattonuudesta akateemiseen työskentelyyn?