Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kohta olen siinä iässä, että minulla alkaa vaihdevuodet. Mutta miksi tiedän aiheesta niin vöhän?

Vierailija
06.01.2025 |

Miksi minua ei ole opetettu aiheesta esim koulussa? 

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niistä ei ole puhuttu paljon, koska ovat 'vanhojen naisten juttuja'. Vanhenevilla naisilla ei ole nähty olevan niin arvoa. Hyvä kun asia on muuttumassa pikkuhiljaa.

T. N, vaihdevuosissa

Vierailija
22/47 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niistä ei ole puhuttu paljon, koska ovat 'vanhojen naisten juttuja'. Vanhenevilla naisilla ei ole nähty olevan niin arvoa. Hyvä kun asia on muuttumassa pikkuhiljaa.

T. N, vaihdevuosissa

No tämäpä juuri. Tästäkin ketjusta kyllä huomaa minkä arvon yhteiskunta antaa vanhoille naisille

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tuntemani voimaantunut 5-kymppinen vaahtosi hormonipäissään vähän aikaa sitten, että Suomeen pitäisi saada vaihdevuosineuvolat, kun vauvoillekin on oma neuvola. Voi elämän kevät, siis aikuinen ihminen ei osaa katsoa netistä tai kysyä gynekologilta asiasta... Vauvat sentään eivät vielä osaa lukea, joten heidän neuvolapalvelunsa ymmärrän.

Vierailija
24/47 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. N, vaihdevuosissa

Siis missä tähän "arvottomuuteen" voi siis törmätä? Itse olen 51-vuotias, eikä todellakaan tunnu lainkaan arvottomalta, päinvastoin. Ehkä jos nainen ei ole koskaan itsenäistynyt ja aikuistunut, hän vielä vanhuuden kynnykselläkin näkee itsensä vain objektina, ja sitten pahoittaa mielensä kun ei enää käy seksiobjektiksi kuin omalle ikivanhalle ukolleen tai sitten pervoille. :) Ns. täyspäiset naiset taas eivät voisi vähempää välittää pervojen huomiosta.

Vierailija
25/47 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietoa on helposti saatavilla. Jotenkin olet onnistunut sen skippaamaan

Vierailija
26/47 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ollut mitään mihin olis tarvinnut tietoa. Kuukautiset vain loppuivat. 

Vierailija
27/47 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. N, vaihdevuosissa

Siis missä tähän "arvottomuuteen" voi siis törmätä? Itse olen 51-vuotias, eikä todellakaan tunnu lainkaan arvottomalta, päinvastoin. Ehkä jos nainen ei ole koskaan itsenäistynyt ja aikuistunut, hän vielä vanhuuden kynnykselläkin näkee itsensä vain objektina, ja sitten pahoittaa mielensä kun ei enää käy seksiobjektiksi kuin omalle ikivanhalle ukolleen tai sitten pervoille. :) Ns. täyspäiset naiset taas eivät voisi vähempää välittää pervojen huomiosta.

Tällä palstalla kyllä voi päivittäin muutaman kerran törmätä vanhempia naisia turhina ja vastenmielisinä ja turhan päiten hankalina pitäviin ketjuihin . Iso osa niistä on provoja, mutta kuvaa se silti sitä, mikä tässä yhteiskunnassa on taustavire.

Vierailija
28/47 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa, miten olet onnistunut jäämään ilman infoa. Olen 30v ja tottakai tiennyt vaihdevuosista jo jotain 15 vuotta. 

Vierailija
29/47 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liian kaukainen asia opettaa teineille jotka osaa hädintuskin ajatella tunnin päähän. Onneksi meillä on nykyään intternetti josta löytyy kaikenlaista.

Jaa? Kaiken maailman sodat heille kyllä opetetaan. 

Se taas on historiaa, hieman eri asia. Tosin lienee yhtä turhaa.

Kumpikaan ei ole turhaa. Mutta kaiken ikäiset, ihmiset, myös teinit tarvitsevat tietoa siitä, mihin erilaiset henkilökohtaiset ja yhteiskunnalliset valinnat ovat yleensä johtaneet - siis historiaa. Vaihdevuositietoa taas aletaan tarvita vasta vähän ennen vaihdevuosia.

No ihan sellainen "pikkujuttu" olisi ollut kiva tietää jo etukäteen, että ne vaihtarioireet alkaakin jo nelikymppisenä eikä vasta joskus +55-vuotiaana..

ei ap

Vierailija
30/47 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varaa puolen tunnin gyne aika.

Pyydä sisätutkimus ja kysy kaikki mitä keksit.

Kirjoita kysymykset lapulle, jos jännittää.

Aikuinen nainen käy joka toinen vuosi tarkistuttamassa itsensä.

Exkaunotar56v

Käytkö muillakin erikoislääkäreillä joka toinen vuosi? Helppoa rahaa lääkäreille, kun terveet ravaa siellä.

Jos tuo olisi "pakollista", yhteiskunta maksaisi sen.

Vierailija
31/47 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. N, vaihdevuosissa

No tämäpä juuri. Tästäkin ketjusta kyllä huomaa minkä arvon yhteiskunta antaa vanhoille naisille

Eikä vain vanhoille koska nuo vaihtarioireet tulee jo keski-iässä.

Vierailija
32/47 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olet ääliö.

Vierailija
33/47 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 47 ja googlannut ja lukenut viimeiset pari vuotta vaikka mitä vaihdevuosista. Silti tuntuu että tiedän niistä yhä vähemmän. En tiedä onko aihe niin epämääräinen ettei siitä edes ole olemassa tarkkaa tietoa vai mistä johtuu että eri lähteistä saa niin erilaista tietoa ja suosituksia. Julkiseen terveydenhoitoon ei pääse edes pää kainalossa, saati sitten kysyäkseen hormonikorvaushoidosta. Yksityinen maksaa ja arpapeliä silloinkin sattuuko lääkäri joka aiheesta jotain tietää.

Vierailija
34/47 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. N, vaihdevuosissa

Jotkut naiset kokee suurena loukkauksena sen, että "muuttuvat miehille näkymättömiksi" vaihdevuosien jälkeen. Huomasin sen kyllä itsekin, jokin kummallinen "tsekkaus" jäi miesten puolelta pois. Sowhat? On muutakin elämää ja miesten kanssa voi muutenkin olla tekemisissä kuin seksuaalisen viehätysvoiman avulla. :) Esimerkiksi viisaiden ja empaattisten keskustelujen.

Vierailija
35/47 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Syyttäkää minua, Kekkosta". Kuulut vaikenemisen kulttuurin viimeiseen sukupolveen. Toivottavasti.

Vierailija
36/47 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 47 ja googlannut ja lukenut viimeiset pari vuotta vaikka mitä vaihdevuosista. Silti tuntuu että tiedän niistä yhä vähemmän. En tiedä onko aihe niin epämääräinen ettei siitä edes ole olemassa tarkkaa tietoa vai mistä johtuu että eri lähteistä saa niin erilaista tietoa ja suosituksia. Julkiseen terveydenhoitoon ei pääse edes pää kainalossa, saati sitten kysyäkseen hormonikorvaushoidosta. Yksityinen maksaa ja arpapeliä silloinkin sattuuko lääkäri joka aiheesta jotain tietää.

Kolmas vaihtoehto. Tätä ei ole oikein kunnolla tutkittu, koska lääketiede keskittyy käytännössä vain miehiin. Naisissa kiinnostaa raskaus ja synnyttäminen siksi, että lapsi voi olla poika, ja ehkäisy siksi, että se liittyy miesten mukavaan elämään. Vaihdevuosissa ei ole ketään miestä hyötymässä, niin ei ole kiinnostava tutkimuskohde.

Tosin joku gyne perusteli vähän aikaa sitten lehdessä sitä, että vaihdevuosia kannattaisi tutkia ja hoitaa paremmin juuri naisen perheen mukavammalla elämällä. Kas kun hankalat vaihdevuosioireet voivat tehdä naisesta väsyneen, kiukkuisen tai liian kipeän toimimaan hyvin, ja silloin voi mies ja (poika?)lapsetkin kärsiä!

Vierailija
37/47 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä ei ole paljon mitään tiedettävää. Elämä jatkuu kuten ennenkin hikoilutti vähän enemmän tai ei.

En tarvinnut mitään hormoneja kun otti rennosti vaan eikä alkanut stressaamaan. Elämää se vaan on.

Vierailija
38/47 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pertti, sinulla ei ole, eikä tule, vaihdevuosia.

Miehilläkin on vaihdevuodet. 

Vierailija
39/47 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolmas vaihtoehto. Tätä ei ole oikein kunnolla tutkittu, koska lääketiede keskittyy käytännössä vain miehiin. Naisissa kiinnostaa raskaus ja synnyttäminen siksi, että lapsi voi olla poika, ja ehkäisy siksi, että se liittyy miesten mukavaan elämään. Vaihdevuosissa ei ole ketään miestä hyötymässä, niin ei ole kiinnostava tutkimuskohde.

Tosin joku gyne perusteli vähän aikaa sit

Miestenkö nyt sitten pitäisi pelastaa naiset ikääntymisen ikeen alta? 

Vierailija
40/47 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosin joku gyne perusteli vähän aikaa sit

Teininä tulee syömishäiriö ja kiltin tytön syndrooma, parikymppisenä erityisherkkyys, kolmekymppisenä syrjitään äitiyden takia, nelikymppisenä tyhmä aviomies ei arvosta kristallikurssilla löytynyttä sisäistä jumalatarta, viisikymppisenä ei päästetä pörssiyhtiön hallitukseen ja kuusikymppisenä miehet syrjivät, kun eivät tarjoa leffarooleja. Seitsemänkymppisenä naista vasta syrjitäänkin. Koska miehet sovinistisuuttaan kuolevat ja vievät parhaat hautapaikat nuorempina kuin naiset, vanhustenhoidon ongelmat koskevat enemmän naisia, koska miehet kuolevat liian aikaisin ja jättävät toksisuuttaan naiset Esperi Caren lattioille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kahdeksan