Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laminaatti muovimaton päälle?

Vierailija
06.01.2025 |

Toivoisin kommentteja puolesta ja vastaan laminaatin asentamisesta. Poistaako alkuperäinen muovimatto (vuodelta 1987), jonka liimauksissa mahdollisesti käytetty asbestia vai jättääkö se laminaatin alle? Poistoon tarvitsisi ensin tehdä asbesti kartoitus ja jos löytyy, niin sitten ammattilaiset poistamaan. Halvempaa olisi jättää paikoilleen, mutta tuntuu inhalta vaihtoehdolta.

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta asuntoa jossa on tämmöisiä haistapaskakerroksia jätetty.

Hölmöimmissä viel eri huoneissa erilainen kakku niin huoneet eivät ole samassa korossa ja eritasokynnyksiä siellä täällä.

Hutilointi ja halvalla tekeminen haisee heti.

Vierailija
62/83 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on kyllä "ammattilaisiltakin" pelottavia kommentteja. Muovimattoa ei saa jättää uuden lattiapinnoitteen alle eteisessä, keittiössä, kylpyhuoneessa eikä missään tilassa jonka lattia on maanvaraisella laatalla. Kyse ei ole asbestista vaan siitä, että ajan saatossa vanha muovimatto ja sen alla oleva liima alkaa hajota. Näin asuntoon tulee hajoamisen seurauksena mikrobeita ja sisäilmaongelma on valmis. Hyvä rakennustapa tämän osalta on ollut voimassa vuodesta 2014 alkaen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä isä (63v) kävi ottamassa muovimaton pois. Sanoi vain, että "eipä se ehdi minua tappamaan, vaikka olisi kuinka ärhäkkä aspesti."

Vierailija
64/83 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laminaattilaatathan voi vaikka purkaa aika kevysesti pois, jos tulee ikävä sitä alle jäänyttä muovimattoa. Ei se oikeastaan ole käytävämattoa kummempi asia.

Jos taas alkaa niitä vanhoja asbestiliimalla liimattuja mattoja repia, niin silloin kyllä tarvitaan asbestityön tekijät. Ja hintaakin tulee.

Muistakaa mammat, että laminattilattiaa ei saa pestä tavallisella peusaineella tai se töhriintyy ja voi menettä äne hyvä ominaisuutensa.  Ei se yleeensä juuri pesemistä kaipaakaan.

Vierailija
65/83 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmahan on se, että jos myy asunnon, niin papereissa on maininta asbestikartoitusta ei ole tehty. Se voi vaikuttaa myyntiin. Mutta mitään terveyshaittaa siitä ei ole, jos on asbestia. Ei se sieltä mihinkään pölise. Aina se laminaatti laitetaan maton päälle. Jossain vaiheessa koko talo pistetään kaivinkoneella kumoon.

Vierailija
66/83 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korjauksisa pitää välttää turhien kerrosten muodostumista. Muovimatto pois.

Omassa asunnossani on tilanne, että eteiseen ei mahdu mattoa, koska siinä on ilmeisesti monta lattiapäällystettä päällekkäin. Asunnon oven ja kylpyhuoneen oven saa vain vaivoin auki.

Vierailija
67/83 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se vanhan maton alusjuutti haisee kissankeselle. Itse poistaisin. Ainoastaan jos olisin tekemässä juostenkustua myyntimeikkausta niin sitten antaisin olla, kun en itse joudu sit haistelemaan.

Asbestikartoitus on halpa. Tuon tekisin jokatapauksessa. Voi olla että saakin purkaa normipurkuna / itse.

Paljonko sellainen kartoitus maksaa? Noin suunnilleen, tarkoitan.

Vierailija
68/83 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osta asuntoa jossa on tämmöisiä haistapaskakerroksia jätetty.

Hölmöimmissä viel eri huoneissa erilainen kakku niin huoneet eivät ole samassa korossa ja eritasokynnyksiä siellä täällä.

Hutilointi ja halvalla tekeminen haisee heti.

Olen kerran käynyt asuntoesittelyssä Meilahdessa päin. Astuessani eteisestä olohuoneeseen olin kaatua. Olohuoneen lattia oli aivan eri korkeudella kuin eteisen lattia. 

Vierailija
69/83 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä isä (63v) kävi ottamassa muovimaton pois. Sanoi vain, että "eipä se ehdi minua tappamaan, vaikka olisi kuinka ärhäkkä aspesti."

Asuntonne ilmaan jäi kuitenkin leijailemaan asbestipölyä, jos sitä oli lattian alla. Se on uhka teille ja jos teillä on kotona asuvia lapsia, se on vaarallista heillekin.

Vierailija
70/83 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laminaattilaatathan voi vaikka purkaa aika kevysesti pois, jos tulee ikävä sitä alle jäänyttä muovimattoa. Ei se oikeastaan ole käytävämattoa kummempi asia.

Jos taas alkaa niitä vanhoja asbestiliimalla liimattuja mattoja repia, niin silloin kyllä tarvitaan asbestityön tekijät. Ja hintaakin tulee.

Muistakaa mammat, että laminattilattiaa ei saa pestä tavallisella peusaineella tai se töhriintyy ja voi menettä äne hyvä ominaisuutensa.  Ei se yleeensä juuri pesemistä kaipaakaan.

Mutta yksin asuvien miesten ei mielestäsi tarvitse varoa. Myös he pesevät lattiaa. Toivottavasti pesevät.

Vierailija
71/83 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee ensin asbestikartoitus ja päätä vasta sitten.

Eihän sitä kannata tehdä jos maton jättää sinne. Jos purkaa meinaa niin sitten ehdottomasti. Mutta, miettisin äänieristystä jos kyseessä kerrostalo, toi kopinaääni joka naapureita härnää johtuu väärin asennetusta laminaatista/parketista!

Vierailija
72/83 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laki vaatii asbestitutkimukset jos aikoo poistaa tuon ikäisestä talosta muovimaton. Ei auta, vaikka kyseessä ok-talo ja jätätte tutkimuksen tekemättä. Voitte joutua vastuuseen myöhemmin, kun talo vaihtaa omistajaa. Joko te, tai perikunta.

Vierailija
73/83 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se vanhan maton alusjuutti haisee kissankeselle. Itse poistaisin. Ainoastaan jos olisin tekemässä juostenkustua myyntimeikkausta niin sitten antaisin olla, kun en itse joudu sit haistelemaan.

Asbestikartoitus on halpa. Tuon tekisin jokatapauksessa. Voi olla että saakin purkaa normipurkuna / itse.

Paljonko sellainen kartoitus maksaa? Noin suunnilleen, tarkoitan.

Sen voi teettää itse. Ohjeet löytyy netistä. Me käytettiin tätä. Otettiin itse näyte ohjeen mukaan. Maksoi kolme vuotta sitten 70e

https://www.pohjolanasbestikartoitus.fi/asbestinaytteenotto.html

Vierailija
74/83 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI todellakaan kannata jättää. Tein asbestikartoitukset, poistin itse vanhan laminaatin alta koko talosta muovimatot, hioin liimajäämät, heitin askeleristyksen ja uudet laminaatit. Myyntitilanteessa on mukava sanoa että homma on hoidettu.

Kova homma, mutta ilmanlaatu parani totaalisesti.

Vierailija
75/83 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvun lopulla meillä sattui keittiössä pieni vuotovahinko. Kyseessä VVO:n vuokratalo 60-luvun alusta. Remppamies tuli, repi keittiön muovimaton irti, ilman hengityssuojainta, ja laittoi uuden muovimaton tilalle, heitti vain siihen ja naulasi jalkalistat takaisin. Eipä käynyt mielessäkään silloin, että tuon ikäisissä taloissa asbesti on yhtä yleistä kuin 2x4 lankut ja rautanaulat.

Vierailija
76/83 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta se pöly jää leijumaan kaikkialle, jos tilaa ei kunnolla eristetty muovilla ennen purkua. Isäsi oli tyhmä, ottaessaan noin nuorena tuollaisen riskin.

Vierailija
77/83 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"""""

Voi olla vanha askeleriste tosiaan homeessa kun niitä on aikoinaan kosteaan pintaan läiskitty tai siivousvesiä on mennyt laidoilta alle.

Joka tapauksessa kuten pari muutakin jo mainitsi: 100% varmuudella se vanhan maton alunen haisee niin kuolemalle että huokuu koko kämppään se ällötys.

Omasta asunnosta ottaisin aina pois."""

Eihän se home siellä alla elä jos kosteutta ei tule kokoajan lisää! Eli jos joku vuotaa/tihkuu edes vähän. Ekä taatusti haisekkaan laminaatin/parketin läpi. 

Vierailija
78/83 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Itsetasoittuvan tasoitteen löröttely ei ole vaikeaa."

Vaatii se vähän kokemusta kuitenkin. Se ei ole ihan niin itsetasoittuvaa kuin annetaan ymmärtää.

Vierailija
79/83 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin on käytetty asbestia.

Asbestia oli muovimatoissa ja tasoitteissa vuoteen 1993. 

Siis sai olla. Ei silti ollut läheskään kaikissa.

Vierailija
80/83 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin on käytetty asbestia.

Yksi asbestikuitu riittää keuhkosyöpään joten tuskin ottaisit riskiä repiä mattoa irti ilman etukäteen tehtyä tutkimusta.

Sinun teoriasi mukaan kaikki 70-luvulla eläneet olisivat jo kaikki kuolleet keuhkosyöpään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi seitsemän