Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tosiaan niin että korkeakoulutetut työttömät ei ota vastaan huonopalkkaista työtä?

Vierailija
06.01.2025 |

Eikö he mene siivoojiksi,kaupan kassalle, tarjoilijaksi,taksikuskiksi,bussikuskiksi tai vaikka rakennuksille rakentajaksi? He odottavat että saavat sen siistin ja hyväpalkkaisen korkeakoulutetun työn?

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä tarjota, joten ei ole tosiaan niin. 

Vierailija
42/59 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korkeakoulutettuja ei palkata matalapalkkatöihin. Syynä se että heti kun löytyy parempaa, niin he lähtevät pois. 

Matalapalkkatöihin tarvitaan yhtä hyvin koulutus ja/tai työkokemusta. 

Ja myös motivaatiota ja halua sitoutua ao.työhön.

Kyse ei ole vain palkasta (yhtään sitä väheksymättä), vaan  myös siitä, että moni useamman vuoden opiskellut (,konka korkeampi koulutus kestää)  haluaa minusta perustellusti päästä käyttämään edes vähän siitä, mitä on opiskeluaikanaan oppinut.

Moni korkeakoulutettu saa palkkaa huomattavasti vähemmän kuin osa vähemmän koulutetuista.

Mutta jos tämän sanoo ääneen, niin ssattaa saada kuulla vain, että miksi oli idiootti ja opiskeli "väärää alaa"...

Sinkkumies

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön on nirso prinsessa. Myös korkeakoulutettu työtön.

Vierailija
44/59 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmää yleistämistä. Olen ollut matalapalkkatyössä useita vuosia ja palkka oli sama tai jopa parempi kuin ne apurahat, joita tutkimukseen myönnettiin. Vaikea oli päästä. Hain parin kuukauden aikana kymmeniin siivous-, kahvila- tai kaupan alan kokoaikaiseen tai osa-aikaiseen paikkaan. Työpaikan sain vuokrafirmasta ja sieltäkin vasta kun soitin hylkäävän päätöksen jälkeen. Tämä oli ainoa paikka jonne pääsin edes haastatteluun vaikka työkokemusta oli niin siivouksesta kuin ravintola-alaltakin. Tyhmää ylenkatsoa näitä töitä. Kaupassa tai siivoamassa ei todellakaan pärjää kuka vain. Varsinkaan jos sitä halua töiden tekemiseen ei ole

Vierailija
45/59 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin oikein mielelläni vastaan työn Prisman hyllyttäjänä. Se olisi toki osa-aikainen ja työ on fyysistä (ja vaatii tarkkuutta ja nopeutta ja välissä pitää olla mukava asiakkaille), mutta menisin mielelläni.  Mutta kun en pääse edes haastatteluun! 

Olen 5-kymppinen, minulla on korkeakoulututkinto ja lähes 30 vuotta työkokemusta. Minulla ei ole kuitenkaan kaupan alalta kokemusta tältä vuosituhannelta, eikä ne palkkaa mihinkään näin vanhaa. 

Vierailija
46/59 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Suomessa hakeutuu opiskelemaan suorittaakseen korkeamman koulutuksen, jotta saisi tulevaisuudessa paremman palkan, niin ainakin Suomessa kannattaa varautua pettymykseen.

Mutta tähänkin tarjitaan lääkkeeksi lisäkoulutusta ja tietysti myös vittuilua, että miksei halua/ halumnut opiskella "oikeita aloja" 

Sinkkumies

Vierailija
47/59 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entiset kokkarikansanedustajat vuositolkulla soputumiseläkkeellä 5000€/kk ku se Helsinki on niin kaukana ei sinne voi lähteä töihin.

Sopeutumiseläkeläisten tilastojen kärjessä taitaa kyllä olla enimmäkseen punasta ja vihreää väriä tunnustavat.

Vierailija
48/59 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupan kassalle en mene enää vaikka maksettaisiin oman alani palkka, se on niin kauheaa työtä. Siivoojaksi, tarjoilijaksi tai kuskiksi ei kuka tahansa pääse

Siihen on ja pitää olla aina oikeus. Ei ketään saa pakottaa työhön joka on vastenmielinen. Ravintola- alalle oli viime keväänä jonkun verran paikkoja, mutta koulutusta ja kokemusta vaadittiin joka paikkaan. Harjoittelemassa olen ollut, vakituiseksi en kelpaa. Kurssit täynnä, ottavat nuorempia, se on oikein. Paras olisi se että useimmat voisivat työskennellä "omalla" alallaan.

Vierailija
49/59 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näytä huonolta CV:ssä verrattuna viiden vuoden työttömyyteen...Ja pientä pätkää ei sinne tarvitse laittaakaan...

Vierailija
50/59 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtio on satsannut koulutukseni. Miksei sitten hyödynnä sitä?

Vierailija
51/59 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korkeakoulutus on investointi. Kyllähän investoinnilleen/sijoitukselleen haluaa tuottaa. Koulutus menisi silloin aivan hukkaan.

Tämä. Käytännössä pakotetaan ottamaan opintolaina, ja se lainahan pitäisi jollakin pystyä maksamaan takaisinkin. Aikamoista maksella tämän hetken koroilla lyhennyksiä neljästi vuodessa, jos on matalapalkka-alalla.

Vierailija
52/59 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mene ainakaan mun puoliso. Seniori osaaja it-alalla. Menettäisi ammattitaitonsa jos tekisi muuta. Jäänyt vasta työttömäksi ja on vireillä rektyä mutta ne kestää. Palkasta toki joustaa mutta työstä ei.

Vierailija
53/59 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmää yleistämistä. Olen ollut matalapalkkatyössä useita vuosia ja palkka oli sama tai jopa parempi kuin ne apurahat, joita tutkimukseen myönnettiin. Vaikea oli päästä. Hain parin kuukauden aikana kymmeniin siivous-, kahvila- tai kaupan alan kokoaikaiseen tai osa-aikaiseen paikkaan. Työpaikan sain vuokrafirmasta ja sieltäkin vasta kun soitin hylkäävän päätöksen jälkeen. Tämä oli ainoa paikka jonne pääsin edes haastatteluun vaikka työkokemusta oli niin siivouksesta kuin ravintola-alaltakin. Tyhmää ylenkatsoa näitä töitä. Kaupassa tai siivoamassa ei todellakaan pärjää kuka vain. Varsinkaan jos sitä halua töiden tekemiseen ei ole

Voiko vuokrafirmaan soittaa sen jälkeen, kun sieltä saa automaattivastauksen: "Älä vastaa tähän viestiin. Meillä on paljon hakijoita, joten kaikkia ei voida haastatella ..."

Vierailija
54/59 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen työ on tosi huono cv:ssä. Vie uskottavuuden. Ja samalla se vie ajan ja voimat etsiä oman alan työtä. Ymmärrän ettei heti ota vastaan mitä tahansa työtä. Siksi työnhaussa onkin ollut ammattisuoja. En tiedä onko enää.

Höpöhöpö. Itse menin maisterina mäkkärin kassalle ja sitä on pidetty ihan hyvänä cv:n täytteenä, koska osoittaa että pystyn tekemään myös paineen alla töitä enkä pelkää ns iskeä käsiä p*skaan.

Suurin osa kaupoista, siivousfirmoista yms ei vain ota korkeakoulutettuja töihin, koska arvelevat heidän lähtevän firmasta pian. Mikä on totuuskin, koska ei kukaan käy korkeakoulua kääntääkseen loppuikänsä pihviä burgeriravintolassa.

Ohis, mutta en oikein ymmärrä miksi korkeakoulutettuja ei huolita näihin hommiin, mutta nuoria opiskelijoita kyllä huolitaan... vaikka opiskelijoiden kohdalla on 100% varmaa, että he lähtevät firmasta pian! Mikä logiikka siinä on?

(Ja olen itse korkeakoulutettu, joten minulla on omaakin kokemusta siitä, ettei hakemuksiin vastata noista paikoista.)

Vierailija
55/59 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin saada siivoojan työtä. Eivät ottaneet. Akateemiset kuulemma lähtevät heti kun saavat oman alan töitä. 

Vierailija
56/59 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes halua korkeakoulututkintoani vastaavia töitä. Mutta jos jätän kaikki korkeakouluopinnot ja niihin liittyvät työt CV:stä pois, siihen ei jää kuin teini-iän kesätyöt. En varmaan saisi sillä töitä.

Minunko siis pitäisi laatia koko työhakemus siltä pohjalta, että "haen näitä töitä, koska en halua tehdä korkeakoulututkintoani vastaavia työtehtäviä"? Ja tämä olisi siis ihan täyttä totta.

Olisiko hakemukseni uskottava? Pääsisinkö haastatteluun? Se olisi minulle jo aika kova saavutus!

Vierailija
57/59 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiempien perustelujen lisäksi korkeakoulutetut ei (kovin helpolla ainakaan) ota huonopalkkaista työtä, koska korkeakoulutetut saa tyypillisestä liitostaan hyvää työttömyystukea. Se tuki voi olla esim 60-80% edellisvuoden ansioista, joten se itsessään on vähintään sama kuin suomalaisten mediaanipalkka 3500e/kk. Toki tästäkin verotus ottaa osansa, mutta silti tilille kilahtaa enemmän rahaa kuin siivoojan, hyllyttäjän tai puhelinmyyjän työstä. Jos suinkin on oman alan työkokemusta taustalla, niin kyllä sen puolisen vuotta ainakin kannattaa oma energia täsmätä oman alan työpaikan saamiseen eikä mihinkään duunarihommiin. Etenkin kun nykyään duunarityössäkin se hakuprosessi sisältää monta eri haastattelua ja vaihetta (hs teki tästä viime vuonna artikkelinkin)

Vierailija
58/59 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun veli on korkeakoulutettu ja hänellä kesti 4 vuotta ennen kuin sai työpaikan edellisen jälkeen. Haki koko ajan myös matalapalkka-alan töitä, mutta sinne ei päässyt, koska oli ylikoulutettu. Ei matalapalkka-alan töihin oteta kuin vähäisesti koulutettuja, koska oletuksena työnantajalla on, että se korkeasti koulutettu vaihtaa kumminkin työpaikkaa heti, kun saa oman alan töitä.

Vierailija
59/59 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiempien perustelujen lisäksi korkeakoulutetut ei (kovin helpolla ainakaan) ota huonopalkkaista työtä, koska korkeakoulutetut saa tyypillisestä liitostaan hyvää työttömyystukea. Se tuki voi olla esim 60-80% edellisvuoden ansioista, joten se itsessään on vähintään sama kuin suomalaisten mediaanipalkka 3500e/kk. Toki tästäkin verotus ottaa osansa, mutta silti tilille kilahtaa enemmän rahaa kuin siivoojan, hyllyttäjän tai puhelinmyyjän työstä. Jos suinkin on oman alan työkokemusta taustalla, niin kyllä sen puolisen vuotta ainakin kannattaa oma energia täsmätä oman alan työpaikan saamiseen eikä mihinkään duunarihommiin. Etenkin kun nykyään duunarityössäkin se hakuprosessi sisältää monta eri haastattelua ja vaihetta (hs teki tästä viime vuonna artikkelinkin)

Miksi tätä on miinustettu? Tottahan se vain on, että palkkaperusteisesti maksettava työttömyyden päiväraha on hyvä kun lähtökohtaisesti on hyväpalkkaisessa duunissa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yhdeksän