Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luovutin: en voi parantaa alkoholistia, joten päästän irti

Vierailija
05.01.2025 |

25 yhteistä vuotta, kaksi lasta, koira, yhteinen firma ja kaveripiiri. Miehellä on ollut koko ajan jonkinlaista tempoilua alkoholin kanssa: ylilyöntejä, pitkiä tipattomia, salakännejä muka "tipattomilla" ja etätyöpäivinä, lääkehoitoa, terapiaa, taas "kohtuukäyttöön" palaamista, kerran pettämistäkin. Lähisuvussa on raskasta alkoholismia, ystäväpiiri aloitti juomisen jo ala-asteella.

Aiemmin nuo ylilyönnit ovat havahduttaneet hänet korjausliikkeisiin, mutta enää ei. Hänen päihdesairautensa on edennyt Minnesota-mallin mukaisesti keskivaiheeseen, jolloin mukaan on tullut vahva ongelman kieltäminen ja persoonan muuttuminen aggressiiviseksi, ilkeäksi ja muita syytteleväksi. Minun ja lasten hätä on hänelle yhdentekevää, minä vain nalkutan ja juomaan pitää päästä.

Enää ei siis jää vaihtoehtoja: erota on pakko, sillä tästä ei ole enää paluuta. En olisi ikinä uskonut, että fiksusta ja välittävästä miehestä tulee sairauden seurauksena noin täysi vastakohta entisestä itsestään. Surullista.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei alkoho,imia voi parantaa kun se ei ole sairaus vaan narsistista itsekkyyttä

Vierailija
2/22 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olkoon. Vaihtoehtona erolle on katsella tuota samaa seuraavatkin  25 vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä ja kaikkea hyvää sinulle, ap.

Mielenkiintoista kysyn, jos saan. Miten mies on reagoinut tai vastannut, kun olet sanonut lähteväsi, jos meno ei muutu? 

Vierailija
4/22 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu. Halu juomisen lopettamiseen pitää lähteä omasta itsestä kukaan muu ei pysty sitä tekemään. Vasta kun on halu raitistua niin on mahdollisuus elämään ilman alkoa. 

Vierailija
5/22 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä puhu vastaan parempaa tietoasi, et tee kuin vahinkoa.

Alkoholismi on sairaus. Narsistista itsekkyyttä VOI OLLA kieltäytyminen hoidosta tai kieltää ongelman olemassaolo, jos henkilöllä olisi hoitoon voimavaroja.

Alkoholismi on oikeasti tautiluokitus.

Vierailija
6/22 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä ja kaikkea hyvää sinulle, ap.

Mielenkiintoista kysyn, jos saan. Miten mies on reagoinut tai vastannut, kun olet sanonut lähteväsi, jos meno ei muutu? 

Hän reagoi lähtemällä baariin. Nyt perheen (viimeisen) yhteisen joululoman aikana hän on ollut kolmesti illan kavereiden kanssa ryyppäämässä, kotona hän on juonut joka päivä vähintään 1-2 olutta koko loman. Kuin uhmaikäinen, jota kieltää hakkaamasta lelulla patteria: hakkaaminen yltyy kiusallakin.

Hän ei pysty enää keskustelemaan tästä tai oikein mistään muustakaan. Ainoa ratkaisu ja pakokeino on alkoholi. Totaalinen syöksykierre. Aiemmin ei ollut näin, vaan hän pystyi reflektoimaan toimintaansa. Mutta tämä vaihe on tosiaan kuin alkoholistin oppikirjasta, jokainen saavuttaa tämän, jos juominen ei katkea ajoissa. Miehen kohdalla muutos tapahtui ihan muutamassa kuukaudessa.

Vierailija
7/22 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein kuin minun kirjoittamani. Lähdin vielä pitemmästä liitosta. En kadu, vaikka aineellisesti elämäni romahti, mutta henkisesti voin niin paljon paremmin. 

Vierailija
8/22 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olkoon. Vaihtoehtona erolle on katsella tuota samaa seuraavatkin  25 vuotta.

Valitsen ottaa tämän ihan oikeasti onnitteluna. Lähtemisen vaikeuden tietää vain joku toinen, joka on ollut samassa tilanteessa.

Alkoholismissa on se ikävä juttu, että näennäisesti perheen rikon minä, kun minä päätän lähteä, vaikka eron syy on miehen juominen. Jäätävän tunnelman luon minä "nalkutuksella", kun oikeasti syy on miehen juominen.

Jos antaisin miehen vain juoda, ei ongelmaa olisi. Mutta kun mitta on täysi, se on täysi.

Ap

Vierailija
9/22 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli hylkäät sairastavan miehesi. Luopio.

Vierailija
10/22 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkein kuin minun kirjoittamani. Lähdin vielä pitemmästä liitosta. En kadu, vaikka aineellisesti elämäni romahti, mutta henkisesti voin niin paljon paremmin. 

Haluaisitko avata enemmän? Mitä muutoksia ero toi sinulle? Onko teillä lapsia, miten he kokivat tilanteen? Miten sinun puolisosi eron jälkeen kävi? Pelkään, että omani juo yhteisen firman tai vähintään työkykynsä, kun saa vapautensa tehdä mitä lystää. Sitäkään en toki voi estää millään lailla.

Ap

Vierailija
11/22 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitsen ottaa tämän ihan oikeasti onnitteluna. Lähtemisen vaikeuden tietää vain joku toinen, joka on ollut samassa tilanteessa.

Alkoholismissa on se ikävä juttu, että näennäisesti perheen rikon minä, kun minä päätän lähteä, vaikka eron syy on miehen juominen. Jäätävän tunnelman luon minä "nalkutuksella", kun oikeasti syy on miehen juominen.

Jos antaisin miehen vain juoda, ei ongelmaa olisi. Mutta kun mitta on täysi, se on täysi.

Ap

Se oli oikeasti onnittelu,  ap. Olen itse tehnyt saman, eronnut juoposta ja tiedän kyllä mitä se on.

Voin kertoa myös, että tulet tuntemaan valtavan helpotuksen aallon kun ero toteutuu ja olet omillasi, vapaana siitä paineesta missä olet ollut vuosikaudet tai jopa vuosikymmenet. Et ehkä huomaa sitä vielä, koska olet niin tottunut siihen jatkuvaan stressiin mitä juopon puolisona olet joutunut kokemaan, mutta kun pääset lopullisesti eroon, on kuin leijuisit ilmassa kun se paine hellittää. 

Ota myös henkisesti ero ja lakkaa seuraamasta mitä hänen elämässään tapahtuu, koska se ei ole mitään hyvää ja et halua enää eron jälkeen kantaa huolta miehestä. Siksihän eroat ettei sinun tarvitsisi enää tuntea sitä ahdistusta hänen vuokseen.

Loistavasti tehty että ajattelet vihdoin itseäsi.

Vierailija
12/22 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Se oli oikeasti onnittelu,  ap. Olen itse tehnyt saman, eronnut juoposta ja tiedän kyllä mitä se on.

Voin kertoa myös, että tulet tuntemaan valtavan helpotuksen aallon kun ero toteutuu ja olet omillasi, vapaana siitä paineesta missä olet ol

Tekoäly osaa melkein tuottaa uskottavaa tekstiä. Ei näköjään aivan :D

Vierailija
13/22 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli hylkäät sairastavan miehesi. Luopio.

No, jos ihan tarkkoja ollaan, niin ensimmäisenä eropäätöksen julisti mies, kun pistin valitsemaan perheen tai juomisen väliltä. Hän valitsi alkoholin. Sittemmin hän kyllä totesi, että voisi sittenkin jatkaa yhdessä, jos vain annan hänen myös juoda. Aika huono diili kyllä minun kannaltani.

Alkoholismi on siitä erikoinen sairaus, että siitä puuttuu edetessään sairaudentunto. Alkuun sitä on, ja olenkin tukenut tipattomia ja terapioita siinä vaiheessa, kun mies on ymmärtänyt tarvitsevansa apua. Mutta nyt tuota sairaudentuntoa tai -hoitoa ei enää ole, joten vaikeapa siinä on tukena olla.

Ap

Vierailija
14/22 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvän päätöksen olet tehnyt! Pelasta itsesi ja lapset. Mies on valitettavasti valinnut hälle tärkeimmän. Alkoholi pilaa niin paljon ja sen annetaan muka olla ok.

Olen itse herännyt vasta nyt tähän, että olen itsekin pilannut lasten elämästä osan sillä, että olen vanhempana odottanut vain viikonloppua ja juhlia alkoholi mielessä. Onneksi tajusin näin 45 veenä, että haluan vapaamman loppuelämän itselleni ja läheisilleni ja päätin jättää alkoholin kokonaan vuosi sitten. 

Vierailija
15/22 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä jaksoit kauan. Teit oikein. Raitistuminen pitää lähteä itsestä. Siinä vierellä pysyminen on mahdollistamista. 

Alkoholisti pitää hylätä. 

Vierailija
16/22 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotakuta täällä näyttää kiukuttavan, että nainen pelastaa itsensä surkeasta elämästä juopon kanssa. Joidenkin mielestä naisen elämällä ei ole väliä, hän on olemassa vain palvellakseen miestä. No, ne ajat ovat takana päin.

Vierailija
17/22 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on niin yleistä, kohtalotovereita löytyy vaikka kuinka paljon. Hyvä että ihmiset ymmärtävät lähteä.

Vierailija
18/22 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko sanoa, että tällä kertaa av yllätti. Kiitos ihanista ja kannustavista viesteistä! Tiedän tekeväni oikein, ja päätökseni pitää, mutta lämmittää oikeasti sydäntä ja tekee vaikeista askelista vähän helpompia, kun niin moni tsemppaa.

Ap

Vierailija
19/22 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä jaksoit kauan. Teit oikein. Raitistuminen pitää lähteä itsestä. Siinä vierellä pysyminen on mahdollistamista. 

Alkoholisti pitää hylätä. 

Kyllä. Ja asioista on puhuttu ja kun ei parannusta ole tapahtunut niin ei ole muuta vaihtoehtoa. Et varmaan ole nainut alkoholistia. Olen nähnyt ystäväni peliriippuvaisuuden, alkoholismin, eron ja välinpitämättömyyden tavata lapsiaan. Se etenkin minua eniten vitutti, oma exäni esti minua tapaamasta lapsiani ilman syytäni. Olen vienyt ystävääni katkolle, hoitoihin ja ties minne. Melkein joka kerta kun hain hänet sieltä, ensimmäiseksi ajettiin kauppaan ostamaan kaljalaatikko. No mitäs se minulle kuuluu. Alkoholisti usein syyttää ongelmista kaikkia muita. Jos ja kun lähdet, olet syyllinen hänen mielestään. Kuitenkin oikeasti voittaja. Onni pitää itse tehdä ja sen teet. Sama mahdollisuus oli hänellä.

Vierailija
20/22 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä puhu vastaan parempaa tietoasi, et tee kuin vahinkoa.

Alkoholismi on sairaus. Narsistista itsekkyyttä VOI OLLA kieltäytyminen hoidosta tai kieltää ongelman olemassaolo, jos henkilöllä olisi hoitoon voimavaroja.

Alkoholismi on oikeasti tautiluokitus.

Niin homoudellekin on aikanaan ollut, ja pedofilialekin on. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kahdeksan