IS: Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista
Afrikan tähti -lautapelit aiotaan kerätä pois Turun päiväkodeista.
-Meillä ei ole syytä olla sellaisia versioita varmaan päiväkodeissa, jotka ylläpitävät sellaista maailmankuvaa, jota me emme halua ylläpitää, Piia Elo (sd) kertoo
Pelin on sanottu toistavan ras istisia ja kolonialistisia stereotypioita Afrikan siirtomaa-ajalta.
Elo kertoo, että keskustelut käynnistyivät alun perin Turun kaupungin varavaltuutettu Paco Diopin aloitteesta (vas).
Kommentit (3244)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirmu typerää, eihän tässä ole koskaan ollut kyse "tämän päivän kuvastosta", vaan nimenomaan historiallisesta kontekstista aivan samaan tapaan kuin Amerikka oli muinoin villi länsi. Jos peli päivitettäisiiin vastaamaan nykyistä maailmankuvaa täynnä diktaattoreja, sotilasjunttia ja verisiä sisällissotia niin se tuskin kelpaisi enää edes kauppojen hyllyille. Tämä vasemmiston vimmainen tarve muuttaa menneisyyttä vastamaan paremmin sen nykyisin ihannoimia arvoja on sairas ja vääristynyt.
Ei vasemmisto koita muuttaa menneisyyttä vaan nimenomaan kyseenalaistaa menneisyyden näkökulmia, katsoa samaa historiaa tämän päivän vinkkelistä. Euroopan palatsit on Afrikan aarteilla koristeltu ja kolonialismin historia on hirvittävän häpeällinen.
Mm. Belgian kuninkaan alaisuudessa Kongon väkiluvusta lähti 10 miljoonaa. Kansanm
Miten senegalilainen liittyy Kongon historiaan?
Ja Euroopan palatseissa ei kyllä käytännössä mitään Afrikan aarteita ole, joissain koruissa korkeintaan jalokiviä sieltä.
Seuraavaksi päiväkodeissa pelataan mun tekemää "Arvaa mun sukupuoli on tänään" -peliä!
-pimppipoika-Winner-
Vierailija kirjoitti:
Seuraavaksi päiväkodeissa pelataan mun tekemää "Arvaa mun sukupuoli on tänään" -peliä!
-pimppipoika-Winner-
Mulla on kehitteillä myös peli "Therian - arvaa, mikä eläin olen"!
-näätä-Winner-
Vierailija kirjoitti:
-pimppipoika-Winner-
Ja pihalla leikitään winner imee mustaa miestä leikkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saadaankohan tänään täyteen 100 sivua perspyyhkeiden kyyneleitä. Uskon, että tulee.
-winnerin- ja hymiöspämmääjän kitinöitähän tässä ketjussa on 95% viesteistä.
Hassua, kun 95% tulee kuitenkin sun ip-osoitteestasi "ano" ja mulla ehkä sitten se loput 5%...
-winner-
Joojoo, sinä kuvittelet näkeväsi ip-osoitteita jostain. Hyvä läppä. Voisitko mennä jollekin lasten palstalle jankuttamaan?
TIRSK! Muista "aikuinen" kirjoittaa ano-vastaus yhdestä ip-osoitteesta ja sitten se oman kommentin peukutus toisesta ip-osoitteesta ;DDDD
Ja käytä eri laitetta joka vastaukseen...
Ihan
Vai että sellaista. Vaan kun sinä et edelleenkään niitä ip-osoitteita mistään näe, joten voisitko mennä tosiaan jollekin paremmin sinulle sopivalle lastenpalstalle jankuttamaan höpösatujasi.
No mutta kun mä niin tykkään sun höpösaduistasi näissä sun sisäiseen monologiin perustuvissa juupas-eipäs-ketjuissasi.
-winner-
Vierailija kirjoitti:
-pimppipoika-Winner-
Jos laittaisit kuvan niin voimme arvuutella....
Myös hullunkuriset woke-perheet -peli on mahtava. Pervolan perheessä isä synnytti ja äiti siitti lapset!
-miestamponi-Winner-
Hehehehheeeeeeeeeeeeeeeeeee!
Uunoa koijataan tekemään nyt jo nimimerkki-winnereitä loppupäivä ;DDDD
The one and only true
-winner-
Eniten tässä ihmetyttää se että jos joku hyperherkistynyt woke saa päähänsä kieltää mitä tahansa, niin miksi siitä nousee tällainen älämölö. Hänhän saa ehdottaa mitä haluaa mutta ei täysijärkisten ihmisten pitäisi reagoida mitenkään asiaan, korkeintaan hymyillä hieman.
Kuulemma se Afrikan tähden kartta ei vastaa nykypäivän käsitystä
No se on kyllä totta...
Afrikan sarveen pitäisi piirtää merirosvon ja norsunluurannikolle veritimantit ja eteläafrikkaan mustat rosvot kun se on tunnettu rikollisuudesta..
Poohjoisafrikkaan riehuvat arabit. Ehkä tuo näyttäisi sitten enemmän tämän päivän afrikalta
Vierailija kirjoitti:
Eniten tässä ihmetyttää se että jos joku hyperherkistynyt woke saa päähänsä kieltää mitä tahansa, niin miksi siitä nousee tällainen älämölö. Hänhän saa ehdottaa mitä haluaa mutta ei täysijärkisten ihmisten pitäisi reagoida mitenkään asiaan, korkeintaan hymyillä hieman.
Läppäistä niitä pitäisi aina jokaisesta aivopierusta.
Tämä "rasisminvastainen" ja "varhaiskasvattajana" esiintyvä (koulutus puuttuu, yllätysyllätys) ukko on päässyt tavoitteeseensa, eli huomion saamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Läppäistä niitä pitäisi aina jokaisesta aivopierusta.
Sittenhän ne olisivat koko ajan mustelmilla.
Miksi ylipäätään kieltää historiallisia tosiasioita? Peli on fiktiota joka etäisesti liittyy 1800-luvun tapahtumiin. Aivan samalla tavalla kuin kirjat ja elokuvat. Ilmeisesti "Amistad" elokuvaa ei voi katsoa, koska voi samalla kannattaa orjuutta.
Onko pelin kehittäjä jo saanut rangaistuksensa rasismin lietsomisesta?
Henkilölle ei ole ongelmallista asua täällä rasistisessa riistäjämaassa ja opiskella yliopistossa nimenomaan Ranskaa, joka on jäänne kolonialismista, mutta yksi lautapeli aiheuttaa sellaista ahdistusta, että pitää irtisanoutua töistä? Ehkä vika on jossain muussa kuin pelissä.
Ja eikös ne rosvot ole valkoihoisia miehiä...voi kiesus tätä woke sekoilua!
Vierailija kirjoitti:
Onko pelin kehittäjä jo saanut rangaistuksensa rasismin lietsomisesta?
Jumala rankaisi pelin kehittäjää joka kuoli syöpään 76-vuotiaana.
Kyse ei ole vain Afrikan tähdestä. Jos antaa kiukuttelevalle lapselle aina periksi, niin jatkossa lapsi kiukuttelee kahta kauheammin ja lopulta ohjaa sinua. Kyse on siitä, ettemme halua luovuttaa woke-aktivisteille tuota valtaa säännellä historiaa ja kulttuuriamme.
Vai että sellaista. Vaan kun sinä et edelleenkään niitä ip-osoitteita mistään näe, joten voisitko mennä tosiaan jollekin paremmin sinulle sopivalle lastenpalstalle jankuttamaan höpösatujasi.