Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Luomumaitoa vauvalle?

28.02.2007 |

Onko kokemuksia/tietoa voiko 8kk ikäiselle ja sitä vanhemmalle vauvalle antaa ämkorvikkeen sijasta luomumaitoa?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
23.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mistä sitä saa?

Vierailija
2/11 |
05.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei voi. korvikkeessa lehmänmaidon proteiinit on pilkottu niin että lapsen elimistö niitä sietää, tavan maidossa (olkoonkin vaikka luomua) ei ole pilkottu joten sitä ei alle 1-vuotiaille saa antaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
14.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

luomuna jogurtti, piimä jne. ovst vstdsydtävällidrmpiä mm.

Vierailija
4/11 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai voit antaa. Terveydenhoitaja Raija Tukkinen suosittelee sitä.

Onpa Vauva-lehdessäkin ollut vuosia sitten kirjoitus asiasta.

Katso lisää linkistä:

http://kotisivu.dnainternet.net/taunotu/kokemukset/kokemukset_lapset1.h…

Minäkin annoin aikoinaan, maitoa laimennettiin keitetyllä vedellä. Tässä lainaus jostain artikkelistä liittyen em aiheeseen " Alle kolmikuisen vauvan maitoseoksessa on puolet vettä ja puolet luomumaitoa. Seos kiehautetaan. 3-8-kuisen vauvan maitoseokseen 2/3 maitoa ja 1/3 vettä. Yli kahdeksankuinen voi Tukkisen ja Penkkilän mielestä juoda jo sekoittamatonta luomumaitoa."

Vierailija
5/11 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ns. maitotautiahan ei kai ole tieteellisesti todistettu, sen sijaan on tehty tutkimuksia, joissa se on kumottu.

Alle 1-vuotiaalle ei suositella lehmänmaitoa, koska sen proteiinit eivät vauvan elimistössä pilkkoudu tarpeeksi. Kaikki vauvat eivät varmaan allergisoidu, mutta henk. koht. en ottaisi riskiä.

Vierailija
6/11 |
18.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ennen tilamaitoa lantrattuna kun mun piti lopettaa imetys sairastumisen takia.

Eli voi hyvin antaa! Luomua kun ei ole homogenoitu, niin valkuainenkaan ei pääse ärsyttämään suolta. Luomu toimi meillä itse asiassa paremmin kun esim. Peptidi-Tutteli. Jogurtit on myös homogenoituja vaikka ovatkin hapanmaitotuotteita, eli meidän lapsille ne eivät sopineet. Eikä sovi vieläkään! Eli luomujogurtilla ja viilillä kannattaa aloittaa.

Se yksi tutkimus minkä tiedän, oli ihan huono; kaikki maidot pitää vaihtaa hom.ogenoimattomiin! Ei luomumaito yksin mitään auta, vaan vika on hom.ogenoinnissa.

Vierailija
7/11 |
18.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se pystyis kuljettaman sen maitoproteiinin sellaiseta paikasta läpi mistä ei pitäisi, esim. solunseinämästä ja silloinhan niitä ongelmia tulee.... Tästyä ei tietenkään ole tieteellistä näyttöä... vielä... jka tuskin Valion toimesta edes tehdään :DDD

Vai on maitotauti kumottu ? :DD No entäs en tuhannet ja taas tuhannet matkailijat jotka ei ole IKINÄ maitotaudista kuulleetkaan, mutta jotka pystyvät täysin ongelmitta aina ulkomailla juomaan maitoa, mutta eivät sitä pysty tekemään rakkaassa kotimaassamme???

Sitä sinun on kumminkin vähän vaikea kumota. Suomi on yksi harvoja ellei peräti ainoa maa joka tässä laajuudessa homogenoi kaikki maitotuotteensa.

Vierailija
8/11 |
19.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eihän rasva proteiinia kuljeta. Vauvan suolisto vain luonnostaan päästää peptidejä/proteiineja lävitse. Ja myöhemmin, kun läpäisevyys häviää, proteiinit hajoitetaan aminohapoiksi ennen kuin ne imeytyvät, ei siinäkään rasvalla ole osuutta.

Jollakin voi olla subjektiivinen kokemus siitä, että homogenoimaton maito hänelle sopii, mutta homogenoitu ei. Hyvä niin, sitten pitää kuunnella kroppaansa. Mutta on se vähän ihme, että ihmiset, jotka ovat kertoneet saavansa oireita homogenoiduista tuotteista, eivät kliinisessä, kontrolloidussa kokeessa reagoikaan homogenoituun maitoon.

No, kukin uskoo, mihin haluaa. Lapsi ei vain voi itse päättää. Mä henk. koht. en antaisi 8-kuiselle vauvalle lehmänmaidon proteiineja minkään tuotteen muodossa.

Vierailija
9/11 |
20.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen imettänyt molempia lapsia noin 1 vuoden ikään,

ja sitten olemme aloittaneet luomumaidon maistelun

ja myöhemmin juonnin, kun imetys on loppunut.

Minusta tämä on paras vaihtoehto.

Jos imetys ei olisi onnistunut, niin sitten olisin käyttänyt

varmaan korviketta. Joku kirjoitti, että luomukorvikettakin

olisi saatavilla. Se on varmasti äidinmaidon jälkeen

paras vaihtoehto vauvalle.

Hapanmaitotuotteita voi alkaa maistattamaan yli 10 kk:n

ikäisellä lapsella. Tosin meillä on odotettu niidenkin kanssa

tuonne 1 vuoden ikään asti.

Vierailija
10/11 |
03.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en antaisi.

Vierailija
11/11 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tämä homogenoimattomien löytäminen oli ISO helpotus meidän elämässä. Lääkäri oli tyytyväinen siihen, että poika joi peptidiä, vaikka hän teki neljät kurakakat päivässä, huusi ja kitisi ja oli näpyillä. Näpyistä ei kannattanut välittää ja kakka ei haitannut.... Vrk:ssa hävisi nämä oireet; kakka muuttui kiinteäksi ja näpyt hävisi samantien ja päikkärit piteni tunnista neljään!

Poika on jo ekaluokkalainen ja " tavallinen" maito ei sovi vieläkään. Mulla on itellänikin maitotauti; poskiontelot turpoaa homogenoidusta maidosta ja limakalvot voi huonosti. Jokainen tekee oman valintansa tässä maitoasiassa, meillä on voitu tosi hyvin ja juniori aloitti luomun juomisen siis 5-kuisena.