Miksi julkisella sektorilla ei kukaan halua olla töissä?
Kukaan ei halua olla opettaja, vakaopettaja, sosiaalityöntekijä, kouluterveydenhoitaja, koulupsykologi. lastenkodin ohjaaja, vanginvartija, psykiatri jne jne jne. Miksi ihan vakituiset virat ja kohtuupalkat eivät houkuttele työntekijöitä?
Kommentit (52)
Joku hoitaja maksaa vähemmän kuin työtön + kalliilla palkattu tuuraaja.
Se on aika vaativaa. Ja lisäksi säännöt tiukkoja ja ajat kunnilla, ei joustoja. Alat eivät toimi aina ihmisen parhaaksi jos sääntö on asiakkaiden elämänlaatua heikentävä tai jotain vikoja ympäristössä. Jos jonkun elämä paranee, kiva. Myös pitäisi kunnioittaa muiden tahtoa, ei alistaa ketään. Jos ala on vain muiden kuulustelua ja kyttäystä, ei se kuulosta kovin hyvältä. Inhimillisyys jää sitten johonkin? Vaikka halutaan että kaikilla on tietoa turvallisuudesta ja tasapainoa jne. Pohdintaa vain. Yksityisellä on kyllä samoja ministeriöiden sääntöjä yms. Mutta ehkä jotain joustoa tunneissa jos osuu oikea firma.
Vierailija kirjoitti:
Useimmilla mailla ei ole niin suurta julkista sektoria kuin meillä. Siksi rahat ei riitä. Toimiva suhde olisi puolet ja puolet, kuten esimerkiksi Ruotsissa on.
Ruotsin julkinen sektori on suhteessa suurempi. 200 000 enemmän kuin täällä.
Vierailija kirjoitti:
Useimmilla mailla ei ole niin suurta julkista sektoria kuin meillä. Siksi rahat ei riitä. Toimiva suhde olisi puolet ja puolet, kuten esimerkiksi Ruotsissa on.
Puolet ja puolet? Eli julkista sektoria pitäisi Suomessa mielestäsi kasvattaa!
Julkisella sektorilla on noin 700 000 työntekijää. Yksityisen sektorin työntekijöitä on yli tuplasti tuo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsin julkinen sektori on BKT:sta pienempi kuin Suomessa. Samoin myös julkisen sektorin osuus per capita euroissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin se silloin on suhteessa suurempi. Jos tuo ilmoittamasi 200 000 pitää paikkansa, niin Ruotsissa on 30 % suurempi julkinen sektori kuin Suomessa, mutta väkiluku on 90 % suurempi. Koska työllisyysaste on korkeampi kuin Suomessa, on yksityissektorin Ruotsissa pakko olla enemmän kuin 30 % suurempi kuin Suomessa, jolloin Ruotsin julkinen sektori on suhteessa pienempi kuin Suomen.
Minä miellän julkisella sektorilla työskentelyn työskentelyyn valtionhallinnossa eikä suinkaan opettajana tms. sairaanhoitajana toimimiseen kunnalla. Ei kukaan puhu opettajan, sairaanhoitajan tms. työskentelystä työskentelynä julkisella sektorilla.
Työskentely julkisella sektorilla tarkoittaa arkikielessä työskentelyä valtionhallinnossa.
Miksi kaikkien pitäisi työskennellä valtionhallinnossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:ii sil
Miten niin julkisella sektorilla on "töissä" :
Paljonko julkisella sektorilla on työntekijöitä?
8.8.2024
Tehtävää vaikeuttaa julkisen sektorin työntekijöiden lisääntyminen, joka on kestänyt jo pitkään, mutta voimistunut viime vuosina. Vuonna 2020 julkisella sektorilla työskenteli 648 900 henkeä, mutta viime vuonna jo 703 800 henkeä. Määrä on kasvanut liki 55 000:lla.
Joo, se oli edellisen halliutksen tapa "kasvattaa" työllisyyttä. Ikävä kyllä se on aika kallis tapa, koska sitten ykristyisen sektorin veroista pitää suurin osa niistä palkoista maksaa. Siis ilman muutta tarvitaan julkista sekstoria, mutta jos kaikki oltaisiin siellä töissä, niin se olisikin jo p-korea
Tässäpä pätevämpää tietoa, mistä kasvu johtuu: https://stat.fi/tietotrendit/blogit/2024/Valtion-tyoentekijaemaeaerae-o…
Koskee lähinnä valtiota tuo, ja valtiohan on se pienempi osa julkista sektoria. Kuntien tilanteesta todetaan lopuksi lyhyesti, että vanhusväestön hoitoonhan sitä väkeä tarvitaan yhä enemmän ja enemmän.
Aikuisikäni olen julkisella sektorilla tehnyt töitä. Ensin sosiaaliohjaajana ja sitten sosiaalityöntekijänä. Minne yksityiselle menisin töihin? Sosiaalityö on julkisin verovaroin rahoitettua palvelua. Olen työskennellyt aikuissosiaalityössä, gerontologisessa sosiaalityössä, sosiaaliohjaajana vanhusten palvelutalossa ja palvelukeskuksessa ja eräässä projektissa. Lomaa on kertynyt hyvin, kun työuraakin on kohta 20 vuotta. Julkisella sektorilla on hyvä olla, kunnon ohjelmistot ja it-tuki toimii, koulutuspäiviä olen saanut viime vuosina 5 palkallista päivää vuodessa. Missä yksityisellä tarjotaan yhtä monta palkallista koulutuspäivää? Kun lapset olivat pieniä, tein useamman vuoden 78% työaikaa, käytännössä 4 pv viikossa töitä.
Jaa-a, Helsingin kaupungilla on lähes 38000 työntekijää, joten kyllä moni meistä on työpaikastaan kiitollinen eikä harkitse muualle lähtemistä. Täällä saa olla eläkeikään saakka jos haluaa :)
Minä ainakin haluan ja olen ollutkin yli 15 vuotta, sitä ennen 7 vuotta yksityisellä. Varma ja turvallinen työnantaja. Resurssit toki paljon niukemmat kuin yksityisellä, mutta on sopeuduttu. Mitään ihmeempiä palkitsemisia ei ole eikä ole oikein mitään väliä teetkö työssäsi jotai huikeita uudistuksia, niistä ei hyödy kuin henkisesti. Saan toteuttaa itseäni tietyissä rajoissa. Välillä olen katsellut muita töitä, mutta ei minusta olisi yksityiselle töihin. Haluan, että voin tehdä työtä, jolla on yhteiskunnallisesti merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Minä miellän julkisella sektorilla työskentelyn työskentelyyn valtionhallinnossa eikä suinkaan opettajana tms. sairaanhoitajana toimimiseen kunnalla. Ei kukaan puhu opettajan, sairaanhoitajan tms. työskentelystä työskentelynä julkisella sektorilla.
Työskentely julkisella sektorilla tarkoittaa arkikielessä työskentelyä valtionhallinnossa.
Tiedoksi, että julkinen sektori tarrkoitta kuntia, kaupunkeja, hyvinvointialueita ja valtiota. Vaikka sinä et sitä tiedä, niin näin se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedoksi, että julkinen sektori tarrkoitta kuntia, kaupunkeja, hyvinvointialueita ja valtiota. Vaikka sinä et sitä tiedä, niin näin se on.
Et varmaankaan koskaan ole ollut opettaja, vain valtionhallinnon virkamies, eikö niin?
Miksi kaikilla pitäisi olla sama ammatti kuin sinulla?
Koska julkisella ollaan töissä yleensä ihmisten kanssa joilla ongelmia. Itse olen törmännyt vuosien jälkeen julkisella suojatyöpaikkojen pitäjiin, perussairaisiin, ylipainoisiin jne mielenterveysongelmaisiin työntekijöihin! Olisi kiva olla töissä paikassa,jossa ihmisillä ei ole tuollaisia ongelmia kasautunut ja kuuntelet niitä kahvipöydässä ja käytät aikaasi siihen.
Vielä,kun joudut kuuntelemaan asuntolainoista, eroista, lapsista ja puutarhan laitosta kahvitauoilla,jos itse olet työtä tekevä sinkku ja nuori. Ei jaksa kuunnella🤦🏽. Miksi ihmiset eivät pidä ongelmiaan itsellään ja keskustele töissä yleisiä asioita? Ihmisille ei opeteta näemmä ihan perus keskustelutaitoja. Siksi käydään lukio ja korkeakoulu, jotta ollaan sivistyneitä myöhemmin elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:ii sil
Miten niin julkisella sektorilla on "töissä" :
Paljonko julkisella sektorilla on työntekijöitä?
8.8.2024
Tehtävää vaikeuttaa julkisen sektorin työntekijöiden lisääntyminen, joka on kestänyt jo pitkään, mutta voimistunut viime vuosina. Vuonna 2020 julkisella sektorilla työskenteli 648 900 henkeä, mutta viime vuonna jo 703 800 henkeä. Määrä on kasvanut liki 55 000:lla.
Joo, se oli edellisen halliutksen tapa "kasvattaa" työllisyyttä. Ikävä kyllä se on aika kallis tapa, koska sitten ykristyisen sektorin veroista pitää suurin osa niistä palkoista maksaa. Siis ilman muutta tarvitaan julkista sekstoria, mutta jos kaikki oltaisiin siellä töissä, niin se olisikin jo p-korea
Tässäpä pätevämpää tietoa, mistä kasvu johtuu: https://stat.fi/tie
No mutta nythän niitä laitoksia lopetetaan ja hoitajia irtisanotaan. Eikös olekin hyvä julkisen šektorin kannalta?