Ei enää maaseudun rauhaan
Olen asunut talven maalla. Lämmittänyt taloa, käynyt kaupassa, kokkailut, käynyt kävelyllä, seurannut lintuja ja tutkinut metsän eläinten jälkiä. Ja turhautunut täysin. Voisihan tuonne jäälle mennä pilkkimään, mutta eipä kiinnosta. Päivät on pitkiä. Yritän nukkua että aika kuluisi. Henkisesti äärimmäisen kuluttavaa joutavanpäiväistä sohvalla makaamista. Mitä teille muille maaseudun rauhassa asuville kuuluu ja millaista puuhastelua olette talven aikana keksineet tehdä.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Fatim diarra on täysin oikeassa maaseudulla asumisesta. Ankeaahan se on.
Tämän tapauksen on syytäkin pysyä Woltin alueella,ettei kuole nälkään.
Hiihtäisin ja nauttisin ulkoilmasta. Lukisin. Katsoisin hyviä sarjoja. Opiskelisin.
Osallistuisin kylän toimintaan.
Auttaisin naapureita käymällä kaupassa heidän puolestaan, kolaisin lumet pihoiltaan.
Minä olen asunut aikaisemmin kaupungissa ja siellä oli kyllä paljon vähemmän tekemistä kuin täällä maalla. Mutta jos ap kokee että viihtyisi paremmin kaupungissa niin hänen kannattaa ehdottomasti muuttaa kaupunkiin.
Neljän vuosikymmenen työrupeama isossa miljoonakaupungissa tuli tehtyä ja siellä asuttua. Heti muutin maaseudulle kun eläköidyin ja nyt on mennyt pian jo 15 vuotta maaseudulla. Parempaa ei ole kuin elämä maalla. Yksikään päivä ei ollut pitkäveteinen tai tylsä. Menoa riittää ja puuhaa talossa, on niin mukavaa jotta kun on rauhallista ympärillä ja saa puuhata mitä tykkää. Kesällä kasvimaa ja kolme kissaakin on.
Ap miksi yleensäkään olet mennyt maaseudulle asumaan? En oikein itse maaseudulla asuvana ymmärrä, ettei sinulla ole mitään tekemistä kuin yrittää nukkua ajankuluksi. Kuulostaa aika tyhjänpäiväiseltä ja tuosta saattaa tulla ihan mökkihöperöksi. Eikö siellä ole ollenkaan muita ihmisiäkään eli oletko ihan korvessa?
Vierailija kirjoitti:
työttömänäkö sä siellä elelet?
Työttömänä juu. Rahaa sen verran että riittää just elämiseen. Pitkä matka joka paikkaan. Harrastukset sun muut tilaisuudet jäävät käymättä, kun autoilen kerran viikossa vain ruokaostosten tekemistä varten.
Vierailija kirjoitti:
Aika kävis pitkäksi ihan missä vaan jossei töitä olis
Niin. Ei se siitä ympäristöstä riipu, vaan ihmisestä itsestään
Vierailija kirjoitti:
Ainahan voi laskea uudestaan, että kuinka monta puuta ikkunasta näkyy. Tai iltaisin laskea taivaan tähtiä.
Mars on ollut nyt muutamana aamuna tosi kirkas. Seitsemän paikkeilla aamulla näkyy länsitaivaalla, Leijonan tähdistöstä oikealle. Yllä hopeanvalkeita valoja, alla äänet hukuttava hanki. Kaunista on.
Vierailija kirjoitti:
Neljän vuosikymmenen työrupeama isossa miljoonakaupungissa tuli tehtyä ja siellä asuttua. Heti muutin maaseudulle kun eläköidyin ja nyt on mennyt pian jo 15 vuotta maaseudulla. Parempaa ei ole kuin elämä maalla. Yksikään päivä ei ollut pitkäveteinen tai tylsä. Menoa riittää ja puuhaa talossa, on niin mukavaa jotta kun on rauhallista ympärillä ja saa puuhata mitä tykkää. Kesällä kasvimaa ja kolme kissaakin on.
Mitä menos ja puuhaa olette keksineet?
Itsekin haaveilen maallemuutosta mutta mietin talvea. Kuka tekee lumityöt? Siis auraa tien pääteille? Pitäisi asua jonkun ison tien lähellä?
Asun rannalla. Pilkin, kalastan, hiihdän, harrastan luontokuvausta, käyn lintutornilla ja ihan vaan istun rannalla ja ihastelen. Käyn salilla, teen kolme pitkää lenkkiä koirien kanssa. Siivoan usein ja paljon, laitan pihaa, tapaan ystäviä, höpöttelen naapureiden kanssa, kesällä soutelen, otan kahvitermarin mukaan ja soudan katsomaan auringonlaskuja. Istun aivan ihanassa maisemakahvilassa ja luen naisten lehtiä.
Käyn myös töissä mutta en meinaa tältä kaikelta ihanuudelta oikein keritä;)
Vierailija kirjoitti:
Ap miksi yleensäkään olet mennyt maaseudulle asumaan? En oikein itse maaseudulla asuvana ymmärrä, ettei sinulla ole mitään tekemistä kuin yrittää nukkua ajankuluksi. Kuulostaa aika tyhjänpäiväiseltä ja tuosta saattaa tulla ihan mökkihöperöksi. Eikö siellä ole ollenkaan muita ihmisiäkään eli oletko ihan korvessa?
Korvessa juu. Kontaktit jäävät kerran viikossa kylän marketin kassaan. 13 km lenkillä eilen ohi ajoi kaksi autoa. Näin sentään ihmisiä auton ratissa eikä vaan rusakon tai ilveksen jälkiä.
Pelaile videopelejä, helposti loppuu tunnit vuorokaudesta etkä edes huomaakaan.
Oi ettäs: katson maalaismaisemaa, ja ymmärrän...
Täällä näkyy tähdet, kuutamo. Kaupungissa ei. Vuodenaikojen vaihtelut. Isännät ajaa traktorilla ohi kyntämään, kylvämään. Puinnit, heinäpaalit, perunat...
5v eläkkeellä maalla asuen. Isolla kirkolla 150km kaksio, käydään ehkä kerran kuukaudessa tai kahdessa.
Luen, teen käsitöitä, lenkkipolku/valaistu latu lähtee tien toiselta puolen, hyvä pilkkijärvi lähellä, potkuri, polkupyörä. Kyläkauppa/kuppila 3km. On ystävystytty kymmenien ihmisten kanssa, paikallisten ja mökkiläisten. Terassilla tavataan. Karaoke, bingo kerran kuussa.
Olis mahdollisuus kasvimaahan, ei hotsita. Kukkapenkit riittää. Ja kesäperjantait oon töissä camping/tanssilava-respassa. Leikin olevani Villapakassa Emmerdalessa laskiessani olutta/sahtia. Ihanat asiakkaat ja kivat työkaverit.
... kuinka onnellinen voikaan olla hän, joka maalla aina vaan saa asustaa. Maalaismaisemaa en saata unohtaa :)
Olen 35 -vuotias nainen ja muutin maalle 3 ja puoli vuotta sitten enkä ole katunut. Olen työtön ja talo on maksettu. Minulla ei ole yhtään ystävää.
Mitä teen; hiihdän, käyn salilla, käyn virtuaalijumpassa, kävelyllä, teen ruokaa, siivoan, pesen pyykkiä, hoidan hamstereitani iltaisin, katson teeveetä, seuraan somea, rakennusprojekteja, matkustelua, ulkona syömistä, kylpylöitä.
Hyvin tässä viihtyy. Nytkin kirjoitan kommenttia nettiin kun katselen kaunista lumista koivumetsää pellon takana.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin haaveilen maallemuutosta mutta mietin talvea. Kuka tekee lumityöt? Siis auraa tien pääteille? Pitäisi asua jonkun ison tien lähellä?
Teet lumityöt itse mönkkärillä
Vierailija kirjoitti:
Oi ettäs: katson maalaismaisemaa, ja ymmärrän...
Täällä näkyy tähdet, kuutamo. Kaupungissa ei. Vuodenaikojen vaihtelut. Isännät ajaa traktorilla ohi kyntämään, kylvämään. Puinnit, heinäpaalit, perunat...
5v eläkkeellä maalla asuen. Isolla kirkolla 150km kaksio, käydään ehkä kerran kuukaudessa tai kahdessa.
Luen, teen käsitöitä, lenkkipolku/valaistu latu lähtee tien toiselta puolen, hyvä pilkkijärvi lähellä, potkuri, polkupyörä. Kyläkauppa/kuppila 3km. On ystävystytty kymmenien ihmisten kanssa, paikallisten ja mökkiläisten. Terassilla tavataan. Karaoke, bingo kerran kuussa.
Olis mahdollisuus kasvimaahan, ei hotsita. Kukkapenkit riittää. Ja kesäperjantait oon töissä camping/tanssilava-respassa. Leikin olevani Villapakassa Emmerdalessa laskiessani olutta/sahtia. Ihanat asiakkaat ja kivat työkaverit.
... kuinka onnellinen voikaan olla hän, joka maalla aina vaan saa asustaa. Maalaismaisema
Ai niin: on vielä kyläyhistys, kesäjuhlat, markkinat, laskiaisrieha, hirvipeijaiset, muitakin juhlia laitellaan tilauksesta. Vieressä ois kansalaisopiston jumppa ja käsityöpiiri. Olin pitkään apuna osto- ja myyntiliikkeessä, se vasta mukavaa oli...
Lisää aktiviteetteihin retkeily ja lukeminen.
Vierailija kirjoitti:
Tietoimikunta hoitaa kylätien auraukset ja kunnossapidon. Oma pihatie on noin 50 metriä minkä auraan omalla mönkijällä. Auraukaen voisi ostaa myös samalta maajussilta joka auraa kylätienkin, mutta toistaiseksi olen halunnut hoitaa sen itse. Huollatan mönkijän vuosittain ennen talvea, mutta jos se joskus hajoisi kesken lumityökauden niin ihan yhdellä puhelinsoitolla saisin traktorin auraamaan.
En olisikaan missään muualla kuin maalla.Mökki rintsikka kolme kerrosta, on metsän keskellä,asuin talo kylä taajamassa mutta siinäkin ihana rauha ,kivat naapurit .Tulo Uudellemaalle etelään vit...aa.Työt vielä hetken sitten maalle.Tekemistä riittää joka päivälle just tulimme vplta kotiin etelään töihin.Talvellakin nyt eikun maalle.Aina kun vpt.Harmi kun ei kukaan hiihdä.Olisi niin ihanat maisemat.Etelässä inhottaa kyllä naapurit,melu..Maalla saa tehdä kaikkea puuhailua .