Kylmin kokemasi lämpötila?
Itselläni -37C Kainuussa 90-luvulla. Laittaako joku paremmaksi?
Kommentit (82)
Vuonna 1999 Pohjois- ja Keski-Lapissa oli 4550 asteen pakkasia noin viikon ajan. Ilmatieteen laitoksen mittaushistorian alhaisin lämpötila, -51,5 astetta, saavutettiin myös tämän viikon aikana Kittilän Pokassa 28. tammikuuta 1999. Sen jälkeen vastaavia pakkasia ei ole koettu edes Lapissa.
Kouvolassa Ritvan makuuhuone oli niin kylmä, että mällinen lerssi jäätyi verhoon kiinni.
-30 aikuisiällä. Lapsuudesta en tiedä.
-39,8, jäänyt mieleen kun ei ihan neljäänkymppiin päästy. Hulluinta on noin kovan pakkasen jälkeen se, kun -20 ei tunnu enää missään, vaikka ihan alkutalvesta tuntuu ettei tarkene sitten millään.
Vierailija kirjoitti:
-120 astetta Haikossa
Sielä määki läyny
Intin sotaharjoitus helmikuussa ja päivä ryynättiin nollassa asteessa. Yöksi pakastui 20 asteeseen mutta vihollisen hyökkäyksen takia piti olla kosteissa vaatteissa asemissa koko yö, ei siis teltassa. Vähä oli kylymä. Se tunne kun tuntuu että hajoaa kylmyyteen ja tieto että lämpimään et pääse koko yönä. Koko vartalo tärinä päällä. Yöllä tuli vielä myöhässä ollut ruokahuolto. Oli kiva syödä kun kädet ei toiminut eikä oikein suukaan. Voi ei tarttunut näkkärin pintaan kunnolla edes hankaamalla. Maito oli jäässä ym kivaa. Joo tuota on tullut aina muisteltua kun olen luullut että minua kylmää. Monelle tuli tuona iltana sairaala hoitoa vaativia paleltumia.
Nuo 4550 asteen pakkaset olivat arkipäivää armeijassa 1960-luvun lopulla! Miesten siitoskyky oli silloin Suomessa huipussaan.
Vierailija kirjoitti:
Oulussa ei ole kyllä -37 kylmempää ollut 80-luvun jälkeen. Vuonna -66 oli -41,5 pakkasta mutta ei minun aikana ole ollut tuota -37 kylmempää. Silloin menin kävelemällä 1,5km matkan kouluun ja ainakin yhtenä välituntina mentiin ulos ja pelattiin potkupalloa, ulos ei olisi tarvinnut mennä mutta mentiin silti.
Sehän näissä 80-luvun pakkasissa oli kova että olin ala-asteikäinen lapsi ja vaatteet oli mitä oli. Housut oli farkut ja alle laitettiin jotkut villahousut, jaloissa oli jotkut talvilenkkarit. Nykyään löytyy ihan eri luokan vaatteet, untuvatakit ym.
Viime talvena oli -34 omassa mittarissa ja kävin parin tunnin hiihtolenkillä. Taisin nähdä yhden ihmisen ulkona ja autojakin liikkui vain muutama, tosin en minkään ison tien tuntumassa kulkenut.
Joskus vuosituhannen alkupuolella oli -35, silloin kävin kävelemässä kameran kanssa pari kolme kilometriä. Jaloissa oli huopikkaat eikä palellut yhtään varpaita
Ei ehkä Oulun keskustassa tai lähiöissä, mutta ympäröivällä haja-asutusalueella kyllä. Viime talvenakin oli n. 40km säteellä Oulusta -37 asteen lämpötiloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tammikuussa 1999 P-Pohjanmaalla oli noita aloittajan pakkaslukemia noin viikon verran.
Lisätään vielä, että ilmeisesti tammikuussa 1987 on ollut samoja lukemia mittarissa, mutta en kyllä itse muista, vaikka olen ollut jo 8-vuotias.
1987 ei tulkut samanlaisia ennätyksiä pohjoisessa, mutta koko maa kylmeni Helsinkiä myöten väh. -25 lukemiin pitkäksi aikaa ja teki kokonaisuudesta hankalan.
Vierailija kirjoitti:
Yli -50C lapissa vuonna 1999
Tammikuussa 1999 Rovaniemellä!
Vierailija kirjoitti:
Yli -50C lapissa vuonna 1999
Viimeiset numerot mittarissa olivat jotain -53, joten tarkkaan en tiedä. Sama vuosi.
-39 astetta, Oulussa. Joskus 2000- luvun alussa.
1998 Kuusamossa itärajalla oli pari viikkoa joka aamu -42C. Usein yöllä oli lämmityksen sulake kärähtänyt, ja aamu alkoi aika hyisissä tunnelmissa. Siitä sitten ulkotöihin koko päiväksi; iltaisin menin lämpimään kylpyyn sulattelemaan itseni.
Kainuussa -45c. Pohjois-Pohjanmaalla viikkoja -35c. Jokatalvi kuukausia -25c pohjoisessa asuessa.
-44 Kittilässä ysärillä, oisko ollu -95 tai -96
Vierailija kirjoitti:
-38 Pirkanmaalla silloin -87 vai oliko jo -88.
Sama lukema Pirkanmaalla 2005, - 06 tai - 07. Muistan asunnon missä silloin asuttiin, mutta en varmaksi, mikä se noista talvista oli. Joka tapauksessa auto ei käynnistynyt, vaikka oli ollut lämmityksessä, ja melkoisilla vaatekerroksilla varustautuneena piti kävellä töihin.
-44 Kajaanissa 80-luvun loppupuolella
80-luvulla Lapissa oli vähän yli -50 astetta. Omin silmin pakkasmittarissa olen nähnyt -46 astetta. Työ- ja kauppareissuille oli pyntättävä todella paljon vaatetta päälle ja huvi suun eteen, että pystyi hengittämään.
Kun olin lapsi, niin silloin oli kesälläkin vähintään 80 astetta pakkasta ja talvella vähintään 300 astetta pakkasta.
Armeijan teltassa on kamina...
Olin itse viime toissa talvena telttailemassa -26 pakkasella, kun oli tuplamakuupussi niin tarkenin ihan hyvin. Keitin meinasi vaan temppuilla niin teki tiukkaa saada tehtyä lämmin ruoka ja kuumaa vettä, suorastaan harmitti isolla V:llä että piti sattua tuolle kertaa noin. Vähän vmäinen alkaa rassata keitintä avokäsin kun reilusti yli 20 oli jo illasta pakkanen ja olin hiihtänyt sitä ennen joku 6 tuntia leiripaikalle naama kuurassa