Serkuksilla vain 12,5 prosenttia samoja geenejä
Kommentit (20)
Voipi joillakin serkuksilla olla enemmänkin, riippuu onko sukulaisuutta muissa esipolvissa.
Vierailija kirjoitti:
Voipi joillakin serkuksilla olla enemmänkin, riippuu onko sukulaisuutta muissa esipolvissa.
Tai vähemmän, riippuen siitä, mikä on serkusten vanhempien eli sisarusten genomien samankaltaisuus. Sehän ei ole automaattisesti tasan 50%.
Niin paljon? En uskaltaisi lisääntyä serkun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko pikkuserkuilla?
Jaat serkusten prosentin vielä neljällä.
Vierailija kirjoitti:
Serkuilla on samat isovanhemmat ja siitä ylöspäin kaikki samoja.
Kyllä meillä ihmisillä melko lailla samat geenit ovat, perimäaines on eri asia kuin geenit 😊.
Vierailija kirjoitti:
Niin paljon? En uskaltaisi lisääntyä serkun kanssa.
Mitä serkumpi, sen herkumpi.
Yksinkertaistettuna kyllä, mutta todellisuudessa ero on vielä suurempi. Geenit ovat monimuotoisempi juttu, esim. teoreettisesti kahdella täyssisarella voi olla täysin eri geenit.
Miten serkulla voi olla 12,5% samoja geenejä kun simpanssilla sanotaan olevan 98% samoja geenejä kuin ihmisellä?
Onko simpanssi läheisempää sukua kuin serkku?
Eli jos sisko onkin lehtolapsi, niin ei kun pukille?
Vierailija kirjoitti:
Eli jos sisko onkin lehtolapsi, niin ei kun pukille?
Mitäs nyt tehdään? Pikkusisko antoi heti pakit, mutta isosisko sanoi että illemmalla sitten ollaan sillee.
No onpa taas seksi joillakin mielessä. Olen aloittaja, mietin sitä, kun olemme olleet läheisiä serkun kanssa lapsena ja nuorea, kuin siskokset eikä samaa perimää kuitenkaan tuon enempää ole.
Kaikilla ihmisillä on yli 99% samat geenit. DNA-testit vertailevat vain tiettyä osaa niistä geeneistä, jotka ovat ihmisyksilöillä erilaisia, ja prosentti kuvaa yhtäläisyyksiä testatuissa geeneissä. Nuo prosentit ovat siis lähinnä kaupalliseen tarkoitukseen tehty, helposti ymmärrettävä tapa kuvata yksilöiden geenien samankaltaisuutta.
Vaikka en olisi lainkaan tuntenut serkkujani, niin niiden vanhempi on kuitenkin minun vanhempani sisarus ja ihan liian lähellä parisuhteeseen. Kyllä siellä aika paljon yhteistä taustaa (ja riskejä) on.
Kun teettää dna-testin, saa paljon sukulaisia, siis hyvin kaukaisiakin. Minulla on MyHeritagessa n. 100000 sukulaista. Siellä voi myös nähdä, missä kohtaa kromosomeja on löytynyt samuutta näiden sukulaisten kanssa. Minun sukukaisten joukosta löytyi yksi entinen seurustelukumppanikin. Tapasimme Helsingissä ja olemme kotoisin eri paikkakunnilta muualta Suomesta. Meilläkin löytyi parista kromosomista sama dna-pätkä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ihmisillä on yli 99% samat geenit. DNA-testit vertailevat vain tiettyä osaa niistä geeneistä, jotka ovat ihmisyksilöillä erilaisia, ja prosentti kuvaa yhtäläisyyksiä testatuissa geeneissä. Nuo prosentit ovat siis lähinnä kaupalliseen tarkoitukseen tehty, helposti ymmärrettävä tapa kuvata yksilöiden geenien samankaltaisuutta.
Tieto on kyllä biologian oppikirjasta. Olen siis aloittaja enkä tosiaan tarkoittanut tästä mitään seksialoitusta. En ole menossa naimisiin serkkuni kanssa - mikä ihmisiä täällä oikein vaivaa???
Onhan ne jo aika kaukaisia sukulaisia, kun niiden kanssa voi naimisiinkin mennä.