Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko maksaisit lapselle kirjan lukemisesta?

Vierailija
31.12.2024 |

Meillä lapset lukeneet pienempänä tosi paljon kirjoja, etenkin esikoinen muki Harry Potterit sun muut jo ensimmäisillä luokilla koulussa. Toinen lapsi ei aivan yhtä innokas ole ollut lukemaan (adhd), mutta hänkin tosi mielellään lukenut Aku Ankkaa, Tietokirjoja itseään kiinnostavista aiheista jne. Nyt kuitenkin ikää lapsilla 11v ja 14v (poikia molemmat) ja huomaan etteivät enää lue. Vaikea teini-ikäistä enää pakottaakaan, joten ajattelin ensi vuonna että maksan heille lukemisesta. 

Eivät saa paljoa rahaa muuten, kuukausi-/viikkoraha melko vaatimaton, joten varmasti mikä tahansa summa olisi mieluinen lisä. Mutta mikä voisi olla sopiva summa? Isosta kunnon kirjasta toki isompi korvaus kun jostain hetkessä luetusta, josta ei varmaan mitään korvausta edes tulisi. Ei tietty mistään Aku Ankasta saa rahaa.

Tämä vain tällaiseksi porkkanaksi ettei lukeminen jäisi aivan kokonaan. Mielipiteitä? En kaipaa kauhistelua siitå kuinka nykyään lapsille pitää maksaa jotta lukevat.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie lapset kirjakauppaan, ei ole väliä mitä lukee, sarjakuva tai kirja on molemmat yhtä hyvä vaihtoehto. En itse maksa lukemisesta.

Vierailija
22/31 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavaksi lapset lopettaa vaikka suihkussa käynnin tai hampaiden pesun, kun tietävät mamman lahjovan rahalla hoitaan homman

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraavaksi lapset lopettaa vaikka suihkussa käynnin tai hampaiden pesun, kun tietävät mamman lahjovan rahalla hoitaan homman

Noihan on ihan perusjuttuja.

Vierailija
24/31 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaunokirjallisuuden lukeminen on yhtä hyödyllistä kuin elokuvan tai TV-sarjan katsominen. Tunnetun filosofin ajatukset ja tämän koko kirjallisen tuotannon voi tiivistää 10 minuutin YouTube -inserttiin.

Ja mitä tulee itse tarinankerrontaan, kirja on vanhentunut tapa kertoa tarinaa. Elokuvat ja tv-sarjat ovat nykyaikaa.

Vierailija
25/31 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjasuosituksia pojille:

https://www.kirjasampo.fi/fi/node/12438

Vierailija
26/31 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaunokirjallisuuden lukeminen on yhtä hyödyllistä kuin elokuvan tai TV-sarjan katsominen. Tunnetun filosofin ajatukset ja tämän koko kirjallisen tuotannon voi tiivistää 10 minuutin YouTube -inserttiin.

Ja mitä tulee itse tarinankerrontaan, kirja on vanhentunut tapa kertoa tarinaa. Elokuvat ja tv-sarjat ovat nykyaikaa.

Kai tämä oli sarkasmia.

Vierailija
27/31 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahaa ei kannata sotkea kaikkeen.

Vierailija
28/31 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun minä olin lapsi, kirjojen lukemisesta aiheutui vain jatkuvaa paheksuntaa ja nalkutusta. Silti niitä luettiin.

Vierailija
29/31 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En maksaisi mitään, vaan antaisin lapsen ymmärtää, että hän on liian pieni lukemaan tiettyjä kirjoja ja niiden lukeminen on kiellettyä. Kyllä kai ne sitten alkaisivat kiinnostaa.

Vierailija
30/31 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

adhd saattaa turhautua, jos häneltä sitten aletaan tenttaamaan jotain typeriä kirjan "opetuksia" tai juonia tai henkilöitä. 

Olen itse adhd ja innostuin lukemaan koulun äidinkielen tuntien umpitylsiä kirjoja, kun alon lukemaan kirjoja esimerkiksi kirjan sivuhenkilön näkökulmasta. Ilmanmuuta kirja avautui  minulle sitten erilaisena kuin muille, jotka kiltisti lukivat sen valmiiksi pureskeltuna ja valmiiksi annettuna, mutta muuten en olisi monestakaan suomalaisesta klassikkoteoksesta innostunuttai edes suostunut lukemaan, kun nukahdin tyyliin 1. luvun jälkeen, koska koko juoni avautui minulle itsestäänselvänä ja liian ennustettavana ja se oli minulle tylsää. Halusin yllätyksiä. Sen sain sitten lukemalla kirjaa sivuhenkilön näkökulmasta. 

Ymmärrän, ettei ap kysynyt koululukemisiin inspiraation hakemisesta, halusin tuoda vain tässä adhd näkökulmaa esiin, että meitä voi kannustaa joskus muiden mielestä oudotkin tavat lukea

maksaminenkin on ehkä ihan ok, mutta en usko, että sitä tarvitsee tehdä sen jälkeen, kun lapsi löytää itselleen mieluisan kirjailijan. Esim. jos lapsi innotui harry pottereista, niin hänet voi tutustuttaa fantasiamaailman laadukkaampien kirjailijoiden teoksiin, jotka kirjoittavat monimutkaisempaa kieltä. Esimerkiksi Ursula Le Guin:in kirjat usein puhuttelevat sekä aikuisia, että lapsia. 

Tuo lukudiplomi olisi varmasti sikäli hyvä, että yksittäisten kirjalukujen sijaan se ehkä inspiroisi lukemaan kokonaisuudessaan  enemmän, jos vain palkinto on lasta inspiroiva. Tuossa tuskin voimme auttaa, koska lapset on erilaisia. 

Vierailija
31/31 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En maksaisi mitään. Lukeminen pitää itsessään brändätä houkuttelevaksi.