Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten luoda taloudellinen turva eläkkeelle

Vierailija
31.12.2024 |

Otsikossa kysymys. Ikää nyt 51 v. Omaisuutta puolikas okt. Teinejä vielä kotona joten pienempään ei voi vaihtaa. Katsoin myös, että vastikkeet esim. kolmiossa on samaa luokaa kuin kulut isossa okt:ssa. Miten säästää edes jotain, jotta ei tarvitse eläkkeellä elää kädestä suuhun? Eläkearvio nyt 1400€/kk. Mahdollisesti eläke tulee olemaan noin 2000€, eli nettoeläke alle 1500€. Se kuulostaa todella pieneltä suhteessa eläkesuunnitelmiin. Eli eläkkeellä haluan matkustella ja mökkeillä.

Toki minulla on puoliso ja puolison kanssa eläke tulee olemaan kohtuullinen.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko nettotulosi on nyt ja paljonko jää säästöön?

Vierailija
2/41 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos haluat eläkkkeellä mökkeillä, se mökki kannattaa hankkia ja remontoida nyt (kun on rahaa ja työkykyä ja saatte vielä lainaa sitä varten). Sit kun mökki on maksettu ja laitettu sellaiseksi kuin on tarpeen, mökkeily sinänsä on halpaa. Eläkkeellä lainan saanti voi olla hankalampaa.

muuten on vaikea sanoa, miten voisit säästää ja sijoittaa, kun ei tiedä mitään tuloistasi, tulopotentiaalistasi tai menoistasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Netto 2600. Säästöön ei jää mitään.  -ap

Vierailija
4/41 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos haluat eläkkkeellä mökkeillä, se mökki kannattaa hankkia ja remontoida nyt (kun on rahaa ja työkykyä ja saatte vielä lainaa sitä varten). Sit kun mökki on maksettu ja laitettu sellaiseksi kuin on tarpeen, mökkeily sinänsä on halpaa. Eläkkeellä lainan saanti voi olla hankalampaa.

muuten on vaikea sanoa, miten voisit säästää ja sijoittaa, kun ei tiedä mitään tuloistasi, tulopotentiaalistasi tai menoistasi.

Mökki on jo. Tulot 2600 netto ja tällä hetkellä elän liian laveasti sillä kaikki menee. Toki elämäkin on varmasti kalleimmassa vaiheessa teinien takia.

Vierailija
5/41 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti säästäminen on teidän taloudessa vaimosi vastuulla.

Vierailija
6/41 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnitelmat tulee sopeuttaa eläkkeen määrään. Ota huomioon myös, että puoliso voi häippästä kuviosta.

Paras turva on korkea palkka ja siitä kertyvä eläke. Vaihda työhön, josta saat parempaa palkkaa. Lisäksi aloita rahastosäästäminen. Isoa omakotitaloa ei kukaan eläkkeellä tarvitse, myy heti pois kun voit (jos sen vielä joku haluaa ostaa) ja muuta pieneen osakkeeseen (=pienet asumisen kulut). 

Työeläkettä maksetaan ulkomaille. Muuta eläkkeellä jonnekin missä elää hyvin mainitsemallasi summalla.

Eläkkeen taso tulee yllätyksenä monelle. Parasta on säästää, niin on varaa maksaa lääkekulut jne. Nykyekäkeläisten elintasosta on turha haaveilla jatkossa: luvassa on pienet mikroeläkkeet, suuret verot ja korkeat elinkustannukset. Hyvin menee, mutta menkööt :)

Vierailija
7/41 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti säästäminen on teidän taloudessa vaimosi vastuulla.

Mä olen se vaimo -ap

Vierailija
8/41 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähennät vaikka verojen maksua ja ryhdyt kerryttämään varallisuutta. Jo puolen miljoonan pääoma saattaa riittää riippumattomaan elämiseen osinkotuloilla mutta varmempi on kerätä miljoonan potti.

Vierailija
9/41 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suunnitelmat tulee sopeuttaa eläkkeen määrään. Ota huomioon myös, että puoliso voi häippästä kuviosta.

Paras turva on korkea palkka ja siitä kertyvä eläke. Vaihda työhön, josta saat parempaa palkkaa. Lisäksi aloita rahastosäästäminen. Isoa omakotitaloa ei kukaan eläkkeellä tarvitse, myy heti pois kun voit (jos sen vielä joku haluaa ostaa) ja muuta pieneen osakkeeseen (=pienet asumisen kulut). 

Työeläkettä maksetaan ulkomaille. Muuta eläkkeellä jonnekin missä elää hyvin mainitsemallasi summalla.

Eläkkeen taso tulee yllätyksenä monelle. Parasta on säästää, niin on varaa maksaa lääkekulut jne. Nykyekäkeläisten elintasosta on turha haaveilla jatkossa: luvassa on pienet mikroeläkkeet, suuret verot ja korkeat elinkustannukset. Hyvin menee, mutta menkööt :)

Mielestäni saan hyvää palkkaa 2600 netto plus mahdollinen bonus. Kuten sanoin asunto osakkeen kolmio/neliö) kulut on yhtä suuret kuin okt:n kulut. Ja tiedän, että eläke ei ole suuri; mitä suurempi palkka, sen pienempi suhteessa palkkaan eläke on. Ja puoliso voi häippäistä. Nämä juuri niitä epävarmuustekijöitä. Suo siellä vetelä täällä. Osakkeisiin voisin perehtyä. -ap

Vierailija
10/41 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei ole neuvo mutta itse turvasin - tosin sitä silloin ajattelmatta -  eläkepäiväni muuttamalla  aikoinaan Norjaan. Nyt nostan Norjan eläkettä (joka on hyvä)  ja myös Suomesta työeläkettä Kevalta  siltä ajalta mitä Suomessa ehdin työskennellä.

Olen niin monta kertaa pistänyt kädet kyynärpäitä myöten ristiin että aikanaan Norjaan lähdin, kun katselen mitä Suomessa tapahtuu. 

Tämä ei siis ole neuvo jos et ole vielä nuori ja lähdet ajoissa.

Vierailija
11/41 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeaa sitä varmaan on säästää ja sijoittaa niin pitkään, kun teinit täytyy elättää. Sen jälkeen teillä on kuitenkin vielä vuosikymmen eläkeikään saakka. Pistätte lapsista säästyneet rahat sijoituksiin, niin ehtii vielä kertyä kohtuullinen summa. Jos on rohkeutta, niin vaurastumista voi nopeuttaa velkavivulla. 

Vierailija
12/41 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole neuvo mutta itse turvasin - tosin sitä silloin ajattelmatta -  eläkepäiväni muuttamalla  aikoinaan Norjaan. Nyt nostan Norjan eläkettä (joka on hyvä)  ja myös Suomesta työeläkettä Kevalta  siltä ajalta mitä Suomessa ehdin työskennellä.

Olen niin monta kertaa pistänyt kädet kyynärpäitä myöten ristiin että aikanaan Norjaan lähdin, kun katselen mitä Suomessa tapahtuu. 

Tämä ei siis ole neuvo jos et ole vielä nuori ja lähdet ajoissa.

Minulla on monta kaveria muuttanut Norjaan töihin. valittavat vain ettei ole enää varaa muuttaa Suomeen.

Vierailija
13/41 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkan korotus ja 3 vuotta töitä yli eläkeiän. Eläke karttuu parhaiten noilla yli vuosilla, ja on suhteessa palkkaan. Terveenä kannattaa pysyä, alkoholi, tupakka ja liha pois 

Vierailija
14/41 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästä mitä voit.Monesssa voi säästää...

Vierailija
15/41 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä väitän että ainut keino vaurastua suomessa on sijoittaa ellei ole syntynyt rikkaaseen sukuun. 

Kannattaa elää mahdollisimman nuukasti johonkin 50 vuotiaaksi asti ja velkaa jos ottaa niin maksaa sen äkkiä pois. 

Jos nettopalkkasi on 2000-2500 euroa kuukaudessa niin tuosta pystyy joka kuukausi sijoittamaan 800-1000 euroa melko vaivattomasti. 

Itse tienaan nettona juurikin tuon 2500e/kk ja pystyn joka kuukausi sijoittamaan noin 1000e. Asuntolainan olen pian maksanut pois, maksimissaan 5v niin olen velaton. Minä sijoitan sen takia että pystyisin jäämään työelämästä pois aikaisemmin eli viimeistään 60 vuotiaana ja ehkä myös pystyisin muuttamaan ulkomaille asumaan. 

M34

Vierailija
16/41 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Du är i fel land. Finland kommer att svika er utöver de tre stora pensionssvindlarna som har inneburit:

- femdubbel pensionsavgift

- lägre pension

- förhöjd pensionsskatt

- beskattning av alla pensioner i Finland, oberoende av om mottagaren är resident i landet. För det har Finland ensidigt sagt upp skatteavtal med andra EU-länder.

- Ingen folkpension utomlands

- förväntad livslängd, vilket inte är något annat än ett sätt att beskatta yngre pensionärer hårdare än äldre pensionärer, trots att endast de kommande yngre har betalt för sig. Den senaste gruppen har 5 % - enheter strängare beskattning än de som de dittills har betalat för.

Hela listan är genomförd på ca. 20 år och bestraffar helt fel grupper.

Det enda sättet som man har kommit på är att inte betala pensionsavgifter till Finland som ändå bara stjäl pengarna.

Vierailija
17/41 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä väitän että ainut keino vaurastua suomessa on sijoittaa ellei ole syntynyt rikkaaseen sukuun. 

Kannattaa elää mahdollisimman nuukasti johonkin 50 vuotiaaksi asti ja velkaa jos ottaa niin maksaa sen äkkiä pois. 

Jos nettopalkkasi on 2000-2500 euroa kuukaudessa niin tuosta pystyy joka kuukausi sijoittamaan 800-1000 euroa melko vaivattomasti. 

Itse tienaan nettona juurikin tuon 2500e/kk ja pystyn joka kuukausi sijoittamaan noin 1000e. Asuntolainan olen pian maksanut pois, maksimissaan 5v niin olen velaton. Minä sijoitan sen takia että pystyisin jäämään työelämästä pois aikaisemmin eli viimeistään 60 vuotiaana ja ehkä myös pystyisin muuttamaan ulkomaille asumaan. 

M34

Unohdit, että aloittajalla on lapsia elätettävänä. Helppoa meidän lapsettomien on säästää ja sijoittaa.

Vierailija
18/41 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M34

Unohdit, että aloittajalla on lapsia elätettävänä. Helppoa meidän lapsettomien on säästää ja sijoittaa.

Oma vika että lapsia teki, minä en ainakaan tälläiseen maahan lapsia halua tehdä. 

M34

Vierailija
19/41 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten exelöit tulot ja menot. Sitten mietit missä voi säästää. Nuorempana suosittelisin osakkeita, mutta tuossa iässä varmaan joku korkorahasto mihin säästöt. Eläkkeellä sitten asunto myyntiin ja halvempi asunto.

Vierailija
20/41 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuolla palkalla ei voi pärjätä? Tuohan on ihan älyttömän hyvä palkka että jää noin paljon käteen. Sä johonkin törsäät sun rahat joten opettele käyttämään rahoja oikein.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme