Voiko lastensuojeluilmoituksen tehdä vanhemman sometilin perusteella?
Huomasin, että lähipiirissä eräs henkilö on julkaissut kymmeniä kuvia, joissa hän esiintyy humalassa tai muuten alkoholijuomien kanssa. Eihän tällainen alkoholinkäyttö voi mitenkään selittyä ainostaan niin, että hän on vapaalla lapsen hoidosta? Itse asiassa tilanne on herättänyt muutenkin huolta (en lähde avaamaan) ja tämä oli viimeinen niitti ja todiste epäilyille. Kiitos.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Minkä rangaistuksen lastensuojelu yleensä antaa tuollaisille vanhemmille? Siis jos eivät hyvällä suostu lopettamaan alkoholinkäyttöä?
Lastensuojelu ei jaa rangaistuksia.
En halua tehdä perusteetonta ilmoitusta, mutta sen olen oppinut itse kasvatusalalla työskentelevänä, että asiat kannattaa selvittää mieluummin hieman ennakoiden kuin liian myöhään. Kiitos kommenteista.
Ap
Voi tehdä ja minusta on pari tehtykin. Ekan kerran olin risteilyllä ja kuvassa minä ynnä juoma ja joku "jo on janokin" -teksti ja toisella kerralla seison keskellä festarialuetta ja totean, että äitiys on yliarvostettua. Lapsi oli isovanhemman hyvässä huomassa, ei mitään ongelmaa, mutta lasun tehtyt tuttu oli sitä mieltä, että olin ottanut molemmilla kerroilla lapsen mukaan. Sitä sitten selviteltiin lastensuojeluviranomaisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Sä voit tehdä lasun ihan millä vaan perusteella. Aina jotain löytyy, jos vain tahdot.
Ihanko totta? Kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Voi, mutta kun selvästi et ole huolissasi konkreettisesti lapsista vaan aikuisen alkoholinkäytöstä, oikea suunta olisi kyllä ihan eri kuin lasu.
Mitä tarkoitat?
Vierailija kirjoitti:
11-vuotias kyllä pärjää päiväsaikaan kotona yksin kunhan on ruokaa.
Joo. Mutta ei 11-vuotiaan kuulu olla yksin koko päivää, eikä varsinkaan joutua katselemaan sitten joskus illalla humalassa kotiutuvaa vanhempaansa. Käytännössähän se lapsi on ihan yhtä yksin sitten kun se vanhempi ryyppyreissultaan palaa, jos ei ole siinä kunnossa että pystyy olemaan turvallinen ja vastuullinen aikuinen. Itseasiassa voi olla vielä pelottavampaa kun se känninen vanhempi on kotona örveltämässä. Tekesin kyllä ilmoituksen.
Kaffebulla kirjoitti:
Tässä pitäisi kyetä osoittamaan, että lapsi on jollain tavalla ollut heitteillä. Jos kyse on myöhäisestä illasta ja lapsi yksin kotona, ei ole ok. Ongelmana on usein se todistusaineiston saaminen. Sossuilla ei ole aikaa juosta mitään tarkastuskäyntejä tekemässä.
Ei tarvitse kyetä osoittamaan mitään. Huoli ja vahva epäily riittää. Vaikka ilmoitus ei johtaisi yksistään toimenpiteisiin, voi se silti olla merkityksellinen jos myös muilta tahoilta tulee vastaavia ilmoituksia.
Totta kai. Mun lapsesta tehtiin lasu kun itkin peloissani synnärillä lapsen ollessa teholla. Tehkää vain niitä lasuja ja ajakaa äitejä hermoheikoiksi. Se on tosi jees!
Vierailija kirjoitti:
Totta kai. Mun lapsesta tehtiin lasu kun itkin peloissani synnärillä lapsen ollessa teholla. Tehkää vain niitä lasuja ja ajakaa äitejä hermoheikoiksi. Se on tosi jees!
Tuossa varmaan haluttiin varmistaa, että jos sulla on kotona vanhempia lapsia, sinun ei heistä tarvitse yhtä aikaa kantaa huolta, vaan voit keskittyä tähän teholla olevaan.
Voi tehdä perusteettakin, ja monet tekevätkin.