Adoptio - elämän mittainen trauma ? Olympiavoittaja Dawson on löytänyt biologisen isänsä.
Dawson löysi biologisen isänsä 27.2.2007 10:19
Yhdysvaltoihin lapsena adoptoitu kumparelaskija Toby Dawson on löytänyt biologisen isänsä.
Dawson on etsinyt vanhempiaan pitkään ja kertoi tänään, että etsintä oli tuottanut tulosta. Hän on syntynyt Etelä-Koreassa.
Dawson tapaa isänsä ensi kertaa 25 vuoteen. Isä oli kadottanut poikansa ruuhkaisella torikadulla Pusanissa 25 vuotta sitten. Dawson on nykyisin 28-vuotias.
Torinon olympialaisissa Dawsonista tuli sensaatio myös Koreassa, kun hän voitti pronssia kumpareikossa. Olympiamenestyksen jälkeen Dawsonin lapsuudenvalokuvia levisi ympäri maapallon, myös korealaisiin lehtiin. Kuvissa oli pieni surullinen poika, joka odotti orpokodissa. Myöhemmin Dawson annettiin adoptoitavaksi.
Olympialaisten jälkeen monet korealaiset miehet väittivät olevansa hänen isänsä.
- Minulle tärkeitä kysymyksiä kaiken ymmärtämiseksi oli se, miksi olin kadoksissa niin kauan, miksi olin orpokodissa ja miksi pienen pojan etsiminen ei ollut tuon vahvempaa ja miksei tehty enemmän töitä, että minut olisi löydetty, Dawson pohti.
Dna-testin tulos vahvisti, että eteläisessä satamakaupungissa Pusanissa asuva Kim Jae-su, 53, on hänen isänsä. Kim ilmoittautui heti olympialaisten jälkeen yhdeksi isäehdokkaista.
- Miehen tapaamisesta tulee jännittävää.
Dawson adoptoitiin kolmevuotiaana Coloradoon. Hänen vanhempansa ovat hiihdonopettajia. Dawson on kertonut, että hänen lapsuutensa oli ajoittain hankalaa, koska hän erottui muista.
Kommentit (7)
Kuulostaa kyllä aika oudolta, ettei lapsen vanhempia olla löydytty.
Onneksi Suomeen ei adoptoida niistä maista, joissa tapahtuu selkeästi lapsikaappauksia ja lapsikauppaa...
Jos lapsi poikkeaa kovin paljon ulkonäkönsä vuoksi adoptio-vanhemmistaan on selvää että jossain vaiheessa tämä kalvaa mieltä.
Kaikille tuota taustaa ei kerrota ja ovat autuaan tietämättömiä asiasta ennen kuin joku elämäntilanne tuo tämän varjellun salaisuuden esiin, kuten vanhemman kuolema, vaikea sairaus tms.
Olisi reilua jos lapselle kerrottaisiin erilaisesta taustastaan jo pienenä niin se olisi hänellä tiedossa ja vältyttäisiin äkilliseltä shokkitiedolta.
Toki on hienoa jos voi tarjota kodin jollekin hylätylle tai orvolle ja se on parempi vaihtoehto kuin lastenkoti tms. laitos.
Adoptioissa korostetaan alusta asti sitä, että lapsella on oikeus alkuperämaahansa ja häntä pitää tukea tässä asiassa ja auttaa selvittämään se, mitä selvitettävissä on. (Varmaan tässäkin tapauksessa itse asiassa niin on ehkä tehtykin).
Mutta siis adoptiovanhemmille kyllä korostetaan paljon tämän puolen tärkeyttä. Juurimatkoja tehdään ja samantaustaisiin pyritään pitämään yhteyttä.
2
Ihan eri asia kun antaa synnytyslaitoksella pois.
että jokaisella ihmisellä on tarve tuntea juurensa, se liittyy olennaisesti ihmisen itsetuntoon ja minä-kuvaan omasta itsestä. Ja jos hänet on kolmevuotiaana adoptoitu, niin tottakai katoaminen omilta vanhemmilta aina jättää trauman, vaikka mieli unohtaisikin tapahtuneen ja kieli vaihtuisi, mutta alitajunta ei unohda.
Minun kummitätini antoi puolivuotiaan vauvansa adoptioon todettuaan, että ei pysty häntä hoitamaan. Silloin oli vuosi 1950 ja sosiaaliturva surkea ja asenteet au-äitejä kohtaan kurjat. Poika etsi äitinsä aikuisena. Ei heistä kovin läheisiä ole tullut, ajatusmaailmat ovat niin erilaiset. Kummitäti, joka sittemmin rikastui, on tehnyt testamenttinsa minun hyväkseni, pojalle jättää lakiosan " menee kuitenkin lahkonsa taskuun" . (Poika kuuluu vielä sen vanhan lain piiriin, jossa biologinen lapsi perii sekä biologiset että ottovanhempansa).
Se on vaan se tarve ihmisellä selvittää, mistä minä olen tullut, kuka minä olen. Sen vuoksi minun on vaikea hyväksyä hedelmöityshoitoja ilman mahdollisuutta selvittää sukusolujen luovuttajaa. Minusta ihmisellä pitää olla oikeus tietää juurensa.
Vierailija:
parempi elämä ja kaikki mahdollisuudet nimenomaan adoption takia. Mitähän olisi elämä ollut, jos olisi jäänyt sinne lastenkotiin. Tuskin olisi olympialaisiin osallistunut...
parempi elämä ja kaikki mahdollisuudet nimenomaan adoption takia. Mitähän olisi elämä ollut, jos olisi jäänyt sinne lastenkotiin. Tuskin olisi olympialaisiin osallistunut...