Älykkyystestien mielekkyydestä
En jaksa tehdä Mensan älykkyystestiä. En ymmärrä, mikä voisi motivoida minua tekemään sitä. Mieluummin käytän saman ajan lukemalla jotain (yleisesti vaikeatajuisena pidettävää) teoreettisen filosofian piiriin kuuluvaa artikkelia, joka jollain tavalla sivuaa omia kiinnostuksen kohteitani. Olenko siis tyhmä?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko lukenut Lucy Irigaraytä?
Olen. Aika lailla muotifilosofi.
Mutta onko siinä asiaa vai pelkkää sanahelinää?
Irigarayhan on ollut lähinnä feministien suosiossa. Mutta onhan siinä asiaakin - hän on esittänyt erittäin kiinnostavia tulkintoja mm. Heideggerista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko lukenut Lucy Irigaraytä?
Olen. Aika lailla muotifilosofi.
Mutta onko siinä asiaa vai pelkkää sanahelinää?
Irigarayhan on ollut lähinnä feministien suosiossa. Mutta onhan siinä asiaakin - hän on esittänyt erittäin kiinnostavia tulkintoja mm. Heideggerista.
Viittaan tässä siis Irigarayn Forgetting of Air - teokseen, johon aina silloin tällöin tulee palattua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kokenut tarpeelliseksi testauttaa, kun ei sillä varsinaisella lukemalla ole kauheasti merkitystä. Itselle riittää osoitukseksi älyn riittävyydestä lukion pitkästä matematiikasta kymppi ja laudatur ja kemiasta ja fysiikasta yli 9 keskiarvot ja laudatur reaalista. Kaiken lisäksi olen aina ollut ryhmieni nopeimpia ongelmanratkaisijoita.
Entä miten suhtaudut ongelmiin, joita ei voi ratkaista, mutta joita siitä huolimatta pitäisi pystyä ajattelemaan?
Hyväksyn, että maailmassa on ilmiöitä, joille ei ole suoraa oikeaa tai väärää ratkaisua. Asia ei ahdista tietoisuuttani millään tavalla. Eihän mittatekniikkakaan anna oikeaa vastausta kuin mittavirheen antamassa marginaalissa. Mitä pidempi analyysiketju, sen suurempi kokonaisvirhe on lopputuloksessa.
Jos se ei sano sinulle mitään, Derridasta löytyy monia helppotajuisia johdantokirjoja, myös englanniksi. Kannattaa tutustua, vaikkei olisi ikinä lukenut ainuttakaan filosofista tekstiä. Derridalla esim "ratkeamattomien" epäkäsite (mm. différance) on erityisen kiinnostava.