Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinien vanhemmat, miten valvotte ja rajoitatte lapsen somettamista?

Vierailija
27.12.2024 |

Kiinnostaa lähinnä 10-15v lasten ja teinien somenkäyttö ja rajoitukset.

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvattamalla lapsista järkeviä teinejä. 

Vierailija
2/57 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 14v ja 16v. En juuri valvo, kun nukkuvat yönsä, hoitavat koulunsa kiitettävästi ja harrastavat muutakin. Aika paljon viihtyvät edelleen huoneissaan ovet auki. Mulle tämä on hyvä merkki. 13v saakka olivat toki familylinkin alla, jolloin kontrolli oli helpompaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

10v ei ole teini millään muotoa. 

Vierailija
4/57 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole antanut lapsien käyttää puhelinta ilman valvontaa. Puhelinten salasanat ovat vain minun hallussani. Annan heille puoli tuntia aikaa päivässä. Silloin tulee ottaa yhteyttä kavereihin ja he saavat katsoa mitä haluavat. Minun seurassani ja minun tarkistaessa sisällön.

Vierailija
5/57 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelimet lataukseen keittiöön klo 21. Takaisin saa aamupalan jälkeen.

Vierailija
6/57 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun huoltajat tietäisivät, mitä heidän teininsä kohtaavat somessa. Kukaan ei antaisi puhelimia vapaaseen käyttöön. 

T: koulussa töissä...

Vierailija
7/57 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole valvonut, valvoisin, jos olisi tarvetta. Paljon harrastuksia, ka yli ysin, kotityöt hoituvat ja illalla leivotaan, pelataan tai tehdään muuta kivaa. 15v vanhin.

Vierailija
8/57 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole antanut lapsien käyttää puhelinta ilman valvontaa. Puhelinten salasanat ovat vain minun hallussani. Annan heille puoli tuntia aikaa päivässä. Silloin tulee ottaa yhteyttä kavereihin ja he saavat katsoa mitä haluavat. Minun seurassani ja minun tarkistaessa sisällön.

15v?

Vierailija
9/57 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

15v?

12 ja 13v

Vierailija
10/57 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

siksi tekstiin laitoinkin lapset ja teinit. Kaikkien somepalveluiden alaikäraja on 13v eli periaatteessa vain teineillä on niihin asiaa, mutta joskus nuoremmatkin niihin eksyvät

Vierailija
11/57 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kun huoltajat tietäisivät, mitä heidän teininsä kohtaavat somessa. Kukaan ei antaisi puhelimia vapaaseen käyttöön. 

Katoaako se somen sisältö sillä, että lapselta ottaa puhelimen pois? Minusta on terveempää kasvattaa lasta itse miettimään, mitä kannattaa tehdä tai katsoa kuin rangaista siitä, että tekee samaa kuin muutkin. Parhaita saaliita on ne lapset, joiden kotona on tiukka puhelinkuri: he eivät uskalla kertoa vanhemmille siitä, mitä ovat nähneet tai lukeneet, koska siitä seuraa puhelimen poisotto, ei suinkaan pyrkimys saada esim. törkyviestien lähettäjää kiinni.

Mediakriittisyys on sitäkin, että oppii itse säännöstelemään puhelimenkäyttöä.

Vierailija
12/57 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Family linkin kautta appien käyttöaikoja. Ollaan keskusteltu somesta ja mikä siellä ok ja mikä ei.

Vierailija
13/57 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

siksi tekstiin laitoinkin lapset ja teinit. Kaikkien somepalveluiden alaikäraja on 13v eli periaatteessa vain teineillä on niihin asiaa, mutta joskus nuoremmatkin niihin eksyvät

Tuo 13v ei ole mitään muuta kuin amerikkalaisia käyttäjiä varten asetettu ikäraja, jolla palveluntarjoaja pesee kätensä, jos alaikäinen kohtaa sopimatonta materiaalia. Nuoremmat saavat ja voivat palveluja käyttää, mikään laki ei sitä estä eikä siitä rankaise.

Vierailija
14/57 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen valeprofiileita someen ja lähestyn heitä eri tileillä. Tähän mennessä ovat topakasti osanneet torjua lähestymiset. Kuvien lähettelykin on jäänyt viattomiin rantakuviin, ei pelkoa että mitään tuhmaa jakaisivat nettitutulle.

M51

Vierailija
15/57 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapsi on 10v ja on tällä hetkellä familylinkin alaisena. Toivon että asia ratkeaisi aussien malliin lainsäädännöllä, eli alle 16v eivät saisi käyttää sosiaalista mediaa. Johan se on tutkimuksilla todettu moneeen kertaan, että sos.media aiheuttaa nuorille paljon mielenterveysongelmia ja itsemurhaluvut ovat nuorilla kasvussa. Melkoinen tulevaisuus edessä. 

Vierailija
16/57 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka teini olisi miten fiksu, netissä ja somessa on vaikka mitä vahingollista ja sairasta sisältöä. Seksuaalista ahdistelua ja yhteydenottoja aikuisilta, väkivaltaa, p0rnoa, tekoälyllä tehtyjä sairaita videoita ja vaikka mitä muuta. 

Vähintään kannattaa tarkistaa että lapsen kaikki sometilit on yksityisiä.

Vierailija
17/57 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun lapsi on 10v ja on tällä hetkellä familylinkin alaisena. Toivon että asia ratkeaisi aussien malliin lainsäädännöllä, eli alle 16v eivät saisi käyttää sosiaalista mediaa. Johan se on tutkimuksilla todettu moneeen kertaan, että sos.media aiheuttaa nuorille paljon mielenterveysongelmia ja itsemurhaluvut ovat nuorilla kasvussa. Melkoinen tulevaisuus edessä. 

Tai jos te vanhemmat olisitte kuitenkin vastuussa niistä lapsistanne, ettei joka asiaan tarvittaisi lakia? 

Miten muuten lakia valvottaisiin ja mitä seuraamuksia lain rikkomisesta olisi ja kenelle? 

Vierailija
18/57 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja samaan aikaan esim. kaikki aikuisille suunnallut viranomaisviestittely siirtyy kokonaan digiin eli on pakko käyttää puhelinta/läppäriä, jos haluaa hoitaa laskunsa, tehdä veroilmoituksensa, matkustaa junalla tai bussilla jne.

Miten me olemme ajatelleet opettaa lapsia matkustamaan junassa, jos sosiaalinen media on kielletty, mutta ilman sitä et saa lippua?

Vierailija
19/57 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katoaako se somen sisältö sillä, että lapselta ottaa puhelimen pois? Minusta on terveempää kasvattaa lasta itse miettimään, mitä kannattaa tehdä tai katsoa kuin rangaista siitä, että tekee samaa kuin muutkin. Parhaita saaliita on ne lapset, joiden kotona on tiukka puhelinkuri: he eivät uskalla kertoa vanhemmille siitä, mitä ovat nähneet tai lukeneet, koska siitä seuraa puhelimen poisotto, ei suinkaan pyrkimys saada esim. törkyviestien lähettäjää kiinni.

Mediakriittisyys on sitäkin, että oppii itse säännöstelemään puhelimenkäyttöä.

Luulisi että olisi joku välimaasto täysin kielletyn ja täysin valvomattoman somenkäytön välillä? En nyt pidä mitenkään kohtuuttomana jos vaikka 14-vuotiaan ruutuaikaa rajoittaa tai estää vaikka pääsyn aikuisviihdesivuille.

Vanhemmat on aika naiiveja kun luottavat että juuri heidän nuorensa kyllä avoimesti kertoo mitä netissä on kohdannut.

Vierailija
20/57 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhelimet lataukseen keittiöön klo 21. Takaisin saa aamupalan jälkeen.

Yöllä ei pidä ladata mitään laitteita, kaikkien nukkuessa.